abonnement Unibet Coolblue
pi_199148298
Goedendag,

Gisteravond had ik een topic geopend over de Canon m50 ii. Ik realiseer me dat ik mij blind staar op deze camera, dus zou ik graag van jullie wat suggesties horen. Er zullen modellen zijn die niet alles hebben, dus heb ik een primair en secundair lijstje.

Het budget is niet hoog. Maar mijn primaire eisen zijn niet hoog. Ik denk dat ik voor een camera + overige dingen een totaal budget heb van 800 a 900 euro


Dit zijn de eisen;

- Interviews makkelijk afnemen op statief.
De camera zal niet alleen door mij gebruikt worden, dus niet teveel opties, gewoon beginnersniveau.

- Optie voor externe microfoon.
Desondanks dat ik de rode go 2 ga gebruiken, wil ik ook graag een shotgun gebruiken. Dit voor bijvoorbeeld medewerkersdagen.

- instant goede kleuren.
Een log functie is leuk, maar die gaan we niet gebruiken. Dus het liefst weinig colour grading in post.

- niet snel breekbaar.
Ik ben op zoek naar een goede tas om alles in op te bergen. Iets zegt mij dat spiegelreflex erg breekbaar is,aar who knows?


Secundair

-4k
Dit is niet een belangrijk iets. We zullen namelijk streamen in 1080p met 6bit datastream. Maar, voor monteren in première is het wel handig om dan in te kunnen zoomen zonder kwaliteitsverlies.

- IBIS
Ik ben van plan om een gimbal erbij te bestellen, maar als het een goede sabiliteitsfunctie heeft, dan is het prima.

- eventueel wisselen van lenzen.
We willen de camera ook gaan gebruiken voor sporadisch fotograveren. Ik ben niet in de camera wereld, maar volgens mij is het wel handig om de keuze uit 2 a 3 lenzen te hebben.

- aansluiting koptelefoon
Lijkt me evident

- hdmi output/WiFi.
Niet hetzelfde, maar door corona willen we de camera gaan gebruiken voor presentaties e.d. zodat iedereen met bijvoorbeeld webex kan meekijken.

-goed in lage lumen
Er zij plekken waar er weinig direkt licht is. ou mooi zijn als ik dan weinig noise op de camera heb.

- snelle automatische autofocus
Als we een lopend moment hebben, of een werkhandeling gaan filmen, wil ik niet dat de camera zich constant zich te zoeken naar een focus.

- mogelijkheid voor bokeh
Dit om het interview wat mooier/aantrekkelijker te maken. Uiteraard ga ik ook b-rolls gebruiken.

- direct aansluiten op een adapter
Hiermee hoeven we tijdens interviews geen zorgen te maken om batterijen.
pi_199149012
Als ik je eisen zo lees, dan is die Canon M50 Mark ii eigenlijk prima geschikt. Ik heb een paar maanden geleden een nieuwe body gekocht, en deze stond ook op mijn short list. Ik heb uiteindelijk voor een andere body gekozen, maar ik had dan ook meer/andere eisen. Ik weet dat er best veel vloggers zijn die deze camera gebruiken. Dat zal niet voor niks zijn.
pi_199149125
quote:
1s.gif Op zondag 25 april 2021 10:52 schreef blessed19 het volgende:

- snelle automatische autofocus
Als we een lopend moment hebben, of een werkhandeling gaan filmen, wil ik niet dat de camera zich constant zich te zoeken naar een focus.

Bij filmwerk moet je eigenlijk met handmatige focus werken aangezien een automatische focus precies doet wat het al zegt: automatisch focussen. Bij foto's handig, bij video al snel irritant.

De meeste camera's hebben wel focus peaking als hulpmiddel, je ziet dan door de viewer / op display wat er in focus is op dat moment en dat kan je dan ietwat bijstellen (of camera iets dichter bij / verder af).
pi_199149142
quote:
0s.gif Op zondag 25 april 2021 11:59 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Bij filmwerk moet je eigenlijk met handmatige focus werken aangezien een automatische focus precies doet wat het al zegt: automatisch focussen. Bij foto's handig, bij video al snel irritant.

De meeste camera's hebben wel focus peaking als hulpmiddel.
Klopt! Maar de m50 heeft bijvoorbeeld dubbel pixel autofocus met menselijke ogen detectie. Dat maakt het dan niet echt een probleem.

Zo denk ik dan... maar ik kan ook compleet naast zitten. Ik ben editor en regisseur, heb naast een mobieltje geen eigen ervaring van camera's.
pi_199149164
quote:
0s.gif Op zondag 25 april 2021 12:01 schreef blessed19 het volgende:

[..]

Klopt! Maar de m50 heeft bijvoorbeeld dubbel pixel autofocus met menselijke ogen detectie. Dat maakt het dan niet echt een probleem.
Wil je dat hij op een oog focust als je een werkhandeling filmt? ;)

Zorg in ieder geval voor voldoende (en goed) licht. Meer licht = kleiner diafragma = grotere scherptediepte.
Dat maakt handmatige focus ook makkelijker.
Je kan ook hoger in de ISO gaan om te compenseren voor ontbrekend licht maar dat komt ten koste van ruis.
pi_199149180
quote:
0s.gif Op zondag 25 april 2021 12:02 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Wil je dat hij op een oog focust als je een werkhandeling filmt? ;)
Hmm, dat is een hele goeie!

Maar... wat zou san wel in het budget kunnen passen?
pi_199149286
quote:
0s.gif Op zondag 25 april 2021 12:03 schreef blessed19 het volgende:

[..]

Hmm, dat is een hele goeie!

Maar... wat zou san wel in het budget kunnen passen?
De M50 II is daar toch prima voor, als ik het zo zie?
pi_199149337
quote:
1s.gif Op zondag 25 april 2021 10:52 schreef blessed19 het volgende:
- instant goede kleuren.
Een log functie is leuk, maar die gaan we niet gebruiken. Dus het liefst weinig colour grading in post.
Met name als je onder kunstlicht werkt, zal je nu eenmaal zelf de witbalans goed moeten instellen, anders loop je het risico dat je per shot andere kleuren krijgt.

Met een grijskaart kan je dat prima goed instellen.


Hou er rekening mee dat het maken van video voorbereiding nodig heeft. Als je daar vertrouwd mee raakt en het consequent doet dan heb je goede resultaten.
Dat is niet specifiek voor een camera maar voor filmen in het algemeen.

Ik ben fotograaf (heel erg part time en grootste deel hobby) maar voor video en foto gelden vaak wel dezelfde dingen: voorbereiding, licht, witbalans, compositie, etc.

Denk ook goed na over het filmen van zo'n werkhandeling, oefen dat eerst "droog", kijk of de persoon niet ergens op een moment tussen de camera en het object dat je film in komt. Dan kan het nodig zijn om de camera voor dat shot te verplaatsen of bijvoorbeeld een 2e camera (smartphone?) van bovenaf te laten filmen.
Zorg dat je klok goed synchroon staat als je meerdere camera's gebruikt, dan vind je makkelijker de scenes die bij elkaar horen (aan de hand van bestand datum / tijd).

Welke camera je ook gebruikt: er is geen perfecte camera en zeker in het budget segment zal je altijd een compromis moeten sluiten. Maar zolang je daar omheen kan werken hoef je dat niet te zien in het resultaat, dat hangt vooral af van jezelf. Een goede cameraman kan met een smartphone ook professioneel uitziende video's maken (binnen de beperkingen van zo'n apparaat).

[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 25-04-2021 12:24:43 ]
pi_199149626
quote:
0s.gif Op zondag 25 april 2021 12:15 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Met name als je onder kunstlicht werkt, zal je nu eenmaal zelf de witbalans goed moeten instellen, anders loop je het risico dat je per shot andere kleuren krijgt.

Met een grijskaart kan je dat prima goed instellen.


Hou er rekening mee dat het maken van video voorbereiding nodig heeft. Als je daar vertrouwd mee raakt en het consequent doet dan heb je goede resultaten.
Dat is niet specifiek voor een camera maar voor filmen in het algemeen.


Ik ben fotograaf (heel erg part time en grootste deel hobby) maar voor video en foto gelden vaak wel dezelfde dingen: voorbereiding, licht, witbalans, compositie, etc.

Het licht is idd wel een ding. Overal TL buizen, waardoor je verschrikkelijke beelden krijgt (schaduwen onder de ogen bijv). Een goede lamp kost echter een behoorlikk vermogen. (1200+) Is dat ook een prima budget ding voor te vinden?

Denk ook goed na over het filmen van zo'n werkhandeling, oefen dat eerst "droog", kijk of de persoon niet ergens op een moment tussen de camera en het object dat je film in komt. Dan kan het nodig zijn om de camera voor dat shot te verplaatsen of bijvoorbeeld een 2e camera (smartphone?) van bovenaf te laten filmen.
Zorg dat je klok goed synchroon staat als je meerdere camera's gebruikt, dan vind je makkelijker de scenes die bij elkaar horen (aan de hand van bestand datum / tijd).

Droog oefenen is een goede tip! En verder heb ik als editor gelukkog al de nodige ervaring van fps / tijd fuckups.


Welke camera je ook gebruikt: er is geen perfecte camera en zeker in het budget segment zal je altijd een compromis moeten sluiten. Maar zolang je daar omheen kan werken hoef je dat niet te zien in het resultaat, dat hangt vooral af van jezelf. Een goede cameraman kan met een smartphone ook professioneel uitziende video's maken (binnen de beperkingen van zo'n apparaat).
Helemaal mee eens! Mijn voorkeur was ook wel degelijk een smartphone. De Samsung A72, vanwege de optische 3x zoom. Of de Apple 10/11/12 plus. Maarja. Dan zit er voor het bedrijf allemaal gedoe als persoonlijk abonnement, simkaart, eigen gebruik, etc. Zodoende dat ik voor een camera aan het zoeken ben.

Ik merk gewoon dat ik mij blijd staar op de m50, daarom dit topic om eventuele alternatieven mee te nemen in de overweging.
pi_199149953
quote:
0s.gif Op zondag 25 april 2021 12:11 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

De M50 II is daar toch prima voor, als ik het zo zie?
Ja, klopt zeer zeker. Maar ik heb geleerd om nooit op 1 paard te wedden. ;)

Anyway, enorm bedankt voor je adviezen!
pi_199174802
Slotjes doet fok niet aan, m!ar wil ik wel melden dat mijn zoektocht eindelijk is voltooid.

Zoals ik al eerder schreef, iets zei mij dat ik teveel staarde op de m50. En dat was volledig terecht.

Het antwoord is de volgende videocamera/camcorder.

https://www.kamera-expres(...)amera-zwart-fdrax43b

Hij doet alles wat ik wil, uiteraard met extra extensies toegevoegd, maar qat mij het meest aansprak is dat er een koptelefoonaansluiting aan zit (achteraf gezien toch erg belangrijk) en een ingebouwde gimbal heeft. En dat voor een zeer schappelijke prijs!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')