abonnement Unibet Coolblue
pi_199127700
Aanstaande woensdag is het zover: dan mogen we weer een broodje eten en een biertje drinken op het terras. Maar worden dat broodje en biertje ook duurder? Het biertje waarschijnlijk wel.


Nederlanders hebben zich in coronajaar 2020 een slag in de rondte gespaard. In totaal kwam er bijna 42 miljard euro bij op onze spaar- en betaalrekeningen. Geld zat dus om straks uit te geven op het terras.

Volgens horeca-econoom Stef Driessen zou de horeca daarom best wat extra’s mogen rekenen. Een tijdelijke coronatoeslag van 2,50 euro bijvoorbeeld, zoals ze in Duitsland afgelopen zomer al hadden. "Ik denk dat de bereidheid om dat te betalen heel groot is. En ik denk ook dat het goed valt uit te leggen."

Hard nodig
Volgens Driessen hebben horeca-ondernemers die extra euro's per klant enorm hard nodig. Tegelijkertijd is niet elke consument zich helemaal bewust van de pijn die horeca-ondernemers hebben geleden. Een coronatoeslag kan daarbij helpen. "Bovendien: veel Nederlanders smachten ernaar om weer op het terras te zitten en willen echt wel wat meer betalen."

Maar gaat het ook gebeuren? Durven horeca-ondernemers meer geld te vragen? De eerste voorbeelden druppelen al binnen. Zo zijn er in ieder geval enkele strandtenten die wat extra's rekenen: 2,50 euro aan reserveringskosten bijvoorbeeld op de drukke tijdstippen. Kosten die je niet terugkrijgt als je niet op komt dagen.

Uitzondering
Volgens Koninklijke Horeca Nederland gaat het waarschijnlijk om uitzonderingen. De vereniging heeft in elk geval geen signalen ontvangen van andere ondernemers die hetzelfde doen.

En de prijzen op de menukaart? Misschien vindt de dolblije terrasganger het helemaal niet erg om een euro extra te betalen voor een broodje kroket. De keuze voor een bepaalde prijsstelling is aan elke individuele ondernemer, stelt de KHN. "Maar veel horeca-ondernemers zijn van mening dat de coronarekening niet bij gasten terecht moet komen", aldus de woordvoerder.

Coronarekening
Een veel gehoorde uitspraak, ziet econoom Driessen. Restauranteigenaren en kroegbazen leven voor hun gasten, dus zullen niet zo snel de prijzen keihard gaan omhoog gooien. "Ze willen de coronarekening niet doorschuiven naar de klant. Wat mij betreft niet terecht, want tegelijkertijd ligt die rekening wel bij hen zelf."

Horeca-ondernemers hebben weliswaar veel overheidssteun gehad, maar dat was bij lange na niet genoeg om alle rekeningen te betalen. "Ze hebben samen 4 miljard euro zelf moeten inbrengen om de vaste laste en het personeel te kunnen betalen", aldus de econoom. Vorig jaar zijn er grote verliezen geleden. Dat gaat veelal ten koste van hun spaargeld en pensioenpot.

Miniatuurvoorbeeld Lees ook:
Zonnig tot en met Koningsdag, horeca heeft woensdag minder geluk

Bierprijs
Al schuift er wel één coronarekening door naar de klant: die van het bier. Grote bierbrouwers hebben namelijk hun prijzen verhoogd. Dat doen ze elk jaar, maar dit jaar extra, vanwege de crisis. Zo heeft AB Inbev, maker van o.a. Coronabier, de literprijs met 3,5 procent verhoogd, Heineken met 2,7 procent en Grolsch met 3,9 procent.

Bierbrouwers hebben het zwaar omdat ze, dankzij de lockdowns, veel minder hebben verkocht in horeca-gelegenheden. De gestegen verkoop in supermarkten heeft dat verlies niet geheel gecompenseerd. Hogere bierprijzen moet de biergiganten er weer wat bovenop helpen.

Boze klanten
Een domper voor horeca-ondernemers. Johan de Vos van de KHN-afdeling in Breda ziet dat ondernemers nu in dubio zitten. "Sommigen zijn bang voor boze klanten die niet meer willen betalen voor een biertje op het terras."

