abonnement Unibet Coolblue
pi_199140673
Ons land is vergeven van de straten, bruggen, sluizen, verkeerspleinen, javen, kanalen en nog meer dat allemaal vernoemd is naar leden van het Koninklijk huis. Eigenlijk is het gewoon belachelijk veel voor een familie die weinig anders gepresteerd heft dan in de juiste familie geboren te zijn.

Ik ben er voor om een hoop van die objecten te gaan hernoemen. Die kunnen we dan vernoemen naar Nederlanders die door hun prestaties groot zijn geworden. Dan geven we ieder lid van de koninklijke famikie nog twee objecten en de rest kan verdiend worden door burgers die wat presteren.
  zaterdag 24 april 2021 @ 20:00:09 #2
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_199140847
Sowieso moet je straatnamen gewoon afschaffen. We hebben wegnummers en postcodes, meer heb je niet nodig. Hoeven we ons ook niet meer druk te maken over naar wie ze zijn genoemd, of ze het wel hebben verdiend en of het allemaal wel eerlijk verdeeld is.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 24 april 2021 @ 20:22:50 #3
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_199141292
quote:
6s.gif Op zaterdag 24 april 2021 20:00 schreef Janneke141 het volgende:
Sowieso moet je straatnamen gewoon afschaffen. We hebben wegnummers en postcodes, meer heb je niet nodig. Hoeven we ons ook niet meer druk te maken over naar wie ze zijn genoemd, of ze het wel hebben verdiend en of het allemaal wel eerlijk verdeeld is.
Ongeveer zoals in Brasilia en de satellietsteden er omheen :Y

Alleen de echt grote straten hebben een naam (en dan iets als "Noordelijke weg" ofzo), verder gaat het op basis van blokken huizen, kruisingen, etc.

Quadra X, Conjunto Y, huis Z.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  zaterdag 24 april 2021 @ 20:26:40 #4
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_199141356
quote:
6s.gif Op zaterdag 24 april 2021 20:00 schreef Janneke141 het volgende:
Sowieso moet je straatnamen gewoon afschaffen. We hebben wegnummers en postcodes, meer heb je niet nodig. Hoeven we ons ook niet meer druk te maken over naar wie ze zijn genoemd, of ze het wel hebben verdiend en of het allemaal wel eerlijk verdeeld is.
Wat ontzettend troosteloos. Heel Nederland als Wijchen/Dukenburg.

Ik vind het wel leuk al die straatnamen. Ok nog wel leerzaam in sommige gevallen.
pi_199141600
quote:
6s.gif Op zaterdag 24 april 2021 20:00 schreef Janneke141 het volgende:
Sowieso moet je straatnamen gewoon afschaffen. We hebben wegnummers en postcodes, meer heb je niet nodig. Hoeven we ons ook niet meer druk te maken over naar wie ze zijn genoemd, of ze het wel hebben verdiend en of het allemaal wel eerlijk verdeeld is.
Verschrikkelijk idee. Al is het maar omdat voor mensen die niet zo goed kunnen onthouden of voor kleine kinderen een willekeurige combinatie van letters en cijfers veel moeilijker te leren is dan een straatnaam.

Verder vind ik het prachtig dat ik richting de school van mijn kinderen eerst langs de Abraham Kuypersingel komt, dan door de Dreeslaan, vervolgens de Thorbeckelaan, dan de Groen van Prinstererstraat, daarna de Troelstralaan om te eindigen bij Donker Curtius. Gewoon een tocht door de Nederlandse politieke geschiedenis. En als ook maar 1 kind door zulke straatnamen zich verdiept in die politieke geschiedenis is dat al winst.

[ Bericht 0% gewijzigd door Hanca op 24-04-2021 20:44:34 ]
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_199141716
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 april 2021 20:26 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Wat ontzettend troosteloos. Heel Nederland als Wijchen/Dukenburg.

Ik vind het wel leuk al die straatnamen. Ok nog wel leerzaam in sommige gevallen.
Verschrikkelijk inderdaad :r
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  zaterdag 24 april 2021 @ 20:47:06 #7
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_199141737
Om op de TS in te gaan.

Ik vind het er ook wat veel. Maar het lijkt me belachelijk duur en onzinnig dat allemaal te gaan hernoemen.
  zaterdag 24 april 2021 @ 20:49:11 #8
272296 Jan_Lul
Ik zit hier niet voor
pi_199141761
quote:
6s.gif Op zaterdag 24 april 2021 20:00 schreef Janneke141 het volgende:
Sowieso moet je straatnamen gewoon afschaffen. We hebben wegnummers en postcodes, meer heb je niet nodig.
ik neem aan dat jij alleen grijze kleren hebt. Kleur heb je niet nodig. En je woonkamer bevat een tafel en precies genoeg stoelen om heel je gezin te kunnen laten zitten. Meer heb je niet nodig. Geen ramen, want die heb je ook niet nodig. Waarschijnlijk woon je in een of andere grote flat, iets anders heb je niet nodig.
pi_199141888
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 april 2021 20:47 schreef Hexagon het volgende:
Om op de TS in te gaan.

Ik vind het er ook wat veel. Maar het lijkt me belachelijk duur en onzinnig dat allemaal te gaan hernoemen.
Ja, straatnamen hernoemen is sowieso een enorm gedoe. Kost bakken met geld en je moet tijdenlang 2 straatnamen hanteren voor als er nog naar de oude naam wordt verwezen.

En je moet je dan ook afvragen, wie heeft het dan wel verdient? Willem van Oranje en Maurits zeker. Wilhelmina toch ook wel door haar werk in de Tweede Wereldoorlog. Zelfs Bernhard zou je voor kunnen pleiten, als leider van de Binnenlandse Strijdkrachten, al is die rol wat betwistbaar. En heeft Beatrix met 33 jaar haar uiterste best doen voor het land het niet verdiend? Of Juliana?

Je gaat dus een uiterst moeizame discussie beginnen over wie je nou kunt behouden en wie er weg moet.


Neemt niet weg dat ik als ik een straatnaam zou kiezen ook eerder een naam uit de geschiedenis zou kiezen waar we nog wat over kunnen leren. Politici of mensen als Erasmus, Van Leeuwenhoek, Huygens... de namen van de koningshuisleden kent iedereen meestal wel.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zaterdag 24 april 2021 @ 23:16:10 #10
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_199144967
Mark Rutteweg, dat zou mooi zijn.
We have always been at war with Eastasia.
  Moderator zaterdag 24 april 2021 @ 23:33:20 #11
54278 crew  Tijger_m
42
pi_199145261
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 april 2021 23:16 schreef -XOR- het volgende:
Mark Rutteweg, dat zou mooi zijn.
Ik moest hartelijk lachen ^O^ _O-
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Moderator zaterdag 24 april 2021 @ 23:34:21 #12
54278 crew  Tijger_m
42
pi_199145272
Ik snap het nut niet helemaal van dit idee. Om welke Nederlanders waar nu nog geen straat naar vernoemd is gaat het dan?
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  zondag 25 april 2021 @ 01:34:36 #13
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_199146554
:D _O-
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_199148100
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 april 2021 19:49 schreef GeneralRadek het volgende:
Ons land is vergeven van de straten, bruggen, sluizen, verkeerspleinen, javen, kanalen en nog meer dat allemaal vernoemd is naar leden van het Koninklijk huis. Eigenlijk is het gewoon belachelijk veel voor een familie die weinig anders gepresteerd heft dan in de juiste familie geboren te zijn.

Ik ben er voor om een hoop van die objecten te gaan hernoemen. Die kunnen we dan vernoemen naar Nederlanders die door hun prestaties groot zijn geworden. Dan geven we ieder lid van de koninklijke famikie nog twee objecten en de rest kan verdiend worden door burgers die wat presteren.
Er wordt inderdaad te vaak een naam uit het koninklijk huis gebruikt als men weer eens iets wil benoemen.

Zo heeft Máxima haar eigen straat in Hellevoetsluis, Melissant, Aalsmeer, Urk en Nijverdal. Bovendien zijn er ook scholen naar haar vernoemd. Een Máximaschool in Berkel en Rodenrijs, een Máximaschool in Leeuwarden en het Máximacollege in Ridderkerk.

En we zijn nog niet klaar. Er is het Máxima Medisch Centrum Veldhoven en het Prinses Máxima Centrum voor Kinderoncologie in Utrecht.

Het lijkt me allemaal een beetje veel als je nagaat hoe weinig Máxima voor Nederland betekent heeft. En voor het onderwijs, en voor de wetenschap, in het bijzonder. Die vrouw is gewoon met de juiste kerel getrouwd.

