abonnement Unibet Coolblue
  User die het meest klaagt 2022 maandag 19 april 2021 @ 10:46:15 #1
414785 sirdanilot
pi_199067354
Ik vraag dit voor een vriend.

Stel, mijn vriend heeft een baan waarvoor hij momenteel thuiswerkt omdat dit noodzakelijk is ivm corona. Echter werkgever wil dat mijn vriend terug naar kantoor komt zodra deze aan de beurt is voor vaccinatie, zodra deze gevaccineerd is moet deze weer als vanouds dagelijks op kantoor komen. Werkgever stelt een brief op waarin wordt aangegeven dat vaccinatie noodzakelijk is voor mijn vriend om zijn werkzaamheden te kunnen blijven uitvoeren.

Kan mijn vriend de werkgever dan aansprakelijk stellen in het geval van een bijwerking door het coronavaccin, bijvoorbeeld de (zeldzame doch reeds gedocumenteerde) trombosebijwerking ? Immers heeft mijn vriend dan zwart op wit staan dat werkgever een vaccinatie van hem geëist heeft.

Indien werkgever ondanks die brief niet aansprakelijk is, wie dan wel? De GGD waar je de vaccinatie haalt? De huisarts? Het RIVM?

[ Bericht 4% gewijzigd door Peejtur op 19-04-2021 13:03:28 ]
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_199067363
Gevalletje rechtsbijstand weer
Challamang en pudding, dat is de echte leef.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 maandag 19 april 2021 @ 10:49:46 #3
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_199067391
Werkgever mag in principe niet eisen dat hij de vaccinatie moet halen omdat hij anders zijn werk niet kan uitvoeren.
Maar, er zijn wel uitzonderingen te bedenken, bijvoorbeeld de zorg.
Alleen is het wachten tot de eerste uitspraak van een rechter om te weten hoe de vlag er voor hangt bij dit soort complexe vraagstukken.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  User die het meest klaagt 2022 maandag 19 april 2021 @ 11:17:38 #4
414785 sirdanilot
pi_199067716
quote:
0s.gif Op maandag 19 april 2021 10:49 schreef Netsplitter het volgende:
Werkgever mag in principe niet eisen dat hij de vaccinatie moet halen omdat hij anders zijn werk niet kan uitvoeren.
Maar, er zijn wel uitzonderingen te bedenken, bijvoorbeeld de zorg.
Alleen is het wachten tot de eerste uitspraak van een rechter om te weten hoe de vlag er voor hangt bij dit soort complexe vraagstukken.
Kijk, persoonlijk als ik een zorgmedewerker zou zijn had ik me allang laten inspuiten, dus dat zorgmedewerkers die dat niet doen hun licentie verliezen lijkt mij wel begrijpelijk. Maar voor een kantoorbaan lijkt het met een beetje overkill.

Maar inderdaad vrees ik dat dit het enige juiste antwoord is voor ''''mijn vriend '''''''' ; we weten het gewoonweg nog niet.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 maandag 19 april 2021 @ 11:19:11 #5
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_199067734
quote:
0s.gif Op maandag 19 april 2021 11:17 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Kijk, persoonlijk als ik een zorgmedewerker zou zijn had ik me allang laten inspuiten, dus dat zorgmedewerkers die dat niet doen hun licentie verliezen lijkt mij wel begrijpelijk. Maar voor een kantoorbaan lijkt het met een beetje overkill.

Maar inderdaad vrees ik dat dit het enige juiste antwoord is voor ''''mijn vriend '''''''' ; we weten het gewoonweg nog niet.
Nee hoor. Het juiste antwoord is wat ik al aangaf.
https://www.rijksoverheid(...)der-vaccinatiebewijs
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_199068408
Volgens mij vind je vriend thuiswerken veel te fijn.
pi_199068859
Over de (on)mogelijkheid van de werkgever om werknemers een vaccinatieplicht op te leggen, lees: https://www.recht.nl/atta(...)842b3edcc7d34c822126

De aansprakelijkheid voor bijwerkingen is weer een heel andere vraag. Daar kom je eigenlijk pas als je iemand een verwijt kunt maken. Bijwerkingen an sich zullen meestal onvoldoende reden zijn om tot aansprakelijkheid te komen, omdat bijwerkingen nu eenmaal inherent zijn aan geneesmiddelen/vaccins. Dat wordt natuurlijk anders als geen eerlijk beeld wordt geschetst over (de aanwezigheid van) bijwerkingen, de GGD/huisarts het vaccin verkeerd heeft toegepast of de fabrikant maar wat heeft aangeklooid. Als het een state of the art-vaccin is, dan blijf je al snel met lege handen achter.

Vraag is dan ook wat je financiële schade is; de kans dat je invalide raakt is best klein en mocht je overlijden dan heb je weer amper schade.
  maandag 19 april 2021 @ 13:02:13 #8
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_199069038
Die vriend mag blij zijn dat werkgever dit verlangt.

Thuiswerken is een privillege, geen recht.

Als wg wilt komt die vriend zo weer op kantoor werken. Met of zonder vaccinatie.

Werkgever is dan wel verplicht een veilige werkplek te bieden. Dat is dus 1.5m, handen wassen en mondkapje.

Aansprakelijk is vriend zelf, vaccinatie is nog niet verplicht. Als wg hem weigert zonder dan is dat werk voor een rechter.
Dum de dum
  Moderator maandag 19 april 2021 @ 13:04:08 #9
447051 crew  Peejtur
pi_199069056
OP aangepast. Stop eens met die aanhalingstekens
  User die het meest klaagt 2022 maandag 19 april 2021 @ 14:11:27 #10
414785 sirdanilot
pi_199069864
quote:
0s.gif Op maandag 19 april 2021 13:02 schreef Fe2O3 het volgende:
Die vriend mag blij zijn dat werkgever dit verlangt.

Thuiswerken is een privillege, geen recht.

Als wg wilt komt die vriend zo weer op kantoor werken. Met of zonder vaccinatie.

Werkgever is dan wel verplicht een veilige werkplek te bieden. