abonnement Unibet Coolblue
pi_199166809
Hi all,

Ik ben sinds 6 maanden in het bezit van Seat Leon FR uit 2006. De auto heb ik voor een mooie prijs (¤2800) kunnen kopen van de eerste eigenaar en het onderhoud is aantoonbaar middels de facturen.

So far so good, bij de recente apk geen punten, in een keer goedgekeurd.

Vanmorgen wilde ik dus de auto pakken, ontdek ik tot mijn grote schrik dat iemand het grappig vond om de gehele auto te bekrassen (rondom, motorkap en zelfs het dak.

Ik ben WA verzekerd dus bij de verzekering valt er niet veel te halen. Bij wat bedrijven langsgeweest vanmorgen, waarbij de prijzen schommelen tussen de ¤2000/2500.

Dit omdat mij bij alle bedrijven is verteld dat de krassen diep zijn en overspuiten de enigste remedie is.

De auto heb ik zelf altijd goed verzorgd, ik hoef geen spiksplinternieuwe auto te rijden en ben daarnaast toch wel een liefhebber. Binnenkort tikt de auto de 2 Ton aan. De distributie, bougies, olie en remmen heb ik 5000 km geleden laten vervangen door een kennis met een eigen werkruimte. Dit heeft mij in totaal ¤500 gekost incl onderdelen.

Het liefst rijd ik deze auto nog een aantal jaar, neem een jaar of 4/5.

Per jaar rijd ik rond de 8K. Woon/werkverkeer is 150 km per week (post corona ook) Verder rijd ik de auto wanneer ik er zin in heb.

Ik vind het aan de ene kant zonde om het geld uit te geven, aan de andere kant storen de krassen mij enorm omdat ik voor de tijd dat ik de auto heb, er altijd goed voor heb gezorgd..

Velen zullen mij misschien voor gek verklaren omdat de auto inmiddels al een goede 15 jaar oud is.

Op marktplaats staan vergelijkbare modellen (motor/bouwjaar/km stand) voor rond de 5/6/7K te koop. Echter ‘weet’ ik wat ik nu heb en met een andere auto niet. Twijfels twijfels..

Het is een enorme lap tekst geworden zie ik..

TLDR:
Seat Leon van 15 jaar oud is bekrast rondom. Bijna 200K op teller. Verder in goede technische staat. Halfjaar in bezit. Gaat overgespoten moeten worden vanwege diepte van krassen.
Prijs spuiten: ¤2/2.5K . Voelt aan als zonde maar wil de auto nog jaren rijden (4/5).
  maandag 26 april 2021 @ 18:08:20 #2
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_199166921
Zakelijk/financieel loont het nooit. Je doet het puur voor jezelf.
En als er iemand achter op je auto klapt krijg je 3 tientjes. Bij wijze van spreken.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_199166972
quote:
1s.gif Op maandag 26 april 2021 18:08 schreef Hyperdude het volgende:
Zakelijk/financieel loont het nooit. Je doet het puur voor jezelf.
En als er iemand achter op je auto klapt krijg je 3 tientjes. Bij wijze van spreken.
Klopt helemaal. Zoe het aan de ene kant niet zitten om nog jarenlang met de krassen rond te rijden. De auto heb ik (gelukkig) gekocht van mijn uren bonus van mijn vorige werkgever.
pi_199167127
Het geld ben je altijd kwijt. Of je nou spuit of de auto verkoopt om een andere te kopen.

Als jij nu al weet dat je er graag nog wat jaren in rijdt, zou je kunnen overwegen hem te laten spuiten.
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_199167455
Wat je ook kan doen, eerst zelf alles kaal schuren. Daarna enkel door bedrijf laten spuiten. Dat kan de helft van totale kosten schelen.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_199167560
Je zou ook nog kunnen kijken naar wrappen, dat zal qua kosten mogelijk wat lager uitkomen.

Hoe groot is de kans dat het nog een keer gebeurt? Slechte wijk? Iemand boos op je?
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_199167791
quote:
0s.gif Op maandag 26 april 2021 18:42 schreef Captain_Ghost het volgende:
Wat je ook kan doen, eerst zelf alles kaal schuren. Daarna enkel door bedrijf laten spuiten. Dat kan de helft van totale kosten schelen.
Valt tegen.
Mijn neef werkte bij een autoschade herstelbedrijf.
Daar kwamen ook wel eens mensen die zo een korting wilden bedingen.
Maar als ze de auto dan aanleverden, hadden ze alsnog uren nodig om de auto spuitklaar te krijgen.
Alleen al om fouten die erin geschuurd waren.
Korting was vaak verwaarloosbaar.
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_199167854
quote:
0s.gif Op maandag 26 april 2021 18:48 schreef Sometimes het volgende:
Je zou ook nog kunnen kijken naar wrappen, dat zal qua kosten mogelijk wat lager uitkomen.

