abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_199116281
Hallo vrienden,

Een vertrouwd welvarend familielid, eigenaar van verschillende vastgoedobjecten heeft recentelijk met zijn accountant gesproken over deze investeringen en hieruit bleek dat er teveel bedrijvigheid is ontstaan en de objecten van Box 3 naar Box 1 zouden kunnen gaan. Om dit tegen te houden zijn ze gaan kijken naar uitbesteding en stelde de accountant voor om dit wellicht aan een bekende over te laten.

Hieruit viel mijn naam met de vraag of ik de panden(10-15) zou willen beheren(huurcontracten,onderhoud,klantcontact etc.). In de praktijk zal dit niet bijzonder veel werk zijn maar de constructie is voor mij onbekend.

Het initiële voorstel was een vergoeding voor het beheren van ¤1.000 p/m waarbij ik 1 van de woningen kan huren voor ¤750, mij is vertelt dat de huur speciaal lager kan worden gemaakt om huurtoeslag aan te vragen (klopt dit?).

Zelf ben ik nog studerend zonder inkomen, wat zou eventueel de meest efficiënte constructie zijn om het ook fiscaal voor mij te verwerken? Iedere maand een factuur sturen als zzp'er/freelancer?

Omdat ik er zelf vrij weinig verstand van heb ik een afspraak gemaakt met een financiële adviseur maar dit is pas eind volgende maand dus wellicht kan iemand hier mij helpen ;)
pi_199116883
Tering vriend, dit is nou geboren worden met een gouden lepel in je mond. Het is je gegund!
pi_199116931
quote:
waarbij ik 1 van de woningen kan huren voor ¤750, mij is vertelt dat de huur speciaal lager kan worden gemaakt om huurtoeslag aan te vragen (klopt dit?).
Lijkt mij dat je de huirprijs onderling mag bepalen. Echter moet je het ook maar willen om op deze manier gebruik te maken van een toeslag terwijl je het in jouw geval niet nodig lijkt te hebben.
pi_199118553
Het is voor zover ik weet geen beschermd beroep, dus ja, dat zou je kunnen. Of je het ook kunt is een tweede.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_199118746
Het beste kun je een afspraak maken met die accountant om te horen hoe hij het bedacht heeft en eventueel een eigen accountant raadplegen.

Financieel adviseurs richten zich vaak meer op hypotheken en verzekeringen.

Je kan ook wel afspraken maken over het aantal uren en of die 1000¤ voldoende is, als het opeens veel meer werk blijkt te zijn.
.
  Moderator vrijdag 23 april 2021 @ 07:24:11 #6
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_199119883
quote:
1s.gif Op donderdag 22 april 2021 23:13 schreef baskick het volgende:
Het is voor zover ik weet geen beschermd beroep, dus ja, dat zou je kunnen. Of je het ook kunt is een tweede.
Mwah, TS heeft het wel nodig omdat zijn inkomen 1000 euro is.

@E-Dubble , hoeveel uur staat ervoor? Wanneer je 10u per week bezig bent krijg je 23euro per uur. Da's netjes. Maar is het meer uur gaat je uurloon wel omlaag. Afgezien van de huurkorting.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_199119949
En als je uitgestudeerd bent en een full time baan zoekt mag je dan met korting in dat huurhuis blijven?
  vrijdag 23 april 2021 @ 07:37:40 #8
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_199119958
Fulltime baan, met 1000e/mnd en er dan 750 terugvragen in ruil voor bewoning.

Iemand is hier een gehaaid zakenman, maar dat is niet TS.
Dum de dum
pi_199120008
15 woningen is sowieso geen box 3 vermogen meer. Hij kan beter een bv oprichten..
  vrijdag 23 april 2021 @ 07:56:22 #10
36221 Kopstoot
Ik houd nog steeds van Janine.
pi_199120067
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 april 2021 07:45 schreef dopfles1 het volgende:
15 woningen is sowieso geen box 3 vermogen meer. Hij kan beter een bv oprichten..
15 objecten kan prima box 3 zijn. Soms ook wel bij 100 objecten. In het kader van de BOR stelt de belastingdienst ook bij 800 objecten nog wel dat er geen sprake is van meer dan normaal vermogensbeheer, met succes gezien de uitspraak van het Hof Amsterdam in maart 2020.

