abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 23 april 2021 @ 09:11:47 #1
37887 Dauthi
Progressive
pi_199120714
De zeer zeldzame bijwerking van het AstraZeneca-vaccin, trombose in combinatie met een verlaagd aantal bloedplaatjes, kan misschien wel worden voorkomen, denken Duitse wetenschappers.

De wetenschappers hebben in het vaccin minuscule resten van duizend soorten menselijke eiwitten aangetroffen die daar niet thuishoren. Door de vaccins beter te zuiveren, kunnen toekomstige problemen wellicht worden voorkomen, staat in een voorpublicatie van de wetenschappers waar de Volkskrant over schrijft.

De zeldzame bijwerking is tot nu toe acht keer gemeld door Nederlanders na inenting met AstraZeneca. Een vrouw is aan een bloedprop in de longen overleden. "Het is wel een interessant idee over wat er aan de hand kan zijn", zegt Anke Huckriede. Zij is vaccinoloog aan het UMC Groningen. "Maar", zo zegt ze, "het moet nog wel verder onderzocht worden. Dit is niet het einde van het verhaal."

CBG wacht definitieve publicatie af
Het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen laat in een reactie weten dat alle informatie wordt meegenomen die belangrijk is voor de beoordeling van het vaccin. "Dus ook dit Duitse onderzoek", zegt een woordvoerder. "Het gaat nu om een voorpublicatie. We wachten de definitieve publicatie af. Het is nu te vroeg om hier inhoudelijk op te reageren. Iedere bijdrage van de wetenschap kan helpen om het werkingsmechanisme beter te snappen."

Er zijn bij de markttoelating geen belangrijke stappen overgeslagen in het beoordelen van de kwaliteit van dit vaccin, zegt het CBG. "Net zoals bij alle andere vaccins is op een vergelijkbare manier gecontroleerd. Het EMA heeft eerder geconcludeerd dat er geen kwaliteitsproblemen zijn met de batches van het AstraZeneca-vaccin die op de markt zijn."

Dat er restjes van wel duizend stoffen in het vaccin zijn aangetroffen, verbaast Huckriede niet zo. "Het vaccin is namelijk gebaseerd op menselijke cellen. Die worden aangezet om onschuldige verkoudheidsvirussen te produceren die de code voor het spike-eiwit van het coronavirus bevatten. Die virussen bevinden zich in een vloeistof boven op de cellen. Daar wordt vervolgens het vaccin uit gehaald, maar de vloeistof bevat ook eiwitten die van de menselijke cellen zelf afkomstig zijn."

Ze denkt dat een heel klein aantal mensen nu gevoelig kan zijn voor de menselijke eiwitten. "Daar reageert het bloed dan op en er ontstaat een soort kettingreactie waarbij eiwitten een rol spelen."

Trombose-expert Frits Rosendaal van het Leids UMC zegt dat de mogelijke oorzaak in het beeld past dat hij heeft van deze zeldzame ernstige trombose. "Het ligt in lijn met wat we al weten."

Een bloedplaatje offert zichzelf feitelijk op, zegt hij. "Wanneer het in aanraking komt met onbekende stofjes, blaast het zich als het ware op waardoor er een stolling ontstaat. Maar daarbij raak je ook het bloedplaatje kwijt."

Vaccinoloog Cécile van Els van het RIVM en de Universiteit Utrecht denkt ook dat de onzuiverheden een mogelijke verklaring voor de bijwerking zijn. "Maar er zijn meer opties. Ik stuitte deze week bijvoorbeeld in de vakliteratuur op muizenstudies van een aantal jaren terug. Daaruit bleek dat adenovirussen - waartoe ook de virussen behoren die Janssen en AstraZeneca in hun vaccins gebruiken - bij muizen een tekort aan bloedplaatjes kunnen veroorzaken."

