abonnement Unibet Coolblue
pi_199068976
Ik ga voor het eerst wat plaatjes uitprinten in kleur. Op glossy fotoprintpapier. Ik heb een Epson inkjetprinter. Waar moet ik op letten.

Als ik een foto print van 5000x4000 pixels op een A4 dit gaat wel denk ik. Maar wat gebeurt er als ik deze print op een 10 x 15? Is de dichtheid dan te groot en word het papiertje kleddernat door de inkt?

En hoe moet ik de foto aanleveren aan de printer. Moet ik een RGB eerst converteren naar YMCK?
  maandag 19 april 2021 @ 14:54:16 #2
394547 versterker
- Dat kan HARDER! -
pi_199070487
quote:
1s.gif Op maandag 19 april 2021 12:57 schreef Brainfreeze-Cat het volgende:

Als ik een foto print van 5000x4000 pixels op een A4 dit gaat wel denk ik. Maar wat gebeurt er als ik deze print op een 10 x 15? Is de dichtheid dan te groot en word het papiertje kleddernat door de inkt?
Nee, dat is geen probleem. de printerdriver zorgt ervoor dat het goed komt. De hoeveelheid inkt per vierkante centimeter zal hetzelfde zijn, of je nu volledig A4 afdrukt of het verkleint naar 10x15.

quote:
En hoe moet ik de foto aanleveren aan de printer. Moet ik een RGB eerst converteren naar YMCK?
Nee, daar moet je helemaal niet mee gaan rotzooien. Gewoon het bestand openen in je favoriete fotobewerkingsprogramma en afdrukken kiezen. Als je dat niet hebt, de foto in verkenner rechtsklikken en daar afdrukken kiezen kan ook.
In je printopdracht wel opgeven dat je fotopapier gebruikt en in de beste kwaliteit wil afdrukken. Ook de afdruk grootte kan je daar instellen.

Succes.
pi_199070879
quote:
1s.gif Op maandag 19 april 2021 12:57 schreef Brainfreeze-Cat het volgende:

Ik ga voor het eerst wat plaatjes uitprinten in kleur. Op glossy fotoprintpapier. Ik heb een Epson inkjetprinter. Waar moet ik op letten.
Zorg dat je papier met de juiste kant boven en onder ligt, want slechts één kant is geschikt voor fotoprinten.

Er komt een aardige hoeveelheid inkt op het papier. Raak het niet aan, ga niet blazen, rustig aan de zij- of onderkant pakken en rustig laten drogen.

Grote kans dat het de eerste paar keer niet de kleuren zijn die je wilt Zorg dat je genoeg inkt(patronen) hebt of oefen eerst in het klein.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
  dinsdag 20 april 2021 @ 18:03:27 #4
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_199086764
quote:
1s.gif Op maandag 19 april 2021 12:57 schreef Brainfreeze-Cat het volgende:
Ik ga voor het eerst wat plaatjes uitprinten in kleur. Op glossy fotoprintpapier. Ik heb een Epson inkjetprinter. Waar moet ik op letten.
Tenzij je heel veel print en een professionele foto printer hebt (b.v. Epson SureColor serie) is het goedkoper en krijg je veel beter resultaat als je je foto's gewoon bij een printservice laat afdrukken.

Wat betreft het aanleveren van de foto: je hebt een ICC profiel voor de combinatie printer/papier nodig, en je monitor moet gekalibreerd zijn. Dan kan je in je fotobewerkingsprogramma (b.v. photoshop) een zgn. 'softproof' doen om te zien hoe de foto uit de printer komt rollen.Je bewerkings programma kan hierbij ook laten zien welke kleuren niet door de printer geproduceerd kunnen worden. Hier kan je dan nog het e.a. aan corrigeren (is meestal nodig).

Let ook op het feit dat je monitor licht geeft, maar een foto niet. Zelfs als je je monitor kalibreert op de standaard 120cd/m2 zal de foto lichter zijn dan op papier. Hou hierbij ook rekening met waar je de foto gaat bekijken: als je 'm bijvoorbeeld in een woonkamer met veel licht ophangt ziet het er anders uit dan als de foto in een donkere slaapkamer hangt. Het kan zijn dat je je foto dus wat lichter moet printen dan je zou denken.

Verwacht niet dat je gewoon een foto kan inladen in photoshop, op 'print' drukken en dat je dan een goed resultaat krijgt.

De meeste foto-print services doen deze bewerkingen voor je, bij sommige kan je er voor kiezen dat ze dit niet doen als je hier zelf controle over wil hebben.
It is impossible to live a pleasant life without living wisely and well and justly.
And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')