[ Bericht 2% gewijzigd door luxerobots op 25-04-2021 10:30:08 ]
pi_199148116
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 april 2021 23:34 schreef Tijger_m het volgende:
Ik snap het nut niet helemaal van dit idee. Om welke Nederlanders waar nu nog geen straat naar vernoemd is gaat het dan?
Het nut is te veel eerbetoon aan een bepaalde familie afschaffen
Om te beginnen: In deze database vind je wel enkele namen ter vervanging van de oranje-verheerlijkingen Maar de bevolking wil die naamsveranderingen niet.
  zondag 25 april 2021 @ 10:33:32 #16
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_199148166
quote:
0s.gif Op zondag 25 april 2021 10:25 schreef luxerobots het volgende:

[..]

En we zijn nog niet klaar. Er is het Máxima Medisch Centrum Veldhoven en het Prinses Máxima Centrum voor Kinderoncologie in Utrecht.

De kinderziekenhuizen in NL hebben allemaal een koninginnenaam.

Plus een Willem-Alexander kinderziekenhuis in Leiden, en het Amalia kinderziekenhuis in Nijmegen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_199148221
quote:
1s.gif Op zondag 25 april 2021 10:33 schreef Leandra het volgende:

[..]

De kinderziekenhuizen in NL hebben allemaal een koninginnenaam.

Plus een Willem-Alexander kinderziekenhuis in Leiden, en het Amalia kinderziekenhuis in Nijmegen.
Dat er meer ziekenhuizen namen van het koninklijk huis hebben, maakt het niet opeens een goed idee.
pi_199148232
Een naamsverandering van de coentunnel stuit op groot maatschappelijk verzet.
Logisch dat de gemeentebesturen dat soort plannen opzij zetten
  zondag 25 april 2021 @ 10:45:32 #19
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_199148243
quote:
0s.gif Op zondag 25 april 2021 10:41 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Dat er meer ziekenhuizen namen van het koninklijk huis hebben, maakt het niet opeens een goed idee.
Daar gaat het me niet om, kinderziekenhuizen hebben simpelweg allemaal een koninginnenaam, plus een koningsnaam in Leiden.

En dat begint al met Sophia en Emma, die ook alleen koningin in naam waren.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_199155172
quote:
0s.gif Op zondag 25 april 2021 10:27 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Het nut is te veel eerbetoon aan een bepaalde familie.
Dat is een mening en geen feit.
pi_199155648
quote:
0s.gif Op zondag 25 april 2021 19:16 schreef tim020hoorn het volgende:

Dat is een mening en geen feit.
Wel een nuttig idee teveel eerbetoon aan een bepaalde familie af te schaffen
pi_199155749
quote:
0s.gif Op zondag 25 april 2021 19:49 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Wel een nuttig idee teveel eerbetoon aan een bepaalde familie af te schaffen
dat is gewoon puur op basis van een soort haat of afgunst of een andere onzinnige reden om geld over de balk te smijten. Zelfde als jet voc gebeuren, elke jp coen moest eraan maar tegelijkertijd wel profiteren van de basis van onze welzijn en mentaliteit. Gewoon lekker niet doen.
pi_199155801
quote:
0s.gif Op zondag 25 april 2021 19:57 schreef tim020hoorn het volgende:

[..]

dat is gewoon puur op basis van een soort haat of afgunst of een andere onzinnige reden om geld over de balk te smijten. Zelfde als jet voc gebeuren, elke jp coen moest eraan maar tegelijkertijd wel profiteren van de basis van onze welzijn en mentaliteit. Gewoon lekker niet doen.
Jij vind al die honderden namen (straten, pleinen, parken, kanalen, gebouwen, instellingen etc ) verwijzend naar een oranje niet teveel eerbetoon ?
pi_199155887
quote:
0s.gif Op zondag 25 april 2021 20:00 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Jij vind al die honderden namen (straten, pleinen, parken, kanalen, gebouwen, instellingen etc ) verwijzend naar een oranje niet teveel eerbetoon ?
nee, het hoort bij ons land, het is de (soms ceremoniele) basis van ons land. Niks raars aan.
pi_199155985
Uitgerekend in Zeeland is dit wel eens gelukt, het herbouwde Schoondijke werd aanvankelijk Willemsdorp genoemd, naar stadhouder Willem II. Schoondijke ligt wel in een polder die wel nog naar hem is vernoemd.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Generale_Prins_Willempolder_2e_deel
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')