De omschreven arbeid is ook niet zodanig spannend dat er sprake zou zijn van Box 1 ipv Box 3.
En als dat wel zo zou zijn zou het in dienst nemen van TS er niet voor zorgen dat het box 3 blijft. De arbeid van een ander in opdracht van de eigenaar wordt namelijk toegerekend aan de eigenaar in het kader van de beoordeling.

Kortom, ik zou je familielid vooral een nieuwe adviseur aanraden.
"Als ze de uitkeringen nu hoger maken, hoef ik ook niet zo veel meer te doen.."
  vrijdag 23 april 2021 @ 08:35:31 #11
395076 Tlaloc
Tlamacazqui
pi_199120378
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 april 2021 07:56 schreef Kopstoot het volgende:

[..]

15 objecten kan prima box 3 zijn. Soms ook wel bij 100 objecten. In het kader van de BOR stelt de belastingdienst ook bij 800 objecten nog wel dat er geen sprake is van meer dan normaal vermogensbeheer, met succes gezien de uitspraak van het Hof Amsterdam in maart 2020.

De omschreven arbeid is ook niet zodanig spannend dat er sprake zou zijn van Box 1 ipv Box 3.
En als dat wel zo zou zijn zou het in dienst nemen van TS er niet voor zorgen dat het box 3 blijft. De arbeid van een ander in opdracht van de eigenaar wordt namelijk toegerekend aan de eigenaar in het kader van de beoordeling.

Kortom, ik zou je familielid vooral een nieuwe adviseur aanraden.
Dit. Een beetje slimme adviseur zou dan ook een verzoekschrift indienen bij de Belastingdienst om te bevestigen dat het een onderneming is, in kader van inbreng in een BV of de BOR oid. Gegarandeerd dat de Belastingdienst het afwijst (en dat is wat je wil).
pi_199124646
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 april 2021 07:24 schreef Rene het volgende:
Mwah, TS heeft het wel nodig omdat zijn inkomen 1000 euro is.

Wat heeft TS precies nodig?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_199125758
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 april 2021 07:24 schreef Rene het volgende:
@E-Dubble , hoeveel uur staat ervoor? Wanneer je 10u per week bezig bent krijg je 23euro per uur. Da's netjes. Maar is het meer uur gaat je uurloon wel omlaag. Afgezien van de huurkorting.
@TS reageert niet erg meer.

Met tien a vijftien panden en dan tien uur per week aan het werk dan moet er wel heel erg veel mis zijn met die panden. Dat is bijna een uur per pand per week. Tenminste vooropgesteld dat het echt zelfstandige woonruimten zijn en de zaak niet verder is opgesplitst in kamers voor studenten of arbeidsmigranten. In dat geval zou ik hard wegrennen.

Ik denk dat je zo nu en dan wat meer mee bezig bent maar dat er ook hele weken zo niet maanden voorbij gaan dat je er helemaal geen omkijken naar hebt.
  Moderator vrijdag 23 april 2021 @ 18:35:57 #14
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_199127207
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 april 2021 14:39 schreef baskick het volgende:

[..]

Wat heeft TS precies nodig?
Verkeerd gequote. Toeslagen dus.
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 april 2021 16:22 schreef qajariaq het volgende:

[..]

@:TS reageert niet erg meer.

Met tien a vijftien panden en dan tien uur per week aan het werk dan moet er wel heel erg veel mis zijn met die panden. Dat is bijna een uur per pand per week. Tenminste vooropgesteld dat het echt zelfstandige woonruimten zijn en de zaak niet verder is opgesplitst in kamers voor studenten of arbeidsmigranten. In dat geval zou ik hard wegrennen.

Ik denk dat je zo nu en dan wat meer mee bezig bent maar dat er ook hele weken zo niet maanden voorbij gaan dat je er helemaal geen omkijken naar hebt.
Dan is het simpel verdiend
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  vrijdag 23 april 2021 @ 18:45:24 #15
285613 Verbodsbord
Verwijderd door Admin
pi_199127343
10-15 panden in beheer krijgen als leek is echt niet zomaar wat. Als je zelf geen enkel besef hebt van de bijvoorbeeld de juridische kaders rondom huur e.d. ga je daar echt wel je handen aan vol hebben.