Maar anderen zullen de verhoogde prijs wel doorrekenen aan de klant. De Vos schat in dat een biertje in veel gevallen 10 cent meer gaat kosten. Wat meer dan de verhoging van de bierbrouwers dus, maar geen bedrag waar veel terrasbezoekers stennis over zullen trappen.


https://www.rtlnieuws.nl/(...)ten-menu-ondernemers


Dus ze willen hun omzet nog even terughalen over de rug van hun klant die er ook niks aan kon doen?
En hoeveel van die klanten zitten zelf niet in de shit door Corona?
De eigenaren van de horeca tenten die die boel opeens duurder gaan maken zou je gewoon links moeten laten liggen.
De Euro was een goed idee ... en dat had het moeten blijven.
  Knapste mannelijke user 2022 vrijdag 23 april 2021 @ 19:14:11 #2
206731 Mortaxx
Doomer
pi_199127733
quote:
Restauranteigenaren en kroegbazen leven voor hun gasten, dus zullen niet zo snel de prijzen keihard gaan omhoog gooien.
(lol)
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
pi_199127759
Ze kunnen die prijzen zo hoog maken als ze zelf willen, aan mij zullen ze toch geen piek verdienen. Om te beginnen is het nog helemaal geen terrasweer, en ten tweede drink ik mijn slokkie lekker thuis op de bank terwijl ik naar een filmpie kijk of zo.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
  vrijdag 23 april 2021 @ 19:21:23 #4
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_199127823
Tsja, er zullen genoeg gekken zijn die 25 euro voor een pilsje neertellen als ze maar op het terras kunnen zitten om zo een beetje de patser uit te hangen. Het liefst nog even 40 selfies makend met de rekening duidelijk leesbaar in de hand voor Insta/ FB... :') :')

Ik zou dat als kroegbaas ook tot de laatste stuiver uitmelken.

Edit: Dat worden gvd wel weer een hoop blaartrekkende @Scjvb "kijk mij de patser uithangen" topics... -O-

[ Bericht 7% gewijzigd door AchJa op 23-04-2021 19:26:40 ]
pi_199127856
quote:
Volgens Driessen hebben horeca-ondernemers die extra euro's per klant enorm hard nodig. Tegelijkertijd is niet elke consument zich helemaal bewust van de pijn die horeca-ondernemers hebben geleden. Een coronatoeslag kan daarbij helpen.
De werkenden met een laag inkomen hebben tot hun AOW-leeftijd iedere dag pijn. Want die hebben geen tijd om op een terras nieuwe sociale contacten te maken. Ondanks dat de ondernemers dat weten, deden zij nooit iets aan de pijn van de werkenden met een laag inkomen.
  vrijdag 23 april 2021 @ 19:25:09 #6
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_199127878
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 april 2021 19:24 schreef torentje het volgende:

[..]

De werkenden met een laag inkomen hebben tot hun AOW-leeftijd iedere dag pijn. Want die hebben geen tijd om op een terras nieuwe sociale contacten te maken. Ondanks dat de ondernemers dat weten, deden zij nooit iets aan de pijn van de werkenden met een laag inkomen.
Want ondernemers zijn geen werkenden... 8)7
pi_199127891
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 april 2021 19:24 schreef torentje het volgende:

[..]

De werkenden met een laag inkomen hebben tot hun AOW-leeftijd iedere dag pijn. Want die hebben geen tijd om op een terras nieuwe sociale contacten te maken. Ondanks dat de ondernemers dat weten, deden zij nooit iets aan de pijn van de werkenden met een laag inkomen.
Wat hadden die ondernemers daar aan kunnen doen volgens jou?
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
  vrijdag 23 april 2021 @ 19:27:03 #8
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_199128794
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 april 2021 19:25 schreef AchJa het volgende:

[..]

