abonnement Unibet Coolblue
  zondag 25 april 2021 @ 16:57:28 #1
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_199153101
Hallo!

Ik ben opzoek naar iemand die ervaring heeft met high-bay lampen en het dimmen hiervan.
Voor mijn zwager wil ik het volgende gaan aanleggen in zijn loods van 12x12 meter.


Hierin zie je het volgende.
3x ronde high-bay lampen die in de nok van de loods komen en 6x led batten. Deze batten komen onder de verdiepingsvloer (bergingszolder).
De bekabeling heb ik aangegeven met de gekleurde lijnen.

Het kan best zijn dat 150w per stuk wat te fel is, of minder gewoon prettiger is. Daarom wil ik een dimmer gebruiken die voor de high-bay lampen geschikt is. De led batten wil ik niet dimmen.

Ik heb de lampen nog niet gekocht maar er staat ook geen aansluitingsinformatie bij. Mijn vraag is, de high-bay lamp vereist naar mijn interpretatie 5 kabels? Hiervan heb je een fase, een nul, een aarde en een plus 10V en 10V massa kabel.
Die laatste twee voor het dimmen van de led drivers, met de daarvoor beschikbare 10v led dimmer.
Als ik dat zo begreep is die 10v puur het stuursignaal naar de drivers.

Is dat correct?
Is het mogelijk om een gewone gira led dimmer in serie met de lampen te zetten? Ik vermoed dat de led drivers niet op die manier gedimt moeten worden?

Het daadwerkelijk aansluiten van de lampen ga ik gewoon via lasdozen doen, niet met stekkers daar dat geen toegevoegde waarde heeft.

Hoor graag jullie ervaring.
Weet van alles een beetje maar net niets.
pi_199153388
Als de LED-drivers 0-10V dimbaar zijn, dan moet je natuurlijk een 0-10V dimmer gebruiken. Die heeft Gira ook gewoon.

Nee diezelfde drivers kun je hoogstwaarschijnlijk niet dimmen met een standaard fase-aan/afsnijding dimmer.

Je kunt natuurlijk wel op zoek naar andere high-bays die wel conventioneel dimbaar zijn, als je dat beter uitkomt. Ik weet alleen niet of je die gaat vinden. Een reguliere LED-dimmer geschikt voor 450W vinden wordt misschien ook een uitdaging.

0-10V dimmen is eigenlijk ook veel mooier.

quote:
99s.gif Op zondag 25 april 2021 16:57 schreef -Richard- het volgende:
Ik heb de lampen nog niet gekocht maar er staat ook geen aansluitingsinformatie bij. Mijn vraag is, de high-bay lamp vereist naar mijn interpretatie 5 kabels?
Is dit jouw interpretatie van de aansluitgegevens die er niet bij staan? Hoe dan? :P
  Moderator zondag 25 april 2021 @ 18:56:45 #3
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_199154908
Je moet dan wel een juiste combinatie 0 - 10v dimmer en verlichting zoeken, iedere fabrikant heeft zoiets wel in zijn schakelmateriaal lijn zitten.

  zondag 25 april 2021 @ 22:54:19 #4
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_199158661
Filmpje had ik gezien en ik had een kennis van mij gevraagd die meer met elektra werkt dan ik. We hadden er gewoon verschillende ideeën over.

quote:
1s.gif Op zondag 25 april 2021 17:17 schreef XanderH het volgende:
Als de LED-drivers 0-10V dimbaar zijn, dan moet je natuurlijk een 0-10V dimmer gebruiken. Die heeft Gira ook gewoon.

Nee diezelfde drivers kun je hoogstwaarschijnlijk niet dimmen met een standaard fase-aan/afsnijding dimmer.

Je kunt natuurlijk wel op zoek naar andere high-bays die wel conventioneel dimbaar zijn, als je dat beter uitkomt. Ik weet alleen niet of je die gaat vinden. Een reguliere LED-dimmer geschikt voor 450W vinden wordt misschien ook een uitdaging.

0-10V dimmen is eigenlijk ook veel mooier.
[..]

Is dit jouw interpretatie van de aansluitgegevens die er niet bij staan? Hoe dan? :P
Ik dacht zoals ik vermelde. Twee signaaldraden en reguliere fase, nul en aarde kabel. Nu ik iets meer tijd heb zie ik ook schema's die zo werken.
De dimmer van Gira heb ik trouwens gevonden, daar heb ik persoonlijk meer vertrouwen dan zo'n china ding met een afstandsbediening die we nooit gaan gebruiken.

Thanks voor jullie tips. Ik denk dat ik er wel uitkom. Ik bestel gewoon eerst de onderdelen en dan kan ik gewoon het papierwerk bekijken, ik denk dat het wel voor zich spreekt!
Weet van alles een beetje maar net niets.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')