Hoe groot is de kans dat het nog een keer gebeurt? Slechte wijk? Iemand boos op je?
Mja, maar dat geldt voor zowel spuiten als een andere auto.
Net als een ongeluk, diefstal of dat de auto in de soep draait.
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_199168055
Je kan hem ook gewoon zelf spuiten met plasti dip.
pi_199168391
quote:
0s.gif Op maandag 26 april 2021 19:00 schreef marc0871 het volgende:

[..]

Valt tegen.
Mijn neef werkte bij een autoschade herstelbedrijf.
Daar kwamen ook wel eens mensen die zo een korting wilden bedingen.
Maar als ze de auto dan aanleverden, hadden ze alsnog uren nodig om de auto spuitklaar te krijgen.
Alleen al om fouten die erin geschuurd waren.
Korting was vaak verwaarloosbaar.
Of je maakt het zelf uniek kunstwerk van. Zo is in hele wereld geen tweede kopie te vinden.
Dus boel bekrassen in figuurvorm(en) en daarna alleen doorzichtig lakken. Zo blijft ie nog jaren prima.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_199168814
Er is zojuist een kennis van een kennis langsgeweest.. deze gaf aan dat de 4 deuren sowieso gespoten moeten worden en rekent daar ¤500 voor. Als ik de hele auto strak wil vraagt hoj hier ¤1500 voor. Hij spuit in een cabine die hij huurt en ik hoef de auto niet te schuren of iets dergelijks. De auto wordt dan wel alleen van buiten gespoten , dus geen binnenkant. Hoeft voor mij ook niet.

Ik overweeg om het door hem te laten doen. Het scheelt op het eerste gezicht enorm qua prijs..
  maandag 26 april 2021 @ 20:25:03 #12
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_199169355
quote:
0s.gif Op maandag 26 april 2021 18:42 schreef Captain_Ghost het volgende:
Wat je ook kan doen, eerst zelf alles kaal schuren. Daarna enkel door bedrijf laten spuiten. Dat kan de helft van totale kosten schelen.
Dat is bijna de belangrijkste stap voor een mooi resultaat. Beter laat je dat gewoon aan de professionals over als je een strakke auto wil.

Ik ben zelf ook rond aan het kijken om mijn auto's (uit '95 en '98, die van TS is nog bijna nieuw :P ) te laten spuiten en heb ook overwogen om hem zelf te demonteren en schuren, maar zeker dat laatste is snel uit m'n hoofd gepraat door een aantal mensen die er verstand van hebben.

Of het het geld waard is kan je echt alleen zelf zeggen. Economisch gezien waarschijnlijk niet, bij verkoop ga je nooit alle kosten terug krijgen (dure exclusieve auto's daargelaten) en het kan zijn dat deze weg doen zoals 'ie is en een andere terugkopen ook goedkoper is.
Maar zoals je al aangeeft is het ook een stukje liefhebberij en wil je langer met de auto doen. Dan is de vraag niet of het het waard is, maar of je het er voor over hebt.
  maandag 26 april 2021 @ 20:26:41 #13
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_199169392
quote:
0s.gif Op maandag 26 april 2021 19:57 schreef flikss11 het volgende:
Er is zojuist een kennis van een kennis langsgeweest.. deze gaf aan dat de 4 deuren sowieso gespoten moeten worden en rekent daar ¤500 voor. Als ik de hele auto strak wil vraagt hoj hier ¤1500 voor. Hij spuit in een cabine die hij huurt en ik hoef de auto niet te schuren of iets dergelijks. De auto wordt dan wel alleen van buiten gespoten , dus geen binnenkant. Hoeft voor mij ook niet.

Ik overweeg om het door hem te laten doen. Het scheelt op het eerste gezicht enorm qua prijs..
Doet hij dat alleen voor bekenden of is er een kans dat ik hem eens kan spreken? Dat is erg goedkoop namelijk. Onder de 3,5k voor hele auto ben ik nog niet tegengekomen.
pi_199169605
quote:
80s.gif Op maandag 26 april 2021 20:25 schreef Mano_ het volgende:

[..]

