abonnement Unibet Coolblue
pi_199075256
Hi fokkers,

Ongeveer 1,5 maand geleden ben ik verhuisd naar een nieuwe (sociale) huurwoning.

Al sinds het klussen merk ik dat de elektra heel raar in elkaar zit in deze woning. Kanttekening: de vorige bewoner was bejaard. Ik denk dat er daarom vrij veel aanpassingen in het elektriciteitsnet van de woning zijn gedaan voor de veiligheid. Maar het kan ook zijn dat deze woning oorspronkelijk is opgeleverd als 'seniorenwoning'.

Zo zit er een soort 'killswitch' in mijn hal voor de stopcontacten in de keuken, ik denk zodat de vorige mevrouw niet per ongeluk allerlei keukenmachines aan zou laten staan. Ook zat er een kastje in de lichtschakelaar van de slaapkamer die vermoedelijk correspondeerde met een afstandsbediening (zodat men niet meer uit bed hoeft om het licht uit te doen), maar toen ik dat kastje er eenmaal uitgesloopt had heb ik een elektricien moeten laten komen om de schakelaar weer werkend te krijgen.

Goed, nu stuit ik op een nieuw probleem, namelijk de keramische kookplaat. Deze zit met een perilex stekker/stopcontact in de keuken vast. Ik heb de kookplaat getest (bij het bezichtigen) en deze deed het. Nu wil ik deze week daadwerkelijk gaan koken, en nu doet de kookplaat het ineens niet meer. Heel vreemd, dus ik heb het stopcontact even getest en er zit ineens geen stroom meer op :? In de meterkast is niks veranderd dus de onderbreking moet ertussen zitten. Ook snap ik niet waarom dit nu ineens ontstaat want ik heb niets in de keuken veranderd. Enige wat veranderd is is het kastje in de lichtschakelaar in de slaapkamer, maar het lijkt me enorm sterk dat deze ook correspondeerde met de perilex van de kookplaat. De 'killswitch' voor de keuken maakt geen verschil voor de stroom op perilex.

Dit lijkt mij overduidelijk een probleem wat de woningbouw voor mij op dient te lossen of ben ik hier te makkelijk in?
Ben al meer problemen tegengekomen en heb zelfs een klacht al in moeten dienen (terwijl ik nog geen maand huurde!) om simpel herstel/onderhoud van ze gedaan te krijgen, dus ik sta bij wijze van spreken nu al te briesen. Ik check daarom eerst maar ff wat objectievere meningen :)
The meaning of life is to give life meaning.
pi_199075918
Woningbouw moet zorgen dat alles veilig is in huis
  maandag 19 april 2021 @ 20:53:49 #3
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_199075926
Woningbouw zou je in deze moeten helpen, maar soms ben je zelf verantwoordelijk voor kleine klusjes. Maar in dit geval zou ik de woningbouw eerst maar eens laten kijken.
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
pi_199076640
Can wie is de kookplaat? Misschien moet de perielx aangepast worden.
.
pi_199076881
Kookplaat zat bij de woning (al +- 10 jaar).
The meaning of life is to give life meaning.
pi_199077004
quote:
0s.gif Op maandag 19 april 2021 20:53 schreef HMS het volgende:
Woningbouw zou je in deze moeten helpen, maar soms ben je zelf verantwoordelijk voor kleine klusjes. Maar in dit geval zou ik de woningbouw eerst maar eens laten kijken.
Kleine klusjes (zoals kookplaat vervangen indien kapot), zeker :) maar onderbrekingen in het elektriciteitsnetwerk / onbetrouwbaar elektriciteitsnetwerk lijken mij geen 'kleine' klusjes
The meaning of life is to give life meaning.
  Moderator maandag 19 april 2021 @ 22:01:26 #7
45833 crew  Fogel
pi_199077332
Zit er toevallig een "doosje" (een sensor) tussen je kookplaat en de ventilator?

Geen idee hoe die dingen in het Nederlands heten, in het Noors heten ze "komfyrvakt" en da's een detector voor oververhitting, als dat ding piept moet je op een knop drukken om te laten weten dat dingen onder controle zijn, druk je er niet op dan schakelt de kookplaat zich uit. In mijn geval moet ik dan naar de stoppenkast, kookplaatgroep uit en daarna weer aan en dan werkt alles weer zoals het hoort. Is hier verplicht, maar kan me zomaar voorstellen dat er in een aangepaste woning in Nederland ook zoiets het geval kan zijn.

Voorbeelden van de twee die ik in huis heb:


I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_199077458
quote:
0s.gif Op maandag 19 april 2021 22:01 schreef Fogel het volgende:
Zit er toevallig een "doosje" (een sensor) tussen je kookplaat en de ventilator?

Geen idee hoe die dingen in het Nederlands heten, in het Noors heten ze "komfyrvakt" en da's een detector voor oververhitting, als dat ding piept moet je op een knop drukken om te laten weten dat dingen onder controle zijn, druk je er niet op dan schakelt de kookplaat zich uit. In mijn geval moet ik dan naar de stoppenkast, kookplaatgroep uit en daarna weer aan en dan werkt alles weer zoals het hoort. Is hier verplicht, maar kan me zomaar voorstellen dat er in een aangepaste woning in Nederland ook zoiets het geval kan zijn.

Voorbeelden van de twee die ik in huis heb:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Hmm dat is een goeie. Heb alleen geen idee in welke ruimte dat kastje zou moeten zitten dan :) Jij geeft ook aan dat je hem dan weer 'reset' door de groep uit en weer aan te zetten, dit heb ik meerdere malen gedaan - stroom op het stopcontact blijft uit.
The meaning of life is to give life meaning.
  Moderator maandag 19 april 2021 @ 22:12:53 #9
45833 crew  Fogel
pi_199077535
quote:
0s.gif Op maandag 19 april 2021 22:07 schreef Truffeldoos het volgende:

[..]

