abonnement Unibet Coolblue
pi_199134542
Er zijn bij mij 2 ikea pax kasten gemonteerd. Twee naast elkaar aan elkaar bevestigd van elk 1 meter en 2.36 hoog. Nu wijken de kastdeuren nogal af van elkaar Ik ben al een paar uur aan het stellen geweest aan de scharnieren maar krijg het niet voor elkaar. Daarvoor is de afwijking te groot. In beide kasten zit de rechterdeur ca 1 cm hoger als de linkerdeur. Nou is de vloer niet helemaal recht en staat de kast niet waterpas. Maar het probleem is als ik de kast waterpas zet de afwijking alleen nog maar groter wordt. De kast loopt nl naar rechts af. Dus als ik keggen onder de rechterkant plaats en daarmee de kast waterpas zet gaat de rechterkastdeur nog meer omhoog staan. Wat zou ik kunnen doen om dit te verhelpen?
pi_199134689
Is de kast wel haaks?

Niet alleen de bodem moet waterpas zijn, ook de zijkanten (verticaal).
pi_199134738
het plattegrond nog een keer lezen en over nieuw beginnen, je vraagt je waarschijnlijk af, hoe dan je een paar schroefjes over hebt.
pi_199134766
De zijwand loopt ook niet waterpas maar dat komt dan dacht ik doordat de bodem niet waterpas is. ik weet niet of de kast helemaal haaks is. Maar zou dat dan betekenen dat de kast scheef in elkaar gezet zou zijn. Dat is haast onmogelijk want de achterwand valt in een uitsparing en toen vastgetimmerd. En het is ook bij beide kasten exact dezelfde afwijking in de kastdeuren.
pi_199134782
De handleiding is precies gevolgd en hebben ook geen schroefjes over
pi_199134788
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 april 2021 10:31 schreef adventure55 het volgende:
De zijwand loopt ook niet waterpas maar dat komt dan dacht ik doordat de bodem niet waterpas is. ik weet niet of de kast helemaal haaks is. Maar zou dat dan betekenen dat de kast scheef in elkaar gezet zou zijn. Dat is haast onmogelijk want de achterwand valt in een uitsparing en toen vastgetimmerd. En het is ook bij beide kasten exact dezelfde afwijking in de kastdeuren.
het lijkt mij beter om dat ding eerst in elkaar te zetten, volgens instrukties, voordat je creatiever gaat boren enzo
pi_199134838
De kasten zijn al helemaal precies in elkaar gezet volgens de instrukties. Verder niet creatief lopen boren.
pi_199134876
Ikea was niet zo lullig in dingen gewoon weer om te ruilen, als er iets niet klopt.

Heck ik kende een vrouw die vanaales daar kocht en na een halfjaar weer terug bracht en weer wat nieuws uitzocht, en opnieuw en nog een een keer en weer nieuw
pi_199134899
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 april 2021 10:31 schreef adventure55 het volgende:
ik weet niet of de kast helemaal haaks is. Maar zou dat dan betekenen dat de kast scheef in elkaar gezet zou zijn. Dat is haast onmogelijk want de achterwand valt in een uitsparing en toen vastgetimmerd.
Geloof me, dat is niet onmogelijk.

Ik pak zelf altijd een grote winkelhaak erbij voordat ik die achterwand vastspijker, de kast kan op dat moment nog alle kanten op.

Maarehm je hebt het dus in elkaar laten zetten? Door iemand van Ikea toevallig? Kun je de dan niet terugroepen om het op te lossen?
pi_199134918
Nee niet door Ikea maar door een kennis. Hij gaf het op en kreeg de deuren ook niet rechter.
  zaterdag 24 april 2021 @ 11:18:26 #12
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_199135222
Bij IKEA zijn zulke dingen al kapot als je ze uit stelling haalt.

Dus ja, je zal het ermee moeten doen vrees ik. Anders meer investeren in kwaliteit.
pi_199135239
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 april 2021 11:18 schreef Frozen-assassin het volgende:
Bij IKEA zijn zulke dingen al kapot als je ze uit stelling haalt.

