abonnement Unibet Coolblue
pi_199148428
Wij zouden graag advies krijgen over welke tegelverdeling er handig is in onze badkamer. Dit aangezien de tegelzetter via onze nieuwbouw aannemer een situatie heeft gerealiseerd die ons absoluut niet de meest logische en mooie situatie lijkt. Wil ook zeker foto's delen van hoe het er nu uit ziet, maar zou eigenlijk liever eerst advies krijgen zonder dat de situatie bekend is. Zijn er tegelzetters die met ons mee willen denken hoe dit aan te pakken?

Concreet onze vraag: wat is een geschikte tegelverdeling op de vloer en wat is een geschikte tegelverdeling op de 2 wanden?

Vloertegels 60x60 op hele vloer
Rekening houden met dorpel tbv douchewand, wat is hier mooi?
Wand 60x60 tegenover wastafel (betreft identieke tegel als vloertegel)
Wand 60x60 in douchehoek t/m dorpel (totaal +/- 1000mm breed) (betreft identieke tegel als vloertegel)

Zie dit bestand voor meer info: https://drive.google.com/(...)6LE/view?usp=sharing
https://drive.google.com/(...)6LE/view?usp=sharing



[ Bericht 3% gewijzigd door Vonkenboer op 25-04-2021 12:44:20 ]
  zondag 25 april 2021 @ 11:10:03 #2
285613 Verbodsbord
Verwijderd door Admin
pi_199148470
Meest logisch vind ik altijd of de douchekop in de lijn tussen twee tegels, of juist midden op een tegel. Dit werkt dan ook door in de vloer waar mogelijk, zodat je zoveel mogelijk een doorlopende lijn hebt. Dat is alleen altijd lastig met zo'n afvoergoot en het afschot, zeker als de goot en de douchekop op een andere wand zit.

Foto's van hoe het nu is?
pi_199148477
Zonder heel precies naar je tekeningen te kijken zou ik zeggen: als er niks is afgesproken over legpatroon is het de keus van de tegelzetter.

Bij dit soort formaat tegels zou het inderdaad wel handig zijn geweest daar vantevoren samen over na te denken.
  zondag 25 april 2021 @ 12:28:32 #4
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_199149491
quote:
0s.gif Op zondag 25 april 2021 11:05 schreef toyecos het volgende:
Wij zouden graag advies krijgen over welke tegelverdeling er handig is in onze badkamer. Dit aangezien de tegelzetter via onze nieuwbouw aannemer een situatie heeft gerealiseerd die ons absoluut niet de meest logische en mooie situatie lijkt. Wil ook zeker foto's delen van hoe het er nu uit ziet, maar zou eigenlijk liever eerst advies krijgen zonder dat de situatie bekend is. Zijn er tegelzetters die met ons mee willen denken hoe dit aan te pakken?
Wat wil je hiermee bereiken? De badkamer is al klaar als het goed begrijp?
Moet alles eruit en wil je het opnieuw gedaan hebben? Wil je geld zien?
So we just called him Fred
pi_199149682
Zet gewoon wat foto's neer van hoe het nu is... Van een tekening kan ik dat niet inschatten in ieder geval.
  Moderator zondag 25 april 2021 @ 12:45:58 #6
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_199149708
Ik heb de indeling even zichtbaar gemaakt; maar ik denk dat op basis van de gegevens die je deelt niet echt iets zinvols te zeggen is. De badkamer is dus al gerealiseerd begrijp ik ? :?
pi_199149783
Ik heb er geen verstand van, maar de vloertegels vanuit het midden leggen is in mijn ogen het mooiste.

Op de lange zijde van 2450mm krijg je dan: 370 + 600 + 600 + 600 + 370.

En op de korte zijde van 2290: 545 + 600 + 600 + 545.

Vervolgens is het natuurlijk fraai om de voegen van de vloer door te laten lopen op de muur, maarja, dat komt dan weer niet echt geweldig uit. Voor je muurtje van 1000mm naast de douche begin je dan met een stuk van 370mm in de hoek. Dan krijg je: 30 + 600 + 370. Zo'n smal randje van 30mm is natuurlijk niet zo fraai. De mooiste optie is denk ik nog de douchehoek 30mm kleiner maken (970mm).