Dat is bijna de belangrijkste stap voor een mooi resultaat. Beter laat je dat gewoon aan de professionals over als je een strakke auto wil.

Ik ben zelf ook rond aan het kijken om mijn auto's (uit '95 en '98, die van TS is nog bijna nieuw :P ) te laten spuiten en heb ook overwogen om hem zelf te demonteren en schuren, maar zeker dat laatste is snel uit m'n hoofd gepraat door een aantal mensen die er verstand van hebben.

Of het het geld waard is kan je echt alleen zelf zeggen. Economisch gezien waarschijnlijk niet, bij verkoop ga je nooit alle kosten terug krijgen (dure exclusieve auto's daargelaten) en het kan zijn dat deze weg doen zoals 'ie is en een andere terugkopen ook goedkoper is.
Maar zoals je al aangeeft is het ook een stukje liefhebberij en wil je langer met de auto doen. Dan is de vraag niet of het het waard is, maar of je het er voor over hebt.
Je moet wel goed overwegen, want economische waarde van deze auto is erg laag. Over twee jaar is het niets waard, ongeachte de staat van de lak.
Je kan even goed gewoon laten staan, roestig deur is geen apk afkeur. Alleen de geraamte van auto moet goed in staat zijn. Daarna inruilen met nieuwe auto.

Je kan ook een tweede hands deuren, motorkap met zelfde kleur kopen. Is goedkoper dan laten spuiten.
Ik heb weleens auto zien voorbij rijden met verschillende kappen kleuren op.
Stel dat auto 5k was, is wel te overwegen, maar een auto van 2,5k zou ik het niet doen. Gewoon laten staan. Over twee jaar of 5.. ruil ik lekker zo om met ander auto. Je krijgt misschien een slooppremie voor.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  maandag 26 april 2021 @ 20:47:32 #15
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_199169747
quote:
0s.gif Op maandag 26 april 2021 20:39 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]

Je moet wel goed overwegen, want economische waarde van deze auto is erg laag. Over twee jaar is het niets waard, ongeachte de staat van de lak.
Je kan even goed gewoon laten staan, roestig deur is geen apk afkeur. Alleen de geraamte van auto moet goed in staat zijn. Daarna inruilen met nieuwe auto.

Je kan ook een tweede hands deuren, motorkap met zelfde kleur kopen. Is goedkoper dan laten spuiten.
Ik heb weleens auto zien voorbij rijden met verschillende kappen kleuren op.
Stel dat auto 5k was, is wel te overwegen, maar een auto van 2,5k zou ik het niet doen. Gewoon laten staan. Over twee jaar of 5.. ruil ik lekker zo om met ander auto. Je krijgt misschien een slooppremie voor.
Als de auto meer voor je is dan een vervoersmiddel wil je natuurlijk niet tegen krassen aan kijken.
pi_199169883
quote:
80s.gif Op maandag 26 april 2021 20:26 schreef Mano_ het volgende:

[..]

Doet hij dat alleen voor bekenden of is er een kans dat ik hem eens kan spreken? Dat is erg goedkoop namelijk. Onder de 3,5k voor hele auto ben ik nog niet tegengekomen.
Ik heb hem nog niet kunnen bereiken om dit te vragen, maar ik weet wel dat zijn oom dit ook doet. Die heeft een advertentie op MP voor dezelfde prijs hoor ik net. Werkt wel alleen in Arnhem of Amsterdam.
pi_199170062
quote:
80s.gif Op maandag 26 april 2021 20:47 schreef Mano_ het volgende:

[..]

Als de auto meer voor je is dan een vervoersmiddel wil je natuurlijk niet tegen krassen aan kijken.
Tja, je moet kiezen voor dure reparatie zodat je nog 2 a 5 jaar mee kan. Of je laat het zo en bespaart wat geld voor nieuwe auto. Ik snap wel dat je zulke streepjes niet wilt zien. Nou ja, er zijn al paar tips hierboven die je ook mee kunt overwegen.

Ik vraag mij af of user Flikss11 vriend zulke kwaliteit kan leveren voor deze prijs. Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn. Niet dat ik andere afkraakt. Maar ja..

