abonnement Unibet Coolblue
pi_199130292
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 april 2021 21:32 schreef Isabeau het volgende:

[..]

:D dat heb ik dus he-le-maal niet. Een paar mensen keken me zelfs heel vriendelijk aan met een hartelijke groet toen ik aan het plukken was. Misschien omdat ik in het verleden er regelmatig op uit ging om van alles en nog wat lekkers voor mijn konijn te plukken, dus ik ben het plukken wel gewend :+

Enorme hoeveelheid kleefkruid gevonden. Maar rand van park aan een pad waar veel mensen hun hond uitlaten en ik zie die kleverige haartjes toch niet zitten. Wel fascinerend dat je dat dus ook kan eten. Ik heb hier in ieder geval wat geleerd.
Ik vind nooit kleefkruid :o Hond ook niet, gelukkig. :7

Ja, weet niet. Weet ook wel dat het soort van onterecht is en ik heb daar met andere dingen helemaal geen last van, van die 'wat zullen de mensen wel niet denken!1!!'-gedachtes.

Eigenlijk vond ik het heel fijn. Ik heb niet voor niks een moestuin enzo. Natuur O+
Sterkheidsbaas van alles.
  vrijdag 23 april 2021 @ 23:20:16 #52
370431 drakin
vurig typje
pi_199131511
quote:
2s.gif Op vrijdag 23 april 2021 19:11 schreef Lonaa het volgende:

[..]

Ik heb echt een minibeetje :@ Morgen foto's! :D Heb en niet zoveel nodig morgen en overmorgen, en F. kwam thuis met een doosje blaadjes van een vertical farming bedrijf waar ze een klus hebben. :D

Maar het is gewoon wat...vreemd. Buiten je comfortzone, mensen kijken naar je, beetje ongemakkelijk, toch ook wat onzekerheid want ik denk wel te weten wat ik pluk maar DO I?!?!
Had ik de eerste keren ook.

Maar als ik iemand zie plukken vraag ik vaak wat ze aan het plukken zijn en wat ze ermee doen, levert leuke gesprekken op en daar leer je eigenlijk het meeste van.

Daardoor kan ik nu bijvoorbeeld hier krentenboompjes vinden
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
  zaterdag 24 april 2021 @ 00:04:33 #53
370431 drakin
vurig typje
pi_199132081
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 april 2021 20:24 schreef Hupje het volgende:

[..]

Ik ben ook veel te bang dat ik de verkeerde plant zou plukken en dat die dan giftig zou zijn ofzo :@
Het gevoel wat je beschrijft herken ik wel nu ik een paar keer per week slootwater ga halen voor mijn kikkervisjes. :D
De planten uit de OP zijn voor de meeste mensen goed herkenbaar, niet zomaar dat ik deze plaatste ;)
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
  zaterdag 24 april 2021 @ 00:10:10 #54
370431 drakin
vurig typje
pi_199132137
Avondeten, heerlijke kippenlevertjes met pittige daslookpesto



En soep van dovenetel

Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
  zaterdag 24 april 2021 @ 00:38:16 #55
370431 drakin
vurig typje
pi_199132408
O daslookboterrecept, die ken ik nog niet https://www.kokenmetkarin(...)es-met-daslookboter/
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
pi_199133685




Vanochtend versgeplukte brandneteltopjes, met 2 zelfgeraapte ganzeneieren en wat eigen amandel & walnoot.
Jammer genoeg vond ik het écht niet lekker. Dat gebeurt me nooit :D.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_199133708
Brandnetel schijnt rauw ook minder goed te pruimen te zijn dan gestoofd. Las ik.
Sterkheidsbaas van alles.
pi_199133776
quote:
2s.gif Op zaterdag 24 april 2021 08:24 schreef Lonaa het volgende:
Brandnetel schijnt rauw ook minder goed te pruimen te zijn dan gestoofd. Las ik.
Die brandnetel was niet rauw meer hoor, ganzenei moet goed gaar en die brandnetel lag al even in de boter te smoren voordat het ei erbij kwam. Nou ja, ik laat de brandnetels wel weer staan voor de vlinders :D.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 24 april 2021 @ 08:39:59 #59
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_199133786
Kun je omschrijving geven van wat er vies aan was? Kan me er geen voorstelling bij maken
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_199133847
quote:
7s.gif Op zaterdag 24 april 2021 08:37 schreef sigme het volgende:

[..]

