abonnement Unibet Coolblue
pi_199137935
Een topic terug werd ik redelijk goed geholpen om mijn probleem scherp te krijgen. Ik heb een plattegrond gemaakt van mijn woning en ik zal deze eerst laten zien daarna gaan we de problemen bespreken.


Oranje (slecht bereikt) Groen (Goed bereik)

Dit is hoe het er nu uitziet. Er zijn twee routers en in de kelder die ik niet getekend heb loopt een modem van Ziggo, deze doet niets want een kabel gaat naar de router boven. Die met de drie attenetjes dit is een 10 jaar oude Netgear die ik denk vervangen moet worden want boven heb ik slecht ontvangst.

Aan de andere kant heb ik beneden vrij goede ontvangst. Alleen dat kleine stukje buiten heb ik geen ontvangst. Waar ik het wel graag zou willen. Ik had daarom de volgende oplossing in gedachten. Ik koop een nieuwe router en verplaats de oude hiermee. De oude kan dan dienst doen als repeater tenzij deze dit niet kan dan moet er ook nog een repeater worden gekocht en volgens mij moet dat het gaat om een Netgear: WNDR3700

Maar deze oplossing zou zo uitzien:


Een nog andere oplossing is een mesh systeem. Dan kan ik wellcht het mesh systeem als volgt aansluiten:


Misschien zijn er nog andere oplossingen:
Wat ik heb momenteel is een oude 10 jarige oude netgear router WNDR3700
En een ASUS RT AC85P Router

Wat ik zou moeten kopen: Nieuwe router + repeater
Of Mesh Systeem

Ik zou graag jullie mening horen en wil alvast iedereen bedanken die mij in het vorige topic heeft geholpen. Met deze tekeningen hoop ik dat alles wat duidelijker is.
pi_199138049
Heeft je router geen wifi ingebouwd?

Hou het simpel leg een kabel vanaf RT AC85p router naar woonkamer waar een repeater of AP ligt.. je hebt meteen goede wifi daar. Dus ook buiten en badkamer.

En ik zou geen wifi in slaapkamer zetten, maar in de kantoor (met kabel).
Je gaat toch niet voor je slapen nog even internet kijken...

[ Bericht 0% gewijzigd door Captain_Ghost op 24-04-2021 16:24:16 ]
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_199138113
Zou me niks verbazen als 1 zo'n schijf midden in je woonkamer genoeg is voor alles beneden incl. buiten:

https://tweakers.net/pric(...)ap-ac-lr-1-pack.html

Die repeaters heb ik zelf een hekel aan, kost je bandbreedte. Gewoon tweede AP en kabel trekken. UniFi heeft ook outdoor modellen voor als je diepe tuin hebt en overal bereik wil.

[ Bericht 15% gewijzigd door Fleischmeister op 24-04-2021 16:16:47 ]
pi_199138368
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 april 2021 16:09 schreef Fleischmeister het volgende:
Zou me niks verbazen als 1 zo'n schijf midden in je woonkamer genoeg is voor alles beneden incl. buiten:

https://tweakers.net/pric(...)ap-ac-lr-1-pack.html

Die repeaters heb ik zelf een hekel aan, kost je bandbreedte. Gewoon tweede AP en kabel trekken. UniFi heeft ook outdoor modellen voor als je diepe tuin hebt en overal bereik wil.
Bedankt ik ga hier eens naar kijken. Dan zou ik die Asus router boven kunnen zetten en die Unifi zet ik in de kamer ergens centraal met een kabel vanuit de Asus router die ik al heb?
Begrijp ik je zo goed?
pi_199138382
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 april 2021 16:03 schreef Captain_Ghost het volgende:
Heeft je router geen wifi ingebouwd?

Hou het simpel leg een kabel vanaf RT AC85p router naar woonkamer waar een repeater of AP ligt.. je hebt meteen goede wifi daar. Dus ook buiten en badkamer.

En ik zou geen wifi in slaapkamer zetten, maar in de kantoor (met kabel).
Je gaat toch niet voor je slapen nog even internet kijken...
Die slaapkamer staat een pc en printer en zo. Het is een slaapkamer maar ik slaap er niet echt, staat een logeerbed en wat spul.
pi_199138442
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 april 2021 16:32 schreef Abid het volgende:

[..]