Dan zit je nog met de draingoot en het afschot daar naartoe, dat lijkt me waardeloos met dergelijke grote tegels en zo'n goot midden in de vloer.

Liever heb je dan denk ik zo'n drain tegen de muur aan, op maat gemaakt op de juiste breedte van de douchehoek:

Dan kun je met 4 tegels het afschot creëren.

Dan nog even de douche en de kraan op 545mm uit de hoek plaatsen i.p.v. 450mm en het zit mooi midden op een voeg. ^O^

Kortom, de oplossing die in mijn ogen ideaal is vereist niet alleen aanpassingen van de tegelzetter maar ook aanpassingen aan de maatvoering en aanpassingen door de loodgieter. Daar had je denk ik in een eerder stadium aan moeten denken. :)

Nu zijn wij natuurlijk wel benieuwd waar de tegelzetter voor heeft gekozen?
pi_199149902
quote:
0s.gif Op zondag 25 april 2021 12:45 schreef Vonkenboer het volgende:
Ik heb de indeling even zichtbaar gemaakt; maar ik denk dat op basis van de gegevens die je deelt niet echt iets zinvols te zeggen is. De badkamer is dus al gerealiseerd begrijp ik ? :?
De tegels zijn inderdaad al gerealiseerd afgelopen week. Maar wij begrijpen het denkproces van tegelzetter(s) niet. En wil juist weten hoe een professional dit zou doen zonder te weten hoe het resultaat er nu uit ziet. Want dat is ook het uitgangspunt geweest van de tegelzetter(s).

Het gaat ons zeker niet om geld ter compensatie of iets dergelijks. Wij vinden het belangrijk een mooie badkamer opgeleverd te krijgen. En we vragen ons af of het gerechtvaardigd is om te vragen om de tegels er (deels) uit te laten halen omdat men niet heeft op zitten letten.
  zondag 25 april 2021 @ 13:09:14 #9
285613 Verbodsbord
Verwijderd door Admin
pi_199149984
quote:
0s.gif Op zondag 25 april 2021 13:03 schreef toyecos het volgende:

[..]

De tegels zijn inderdaad al gerealiseerd afgelopen week. Maar wij begrijpen het denkproces van tegelzetter(s) niet. En wil juist weten hoe een professional dit zou doen zonder te weten hoe het resultaat er nu uit ziet. Want dat is ook het uitgangspunt geweest van de tegelzetter(s).

Het gaat ons zeker niet om geld ter compensatie of iets dergelijks. Wij vinden het belangrijk een mooie badkamer opgeleverd te krijgen. En we vragen ons af of het gerechtvaardigd is om te vragen om de tegels er (deels) uit te laten halen omdat men niet heeft op zitten letten.
Aantal zaken waar ik altijd rekening mee probeerde te houden; symetrisch ten opzichte van de deuropening (dus of een voeg in het midden van de deuropening, of een tegel precies in het midden van de deuropening), gecentreerd op de douche, symetrisch ten opzichte van het meubel, en een eventuele voeg paralel aan het meuebel zoveel mogelijk weg laten vallen onder het meubel. Wat XanderH hierboven ook zegt, eigenlijk wil je eerst je tegelplan hebben, zodat je daarop eventueel nog wat maten in de badkamer kan aanpassen.
  Moderator zondag 25 april 2021 @ 13:14:49 #10
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_199150051
quote:
0s.gif Op zondag 25 april 2021 13:03 schreef toyecos het volgende:

[..]

De tegels zijn inderdaad al gerealiseerd afgelopen week. Maar wij begrijpen het denkproces van tegelzetter(s) niet. En wil juist weten hoe een professional dit zou doen zonder te weten hoe het resultaat er nu uit ziet. Want dat is ook het uitgangspunt geweest van de tegelzetter(s).

Het gaat ons zeker niet om geld ter compensatie of iets dergelijks. Wij vinden het belangrijk een mooie badkamer opgeleverd te krijgen. En we vragen ons af of het gerechtvaardigd is om te vragen om de tegels er (deels) uit te laten halen omdat men niet heeft op zitten letten.
Wil je geen foto's delen van hoe het tegelwerk nu gemaakt is ? Of ben je bang voor herkenbaarheid ?
Dat men straks zegt van hé men vraagt eerst overal rond op internet en vervolgens komen ze klagen omdat anderen het geleverde werk ook niet goed vinden ?

Heb je de situatie al overlegd met de aannemer ? Als je het geleverde werk niet van die kwaliteit vind die je verwacht had dan lijkt mij dat een goed punt voor een discussie of het werk niet anders uitgevoerd moet worden en je het bestaande tegelwerk weg moet halen.

Kun je omschrijven wat jou precies stoort ?
pi_199150183
Hierbij een aantal foto's van de situatie nu, weet eerlijk gezegd niet hoe ik ze zichtbaar kan maken binnen het forum, maar dit zijn de links naar Google Drive:

*knip*








[ Bericht 31% gewijzigd door Vonkenboer op 25-04-2021 13:38:38 ]
  zondag 25 april 2021 @ 13:32:38 #12
285613 Verbodsbord
Verwijderd door Admin
pi_199150252
quote:
De wand in de hoek bij de douche zou ik absoluut niet over te spreken zijn. De vloer hoe er vanuit de deuropening gewerkt is wel, en volgens mij hadden ze die lijnen makkelijk door kunnen trekken op de wand. Ik zou hier niet blij mee zijn.
pi_199150268
Dat is niet zo fraai gedaan nee :X ik zou ook niet weten hoe het wel zou moeten maar ik zou hier niet blij mee zijn. De wandtegels lijken wel aan te sluiten maar de vloertegels dan weer niet op de wand. Je zou verwachten, gezien dezelfde maat, dat dat mooier zou moeten kunnen.

In onze nieuwe badkamer hebben we ook een paar plekken waar de voegen niet goed aansluiten maar die tegels hebben verschillende maten en dat is door onze tegelzetter zo gedaan dat het op de minst zichtbare plek zit.
E.
pi_199150302
Tja, ze zijn met de vloertegels vanuit het midden van de draingoot begonnen lijkt het. Met een dergelijke draingoot en zulke grote tegels lijkt me dat niet raar, je moet natuurlijk ook wel vanaf 4 zijdes afschot creëren. Het komt nu inderdaad vanuit de deuropening gezien ook wel mooi uit. Al zou ik eigenlijk niet blij zijn met die smalle rand onder het meubel (stukken kleiner dan een halve tegel zijn meestal prima te voorkomen). Maar ik snap de keuze van de vloertegels eigenlijk wel.

Alleen die dorpel ligt daar nogal lelijk. Als ik dit zo zie had ik de douchehoek ietsje groter gemaakt en die dorpel gelijk gelegd met de dichtstbijzijnde voeg. Maarja jij hebt natuurlijk 1000mm besteld. :+ De draingoot had dan ook een stukje opzij gemoeten voor het mooie en die lag er natuurlijk al voordat de tegelzetter begon.

En het lijkt me vervolgens niet onredelijk om te verwachten dat ze de voegen doorzetten op de muur, dit lijkt natuurlijk nergens op.

Hoe zit het met die grote spleet naar de wand? Komt er ook nog zo'n plint net zoals aan de andere zijde?
  zondag 25 april 2021 @ 13:40:50 #15
285613 Verbodsbord
Verwijderd door Admin
pi_199150337
quote:
0s.gif Op zondag 25 april 2021 13:37 schreef XanderH het volgende:
Tja, ze zijn met de vloertegels vanuit het midden van de draingoot begonnen lijkt het. Met een dergelijke draingoot en zulke grote tegels lijkt me dat niet raar, je moet natuurlijk ook wel vanaf 4 zijdes afschot creëren. Het komt nu inderdaad vanuit de deuropening gezien ook wel mooi uit. Al zou ik eigenlijk niet blij zijn met die smalle rand onder het meubel (stukken kleiner dan een halve tegel zijn meestal prima te voorkomen). Maar ik snap de keuze van de vloertegels eigenlijk wel.

Maar het lijkt me vervolgens niet onredelijk om te verwachten dat ze de voegen doorzetten op de muur, dit lijkt natuurlijk nergens naar.