Hmm dat is een goeie. Heb alleen geen idee in welke ruimte dat kastje zou moeten zitten dan :) Jij geeft ook aan dat je hem dan weer 'reset' door de groep uit en weer aan te zetten, dit heb ik meerdere malen gedaan - stroom op het stopcontact blijft uit.
Het zit boven de kookplaat ergens, tegen de achterwand of soms op de ventilator. In de buurt van waar de warmte is zeg maar.
Als mijn kookplaat niet meer aan wil na een reset, lost het vervangen van de batterijen in de sensor dat probleem op.
Maargoed, ik weet dus niet eens of je zo'n sensor hebt, maar zo ja heb je nu in ieder geval een mogelijke oplossing :)
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, UK, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_199077556
quote:
0s.gif Op maandag 19 april 2021 22:12 schreef Fogel het volgende:

[..]

Het zit boven de kookplaat ergens, tegen de achterwand of soms op de ventilator. In de buurt van waar de warmte is zeg maar.
Als mijn kookplaat niet meer aan wil na een reset, lost het vervangen van de batterijen in de sensor dat probleem op.
Maargoed, ik weet dus niet eens of je zo'n sensor hebt, maar zo ja heb je nu in ieder geval een mogelijke oplossing :)
Ah, wel gewoon in het zicht dus. Nee zo'n sensor heb ik helaas niet :) thnx
The meaning of life is to give life meaning.
  maandag 19 april 2021 @ 23:50:13 #11
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_199078771
Nette rustige mail sturen naar woningcorporatie of bellen. Meestal hebben ze wel een nummer voor klusjesafdeling.
pi_199079148
Meterkast checken. Alle stoppen en aardlekschakelaars controleren.
pi_199098783
Onze perilex aansluiting zit in z’n eentje op een groep. Misschien is dat bij jou ook zo en is die stop uitgezet in de meterkast.
pi_199098938
Is dit de eerste keer dat je wilde koken. Na anderhalve maand ?
Kleine herstellingen aan het elektriciteitsnet zijn voor rekening van de huurder.
Dus als de verhuurder je helpt (ff bellen) dan is dat onverplichte vriendelijkheid van ze.
pi_199099675
Ik heb wel eens in een gebouw gezeten waar de kookplaat het alleen deed als de afzuigkap aan stond en die kap had weer een min of meer verstopte hoofdschakelaar in een andere ruimte. Daar kan je lang naar zoeken dan.
pi_199100456
Ik had al lang de wbv gebeld. Te veel rare dingen mbt de elektra.
  woensdag 21 april 2021 @ 17:11:45 #17
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_199100485
Over het algemeen huur je de woning, en niet wat er niet nagelvast zit.

Tenzij de kookplaat dus in je huurcontract staat, is enig onderhoud voor jouw.

Daar je zelf al met de electra heb lopen kutten, en er een electricien is geweest en daarna eea niet meer werkt, zou ik die electricien maar weer bellen.
Dum de dum
pi_199101142
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 april 2021 01:55 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
Meterkast checken. Alle stoppen en aardlekschakelaars controleren.
Dat is ook mijn ingeving. Misschien heeft de elektricien groepen uitgezet en is hij vergeten eentje weer aan te zetten.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_199172232
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 april 2021 01:55 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
Meterkast checken. Alle stoppen en aardlekschakelaars controleren.
quote:
0s.gif Op maandag 19 april 2021 20:18 schreef Truffeldoos het volgende:
In de meterkast is niks veranderd dus de onderbreking moet ertussen zitten.
;)

quote:
0s.gif Op woensdag 21 april 2021 15:15 schreef paardendokter het volgende:
Is dit de eerste keer dat je wilde koken. Na anderhalve maand ?
Kleine herstellingen aan het elektriciteitsnet zijn voor rekening van de huurder.
Dus als de verhuurder je helpt (ff bellen) dan is dat onverplichte vriendelijkheid van ze.
Geen stroom op een stopcontact is van wat ik lees geen kleine herstelling, alleen als het komt door iets aan de buitenkant van het stopcontact.

quote:
0s.gif Op woensdag 21 april 2021 16:07 schreef qajariaq het volgende:
Ik heb wel eens in een gebouw gezeten waar de kookplaat het alleen deed als de afzuigkap aan stond en die kap had weer een min of meer verstopte hoofdschakelaar in een andere ruimte. Daar kan je lang naar zoeken dan.
Nou hij heeft het gewoon gedaan, dus vind het heel gek dat hij er nu ineens mee gestopt is. Kan natuurlijk dat hij kapot is gegaan in de tussentijd maar dat kan ik slecht controleren zonder stroom in de buurt :)

quote:
0s.gif Op woensdag 21 april 2021 17:11 schreef Fe2O3 het volgende:
Over het algemeen huur je de woning, en niet wat er niet nagelvast zit.

Tenzij de kookplaat dus in je huurcontract staat, is enig onderhoud voor jouw.

Daar je zelf al met de electra heb lopen kutten, en er een electricien is geweest en daarna eea niet meer werkt, zou ik die electricien maar weer bellen.
Als het probleem in de kookplaat zelf zat had ik het al wel op kunnen lossen, dus dat is het niet ;)

Heb zelf niet met de elektra lopen kutten, waar haal je dat uit? De elektricien is ook door de wbv gestuurd overigens.
The meaning of life is to give life meaning.
pi_199173829
We zijn een week verder. Heb je de woningbouwvereniging al laten weten dat je problemen ervaart?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')