Bedankt ik ga hier eens naar kijken. Dan zou ik die Asus router boven kunnen zetten en die Unifi zet ik in de kamer ergens centraal met een kabel vanuit de Asus router die ik al heb?
Begrijp ik je zo goed?
Uhm nee die UniFi is een pure access point, die heeft geen routerfunctionaliteit. Die Asus moet nog steeds aan je internetlijn hangen, met al je access points aan die Asus vastgeknoopt (er zijn ook wel UniFi modellen die je kan daisychainen, maar die zijn wat duurder).

Een wireless accesspoint in de hoek wegstoppen is i.i.g. niet zo bevorderlijk voor je bereik, dus ik heb een router (zonder wireless) in de hoek bij de internetaansluiting, een switch verderop waar al mijn entertainmentspullen staan, en daar weer een enkele losse accesspoint op die verder in huis hangt zodat ook de kamers ernaast genoeg bereik hebben :) Ik woon echter wel gelijkvloers op 65 vierkante meter, dat scheelt wel qua kopzorgen :P
pi_199138511
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 april 2021 16:40 schreef Fleischmeister het volgende:

[..]

Uhm nee die UniFi is een pure access point, die heeft geen routerfunctionaliteit. Die Asus moet nog steeds aan je internetlijn hangen, met al je access points aan die Asus vastgeknoopt (er zijn ook wel UniFi modellen die je kan daisychainen, maar die zijn wat duurder).

Een wireless accesspoint in de hoek wegstoppen is i.i.g. niet zo bevorderlijk voor je bereik, dus ik heb een router (zonder wireless) in de hoek bij de internetaansluiting, een switch verderop waar al mijn entertainmentspullen staan, en daar weer een enkele losse accesspoint op die verder in huis hangt zodat ook de kamers ernaast genoeg bereik hebben :) Ik woon echter wel gelijkvloers op 65 vierkante meter, dat scheelt wel qua kopzorgen :P
Okay wacht ik snap het nu niet meer voor geen meter. Ik heb een internetlijn dat snap ik, dat is de internetkabel van het modem. Deze kabel loopt nu naar router #1 en router #2 Ik zou dus 1 router kunnen gebruiken en vandaaruit een kabel naar de unifi kunnen trekken? En dan zou ik gewoon goed internet moeten hebben overal? Mits ik dat ding een beetje in het midden van de woonkamer zet wat ook wel weer niet zo makkelijk is omdat ik dan een kabel moet trekken en in het midden van de kamer een lelijke kabel heb lopen.
pi_199138602
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 april 2021 16:48 schreef Abid het volgende:

[..]

Ik zou dus 1 router kunnen gebruiken en vandaaruit een kabel naar de unifi kunnen trekken? En dan zou ik gewoon goed internet moeten hebben overal? Mits ik dat ding een beetje in het midden van de woonkamer zet wat ook wel weer niet zo makkelijk is omdat ik dan een kabel moet trekken en in het midden van de kamer een lelijke kabel heb lopen.
Ja, internet ----- router ------ access point. Dat is de simpelste configuratie met aparte access point.

Die UniFi schijven zijn wel bedoeld om redelijk centraal ergens aan de muur of plafond te hangen, als je niet netjes die ethernetkabel kan wegwerken zou ik dat ook niet willen hoor. Vooral ideaal met verlaagd plafond o.i.d. :P
pi_199138661
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 april 2021 16:59 schreef Fleischmeister het volgende:

[..]

Ja, internet ----- router ------ access point. Dat is de simpelste configuratie met aparte access point.

Die UniFi schijven zijn wel bedoeld om redelijk centraal ergens aan de muur of plafond te hangen, als je niet netjes die ethernetkabel kan wegwerken zou ik dat ook niet willen hoor. Vooral ideaal met verlaagd plafond o.i.d. :P
Het wegwerken van de ethernetkabel is helaas het grootste probleem. Vrij hoog plafond ook. Daarom zit ik te denken dat mesh misschien toch beter is, omdat mesh er sowieso al vanuit gaat dat je ze niet perfect kan neerzetten. Het zou nu denk ik wel lastig zijn een accespunt goed neer te zetten. Maar ik ga je optie wel overwegen. Wat ik zou kunnen doen is hem op de gang centraal zetten. Maja of dat ideaal is.... Dan moet die door 2 muren om naar buiten te komen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')