Hoe zit het met die grote spleet naar de wand? Komt er ook nog zo'n plint net zoals aan de andere zijde?
Precies, de vloer vind ik prima, mooi gecentreerd op de goot inderdaad, en dat komt dus mooi op de deur uit. Die smalle rand onder het rechts is dan een 'logisch' overblijfsel, die waarschijnlijk gaat wegvallen onder het meubel, en dus bijna niet zichtbaar gaat zijn.

En inderdaad die dorpel had makkelijk die +- 10cm richting de deur geschoven kunnen worden, waarbij dan ook weer de tegels op de wand hadden kunnen aansluiten op de vloer :')
pi_199150340
quote:
0s.gif Op zondag 25 april 2021 13:37 schreef XanderH het volgende:
Tja, ze zijn met de vloertegels vanuit het midden van de draingoot begonnen lijkt het. Met een dergelijke draingoot en zulke grote tegels lijkt me dat niet raar, je moet natuurlijk ook wel vanaf 4 zijdes afschot creëren. Het komt nu inderdaad vanuit de deuropening gezien ook wel mooi uit. Al zou ik eigenlijk niet blij zijn met die smalle rand onder het meubel (stukken kleiner dan een halve tegel zijn meestal prima te voorkomen). Maar ik snap de keuze van de vloertegels eigenlijk wel.

Alleen die dorpel ligt daar nogal lelijk. Als ik dit zo zie had ik de douchehoek ietsje groter gemaakt en die dorpel gelijk gelegd met de dichtstbijzijnde voeg.

En het lijkt me vervolgens niet onredelijk om te verwachten dat ze de voegen doorzetten op de muur, dit lijkt natuurlijk nergens op.

Hoe zit het met die grote spleet naar de wand? Komt er ook nog zo'n plint net zoals aan de andere zijde?
Daar komt inderdaad een zelfde plint.
  Moderator zondag 25 april 2021 @ 13:43:58 #17
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_199150369
Ik heb je foto's even zichtbaar gemaakt in je post; je kunt foto's delen door ze te uploaden naar een website zoals bijvoorbeeld https://nl.imgbb.com/ en dan na het uploaden te kiezen de BB code.
En die dan te plaatsen in je bericht.

Ik vind het tegelwerk niet bijzonder fraai gedaan :X
pi_199150405
quote:
14s.gif Op zondag 25 april 2021 13:40 schreef Verbodsbord het volgende:
En inderdaad die dorpel had makkelijk die +- 10cm richting de deur geschoven kunnen worden, waarbij dan ook weer de tegels op de wand hadden kunnen aansluiten op de vloer :')
Ik was mijn post nog aan het bewerken terwijl jij reageerde.

Die dorpel 10cm opschuiven, betekent natuurlijk wel dat de drain eigenlijk ook een stukje opzij had gemoeten (midden in de douchecel is wel zo fraai).

En als je dan weer een voeg in het midden van de drain houdt, komt de vloertegel ook niet meer midden in de deuropening uit.

En wordt dat smalle randje onder het meubel nog smaller. :+

Dus zo simpel is het nog niet...

Hier had de tegelzetter sowieso weinig invloed op natuurlijk. Die 1000mm is gewoon volgens opgave (daar 1100mm van maken is in de bouw ook een garantie voor gezeik, want als het niet met tekening klopt kan hij met wat pech ook overnieuw beginnen). En de draingoot lag er al voordat hij begon met tegelen...

Als je het echt mooi wilt hebben moet je daar bij het badkamer ontwerp al bovenop zitten.

Ik denk dat je de tegelzetter nu alleen de muurtegels kunt verwijten.
pi_199150419
Als antwoord op je vaag in je TT: ja, en niet zo'n beetje ook.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 25 april 2021 @ 13:49:49 #20
285613 Verbodsbord
Verwijderd door Admin
pi_199150439
quote:
0s.gif Op zondag 25 april 2021 13:46 schreef XanderH het volgende:

[..]

Ik was mijn post nog aan het bewerken terwijl jij reageerde.