Wat ga je bijvoorbeeld doen als een paar huurders komen klagen over achterstalig onderhoud, en een zaak tegen de verhuurder aanspannen? Komt dan dus ook bij jou als beheerder te liggen. Leuk voor ¤1000,- (bruto?) per maand.
pi_199127401
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 april 2021 16:22 schreef qajariaq het volgende:

[..]

@:TS reageert niet erg meer.

Met tien a vijftien panden en dan tien uur per week aan het werk dan moet er wel heel erg veel mis zijn met die panden. Dat is bijna een uur per pand per week. Tenminste vooropgesteld dat het echt zelfstandige woonruimten zijn en de zaak niet verder is opgesplitst in kamers voor studenten of arbeidsmigranten. In dat geval zou ik hard wegrennen.

Ik denk dat je zo nu en dan wat meer mee bezig bent maar dat er ook hele weken zo niet maanden voorbij gaan dat je er helemaal geen omkijken naar hebt.
Excuus voor de late reactie, Je hebt helemaal gelijk, het zijn zelfstandige woonruimten met keurige huurders erin waar weinig tot geen problemen ontstaan. Het werk zal vooral bestaan uit betalingen controleren en de contracten bijhouden wat inderdaad maar een aantal uur in de maand zou zijn.

In dat geval zal dan ook niet het urencriterium worden gehaald en word ik niet gezien als ondernemer waardoor ik een aantal aspecten misloop.

Zelf heb ik het nog even bekeken en mocht ik het goed begrijpen kan ik mij het beste bij de KvK inschrijven als vastgoedbeheerder (zzp'er/freelancer), via de KOR (<¤20.000 omzet) regeling mijzelf vrijstellen van de omzetbelasting om zo iedere maand de factuur te versturen voor het beheer. Vervolgens heb ik gebruik gemaakt van de calculator om ieder jaar exact hetzelfde aan inkomstenbelasting te betalen. Kan iemand mij wellicht bevestigen of dit de correcte manier is?



quote:
1s.gif Op vrijdag 23 april 2021 07:56 schreef Kopstoot het volgende:

[..]

De omschreven arbeid is ook niet zodanig spannend dat er sprake zou zijn van Box 1 ipv Box 3.
En als dat wel zo zou zijn zou het in dienst nemen van TS er niet voor zorgen dat het box 3 blijft. De arbeid van een ander in opdracht van de eigenaar wordt namelijk toegerekend aan de eigenaar in het kader van de beoordeling.

Bedankt voor je reactie, ik heb nog geprobeerd contact op te nemen met de accountant, helaas tevergeefs. Mij is aangegeven dat het een betamelijk grijs gebied is en dat dit al behoorlijk tegen grens aan zit, niet wetend of dit klopt uiteraard. Overigens zie ik wel verschillende vastgoedbeheerbedrijven die adverteren om de activiteiten over te nemen om zo uit box 1 te blijven. Het is voor mij best wel onduidelijk wanneer iemand actief bezig is met het beheer. Maar door het een externe partij te laten doen heeft geen invloed op het fiscale gedeelte?
pi_199127489
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 april 2021 07:36 schreef Basp1 het volgende:
En als je uitgestudeerd bent en een full time baan zoekt mag je dan met korting in dat huurhuis blijven?
De insteek is van wel maar dat zal ook afhankelijk zijn van hoe ik dit verder ga aanpakken

quote:
0s.gif Op vrijdag 23 april 2021 07:37 schreef Fe2O3 het volgende:
Fulltime baan, met 1000e/mnd en er dan 750 terugvragen in ruil voor bewoning.

Iemand is hier een gehaaid zakenman, maar dat is niet TS.
Ga ik je geen ongelijk in geven maar dit zou mij situatie licht verbeteren en de lopende studieschuld te verminderen. Kijkend op lange termijn zou het misschien een goede zet kunnen zijn
  vrijdag 23 april 2021 @ 19:01:11 #18
395076 Tlaloc
Tlamacazqui
pi_199127558
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 april 2021 18:49 schreef E-Dubble het volgende:

[..]