Dus ja, je zal het ermee moeten doen vrees ik. Anders meer investeren in kwaliteit.
Doe niet zo raar, bij mij staan die kasten prima, zelfs op een scheve vloer, net als in heel veel andere huishoudens
  zaterdag 24 april 2021 @ 11:23:00 #14
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_199135261
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 april 2021 10:31 schreef adventure55 het volgende:
De zijwand loopt ook niet waterpas maar dat komt dan dacht ik doordat de bodem niet waterpas is. ik weet niet of de kast helemaal haaks is. Maar zou dat dan betekenen dat de kast scheef in elkaar gezet zou zijn. Dat is haast onmogelijk want de achterwand valt in een uitsparing en toen vastgetimmerd. En het is ook bij beide kasten exact dezelfde afwijking in de kastdeuren.
Zitten er ook legplanken in de kast? Die maken het geheel al een stuk minder flexibeler. Heb je de kasten aan elkaar vastgeschroefd?

Hoewel je inderdaad zou verwachten dat de die Pax-kasten alleen maar haaks in elkaar kan zetten, zijn ze best nog flexibel als ze eenmaal staan. Zeker de exemplaren van 1 meter kunnen flink bewegen.

Ik zou deuren er weer vanaf halen, de bodem waterpasstellen, de twee kasten aan elkaar vast maken en een paar legplanken erin leggen. Je zal zien dat de kast dan zo goed als waterpas is en de deuren en makkelijk in gaan.
Mocht de kast dan tóch nog te flexibel zijn (en de deuren scheef staan) dan de kast waterpassen trekken/duwen en verankeren in de muur.
So we just called him Fred
  zaterdag 24 april 2021 @ 11:23:18 #15
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_199135269
Overigens heb je van die schroefjes die je vast moet draaien zodat de planken vast gaan zitten en vaak ook rechter zitten.
pi_199135531
quote:
7s.gif Op zaterdag 24 april 2021 11:23 schreef Fred het volgende:
Ik zou deuren er weer vanaf halen, de bodem waterpasstellen, de twee kasten aan elkaar vast maken en een paar legplanken erin leggen.
Ik zou eerst even controleren of de hoeken van de kast wel haaks zijn. Het kost echt niet veel moeite om zo'n ding als een parallelogram in elkaar te zetten. In dat geval eerst de achterwand losmaken, kast recht maken en weer in elkaar spijkeren.

Dan verder zoals jij zegt inderdaad. ;)
  Moderator zaterdag 24 april 2021 @ 13:07:23 #17
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_199136301
Lijkt mij toch echt dat het geheel en haaks en waterpas moet staan.
Je kunt stellen wat je stellen wilt, maar anders krijg je het nooit fatsoenlijk uitgelijnd op elkaar :)
pi_199139463
Ik vermoed dat de achterwand er op gespijkerd is zonder te controleren of de hele boel wel haaks is.
De achterwand zit in uitsparingen schrijf je maar je zult niet geloven hoe ver je de kastdelen nog kan bewegen voor je de achterwand vastzet.
Jij gaat er vanuit dat de achterwand goed zit en dat het aan de deurtjes ligt maar ik denk heel sterk dat het fout is gegaan bij de achterwand.
Ik zou de achterwand losmaken, hoeken haaks maken en dán pas spijkeren.
pi_199143858
Als je even de diagonalen meet (voor je hem uit elkaar haalt) weet je meteen of de kast goed haaks is.
pi_199158904
Zo'n grote pax kast van 2.36 hoog is uiterst gevoelig voor niet waterpas staan.

Ook belangrijk is om een goede vlakke vloer te hebben als je deze in elkaar zet, maar een 236 cm kast kan je doorgaans niet eerst op de vloer in elkaar zetten.

Als je ook maar een graad verkeert zit ga je dat algauw zien op een lengte van 236 cm.

Het acht het 100% uitgesloten dat de pax deur zelf krom of niet haaks is. Die worden zo ongeveer per miljoen stuks geproduceerd op volledig geautomatiseerde machines.

Ik heb zelf 2 x 1 meter en 1 x 50 cm pax kast staan van 236cm hoog. Alleen opgebouwd en dat is best een uitdaging. Ook alles aan elkaar gekoppeld en aan de wanden gefixeerd.

Je kunt de kast nog waterpas stellen met de voetjes die je van binnenuit kunt verdraaien. Wel belangrijk dat dit een beetje zorgvuldig wordt gedaan, en voordat je de achterwand erin timmert want daarna kun je geen kant meer op.
pi_199162942
Je kan zo'n kast scheef in elkaar zetten helaas heb ik daar ervaring mee.
Ik heb hem gefixed doir de achterkant los te halen. Een flinke winkelhaak gebruiken en de zijkanten haaks op de onderkant zetten. Het helpt ook om met vulblokjes de onderkant loodrecht te plaatsen.
Daarnat de achterkant weer eraan maken.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')