Drachten is kleiner dan veel dorpen in Brabant en die krijgen ook geen station. 45k Inwoners is niets.quote:Op zondag 20 juni 2021 12:47 schreef VoMy het volgende:
[..]
Maar je legt gewoon die spoorlijn aan en dan kun je altijd nog de dienstregeling aanpassen op grote en kleine plaatsen. Waarom zou elke trein moeten stoppen in Lemmer als dit heel klein is, je kunt ook een stoptrein op het traject laten rijden naast de intercity.
Feit blijft dat Drachten ongeveer de grootste plaats in Nederland is zonder station en dat door de huidige opzet het treinverkeer in de driehoek Zwolle-Leeuwarden-Groningen alleen nuttig is als je van het zuiden naar het noorden gaat of vice versa, en nooit voor dwarsverbindingen.
Er is ook een reden dat er een bus is van Groningen naar Emmeloord, dat is omdat het nou eenmaal nodig is. Die Lelylijn is een duidelijk ontbrekende schakel in een goed treinnetwerk, als ze 'm gewoon 10 jaar geleden hadden aangelegd had iedereen er al de vruchten van kunnen plukken.
Noord-Brabant heeft 12 grotere gemeenten, maar daarvan hebben Meijerijstad en Altena geen grotere kernen. Eindhoven, Tilburg, Breda, Den Bosch, Helmond, Oss, Roosendaal, Bergen op Zoom hebben allemaal gewoon een station volgens mij. Alleen Oosterhout en Waalwijk niet. Maar Oosterhout heeft een station binnen 10 km met Gilze-Rijen. Waalwijk zou inderdaad ook gewoon een station moeten hebben.quote:Op zondag 20 juni 2021 17:39 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Drachten is kleiner dan veel dorpen in Brabant en die krijgen ook geen station. 45k Inwoners is niets.
Drachten zou met de Lelylijn in inwonertal moeten verdubbelen.quote:Op zondag 20 juni 2021 17:39 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Drachten is kleiner dan veel dorpen in Brabant en die krijgen ook geen station. 45k Inwoners is niets.
https://nos.nl/artikel/23(...)n-geld-voor-lelylijnquote:Ruimte voor woningen
De financiering van de Lelylijn is niet alleen een politieke discussie, maar legt ook de vraag op tafel hoe om te gaan met de ruimte in Noord-Nederland. Een haalbaarheidsstudie die in 2020 uitkwam stelde dat er minstens 100.000 woningen bijgebouwd moeten worden, wil de Lelylijn rendabel zijn.
"Friesland en Groningen moeten serieus kijken naar scenario's voor verdere verstedelijking", zegt onderzoeker Manus Barten. "Groningen zou door een betere verbinding met de Randstad kunnen groeien van 205.000 tot 340.000 inwoners. Daarmee wordt het een stad ter grootte van Utrecht. Drachten zou kunnen groeien van 52.000 naar 84.000 inwoners, evenveel als Assen. Heerenveen wordt met een Lelylijn een echte poort naar het noorden en groeit van 39.000 naar 89.000 inwoners."
Die afstanden doen er amper toe. Niemand neemt de trein om vervolgens nog 16km te moeten lopen.quote:Op zondag 20 juni 2021 17:54 schreef Hanca het volgende:
[..]
Noord-Brabant heeft 12 grotere gemeenten, maar daarvan hebben Meijerijstad en Altena geen grotere kernen. Eindhoven, Tilburg, Breda, Den Bosch, Helmond, Oss, Roosendaal, Bergen op Zoom hebben allemaal gewoon een station volgens mij. Alleen Oosterhout en Waalwijk niet. Maar Oosterhout heeft een station binnen 10 km met Gilze-Rijen. Waalwijk zou inderdaad ook gewoon een station moeten hebben.
Maar Waalwijk heeft nog een station op 16km, bij Drachten is het gewoon meer dan 20km. Drachten is ook gewoon een hoofdplaats uit een heel gebied, terwijl Waalwijk meer tussen Den Bosch en Tilburg licht ingeklemd. De functie van de stad is dus heel anders. Het is heel gek dat Drachten geen station heeft.
Ik heb de info gewoon hier vandaan, de meest up to date bron die er is voor zulke dingen: https://allecijfers.nl/ra(...)rs-in-noord-brabant/quote:Op zondag 20 juni 2021 18:36 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Die afstanden doen er amper toe. Niemand neemt de trein om vervolgens nog 16km te moeten lopen.
Overigens vergeet je Veldhoven en de kernen Veghel-Uren.
Ja en de top 16 zijn allemaal groter of bijna even groot als drachten. Maar dan wel met een goed draaiende economie en lijnen die meer dan 1 groot dorp kan verbinden. Merendeel van die top 16 hebben geen station.quote:Op zondag 20 juni 2021 18:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik heb de info gewoon hier vandaan, de meest up to date bron die er is voor zulke dingen: https://allecijfers.nl/ra(...)rs-in-noord-brabant/
En die kilometers maken wel uit, want men gaat wel met een fiets of bus naar het station.
Drachten is gewoon een grote plaats in het noorden, dat is dus totaal wat anders dan al die tegenelkaar gegroeide steden in Noord-Brabant.
Dat er in Brabant wat plaatsen een station kunnen gebruiken wordt nergens ontkent. Breda-Utrecht en Eindhoven-Nijmegen staan in de top-5 van spoorlijnen die je zou willen aanleggen. Maar in het geval van de Lelylijn heb je nog dat het ook het flessenhalsstation Zwolle ontlast, iets wat gewoon enorm nodig is, dat heb je minder met die Brabantse lijnen.quote:Op zondag 20 juni 2021 17:39 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Drachten is kleiner dan veel dorpen in Brabant en die krijgen ook geen station. 45k Inwoners is niets.