Die brandnetel was niet rauw meer hoor, ganzenei moet goed gaar en die brandnetel lag al even in de boter te smoren voordat het ei erbij kwam. Nou ja, ik laat de brandnetels wel weer staan voor de vlinders :D.
Ah, oke :D Het zag eruit alsof je het er rauw overheen gesprinkeld had.
Sterkheidsbaas van alles.
  Official ESF Kreviewer zaterdag 24 april 2021 @ 08:59:33 #61
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_199133963
quote:
2s.gif Op zaterdag 24 april 2021 08:24 schreef Lonaa het volgende:
Brandnetel schijnt rauw ook minder goed te pruimen te zijn dan gestoofd. Las ik.
Ik zou me drukker maken om de hoge kans op salmonella met wilde ganzeneieren.
  zaterdag 24 april 2021 @ 12:36:05 #62
370431 drakin
vurig typje
pi_199135991
brandnetel is niet lekker maar wel mega gezond, na iets van 10 jaar wildplukken durfde ik het nu pas voor het eerst.

Maar ik had een tas bij me dus daar ging mijn hand in voor ik plukte, ik durf echt niet!

Vanochtend de blaadjes na wassen te drogen gelegd, de netels doen het nu niet meer en van wat vers blad thee gezet.

Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
pi_199137166
quote:
14s.gif Op zaterdag 24 april 2021 08:59 schreef Kreator het volgende:

[..]

Ik zou me drukker maken om de hoge kans op salmonella met wilde ganzeneieren.
Paratyfus, om precies te zijn. Risico is heel beperkt hoor, maar inderdaad, wel iets om even rekening mee te houden bij ganzen- en eendeneieren die uit een zelfgemaakt nest geraapt worden. Mijn ganzen zijn trouwens niet wild, dat zijn brave gedomesticeerde beesten met dikke kont.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_199137656
Ik wandelde vandaag ergens en daar stond daslook. Had geen zakje bij me om het te verzamelen, misschien dat er bij een volgende wandeling over een paar weken nog wat staat, het bloeide in elk geval nog niet.
  zaterdag 24 april 2021 @ 16:07:23 #65
370431 drakin
vurig typje
pi_199138087
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 april 2021 15:29 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik wandelde vandaag ergens en daar stond daslook. Had geen zakje bij me om het te verzamelen, misschien dat er bij een volgende wandeling over een paar weken nog wat staat, het bloeide in elk geval nog niet.
Daslook bloeit nu bijna overal, het seizoen voor deze plant zit er bijna op. rook het wel naar knoflook? Anders kan het misschien om het lelietje van dalen gaan, dat blad lijkt er op maar is giftig. Zie OP
Na de bloei kun je natuurlijk ook het zaad verzamelen en ergens uitstrooien onder bomen/struiken zodat je volgend jaar daslook daar hebt :D
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
pi_199138289
quote:
17s.gif Op zaterdag 24 april 2021 16:07 schreef drakin het volgende:

[..]

Daslook bloeit nu bijna overal, het seizoen voor deze plant zit er bijna op. rook het wel naar knoflook? Anders kan het misschien om het lelietje van dalen gaan, dat blad lijkt er op maar is giftig. Zie OP
Na de bloei kun je natuurlijk ook het zaad verzamelen en ergens uitstrooien onder bomen/struiken zodat je volgend jaar daslook daar hebt :D
Lelietjes van dalen herken ik wel, heb het in mijn tuin en je zag bij de daslook duidelijk dat het een alliumsoort was, het zat redelijk richting de bloei.
  zaterdag 24 april 2021 @ 16:35:16 #67
370431 drakin
vurig typje
pi_199138400
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 april 2021 16:25 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

Lelietjes van dalen herken ik wel, heb het in mijn tuin en je zag bij de daslook duidelijk dat het een alliumsoort was, het zat redelijk richting de bloei.
Waren er dan al wel knoppen zichtbaar?