'Zuivering kost tijd, materialen en geld'
Volgens Huckriede is het technisch wel mogelijk om de vaccins verder te zuiveren. "Maar elke stap die je daarbij zet, betekent dat je minder kunt produceren en dat het vervaardigen duurder wordt. Elke stap kost tijd, materialen en daardoor geld."

Rosendaal noemt het simplistisch om te denken dat de kwestie "zomaar even" wordt opgelost door beter te zuiveren. "In algemene zin zal dat best kunnen", zegt hij. "Maar het is niet duidelijk welke stof er dan uit gehaald moet worden. En als je dan de juiste stof hebt gevonden, moet het ook nog op miljoenen mensen getest worden voordat je weet of het werkt."

Hij vraagt zich af wat er dan nog van het vaccin overblijft en of er dan niet in een feite een nieuw vaccin wordt ontwikkeld. "Het lijkt me te tijdrovend en te duur."

https://nos.nl/l/2377800
A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P
  vrijdag 23 april 2021 @ 09:13:25 #2
37887 Dauthi
Progressive
pi_199120723
*knip*

Thanks mod

[ Bericht 90% gewijzigd door Dauthi op 23-04-2021 09:38:42 ]
A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P
pi_199121961
Ik dacht AZ Alkmaar :')
U MAD?
  Jaap van Dissel-award 2022 vrijdag 23 april 2021 @ 11:18:27 #4
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_199122195
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 april 2021 11:03 schreef de_boswachter het volgende:
Ik dacht AZ Alkmaar :')
Ja ik ook :')
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_199123752
quote:
De wetenschappers hebben in het vaccin minuscule resten van duizend soorten menselijke eiwitten aangetroffen die daar niet thuishoren

Dat er restjes van wel duizend stoffen in het vaccin zijn aangetroffen, verbaast Huckriede niet zo.

Zuivering kost tijd, materialen en geld'
OK, klinkt goed.
pi_199135929
Als dit de oorzaak is, dan zijn er manieren om het te vermijden. De makkelijkste optie is checken of er niet in een bloedvat geprikt is:
quote:
Oplossing 1: verder opzuiveren

Een verdere opzuivering van het AstraZeneca-vaccin lijkt een voor de hand te liggen oplossing. Navraag bij de fabrikant zelf leert dat het productieproces al een uitgebreide opzuivering en kwaliteitscontrole inhoudt. ‘Elke batch ondergaat meer dan 40 kwaliteitscontroles. Al het materiaal afkomstig van de cellijnen wordt uit het vaccin gehaald, zowel met filters als met chromatografische methoden, waarbij het vaccin selectief bindt aan een membraan en de ongewenste stoffen wegspoelen. Daarna volgen rigoureuze tests die de zuiverheid van het vaccin moeten bevestigen’, laat het bedrijf weten.

Leroux-Roels beaamt dat. ‘Het gaat om enorm kleine hoeveelheden, omdat vaccins sowieso al heel sterk gezuiverd worden. De kwestie is nu om nog doeltreffender uit te zuiveren, maar dan moet je weten om welke humane eiwitten het precies gaat.’ Daar blijft het Duitse onderzoeksteam vooralsnog het antwoord schuldig. Het is zoeken naar een speld in een hooiberg.

‘Misschien kan een vergelijking van de eiwitsamenstelling van verschillende loten vaccins van eenzelfde producent en beter nog van verschillende producenten hier helpen. Mochten we chemische verschillen vaststellen tussen loten die aanleiding gaven tot het stollingsprobleem en loten waarbij nooit enige complicatie optrad, dan zou dit ons een stuk vooruit kunnen helpen’, stelt Leroux-Roels.

Oplossing 2: snelle detectie en behandeling

De universiteit van Greinacher, Universitätsmedizin Greifswald, communiceert al over een test die snel na vaccinatie kan bepalen of er zo’n bloedklontercascade in gang is gezet. Zo kunnen patiënten snel gedetecteerd en behandeld worden.