Die dorpel 10cm opschuiven, betekent natuurlijk wel dat de drain eigenlijk ook een stukje opzij had gemoeten (midden in de douchecel is wel zo fraai).

Dan komt de vloertegel ook niet meer midden in de deuropening uit.

En wordt dat smalle randje onder het meubel nog smaller. :+

Dus zo simpel is het nog niet...

Hier had de tegelzetter sowieso weinig invloed op natuurlijk. Die 1000mm is gewoon volgens opgave (daar 1100mm van maken is in de bouw ook een garantie voor gezeik, want als het niet met tekening klopt kan hij met wat pech ook overnieuw beginnen). En de draingoot lag er al voordat hij begon met tegelen...

Als je het echt mooi wilt hebben moet je daar bij het badkamer ontwerp al bovenop zitten.
Dat is wel weer zo, maar daar had ik minder moeite mee gehad :P Mooiste zou dan nog zijn om de drain 90 graden te draaien, en die dus midden onder de douchekop te plaatsen. Maar inderdaad, dit zou je op voorhand in je ontwerp mee moeten nemen, en je maatvoering aan passen op het tegelplan, in plaats van achteraf verzinnen hoe je mooi je tegels gaat plaatsen.
pi_199150475
Wij hadden ook de badkamer vanuit de nieuwbouw van het project laten doen (alleen de tegels en doucheputje). Op een plek was de oplossing ook niet zo fraai omdat er een strookje van een centimeter overbleef als nieuwe tegel. Maar bij het aankaarten krijg je het weerwoord dat je voor een perfecte afwerking beter een eigen tegelzetter kan inhuren. Kost 2x zoveel maar dan kan je samen alles uitdenken en 100% netjes afwerken. Tijdens de bouw ben je er sowieso niet bij en alles moet zo snel en goedkoop mogelijk. Daarom zou ik ook nooit meer kiezen om een badkamer of keuken tijdens de bouw al erin te laten zetten in een seriematig nieuwbouwproject.

Het is op de foto's wel heel erg slordig. Hier zou de bouwer mogelijk nog wel iets aan doen bijvoorbeeld bij de deur maar ik betwijfel of ze alles opnieuw gaan doen.
pi_199150578
Typisch nieuwbouw dit. Zo kansloos

Stel ze gaan de wanden corrigeren. Ik zou wat minder tegels laten plaatsen en meer stucwerk (waar het kan natuurlijk). Wordt de badkamer ruimen en speelser van ipv zo’n praktische badkamer bij de plaatselijke sportvereniging
pi_199150800
quote:
0s.gif Op zondag 25 april 2021 13:53 schreef Noisiv het volgende:
Het is op de foto's wel heel erg slordig. Hier zou de bouwer mogelijk nog wel iets aan doen bijvoorbeeld bij de deur maar ik betwijfel of ze alles opnieuw gaan doen.

Ik neem aan dat er bij de deur geen probleem is als de plinten en een dorpel zijn geplaatst en het geheel netjes gekit is.
pi_199151726
Super al deze snelle reacties. Bedankt voor het meedenken. Wij gaan het zeker aankaarten bij de aannemer. Eerlijk gezegd zijn wij zelf van mening dat een tegelzetter bij nieuwbouw ook na moet denken hoe het eindplaatje er uit komt te zien. Zeker als je zoals in ons geval een meerwerk badkamer uitzoekt via het project tegen niet geringe meerkosten.
pi_199151786
E
quote:
0s.gif Op zondag 25 april 2021 14:12 schreef XanderH het volgende:

[..]

Ik neem aan dat er bij de deur geen probleem is als de plinten en een dorpel zijn geplaatst en het geheel netjes gekit is.
Het kan inderdaad opgelost worden met een dikke kit rand. Maar de muur lijkt erg scheef geplaats te zijn. Daar kan de tegelzetten niet veel aan doen. Toch had dit wel netter opgelost kunnen worden door de laatste tegels in dezelfde hoek te snijden. Hopelijk valt het minder op als het kozijn en de dorpel geplaatst zijn. Het lijkt mij ook handiger dat je eerst zorgt dat de kozijnen en dorpel erin ligt zodat je een kader hebt en precies weet tot waar de tegels komen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')