In mijn tuin trouwens nog niet, nog geen bloemknop te zien en dat geeft langer plukken van daslook aan *O*
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
  zaterdag 24 april 2021 @ 16:48:29 #68
370431 drakin
vurig typje
pi_199138512
o ja daslook, echt wel mijn favoriet van het wildplukken, dus de eiersalade voor de lunch gemaakt



En ik had genoeg

dus omdat de ham echt op moest


hamrolletjes met scharrelei bieslook
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
pi_199138853
twitter


Over paardenbloemen plukken...
  zaterdag 24 april 2021 @ 18:25:00 #70
370431 drakin
vurig typje
pi_199139417
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 april 2021 17:33 schreef AnneX het volgende:
[ twitter ]

Over paardenbloemen plukken...
mooi want paardenbloem zit in de salade straks *O*

Zomaar niet aan de bijtjes denken, ik heb netjes gewacht met plukken tot de bijtjes klaar waren en nog heel veel bloemen laten staan.

De reacties daarbij ook even lezen ;)
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
  zaterdag 24 april 2021 @ 18:25:34 #71
370431 drakin
vurig typje
pi_199139424
Maar eerst ben ik nog aan het roerbakken.

paprika, spekjes en zevenblad

Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
pi_199140248
Ik had wel weer zin in Vietnamese pannenkoekjes, Banh Xeo. Daar gaat o.a. een kruidige salade op.


van links naar rechts: raapzaad, veldkers, herderstasje, paardenbloem, netels. De netels vond ik, net als @sigme *niet* lekker dus die zijn de tuin in gegaan om daar te verteren.

Goed gewassen, klein gemaakt, beetje wortel geschaafd en aangevuld met wat kleine groenblaadjes die F. meegenomen had van de vertical farm.

O+

De rest:


'Oh nog even snel foto maken voor ik het in mn mond stop:
Sterkheidsbaas van alles.
  zaterdag 24 april 2021 @ 21:13:06 #73
370431 drakin
vurig typje
pi_199142223
Omg dat ziet er goed uit @Lonaa
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
pi_199143299
quote:
2s.gif Op zaterdag 24 april 2021 19:22 schreef Lonaa het volgende:
Ik had wel weer zin in Vietnamese pannenkoekjes, Banh Xeo. Daar gaat o.a. een kruidige salade op.

[ afbeelding ]
van links naar rechts: raapzaad, veldkers, herderstasje, paardenbloem, netels. De netels vond ik, net als @:sigme *niet* lekker dus die zijn de tuin in gegaan om daar te verteren.

Goed gewassen, klein gemaakt, beetje wortel geschaafd en aangevuld met wat kleine groenblaadjes die F. meegenomen had van de vertical farm.
[ afbeelding ]
O+

De rest:
[ afbeelding ]

'Oh nog even snel foto maken voor ik het in mn mond stop:
[ afbeelding ]
Mooie salade!
  zondag 25 april 2021 @ 09:07:06 #75
370431 drakin
vurig typje
pi_199147474
Mijn salade van gister was met daslookbloemen, er zat look zonder look in, knoflookbieslook en gewone bieslook uit de tuin en paardebloembloemblaadjes

Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
pi_199148301
quote:
17s.gif Op zondag 25 april 2021 09:07 schreef drakin het volgende:
Mijn salade van gister was met daslookbloemen, er zat look zonder look in, knoflookbieslook en gewone bieslook uit de tuin en paardebloembloemblaadjes

[ afbeelding ]
Lekker zonnig!
  zondag 25 april 2021 @ 23:20:04 #77
370431 drakin
vurig typje
pi_199159038
bloemenboter in de maak
hondsdraf, pinksterbloem, paardebloem en raapzaadbloem en kruidenboterkruiden uit een kerstpakket



aan het stollen


en bij het eten over de aardappeltjes



Hier ook met een bijgerechtje van yotam ottolenghi erbij, avocadopuree met tuinboontjes

En natuurlijk weer die zelfgemaakte pesto, gewoon te lekker *O*

Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
  zondag 25 april 2021 @ 23:23:34 #78
370431 drakin
vurig typje
pi_199159086
Vanmorgen een kopje thee van braamblad, ik zag dat die ook weer lekker aan het groeien was.