Excuus voor de late reactie, Je hebt helemaal gelijk, het zijn zelfstandige woonruimten met keurige huurders erin waar weinig tot geen problemen ontstaan. Het werk zal vooral bestaan uit betalingen controleren en de contracten bijhouden wat inderdaad maar een aantal uur in de maand zou zijn.

In dat geval zal dan ook niet het urencriterium worden gehaald en word ik niet gezien als ondernemer waardoor ik een aantal aspecten misloop.

Zelf heb ik het nog even bekeken en mocht ik het goed begrijpen kan ik mij het beste bij de KvK inschrijven als vastgoedbeheerder (zzp'er/freelancer), via de KOR (<¤20.000 omzet) regeling mijzelf vrijstellen van de omzetbelasting om zo iedere maand de factuur te versturen voor het beheer. Vervolgens heb ik gebruik gemaakt van de calculator om ieder jaar exact hetzelfde aan inkomstenbelasting te betalen. Kan iemand mij wellicht bevestigen of dit de correcte manier is?

[ afbeelding ]
[..]

Bedankt voor je reactie, ik heb nog geprobeerd contact op te nemen met de accountant, helaas tevergeefs. Mij is aangegeven dat het een betamelijk grijs gebied is en dat dit al behoorlijk tegen grens aan zit, niet wetend of dit klopt uiteraard. Overigens zie ik wel verschillende vastgoedbeheerbedrijven die adverteren om de activiteiten over te nemen om zo uit box 1 te blijven. Het is voor mij best wel onduidelijk wanneer iemand actief bezig is met het beheer. Maar door het een externe partij te laten doen heeft geen invloed op het fiscale gedeelte?
Je berekening gaat er van uit dat je geen overig inkomen hebt, klopt dit?
pi_199127668
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 april 2021 19:01 schreef Tlaloc het volgende:

[..]

Je berekening gaat er van uit dat je geen overig inkomen hebt, klopt dit?
Klopt inderdaad, dit zal de komende 2-3 jaar zo blijven. Zou jij mij wellicht kunnen vertellen of dit de juiste manier is om dit zo eventueel aan te pakken m.b.t. kvk en het fiscale gedeelte? :)
  vrijdag 23 april 2021 @ 19:10:45 #20
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_199127685
Laat ten minste een goed contract opstellen dat je zelf laat controleren door een jurist.
The love you take is equal to the love you make.
  vrijdag 23 april 2021 @ 20:51:13 #21
395076 Tlaloc
Tlamacazqui
pi_199129350
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 april 2021 19:09 schreef E-Dubble het volgende:

[..]

Klopt inderdaad, dit zal de komende 2-3 jaar zo blijven. Zou jij mij wellicht kunnen vertellen of dit de juiste manier is om dit zo eventueel aan te pakken m.b.t. kvk en het fiscale gedeelte? :)
Ik vraag mij af of het wel WUO is of ROW, omdat er maar een opdrachtgever is. In het laatste geval heb je geen recht op mkb winstvrijstelling. Maar dat is marginaal.

W.b. KvK lijkt mij prima, misschien dat je je niet eens hoeft in te schrijven omdat je geen ondernemer bent (zie zojuist).

Zou het juridisch wel goed bekijken nog, dat je geen risico loopt met aansprakelijkheid e.d. als er dingen niet goed worden geregeld (waarvan opdrachtgever vindt dat jij dat wel had moeten doen).
pi_199132440
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 april 2021 20:51 schreef Tlaloc het volgende:

[..]

Ik vraag mij af of het wel WUO is of ROW, omdat er maar een opdrachtgever is. In het laatste geval heb je geen recht op mkb winstvrijstelling. Maar dat is marginaal.

W.b. KvK lijkt mij prima, misschien dat je je niet eens hoeft in te schrijven omdat je geen ondernemer bent (zie zojuist).

