abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
  dinsdag 20 april 2021 @ 03:26:02 #1
99066 Jiggle
twijfelt zelden
pi_199079223
Als vader van twee jonge kindjes lees ik vaak verhaaltjes voor. Het lijkt me leuk om als hobby-projectje wat voorleesverhaaltjes in te spreken en te combineren met klassieke muziek. Wie weet is dat dan ook voor andere ouders leuk materiaal. Op zich vind ik het leuk om zelf wat verhaaltjes te schrijven, maar het is natuurlijk ook heel leuk om daar bestaande sprookjes/verhalen voor te gebruiken. Ik vroeg me af hoe het dan zit met de rechten van:
Tekst
- klassieke sprookjes (die dus eeuwen teruggaan)
- universele "oudere" kinderverhalen (bijv Jip en Janneke)
- kinderboekjes (gewoon de boekjes die we thuis hebben liggen, Woezel en Pip etc)
- Online anonieme content (bijv. verhaaltjesvoorlezen.nl/)
Muziek
- klassieke muziek (die dus eeuwen teruggaat)
- hedendaagse klassieke muziek (bijv. van de Efteling)
- kinderliedjes (bijv. '2 emmertjes water halen' oid)
- popmuziek (bijv. K3)

Ik kan me voorstellen dat hier allemaal (terecht) rechten aan verbonden zijn, en ik wil niet het risico lopen dat ik iets online zet waar ik onbedoeld problemen mee krijg.
Wie weet iets meer over hoe dit precies zit?
pi_199079398
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 april 2021 03:26 schreef Jiggle het volgende:
Als vader van twee jonge kindjes lees ik vaak verhaaltjes voor. Het lijkt me leuk om als hobby-projectje wat voorleesverhaaltjes in te spreken en te combineren met klassieke muziek. Wie weet is dat dan ook voor andere ouders leuk materiaal. Op zich vind ik het leuk om zelf wat verhaaltjes te schrijven, maar het is natuurlijk ook heel leuk om daar bestaande sprookjes/verhalen voor te gebruiken. Ik vroeg me af hoe het dan zit met de rechten van:
Tekst
- kinderboekjes (gewoon de boekjes die we thuis hebben liggen, Woezel en Pip etc)
Muziek
- popmuziek (bijv. K3)

Ik kan me voorstellen dat hier allemaal (terecht) rechten aan verbonden zijn, en ik wil niet het risico lopen dat ik iets online zet waar ik onbedoeld problemen mee krijg.
Auteursrecht blijft doorgaans gelden tot 75 jaar na het overlijden van de auteur.

En als ik het mij goed herinner geld bij vertalingen de vertaler dan ook weer als auteur, oude sprookjes die recent in modern Nederlands zijn opgeschreven zouden daar dan dus ook onder vallen.
Bij klassieke muziek hebben het orkest en de dirigent dan ook weer een recht, de exacte naam van dit recht en de duur durf ik zo niet 1 2 3 te zeggen.

Uiteraard mag je het allemaal opnemen en van muziek voorzien voor eigen gebruik, voor verspreiden zal je je als je het op safe wilt spelen tot de rechthebbende moeten wenden.
Weg met de monarchie! http://hetis2013.nl
pi_199079407
quote:
Tekst
Muziek
- popmuziek (bijv. K3)

Voor oude sprookjes e.d.:
https://nl.wikipedia.org/(...)es_in_publiek_domein

Let wel op dat je dan wel terug naar de oorspronkelijke verhalen! Als er iemand blijft leven heb je waarschijnlijk een disney variant te pakken :)
  dinsdag 20 april 2021 @ 08:57:34 #4
99066 Jiggle
twijfelt zelden
pi_199080203
Dankjewel voor jullie reactie.
Waar zou ik dat kunnen vinden van het recht op de uitvoering van klassieke muziek? Ik lees op BumaStemra dat ook hier een recht van 70 jaar na overlijden geldt, maar over de dirigent en orkest die een bepaalde uitvoering hebben gedaan zie ik niks terug.
Het lijkt me mooi om een verhaaltje te vertellen en dat langzaam over te laten gaan in klassieke muziek. Niet met het idee om een heel concept op te zetten, gewoon voor de gein. Als ik maar niet in shit terecht komt vind ik het prima, mocht het offline moeten ofzo dan is het ook prima.
pi_199084413
Wat jij bedoelt zijn naburige rechten: https://www.muziekenrecht.nl/naburige-rechten
In het kort, de persoon die de uitvoering doet heeft ook weer 70 jaar rechten.

Dus een klassiekste van Mozzart kan je prima zelf opnemen en dat gebruiken, je mag niet een opname van iemand anders zomaar gebruiken.
pi_199084588
Voor eigen gebruik mag het.
pi_199084958
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 april 2021 15:27 schreef sjorsie1982 het volgende:
Voor eigen gebruik mag het.
TS wil het juist ook aan anderen ter beschikking stellen:

quote:
Wie weet is dat dan ook voor andere ouders leuk materiaal.
quote:
ik wil niet het risico lopen dat ik iets online zet waar ik onbedoeld problemen mee krijg.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  dinsdag 20 april 2021 @ 16:09:02 #8
99066 Jiggle
twijfelt zelden
pi_199085203
Precies, dus het feest gaat niet door. Ik kan moeilijk een orkest gaan regelen om ff een opname hiervoor te verzorgen :) :)

Jammer!
  Moderator dinsdag 20 april 2021 @ 20:11:55 #9
155227 crew  Guppy
dus
pi_199089117
Niet alleen dat, maar ook op de verhaaltjes zitten auteurs- en merkrechten. Hoe het met de oudere verhaaltjes zit, weet ik niet precies. Maar ik weet dat Dromenjager, het bedrijf achter Woezel en Pip, hun merk erg fanatiek beschermt (niet onterecht).