Volgens mij begrijp jij niet echt waar dit topic over gaat. Niemand verdedigd zich voor een beetje aandacht, de Noordelijke provincies bieden aan om veel meer te bouwen in hun provincies mits dat gepaard gaat met een sterk verbeterd OV. Wat mij ook nogal logisch lijkt als de werkgelegenheid niet mee verhuist.quote:Op maandag 21 juni 2021 00:54 schreef BasEnAad het volgende:
Lol alsof je moet onderhandelen met het noorden. Alsof het een eiland in de stille zuidzee is waar de mensen geen Nederlands praten. Nederland is zo vreselijk klein maar ze krijgen het toch voor elkaar zo'n enorme verdeeldheid te creëren tussen Holland en de rest van Nederland. Neem je taak als overheid wat serieuzer, dit is echt gênant.
Moeten regio's zich nu gaan zitten verdedigen voor een beetje aandacht? Een landelijke overheid moet er voor iedereen zijn, wordt wel pijnlijk duidelijk dat het niet zo werkt.
Volgens mij begrijp ik het heel goed. De Nederlandse overheid was hier zelf nooit mee gekomen.quote:Op maandag 21 juni 2021 01:04 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Volgens mij begrijp jij niet echt waar dit topic over gaat. Niemand verdedigd zich voor een beetje aandacht, de Noordelijke provincies bieden aan om veel meer te bouwen in hun provincies mits dat gepaard gaat met een sterk verbeterd OV. Wat mij ook nogal logisch lijkt als de werkgelegenheid niet mee verhuist.
Je bedoelt de Rijksoverheid want de Noordelijke provincies zijn ook Nederlandse overheid, he? En nee, want dat zou niet erg goed vallen bij de Noordelijke provincies als het Rijk zou zeggen "Hey, we gaan een paar honderduizend huizen bij jullie bouwen en we geven je een spoorlijn, ok?"quote:Op maandag 21 juni 2021 01:14 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Volgens mij begrijp ik het heel goed. De Nederlandse overheid was hier zelf nooit mee gekomen.
quote:Op maandag 21 juni 2021 01:21 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
In plaats van bouwen zo er beter gestopt kunnen worden met het laten groeien van de bevolking (door immigratie). Dit is een gebed zonder eind. Nederland is vol.
Ja op papier vallen de noordelijke provincies onder Nederland ja. Beter zou het nog zijn als er een visie was en een plan voor Nederland als geheel. Dat we dit debiele gesteggel niet nodig hebben.quote:Op maandag 21 juni 2021 01:21 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Je bedoelt de Rijksoverheid want de Noordelijke provincies zijn ook Nederlandse overheid, he? En nee, want dat zou niet erg goed vallen bij de Noordelijke provincies als het Rijk zou zeggen "Hey, we gaan een paar honderduizend huizen bij jullie bouwen en we geven je een spoorlijn, ok?"
Op papier? Volgens mij zelfs in de praktijk.quote:Op maandag 21 juni 2021 01:30 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Ja op papier vallen de noordelijke provincies onder Nederland ja. Beter zou het nog zijn als er een visie was en een plan voor Nederland als geheel. Dat we dit debiele gesteggel niet nodig hebben.
Anderzijds, aan wafelijzerpolitiek heeft niemand in Nederland ook wat aan, volgens het CPB trouwens kan beter prioriteit gegeven worden aan een toekomstige verbreding van de Schipholtunnel. https://www.parool.nl/ams(...)d-zuidlijn~beb138e5/quote:Op maandag 21 juni 2021 00:41 schreef VoMy het volgende:
Ik snap sowieso de rendabiliteit van een spoorlijn niet. We gaan ook de metro van Amsterdam-Zuid naar Schiphol voor een godsvermogen doortrekken en daar hebben alleen die paar mensen in Amsterdam en toeristen 1-2 minuten profijt van in een tijd dat we vliegreizen willen ontmoedigen en Amsterdam toerisme willen tegengaan.
Netto opbrengst zie je bij zoveel projecten niet, het is een slap excuus om het Noorden als ondergeschoven kindje precies dat te laten blijven, de ver-van-je-bedshow waardoor je hele gebieden daar in armoede en aardbevings kan laten wegzakken. Zo'n treinlijn zou lokaal leed alleen maar dichterbij brengen en dat moeten we niet hebben.
Onzinnig maar wel voorzien van een vrij sterke lobby…quote:Op maandag 5 juli 2021 14:10 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Een volstrekt onzinnig plan dus.
[ twitter ]
Gelukkig dan maar dat ze in Den Haag niet gevoelig zijn voor gelobby. Ik kan dus rustig gaan slapen.quote:Op maandag 5 juli 2021 14:28 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Onzinnig maar wel voorzien van een vrij sterke lobby…
Die is voorlopig niet van de agenda.
Wil je zeggen dat ze arbeidsmigranten eens fatsoenlijk gaan huisvesten en dat die dus ook huizen in gaan nemen? Dat zou inderdaad best goed nieuws zijn...quote:Op maandag 5 juli 2021 19:28 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
220.000 woningen erbij, dat is hartstikke goed nieuws.
Daarmee kunnen we zeker weer vier of vijf jaar vooruit met de immigratie.
Klasse!
Nee joh, Groningen is het nieuwe Taiwan. Wist je dat niet?quote:Op maandag 21 juni 2021 01:42 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Op papier? Volgens mij zelfs in de praktijk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |