abonnement Unibet Coolblue
pi_199147818
Hallo allemaal,

Al ruim een half jaar ben ik druk doende met het bedenken, tekenen en voorbereiden van een zelf te bouwen zomerhuisje, nu sta ik op het punt om de fundering te realiseren en moet al vrij snel daarna aan de slag met aanvoer / afvoer van water/gas... In het ontwerp heb ik ieder water punt een koppeling buiten het huisje gegeven, dit om bij problemen snel bij de koppeling te kunnen komen ipv het huisje te hoeven demonteren..





* klik voor vergroting

Er staan op de afbeeldingen 3 type leidingen.

Blauw - Aanvoer koud water
Rood - Aanvoer warm water
Wit - afvoer water.

Nu mijn vraag, zouden jullie het ook zo aanpakken of hebben jullie tips/suggesties/etc?

PS, alles word nu tyleen, zowel voor warm als koud water (aangezien water niet heter door de leidingen gaat dan 55-60 graden dus tyleen geen slechte optie)

Tips wanted!
Just say hi!
pi_199148102
Domme vraag misschien maar waar komt dat warme water vandaan?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_199148106
Waterleidingen ingraven tot onder de vorstgrens (ca. 70 cm).

Voor de doorvoer van buiten het huisje naar boven de vloer zou je kunnen werken met invoerbochten

Houd er rekening mee dat als de leidingen in een niet verwarmd en matig geīsoleerd gebouwtje kunnen bevriezen. Overweeg de boel 's winters af te tappen of werk met warmtelinten en vorstbeveiliging.
pi_199148121
quote:
1s.gif Op zondag 25 april 2021 10:25 schreef halfway het volgende:
Domme vraag misschien maar waar komt dat warme water vandaan?
Komt van een geiser die aan de achterkant van het huisje geplaatst gaat worden, daar komt koud water aan en vanaf dat punt gaat er warm water naar 4 andere punten (keuken, wastafel, douche en externe douche in het schuurtje)

quote:
0s.gif Op zondag 25 april 2021 10:25 schreef spinazieruiker het volgende:
Waterleidingen ingraven tot onder de vorstgrens (ca. 70 cm).

Voor de doorvoer van buiten het huisje naar boven de vloer zou je kunnen werken met invoerbochten

Houd er rekening mee dat als de leidingen in een niet verwarmd en matig geīsoleerd gebouwtje kunnen bevriezen. Overweeg de boel 's winters af te tappen of werk met warmtelinten en vorstbeveiliging.
Dat doe ik ieder jaar! met een compressor blaas ik de leidingen zo goed als leeg. :)
Just say hi!
  Moderator zondag 25 april 2021 @ 12:49:08 #6
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_199149747
quote:
Volgens mij lost TS dat op door de leidingen onder de grond aan te brengen; maar helemaal duidelijk is mij dat niet. Maar wat probeer je verder nog te zeggen met deze linkdump van het vorige topic dat ts geopend had ?
pi_199154702
Ik zou geen koppelingen buiten het huisje doen. Doe ze dan in de kruipruimte van het huis waar ze uit komen.

En waarom geen meer lagen buis zoals uponor?
pi_199155117
quote:
0s.gif Op zondag 25 april 2021 18:43 schreef Makrolon het volgende:
Ik zou geen koppelingen buiten het huisje doen. Doe ze dan in de kruipruimte van het huis waar ze uit komen.

En waarom geen meer lagen buis zoals uponor?
Er is geen kruipruimte helaas, er is alleen grond! :) en onder mijn nieuw te bouwen huisje ligt een beste plaat beton... daar kan ik helaas niets mee..

En over uponor :) ik heb het bekeken, maar ons water komt al vanuit een tyleen slang en qua prijs is het verlengen van de slag met de koppelingen en muurplaten een betere keuze (t koppeling tyleen kost 6 euro, uponor kost 15 euro) en ik heb nogal wat koppelingen nodig! :)

-edit-

Ik ga de koppelingen sowieso op 70cm onder de grond plaatsen! :) vandaar keuze voor tyleen, evenals de prijs die is vele malen lager voor tyleen als voor andere keuzes en helaas moet ik het met een zeer beperkt budget doen!

[ Bericht 11% gewijzigd door Chandler op 25-04-2021 19:19:10 ]
Just say hi!
pi_199155671
Komt er helemaal geen dubbelle muur in dat hok. Een Tyleen koppeling onder de grond zou ik me niet gelukkig bij voelen. Bovendien maak je zo wel erg lange afstanden met je warme water.
pi_199155715
quote:
0s.gif Op zondag 25 april 2021 19:51 schreef qajariaq het volgende:
Komt er helemaal geen dubbelle muur in dat hok. Een Tyleen koppeling onder de grond zou ik me niet gelukkig bij voelen. Bovendien maak je zo wel erg lange afstanden met je warme water.
Hok? lol, voor mij is't geen hok hoor!

En zulke afstanden zijn het ook alweer niet, de geiser zit op 3-4m vanaf de keuken, 50cm vanaf het badkamermeubel, 2m vanaf de douche en 7m vanaf de buiten douche (in het kleinere hokje/schuur)

En zeker komt er een beste muur. 4x9 balken, 18mm osb zowel buiten als binnen en pir platen aan de binnenkant/of steenwol, ben er nog niet helemaal uit :)

Oftwel van binnen naar buiten
OSB 18mm
40x90mm balken + PIR isolatie
OSB 18mm
latten
Rabat delen. :)
Just say hi!
pi_199155743
quote:
0s.gif Op zondag 25 april 2021 19:54 schreef Chandler het volgende:
Hok? lol, voor mij is't geen hok hoor!

En zulke afstanden zijn het ook alweer niet, de geiser zit op 3m vanaf de keuken, 50cm vanaf het badkamermeubel, 2m vanaf de douche en 7m vanaf de buiten douche (in het kleinere hokje/schuur)
Sorry, zomerpaleisje :)

Maar als je overal weer naar 70 cm onder de grond wil mag je bij al die stukken een paar meter op tellen.
pi_199155750
quote:
0s.gif Op zondag 25 april 2021 19:12 schreef Chandler het volgende:

[..]

Er is geen kruipruimte helaas, er is alleen grond! :) en onder mijn nieuw te bouwen huisje ligt een beste plaat beton... daar kan ik helaas niets mee..

En over uponor :) ik heb het bekeken, maar ons water komt al vanuit een tyleen slang en qua prijs is het verlengen van de slag met de koppelingen en muurplaten een betere keuze (t koppeling tyleen kost 6 euro, uponor kost 15 euro) en ik heb nogal wat koppelingen nodig! :)

-edit-

Ik ga de koppelingen sowieso op 70cm onder de grond plaatsen! :) vandaar keuze voor tyleen, evenals de prijs die is vele malen lager voor tyleen als voor andere keuzes en helaas moet ik het met een zeer beperkt budget doen!
Warmwater niet doen met tyleen. Je kunt gebruiken meerlagenbuis of nog beter koper met omhulsel.
Vakman pur sang
pi_199155769
quote:
0s.gif Op zondag 25 april 2021 19:56 schreef qajariaq het volgende:
Sorry, zomerpaleisje :)
Dat klinkt vele malen beter! hehe
quote:
Maar als je overal weer naar 70 cm onder de grond wil mag je bij al die stukken een paar meter op tellen.
Dat is waar maar dan nog zijn de afstanden wat dat betreft vrij kort. Ik had eerst de geiser op 12m vanaf de douche, koste toen 20 seconden voordat het warme water bij de douche was... (zo iets)
Just say hi!
pi_199155803
quote:
1s.gif Op zondag 25 april 2021 19:57 schreef Lospedrosa het volgende:
Warmwater niet doen met tyleen. Je kunt gebruiken meerlagenbuis of nog beter koper met omhulsel.
Het kan wel, echter zit je met Tyleen vast aan max waarden, en weet uit ervaring dat het al jaren goed heeft gewerkt, daarnaast heb ik overal en nergens informatie ingewonnen en geven meerdere bronnen aan dat het geen probleem moet zijn mits de temperatuur maar onder de 65 graden blijft... dat is gelukkig wel het geval!.

Daarnaast is Tyleen betaalbaar, andere oplossingen zijn 3x zo duur... :O
Just say hi!
pi_199155822
Verder zou ik de afvoer ook buiten het huisje om maken. En veel dikker dan de aftakking maken. Met ergens een ontstoppings T-stuk.
Netjes ontwerp wel.
Vakman pur sang
pi_199155901
quote:
1s.gif Op zondag 25 april 2021 20:01 schreef Lospedrosa het volgende:
Verder zou ik de afvoer ook buiten het huisje om maken. En veel dikker dan de aftakking maken. Met ergens een ontstoppings T-stuk.
Netjes ontwerp wel.
Het probleem met de afvoer is dat ik daaronder niet naar beneden kan gaan, er ligt daar namelijk een beste betonplaat.... ik kan wel de keuken afzonderen (daar ligt ook al een afvoer). Ik heb amper ruimte tussen de nieuwe balken en het oude stuk beton wat er ligt.. en weg halen is ook niet echt een optie... nu kan ik het stuk beton gebruiken als anker punt, als ik deze ga slopen of open breken wil dat niet. Verder zal ik wel zorgen dat ik vanaf bepaalde punten in het huisje gemakkelijk onder het huisje kan komen zodat indien lekkage ik niet m'n hele badkamer hoef te slopen alvorens ik bij buizen kan... (moet dan wel een stuk van m'n vloer in de woonkamer slopen, maar dat liever dan de badkamer...)

En dank! Alles gemaakt in Sketchup, er is nog veel meer getekend... maar dit onderdeel is nuttig voor deze vragen! :)
Just say hi!
pi_199155933
Als je tyleen neemt neem dan ZPE. En maak de koppelingen buiten in de grond dan kan je niet veel gebeuren.
Vakman pur sang
pi_199155966
quote:
0s.gif Op zondag 25 april 2021 20:05 schreef Chandler het volgende:

[..]

Het probleem met de afvoer is dat ik daaronder niet naar beneden kan gaan, er ligt daar namelijk een beste betonplaat.... ik kan wel de keuken afzonderen (daar ligt ook al een afvoer). Ik heb amper ruimte tussen de nieuwe balken en het oude stuk beton wat er ligt.. en weg halen is ook niet echt een optie... nu kan ik het stuk beton gebruiken als anker punt, als ik deze ga slopen of open breken wil dat niet. Verder zal ik wel zorgen dat ik vanaf bepaalde punten in het huisje gemakkelijk onder het huisje kan komen zodat indien lekkage ik niet m'n hele badkamer hoef te slopen alvorens ik bij buizen kan... (moet dan wel een stuk van m'n vloer in de woonkamer slopen, maar dat liever dan de badkamer...)

En dank! Alles gemaakt in Sketchup, er is nog veel meer getekend... maar dit onderdeel is nuttig voor deze vragen! :)
Kun je niet met een diamantboor, schuin naar beneden boren tot naast de plaat en dan alsnog buitenlangs gaan?
Vakman pur sang
pi_199155973
quote:
1s.gif Op zondag 25 april 2021 20:07 schreef Lospedrosa het volgende:
Als je tyleen neemt neem dan ZPE. En maak de koppelingen buiten in de grond dan kan je niet veel gebeuren.
Yes! Zeker ZPE, dat is als enige officieel geschikt voor drinkwater wat ik begreep.

quote:
1s.gif Op zondag 25 april 2021 20:08 schreef Lospedrosa het volgende:
Kun je niet met een diamantboor, schuin naar beneden boren tot naast de plaat en dan alsnog buitenlangs gaan?
Dat zou een mogelijkheid zijn ja! scherp! Ik ga dat eens bekijken... zal wel wat kosten maar levert dan ook weer wat op! :)
Just say hi!
pi_199156016
quote:
0s.gif Op zondag 25 april 2021 20:09 schreef Chandler het volgende:

[..]

Yes! Zeker ZPE, dat is als enige officieel geschikt voor drinkwater wat ik begreep.
[..]

Dat zou een mogelijkheid zijn ja! scherp! Ik ga dat eens bekijken... zal wel wat kosten maar levert dan ook weer wat op! :)

Ja precies. Je kunt ook zelf een diamantmachine met lange boor bv 68mm kopen in de Duitse amazons voor zo’n ¤100,-
Vakman pur sang
pi_199156040
quote:
1s.gif Op zondag 25 april 2021 20:12 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Ja precies. Je kunt ook zelf een diamantmachine met lange boor bv 68mm kopen in de Duitse amazons voor zo’n ¤100,-
Zo de knetter, das een beste investering... (ik ben niet rijk, zal dat gelijk maar even melden hehe)...

Maar goed, misschien dat m'n vrienden groep iets kan bieden! :)
Just say hi!
pi_199156063
quote:
0s.gif Op zondag 25 april 2021 20:14 schreef Chandler het volgende:

[..]

Zo de knetter, das een beste investering... (ik ben niet rijk, zal dat gelijk maar even melden hehe)...

Maar goed, misschien dat m'n vrienden groep iets kan bieden! :)
Das echt peanuts als je gaat bouwen :@
Vakman pur sang
pi_199156081
quote:
1s.gif Op zondag 25 april 2021 20:15 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Das echt peanuts als je gaat bouwen :@
Op zich niet... maar aan de andere kant weer wel ;-) want ik gebruik zoveel mogelijk 2e hands bouw materialen... alle kozijnen die ik nodig heb hebben mij nog geen 400 euro gekost (kunststof, zo'n 9 stuks, openslaande deuren en 1 enkele deur)... waar dat nieuw berekend was op zo'n 5600 euro :X

Maar ik zeg niet dat ik het niet ga doen hoor, moet er alleen even stevig over na gaan denken... (iets waar ik op sommige onderdelen erg lang mee bezig ben :P)

En daarnaast best een uitdaging.. oude fundering loopt tot onder de balk. (balk gaat nog iets hoger komen)



[ Bericht 13% gewijzigd door Chandler op 25-04-2021 20:23:19 ]
Just say hi!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')