Hopelijk kom je hier eruit. En veel succes!
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  maandag 26 april 2021 @ 21:01:04 #18
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_199170068
Niet. Gedoe.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_199170415
Misschien kun je aanspraak maken op een vergoeding via het waarborgfonds motorverkeer.
https://waarborgfonds.vereende.nl/
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_199172587
quote:
1s.gif Op maandag 26 april 2021 21:17 schreef valentijn101 het volgende:
Misschien kun je aanspraak maken op een vergoeding via het waarborgfonds motorverkeer.
https://waarborgfonds.vereende.nl/
Vergeet t maar. Alleen bij schade door onbekend motorvoertuig, en dan nog alleen met getuigen en heel veel gezeik.
pi_199174833
Iedereen bedankt voor de input. Ik ga het proberen weg te katen werken met Snart Scratch Repair (SSR), de jras wordt dan een soort van opgevuld en gepolijst.

Het hoeft niet onzichtbaar te worden, als het al minder zichtbaar is ben ik al tevreden. Na een nacht slapen tot de conclusie gekomen dat het over laten spuiten toch iets teveel van het goede kost en het misschien zo weer kan gebeuren.


Ik heb hun foto’s gestuurd en voor de linker en rechterkant kom ik op ¤300.

Al met al toch geld, maar het scheelt. Hetgeen ik ‘bespaar’ steek ik liever in technisch onderhoud om ervoor te zorgen dat de auto blijft rijden.
pi_199174968


Is de kras een beetje recht rondom op dezelfde hoogte gemaakt? Dan kun je er misschien een stripe in afwijkende kleur over spuiten.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_199177377
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 april 2021 09:11 schreef valentijn101 het volgende:
[ [url=https://www.google.nl/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fwww.factorycrafts.com%2Fproducts%2Fdodge-challenger-2008-2016-custom-vinyl-wrap-kit-mopar-stripe&psig=AOvVaw14vLUSMv4MxeCkkBuk7wG_&ust=1619593790572000&source=images&cd=vfe&ved=0CAIQjRxqFwoTCMiNq5XvnfACFQAAAAAdAAAAABAF]afbeelding[/url] ]

Is de kras een beetje recht rondom op dezelfde hoogte gemaakt? Dan kun je er misschien een stripe in afwijkende kleur over spuiten.
Ja dat klopt, het lijkt een horizontale kras die over de 2 portieren gaat (links en rechts)
pi_199177981
Update voor de geïnteresseerden:

Het bedrijf gebeld achter autokrassen.nl
Aan de hand van foto’s kreeg ik een prijskaartje van 4 x ¤ 279 (4 deuren). Dat is omgerekend bijna duurder/even duur als spuiten volgens mij..
  dinsdag 27 april 2021 @ 12:46:56 #25
246179 Hondenfluitje
Bodof, kom onder de paraplof
pi_199178098
Mooi kut, wellicht dat er op de sloop onderdelen in de goeie kleur te vinden zijn?
pi_199178240
O
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 april 2021 12:09 schreef flikss11 het volgende:

[..]

Ja dat klopt, het lijkt een horizontale kras die over de 2 portieren gaat (links en rechts)
f of een sticker er overheen. https://nl.tenstickers.be(...)lEAsYASABEgKZhPD_BwE
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_199188274
Heb zelf zo’n FR gehad, maar zou met zo’n aankoopbedrag er niet te veel aan spenderen.

Beter het geld in je zak houden, paar jaar mee rijden en eventueel voor een netter exemplaar gaan.
pi_199190134
quote:
0s.gif Op woensdag 28 april 2021 06:55 schreef Pap89 het volgende:
Heb zelf zo’n FR gehad, maar zou met zo’n aankoopbedrag er niet te veel aan spenderen.

Beter het geld in je zak houden, paar jaar mee rijden en eventueel voor een netter exemplaar gaan.
Ga ik denk ik ook doen. Denk ook dat ik hem gewoon ‘op’ ga rijden. Doe nu alleen het nodige onderhoud om hem rijdend te houden. Als je het gemiddelde verbruik meeneemt in de kosten voor het herstellen van de schade is het eigenlijk van de zotte. Ik gebruik de auto gelukkig niet dagelijks.
pi_199190349
Hou er ook rekening mee (hoe naar het ook is) waarschijnlijk is er iemand jaloers of heeft een hekel aan je? Heb je straks de wagen helemaal gespoten, 2500 kwijt en kom je de volgende ochtend beneden met een opnieuw bekraste auto?
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_199190962
quote:
0s.gif Op woensdag 28 april 2021 10:58 schreef boegschroef het volgende:
Hou er ook rekening mee (hoe naar het ook is) waarschijnlijk is er iemand jaloers of heeft een hekel aan je? Heb je straks de wagen helemaal gespoten, 2500 kwijt en kom je de volgende ochtend beneden met een opnieuw bekraste auto?
Daar denk ik ook steeds aan, je weet maar nooit en het is mogelijk zo weer gebeurd..
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 28 april 2021 @ 11:54:29 #31
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_199191031
"m laten wrappen schiet ook niet op, zijn ongeveer dezelfde kosten als overspuiten zowat.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_199266302
Kleine update:

