abonnement Unibet Coolblue
  FOK!fotograaf zaterdag 24 april 2021 @ 17:13:41 #1
842 Zorro
Z
pi_199138714
ed.nl:
quote:
Witte haai van maar liefst 1606 kilo op weg naar Europa na “verkeerde afslag”
Nukumi, een vrouwelijke witte haai van maar liefst 1606 kilo, zou deze zomer in Europa kunnen belanden nadat ze een ‘verkeerde afslag’ heeft genomen.

Buitenlandredactie 24-04-21, 16:54 Laatste update: 16:55
De vrouwelijke haai van 4,5 meter lang, genaamd Nukumi, zwemt meestal op en neer langs de westkust van de VS en Canada. In een ongebruikelijke beweging nam de 50-jarige haai - de grootste die ooit in die regio getagd is door wetenschappers - een uitwijking naar het oosten, over de Atlantische Oceaan.

Trekkende soorten zoals de witte haai steken zelden de Mid-Atlantische Rug over - een barrière in het midden van de oceaan - maar dat is nu precies wat Nukumi eerder deze maand heeft gedaan.

Tracker
De organisatie OCEARCH, die zich bezighoudt met een tracken van haaien en schildpadden, kon aan de hand van een tracker in de rugvin van Nukumi bevestigen dat ze daadwerkelijk over de Mid-Atlantische Rug was gezwommen. De enige andere witte haai die de oversteek ooit maakte was Lydia, die wetenschappers in 2014 verraste met een reis naar de kust van Portugal.

Bob Hueter, hoofdwetenschapper van OCEARCH, gelooft dat Nukumi de oversteek maakt omdat ze zwanger is en zoekt naar een veilige plek om te bevallen, weg van agressieve mannelijke tegenhangers.

De uiteindelijke bestemming
Wat de uiteindelijke bestemming van de haai zal zijn, is nog niet zeker: “Ze is in staat om de kusten van Europa te bereiken, maar we kunnen nog niet voorspellen of ze dat daadwerkelijk zal doen. Als ze niet snel terugkeert, gaat ze misschien naar eilanden voor de kust, zoals de Azoren, of onderzeese bergen in de oostelijke Atlantische Oceaan. Aangezien geen van onze andere haaien dit gedaan heeft, is alles voorlopig nog speculatie en moeten we wachten op verdere taglocaties”, aldus Hueter.

De tag die OCEARCH in oktober 2020 aan de rugvin van Nukumi kon bevestigen, laat zien dat ze gemiddeld 70 km per dag aflegt. Nukumi verliet de kust van North Carolina op 22 februari en heeft sindsdien bijna 9.000 km afgelegd.

Visnetten en haken
Experts maken zich ondertussen zorgen over de visserijactiviteiten in de gebieden waar Nukumi naartoe reist. De haai zou mogelijks de netten kunnen scheuren, maar haken en lijnen zouden wel “een ernstig risico voor haar overleving” kunnen vormen.
Kan iemand mij uitleggen welke magische truc deze haai heeft doen plaatsvinden? Heeft ze een verzoek ingediend om door het Panamakanaal te mogen? Een aanloopje genomen en ergens over Midden-Amerika heen gesprongen?

Ik vind het een raadsel!

Of stomme journalisten, dat kan ook.
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
pi_199138762
T beest kan toch onder Argentinië door? Of boven Canada
  FOK!fotograaf zaterdag 24 april 2021 @ 17:29:43 #3
842 Zorro
Z
pi_199138828
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 april 2021 17:21 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
T beest kan toch onder Argentinië door? Of boven Canada
De westkust van de VS en Canada was onlangs nog vrij ver van Argentinië verwijderd. En de ijszee lijkt me ook niet optimaal voor dat beessie.

En bovendien kan ie dan niet kaartlezen ook.
https://www.ocearch.org/tracker/detail/nukumi
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
pi_199138892
quote:
6s.gif Op zaterdag 24 april 2021 17:29 schreef Zorro het volgende:

[..]

De westkust van de VS en Canada was onlangs nog vrij ver van Argentinië verwijderd. En de ijszee lijkt me ook niet optimaal voor dat beessie.

En bovendien kan ie dan niet kaartlezen ook.
https://www.ocearch.org/tracker/detail/nukumi
Dit maakt het wel duidelijk idd. Domme journalisten dus
pi_199147360
Ze hebben het gefixed ;)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_199147554
Dat die haai precies 1606 kilo weegt op het moment dat deze naar Europa aan het zwemmen is ook nogal curieus in dit bericht. Niet 1605 of 1607 of rond de 1600, nee precies 1606. :D
pi_199149941
quote:
0s.gif Op zondag 25 april 2021 09:18 schreef Basp1 het volgende:
Dat die haai precies 1606 kilo weegt op het moment dat deze naar Europa aan het zwemmen is ook nogal curieus in dit bericht. Niet 1605 of 1607 of rond de 1600, nee precies 1606. :D
Het vreemde is dat het gewicht in lbs (pound) of in stone nog minder een ronde waarde geeft. Mis ik nog een eenheid of zou het echt zo precies zijn aangeduid.
pi_199193842
Eigenlijk wel geinig om dit te volgen zo af en toe.

Hoe meten ze dat gewicht? Dat kan toch niet adhv een tracker lijkt mij. Of is dat ook dikke duim/wikipediajournalistiek?
pi_199197010
Volgens mij is ze gewoon op jacht naar lekkere Afrikaanse witte haaien vent.
Ze moet toch eerst noordelijker gaan om Europa te bereiken, bij rechtdoor zwemmen komt ze bij Marokko of Mauritius uit.
  donderdag 29 april 2021 @ 14:59:03 #10
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_199206939
Voorlopig al 2,5 week geen beicht van Nukumi
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')