En omdat het kan beetje citroen erbij

Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
pi_199162232
Een beetje laat, maar net laat ontbeten met dit...

Op een boterham met kaas

En omelet met brandnetels

Brandnetels smaken niksigs.... misschien te weinig gebruikt?

Vorig jaar een wildplukwandeling gedaan in juli, maar eigenlijk niets meer mee gedaan erna. Wat me vooral bijgebleven is, dat de gids bloemknoppen van een berenklauw afsneed en meenam voor avondeten (rook naar venkel, anijsachtig).

Interessante website
http://oogstenzonderzaaien.nl/wiki/Hoofdpagina

Misschien nog een keer wildplukken later in het jaar? Met bramen, noten, e.d.
  maandag 26 april 2021 @ 15:32:57 #80
370431 drakin
vurig typje
pi_199165073
quote:
1s.gif Op maandag 26 april 2021 11:04 schreef Yinny het volgende:
Een beetje laat, maar net laat ontbeten met dit...
Wildplukken is eigenlijk nooit te laat omdat het het hele jaar kan, maar nu is het meeste te plukken qua voorjaar en is het ook echt heel voedzaam na de winter, een hele goede reden ook om te wildplukken vind ik zelf. Verser dan wild en eigen moestuinpluk krijg je je eten ook niet.

quote:
1s.gif Op maandag 26 april 2021 11:04 schreef Yinny het volgende:
Brandnetels smaken niksigs.... misschien te weinig gebruikt?
Ik vind ze ook niksig smaken en ik las @sigme ook, laten we het dan maar voor de gezonde vitamines doen en mixen met wel smaak zoals munt, look of citroen.

quote:
1s.gif Op maandag 26 april 2021 11:04 schreef Yinny het volgende:
Vorig jaar een wildplukwandeling gedaan in juli, maar eigenlijk niets meer mee gedaan erna. Wat me vooral bijgebleven is, dat de gids bloemknoppen van een berenklauw afsneed en meenam voor avondeten (rook naar venkel, anijsachtig).
Het duurde bij mij ook even voor ik er echt mee begon, een goede vriendin heeft er echt totaal geen problemen mee(plukt zelfs brandnetel met blote handen) en ze heeft zelfs zelf wildplukwandelingen gegeven.

Ik deed met 1 mee op 5 mei in Groningen ooit, jaar of 10 terug, vrouw die echt ontzettend veel van kruiden weet en ook een opleiding geeft, Saskia Nieboer heet die vrouw, ik heb even gezocht, ze heeft een mooie website! http://degroenezon.com/

Ik heb me net ingeschreven voor haar nieuwsbrief

Bij Nijmegen een wildplukwandeling met 2 hippe dames en een bus waar we met het geplukte een superlekkere maaltijd gingen maken, hele leuke dag was die!

En zo nog een aantal, maar nog heb ik niet alle kennis in huis hoor, er is nog zoveel te leren en te proeven :D

quote:
1s.gif Op maandag 26 april 2021 11:04 schreef Yinny het volgende:
Interessante website
http://oogstenzonderzaaien.nl/wiki/Hoofdpagina

Misschien nog een keer wildplukken later in het jaar? Met bramen, noten, e.d.
Jaaa tof idee!!! Want het hele jaar kan geplukt *O*

Na deze week begint meer het seizoen voor look zonder look en daslook is zo'n beetje voorbij en zo heb je het met meer planten. Alleen vruchten hebben ook niet allemaal dezelfde week/maand.
Is er ook een topic over wildplukken op CUL?

[ Bericht 5% gewijzigd door drakin op 26-04-2021 15:41:20 ]
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
  vrijdag 30 april 2021 @ 16:21:03 #81
131278 moemoe
#teampanda
pi_199220645
Leuk topic.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')