Na het internet te hebben afgestruind, een demontagebedrij gevonden welke allle 4 de portieren en motorkap op voorrad hebben van een andere sloop auto. Kleurcode is gelijk aan die van mij.

Kosten voor de 4 deuren en motorkap met montage ¤700. Dit lijkt me de voordeligste optie. Je onderdelen hebben hier en dat wat gebruikerssporen (swirls) maar dat vind ik niet erg.

Het is wel een eindje rijden (1,5 uur) maar heb ik er wel voor over.
pi_199266336
quote:
0s.gif Op maandag 26 april 2021 20:39 schreef Captain_Ghost het volgende:

[..]

Je moet wel goed overwegen, want economische waarde van deze auto is erg laag. Over twee jaar is het niets waard, ongeachte de staat van de lak.
Je kan even goed gewoon laten staan, roestig deur is geen apk afkeur. Alleen de geraamte van auto moet goed in staat zijn. Daarna inruilen met nieuwe auto.

Je kan ook een tweede hands deuren, motorkap met zelfde kleur kopen. Is goedkoper dan laten spuiten.
Ik heb weleens auto zien voorbij rijden met verschillende kappen kleuren op.
Stel dat auto 5k was, is wel te overwegen, maar een auto van 2,5k zou ik het niet doen. Gewoon laten staan. Over twee jaar of 5.. ruil ik lekker zo om met ander auto. Je krijgt misschien een slooppremie voor.
Onderdelen gevonden👍🏼
pi_199272041
quote:
0s.gif Op maandag 3 mei 2021 20:37 schreef flikss11 het volgende:

[..]

Onderdelen gevonden👍🏼
Nou ben nu benieuwd naar eindresultaat. Succes verder.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_199278208
Heb je eens geprobeerd met een goede polijst pasta... En dan moet je dit echt met de hand doen en de doek met de duim goed in de kras duwen...

Bv. Cartec Paint Control A1 is erg goed spul. Ik weet alleen niet of dat zo nog te krijgen is.
http://www.rags.lv/veikal(...)ol%20o,4-500x500.jpg
Ik heb het paar je terug via de MB club kunnen kopen, was toen niet zomaar overal te koop.

Anyway, ik rijd oldtimertje en op parkeerterrein schaaft er een toepjoep vanaf de parkeerplaats langs mijn zijkant. En bekrast van voor tot achter en zoiets van ¤1700 schade. Al was het betaald door verzekering maar eerst 2 tot 3 uurtjes gepoetst met CarTec paint control daarna nog eens even in de Was en 90% van de lakschade is niet meer te zien. Voor de overige 10% moet je heel goed kijken en zien uit als acceptabele gebruikssporen. En de spuiter heeft me hier echt niet op getipt, die wou gewoon vangen.

+/- 2 jaar later rijd iemand me achter op de bumper.. :( ¤3500 schade... Weer verzekeringszaakje... En elke expert die komt kijken s op de hoogte van eerdere schade en kijkt of dat is gerepareerd... En die eerdere schade was zo goed weg gepoetst dat zelfs hij dacht dat het professioneel was verholpen en heeft niet gezien dat het was weg gepoetst. Dus dat spul is zijn geld echt waard en zeker de moeite waard om te proberen... :) Maar je moet wel spierballen gebruiken en niet met zo'n boenschijf gaan klooien.

Afijn, je kunt er vanuit gaan dat een kras die met de nagel kunt voelen er nooit uitgepoetst krijgt je blijft 'm voelen.
Maar is de lak niet door gekrast tot op de grondlak dan poets je mogelijk de lak in de kras weer op glans. En dan valt ie nog maar nauwelijks op.

[ Bericht 0% gewijzigd door Watuntrik op 04-05-2021 19:21:49 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')