Voor de behandeling van de zeldzame nevenwerking heeft het onderzoeksteam een kandidaat-geneesmiddel: intraveneus immunoglobuline (IVIG). Dat wordt al gebruikt bij een soortgelijke aandoening, met een andere oorzaak. Zowel test als geneesmiddel worden verder onderzocht en kunnen nog niet meteen worden uitgerold.

Oplossing 3: pas de vaccinatietechniek aan

De bevinding van de Duitse onderzoekers is in te passen in een hypothese van het PRAC, het farmacovigilantiecomité van het Europese Geneesmiddelenagentschap EMA. Van verkoudheidsvirussen, zoals het koeriervirus in het vaccin van AstraZeneca, is uit dieronderzoek bekend dat ze bloedklonters en een lage concentratie bloedplaatjes kunnen veroorzaken wanneer ze worden ingespoten in de bloedbaan. Daar kunnen eventuele onzuiverheden gaan klitten aan het bloedeiwit PF4, zou de verklaring met de onderzoeksresultaten van het Duitse team kunnen zijn.

Vroeger moest bij vaccinatie in een spier de zuiger van de injectiespuit even worden opgetrokken alvorens de vloeistof in te spuiten, om te controleren of niet per ongeluk een bloedvat was aangeprikt. Die praktijk is verlaten, vooral omdat deze vaccinatietechniek pijnlijker is.
Bron: De Standaard
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_199135996
hoe heet dat ook alweer, je moet eerst wat bloed opzuigen met die naald en dan zonder lucht er weer in spuiten, iets met een a
pi_199136063
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 april 2021 12:36 schreef christmastsunami het volgende:
hoe heet dat ook alweer, je moet eerst wat bloed opzuigen met die naald en dan zonder lucht er weer in spuiten, iets met een a
aspireren?
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_199136082
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 april 2021 12:45 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Aspiration?
nee je laat eerst wat bloed teruglopen in de naald dan mengt het wat beter, ik kan er niet opkomen
pi_199136095
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 april 2021 12:45 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

aspireren?
ja dat is het wel, het is aspireren
pi_199136243
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 april 2021 12:48 schreef christmastsunami het volgende:

[..]

ja dat is het wel, het is aspireren
Had eerst de engelse term gevonden (aspiration), daarna google prediction gebruikt om de nederlandse term te vinden (maw kijken welke suggesties google geeft wanneer je zoektermen intypt: "injectie asp" gaf "injectie aspireren" en "injectie aspiratie")
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_199136312
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 april 2021 13:01 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Had eerst de engelse term gevonden (aspiration), daarna google prediction gebruikt om de nederlandse term te vinden (maw kijken welke suggesties google geeft wanneer je zoektermen intypt: "injectie asp" gaf "injectie aspireren" en "injectie aspiratie")
in een serie of film , doen heroine junkies dat vaak ook, die tering junk zit gewoon eerst te aspireren, voordat ie haar/zijn geld erin jast
pi_199136442
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 april 2021 13:08 schreef christmastsunami het volgende:

[..]

in een serie of film , doen heroine junkies dat vaak ook, die tering junk zit gewoon eerst te aspireren, voordat ie haar/zijn geld erin jast
Logisch, je wil zeker weten dat je in de ader zit, en niet bvb in de wand ervan, ik gok dat bvb tussen de tunica intima en tunica media (de twee binnenste lagen van de vaatwand) inspuiten niet gezond is.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_199136461
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 april 2021 13:23 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Logisch, je wil zeker weten dat je in de ader zit, en niet bvb in de wand ervan, ik gok dat bvb tussen de tunica intima en tunica media (de twee binnenste lagen van de vaatwand) inspuiten niet gezond is.
het is ook niet altijd makkelijk, als ik met 2 vingers op mijn binnen onderarm sla, zie ik zo een hoofdader, waar die prik in moet, maar niet iedereen is hetzelfde
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')