Want ondernemers zijn geen werkenden... 8)7
Juist, ondernemers werken niet. Of vind jij het praatjes maken met geïnteresseerden werken? Daarbij ondernemers laten hun tent niet ongezien bewaken en hoeven geen verraders.
  vrijdag 23 april 2021 @ 20:21:11 #10
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_199128847
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 april 2021 19:11 schreef Bloemkool het volgende:
[b]Aanstaande woensdag is het zover: dan mogen we weer een broodje eten en een biertje drinken op het terras.
Dus ze willen hun omzet nog even terughalen over de rug van hun klant die er ook niks aan kon doen?
Ze hadden massaal voor de FvD kunnen kiezen.

quote:
En hoeveel van die klanten zitten zelf niet in de shit door Corona?
0,35% vanwege werkloosheid
0,02% vanwege ziekbed als gevolge van Corona
0,001% als gevolge van een verhuizing naar de begraafplaats/urn
So we just called him Fred
pi_199128848
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 april 2021 19:26 schreef gianni61 het volgende:

[..]

Wat hadden die ondernemers daar aan kunnen doen volgens jou?
Aangezien ondernemers voornamelijk krachtige personen zijn, hadden zij een hogere beloning voor werkenden kunnen afdwingen.
  vrijdag 23 april 2021 @ 20:21:49 #12
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_199128857
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 april 2021 19:16 schreef Hathor het volgende:
Ze kunnen die prijzen zo hoog maken als ze zelf willen, aan mij zullen ze toch geen piek verdienen. Om te beginnen is het nog helemaal geen terrasweer, en ten tweede drink ik mijn slokkie lekker thuis op de bank terwijl ik naar een filmpie kijk of zo.
Jan Kaas op safari
  vrijdag 23 april 2021 @ 20:24:56 #13
398044 0ne_of_the_few
Mate verslaafde
pi_199128911
Op zich snap ik het als prijzen iets omhoog gaan, aan de andere kant is de prijs van pils en speciaalbier de laatste jaren veel harder omhoog gegaan dan die van wijn bv. Zeker op speciaalbier zat enorme marge.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
pi_199128927
Van mij mogen ze. Toen bij de vorige lockdown daarna alles open mocht flinke fooien gegeven in de horeca, konden die mensen wel gebruiken.
  vrijdag 23 april 2021 @ 20:27:18 #15
398044 0ne_of_the_few
Mate verslaafde
pi_199128944
quote:
7s.gif Op vrijdag 23 april 2021 20:21 schreef Fred het volgende:

[..]

Ze hadden massaal voor de FvD kunnen kiezen.
[..]

0,35% vanwege werkloosheid
0,02% vanwege ziekbed als gevolge van Corona
0,001% als gevolge van een verhuizing naar de begraafplaats/urn
Want alleen de horeca had het zwaar. Naast de 0,35% werklozen heeft iedereen lekkere omzet gedraaid en kunnen wel de hoofdprijs betalen.

:')
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
  vrijdag 23 april 2021 @ 20:28:59 #16
398044 0ne_of_the_few
Mate verslaafde
pi_199128974
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 april 2021 20:25 schreef anndb het volgende:
Van mij mogen ze. Toen bij de vorige lockdown daarna alles open mocht flinke fooien gegeven in de horeca, konden die mensen wel gebruiken.
Fooi, eenmalige opslag of reserveringskosten ofzo vind ik nog beter te begrijpen dan de prijzen structureel omhoog.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
pi_199129006
quote:
81s.gif Op vrijdag 23 april 2021 20:21 schreef Gunner het volgende:

[..]

Jan Kaas op safari
Noem het hoe je wil, als je op een terras gaat zitten en 3,50 of 4¤ voor een glas bier neerlegt ben je een cuck.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
  vrijdag 23 april 2021 @ 20:30:52 #18
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_199129011
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 april 2021 20:27 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Want alleen de horeca had het zwaar. Naast de 0,35% werklozen heeft iedereen lekkere omzet gedraaid en kunnen wel de hoofdprijs betalen.
Ik zag net op het nieuws dat je het afgelopen jaar grof geld hebt kunnen verdienen met online verkopen.
Ondernemers die klagen over het gebrek aan omzet zijn m.i. dan ook gediskwalificeerd als ondernemer.
So we just called him Fred
  vrijdag 23 april 2021 @ 20:32:42 #19
398044 0ne_of_the_few
Mate verslaafde
pi_199129034
Hier in de buurt twee koffiezaken. 1 met 2,80(strippenkaart is er af) voor een dubbele espresso, ander rekent 4,00(was 3.70).