Hoe leuk je idee ook is, ik zou hier niet zomaar mee aan de slag gaan als ik jou was
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_199090342
Er bestaat wel "creative commons" muziek die je hiervoor zou kunnen gebruiken en mogelijk ook wel verhaaltjes met een creative commons licentie. Een eigen bewerking van een bekend oud sprookje kan ook.
  dinsdag 20 april 2021 @ 21:20:57 #11
99066 Jiggle
twijfelt zelden
pi_199090430
Daar zit ik toevallig net naar te kijken.
Als ik sprookjes van bovengenoemde Wiki-pagina zou kiezen en daar zelf het verhaaltje een beetje voor zou (her)schrijven, en ik voeg er muziek van deze Wiki-pagina aan toe, dan doe ik volgens mij niks verkeerds toch.

Geinig, de moeite waard om eens te proberen. Ik neem aan dat als het alsnog niet mag het gewoon offline gehaald wordt en er geen concrete sancties op komen te staan :).
pi_199090528
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 april 2021 21:20 schreef Jiggle het volgende:
Geinig, de moeite waard om eens te proberen. Ik neem aan dat als het alsnog niet mag het gewoon offline gehaald wordt en er geen concrete sancties op komen te staan :).
Dat lijkt me een onterechte aanname.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  woensdag 21 april 2021 @ 08:13:37 #13
99066 Jiggle
twijfelt zelden
pi_199094346
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 april 2021 21:25 schreef baskick het volgende:

[..]

Dat lijkt me een onterechte aanname.
Oei, echt waar? Ik wil geen risico's nemen voor zomaar een lollig ideetje. Wat zouden er dan voor consequenties kunnen zijn als ik per ongeluk iets niet goed doe? Ik neem aan dat Walt Disney niet gaat bellen als ik in een online voorleesverhaaltje per ongeluk sneeuwwitje iets te veel op hun versie heb laten lijken toch?
pi_199094800
quote:
0s.gif Op woensdag 21 april 2021 08:13 schreef Jiggle het volgende:

[..]

Oei, echt waar? Ik wil geen risico's nemen voor zomaar een lollig ideetje. Wat zouden er dan voor consequenties kunnen zijn als ik per ongeluk iets niet goed doe? Ik neem aan dat Walt Disney niet gaat bellen als ik in een online voorleesverhaaltje per ongeluk sneeuwwitje iets te veel op hun versie heb laten lijken toch?
Iemand die rechten meent te hebben kan daar natuurlijk iets mee doen. De minst kostbare stap is dat ze de content alleen offline laten halen middels een copyright claim bij YouTube.

quote:
Op grond van artikel 1 juncto artikel 10 Auteurswet (Aw) is het auteursrecht het uitsluitend recht van de maker van een werk van letterkunde, wetenschap of kunst, of van diens rechtverkrijgenden, om dit openbaar te maken en te verveelvoudigen.

Om voor auteursrechtelijke bescherming in aanmerking te komen moet een werk een eigen, oorspronkelijk karakter hebben en het persoonlijk stempel van de maker dragen (vgl. HR 4 januari 1991, NJ 1991, 608 en HR 24 februari 2006, NJ 2007, 37).

Het vereiste van het eigen, oorspronkelijk karakter houdt in, kort gezegd, dat de vorm niet ontleend mag zijn aan die van een ander werk.

Het vereiste van het persoonlijk stempel van de maker betekent dat sprake moet zijn van een vorm die het resultaat is van scheppende menselijke arbeid en dus van creatieve keuzes, en die aldus voortbrengsel is van de menselijke geest.

Daarbuiten valt in elk geval al hetgeen een vorm heeft die zo banaal of triviaal is, dat daarachter geen creatieve arbeid van welke aard ook valt te aan te wijzen (vgl. HR 30 mei 2008, NJ 2008, 556).

Het begrip 'werk' van de Auteurswet vindt zijn begrenzing waar het eigen, oorspronkelijk karakter enkel datgene betreft wat noodzakelijk is voor het verkrijgen van een technisch effect (vgl. HR 16 juni 2006, LJN AU8940).

Daarnaast vindt het begrip 'werk' van de Auteurswet zijn begrenzing waar het eigen, oorspronkelijk karakter enkel bepaald wordt door reeds bekende stijlelementen (vgl. HR 28 juni 1946, NJ 1946, 712).

Van belang is dus dat de maker van het werk bij de vormgeving van het werk keuzes heeft gemaakt die subjectief zijn bepaald en die dus niet uitsluitend op objectieve vereisten van technische, praktische of functionele aard zijn gebaseerd.

Tenslotte is van belang dat het zo kan zijn dat elementen die afzonderlijk beschouwd geen auteursrechtelijk te beschermen schepping van de auteur vormen, door de keuze, schikking en combinatie daarvan op een oorspronkelijke wijze, gezamenlijk wel als auteursrechtelijk beschermd werk kwalificeren (vgl. HvJ 16 juli 2009, IER 2009, 78).

Of aan de criteria is voldaan dient beoordeeld te worden naar de situatie op het moment waarop het werk voor het eerst openbaar is gemaakt (vgl. HR 16 april 1999, NJ 1999, 697).
Bron: https://teamadvocaten.nl/(...)telijke-bescherming/

Even gechargeerd, maar als jij van een prinses een prins maakt en van 7 dwergen 6 kabouters, is maar de vraag of dat een eigen, oorspronkelijk karakter heeft en een persoonlijk stempel van jou als 'maker' draagt.
abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')