abonnement Unibet Coolblue
pi_199102873
Goedenavond,

Momenteel heb ik een zes/zeven jaar oude inspiron 15 van Dell die helaas die door 'cup-a-soup' nooit meer zijn oude niveau haalde.
Intel Core i7-5500U processor, 16GB RAM and a 256GB SSD had deze. Maar hier is in de praktijk niks meer van te merken. Opstarten duurt plusminus 5 minuten. Een of twee tabbladen openen duurt een eeuwigheid. Hij werkt sinds twee weken alleen nog aan de lader.

De laptop heeft 4/5 weken geleden met mijn nieuwe Samsung Evo SSD 1TB een verse Windows 10 install gekregen, maar het help niks.
Mijn nóg oudere beestje was een Lenovo Thinkpad E531 en dit werkt wel oke, maar die is wel erg traag.

Ik zal hem voornamelijk voor Googlen, Surfen, een tabbladje of 6 tot 10 gelijktijdig open hebben. Alle Office programma's. Incidenteel eens een Photoshop bestandje aanpassen.
Football Manager als enige game, maar die werkt ook op beide oude laptops.

Het liefst wilde ik maximaal 600-650 euro uitgeven, maar ik zag nog veel laptops tm 699, 700 euro is dus wel de grens. 14 inch vind ik wat klein, en meenemen vind ik geen probleem 15 of 17 inch.

De gegevens in de Pricewatch nagekeken zie ik vier opties:
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1687072;1557408;1692814;1645278/

Lenovo:
AMD Radeon Vega 6 - AMD Ryzen 5 4500U

HP:
AMD Radeon Vega 7 - AMD Ryzen 5 5500U
AMD Radeon Vega 8 - AMD Ryzen 7 5700U

Acer:
AMD Radeon Vega 7 - AMD Ryzen 7 4700U
Wel met 8GB werkgeheugen, maar wel uitbreidbaar.

Wat is jullie aanrader in deze?
- Met zuidelijke groet -
pi_199103827
zou voor de 5700u gaan, die heeft de meeste cores en zal het langste mee gaan.
pi_199107236
Misschien heb je wat aan de best buy guide van Tweakers begin deze maand: https://tweakers.net/revi(...)er-hp-of-lenovo.html
Uitvinder van de biersmiley.
pi_199109106
quote:
0s.gif Op woensdag 21 april 2021 21:35 schreef kun_bbongal het volgende:
zou voor de 5700u gaan, die heeft de meeste cores en zal het langste mee gaan.
Bedankt voor je tips, die voorkeur lijk ik ook te hebben behalve dat de Lenovo zo sterk beoordeeld wordt.

quote:
0s.gif Op donderdag 22 april 2021 09:00 schreef dimmak het volgende:
Misschien heb je wat aan de best buy guide van Tweakers begin deze maand: https://tweakers.net/revi(...)er-hp-of-lenovo.html
Thanks, maar de genoemde alternatieven lijken allemaal minder?
- Met zuidelijke groet -
pi_199113912
quote:
0s.gif Op donderdag 22 april 2021 11:50 schreef Schnitzels het volgende:

[..]

Bedankt voor je tips, die voorkeur lijk ik ook te hebben behalve dat de Lenovo zo sterk beoordeeld wordt.
je zit met een hele generatie oudere cpu en igpu dat is het sowieso niet waard vergeleken de HP
pi_199116031
quote:
0s.gif Op donderdag 22 april 2021 19:01 schreef kun_bbongal het volgende:

[..]

je zit met een hele generatie oudere cpu en igpu dat is het sowieso niet waard vergeleken de HP
Ik zie trouwens op de Pricewatch steevast staan: Radeon RX Vega 8 of Vega 7 of Vega 6.

Op de winkelwebsites zie ik gewoon: Grafischekaart: AMD Radeon Graphics. Ook op de Tech Specs van HP zelf staat geen verduidelijking. Enig idee of de Pricewatch dan wel zou kloppen?
- Met zuidelijke groet -
pi_199136541
Als je toch niet de allerhoogste gaming-specificaties nodig hebt, waarom dan niet gewoon een refurbished zakelijke laptop. HP Elitebook of iets vergelijkbaars? Misschien kun je zelfs een deal maken en hem zonder harde schijf kopen, zodat je die nieuwe 1TB er gewoon in propt.

Bespaar je geld mee en mechanisch zitten ze meestal veel beter in elkaar dan de consumentenlijnen. Aangezien je toch vrij lang met een laptop schijnt te doen...
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_199139730
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 april 2021 13:39 schreef stavromulabeta het volgende:
Als je toch niet de allerhoogste gaming-specificaties nodig hebt, waarom dan niet gewoon een refurbished zakelijke laptop. HP Elitebook of iets vergelijkbaars? Misschien kun je zelfs een deal maken en hem zonder harde schijf kopen, zodat je die nieuwe 1TB er gewoon in propt.

Bespaar je geld mee en mechanisch zitten ze meestal veel beter in elkaar dan de consumentenlijnen. Aangezien je toch vrij lang met een laptop schijnt te doen...
Thanks ik heb de eerder genoemde HP (AMD Radeon Vega 8 - AMD Ryzen 7 5700U) nu besteld. Hij is net binnengekomen en ik zal hem morgen eens gaan testen. Ik heb eigenlijk alle opties via Geekbench gebenchmarkt en echt alle betere opties waren minimaal 150/200 euro duurder of deze processor presteerde het best. De GPU is integrated dus verschilt nauwelijks met mijn doelen en de 16gb ram is ook nagenoeg gelijk.

Alleen zonde voor die SSD aangezien die een andere aansluiting heeft.

Ik heb altijd een slecht voorgevoel over refurbished. Een op papier sterke laptop met goede specificaties lijkt dan vaker toch nog minder te presteren dan een van origine goedkoper, maar nieuw model.
- Met zuidelijke groet -
pi_199139824
je kunt altijd een externe ssd to usb behuizing kopen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')