Nu is de koffie ook nog beter bij de eerste. Voor de afwisseling en lokale horeca afgewisseld waar ik afhaalde ook al maak ik thuis net zulke goede koffie. Maar die van 4 euro laat ik tegenwoordig links liggen. Gaat echt nergens over.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
  vrijdag 23 april 2021 @ 20:34:38 #20
398044 0ne_of_the_few
Mate verslaafde
pi_199129068
quote:
7s.gif Op vrijdag 23 april 2021 20:30 schreef Fred het volgende:

[..]

Ik zag net op het nieuws dat je het afgelopen jaar grof geld hebt kunnen verdienen met online verkopen.
Ondernemers die klagen over het gebrek aan omzet zijn m.i. dan ook gediskwalificeerd als ondernemer.
Ik weet niet of iedere ondernemer een product heeft dat hier voor leent. Maar ik heb helemaal niet zoveel gespaard omdat online alles te koop was. Ook deze week een nieuwe auto gekocht. En online maakt het juist mogelijk om de kleine speciaalzaak gewoon te blijven steunen. Ook voor simpele producten als kaas.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
  vrijdag 23 april 2021 @ 20:35:03 #21
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_199129077
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 april 2021 20:30 schreef Hathor het volgende:

[..]

Noem het hoe je wil, als je op een terras gaat zitten en 3,50 of 4¤ voor een glas bier neerlegt ben je een cuck.
Even opzoeken wat een Cuck is hoor. Een man die sexueel ontrouw is. Nou nou. Het is me wat.
pi_199129094
quote:
7s.gif Op vrijdag 23 april 2021 20:30 schreef Fred het volgende:

[..]

Ik zag net op het nieuws dat je het afgelopen jaar grof geld hebt kunnen verdienen met online verkopen.
Ondernemers die klagen over het gebrek aan omzet zijn m.i. dan ook gediskwalificeerd als ondernemer.
:')

Er is een astronomisch grote berg geld geprint, we gaan overal meer voor betalen
  vrijdag 23 april 2021 @ 20:36:29 #23
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_199129100
quote:
2s.gif Op vrijdag 23 april 2021 20:35 schreef Gunner het volgende:

[..]

Even opzoeken wat een Cuck is hoor. Een man die sexueel ontrouw is. Nou nou. Het is me wat.
Nah een cuck is een zwakke man, een trump hater, een sneeuwvlok. Aldus alt-rechts.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  vrijdag 23 april 2021 @ 20:37:47 #24
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_199129128
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 april 2021 20:34 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Ik weet niet of iedere ondernemer een product heeft dat hier voor leent.
Ondernemers spelen toch juist in op vraag en aanbod, dus die weten altijd iets te vinden wat ze aan de man kunnen brengen.
quote:
Maar ik heb helemaal niet zoveel gespaard omdat online alles te koop was. Ook deze week een nieuwe auto gekocht. En online maakt het juist mogelijk om de kleine speciaalzaak gewoon te blijven steunen. Ook voor simpele producten als kaas.
Je hebt je geld goed laten rollen dus?
Des te minder reden om medelijden te hebben met ondernemers die klagen over het gebrek aan omzet: zoals je zelf laat zien was de consument meer dan bereid geld uit te geven. Zelfs grote uitgaven als auto's waren geen probleem.
So we just called him Fred
  vrijdag 23 april 2021 @ 20:37:54 #25
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_199129131
quote:
2s.gif Op vrijdag 23 april 2021 20:36 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Nah een cuck is een zwakke man, een trump hater, een sneeuwvlok. Aldus alt-rechts.
Dan heeft Google gelogen tegen me. Maar je bent een zwakke man als je vier euro voor bier lapt . Slaat alsnog nergens op. Het tegenovergestelde lijkt me eerder waar.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')