Zou het juridisch wel goed bekijken nog, dat je geen risico loopt met aansprakelijkheid e.d. als er dingen niet goed worden geregeld (waarvan opdrachtgever vindt dat jij dat wel had moeten doen).
Gebaseerd op het urencriterium dat niet wordt gehaald en het hebben van een opdrachtgever zal het inderdaad overig resultaat worden. Is het dan zo dat ik evengoed de factuur maandelijks kan opsturen zonder vermelding van btw en het geld kan incasseren? En voor mijzelf jaarlijks handmatig de inkomstenbelasting verwerk zonder enige inschrijving bij het KvK? Als je mij dit nog even kunt bevestigen met jouw kennis zou ik het zeer waarderen :)
pi_199132480
quote:
0s.gif Op donderdag 22 april 2021 21:27 schreef Pizzakoppo het volgende:
Tering vriend, dit is nou geboren worden met een gouden lepel in je mond. Het is je gegund!
_O-
  zaterdag 24 april 2021 @ 00:55:05 #24
36221 Kopstoot
Ik houd nog steeds van Janine.
pi_199132541
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 april 2021 18:49 schreef E-Dubble het volgende:

[..]

Excuus voor de late reactie, Je hebt helemaal gelijk, het zijn zelfstandige woonruimten met keurige huurders erin waar weinig tot geen problemen ontstaan. Het werk zal vooral bestaan uit betalingen controleren en de contracten bijhouden wat inderdaad maar een aantal uur in de maand zou zijn.

In dat geval zal dan ook niet het urencriterium worden gehaald en word ik niet gezien als ondernemer waardoor ik een aantal aspecten misloop.

Zelf heb ik het nog even bekeken en mocht ik het goed begrijpen kan ik mij het beste bij de KvK inschrijven als vastgoedbeheerder (zzp'er/freelancer), via de KOR (<¤20.000 omzet) regeling mijzelf vrijstellen van de omzetbelasting om zo iedere maand de factuur te versturen voor het beheer. Vervolgens heb ik gebruik gemaakt van de calculator om ieder jaar exact hetzelfde aan inkomstenbelasting te betalen. Kan iemand mij wellicht bevestigen of dit de correcte manier is?

[ afbeelding ]
[..]

Bedankt voor je reactie, ik heb nog geprobeerd contact op te nemen met de accountant, helaas tevergeefs. Mij is aangegeven dat het een betamelijk grijs gebied is en dat dit al behoorlijk tegen grens aan zit, niet wetend of dit klopt uiteraard. Overigens zie ik wel verschillende vastgoedbeheerbedrijven die adverteren om de activiteiten over te nemen om zo uit box 1 te blijven. Het is voor mij best wel onduidelijk wanneer iemand actief bezig is met het beheer. Maar door het een externe partij te laten doen heeft geen invloed op het fiscale gedeelte?
Nee. In dit geval, afgaande op wat ik lees althans, is het geen grijs geval. Ik hou me hier zeg maar als inspecteur zeer regelmatig mee bezig.

De facilitaire dienstverleners die je noemt lijken me mee te willen liften op onwetendheid zoals bij jou of je familielid aanwezig. Er zijn echt weinig casussen waarin box 1 ipv box 3 wordt gesteld door de Belastingdienst, ontwikkelen van vastgoed daargelaten.

Overigens vind ik het nog vreemder dat die zogenaamde adviseur wel heel stellig is over een hoegenaamd grijs gebied, quod non, maar dat jij vervolgens hier om wat fiscaal advies mbt je eigen situatie moet vragen. Of een slechte adviseur of familie die je voor het karretje spant. Dat kan ik totaal niet beoordelen, maar het klinkt allemaal niet doordacht.
"Als ze de uitkeringen nu hoger maken, hoef ik ook niet zo veel meer te doen.."
  zaterdag 24 april 2021 @ 00:55:12 #25
395076 Tlaloc
Tlamacazqui
pi_199132542
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 april 2021 00:41 schreef E-Dubble het volgende:

[..]

Gebaseerd op het urencriterium dat niet wordt gehaald en het hebben van een opdrachtgever zal het inderdaad overig resultaat worden. Is het dan zo dat ik evengoed de factuur maandelijks kan opsturen zonder vermelding van btw en het geld kan incasseren? En voor mijzelf jaarlijks handmatig de inkomstenbelasting verwerk zonder enige inschrijving bij het KvK? Als je mij dit nog even kunt bevestigen met jouw kennis zou ik het zeer waarderen :)
Bij deze!
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')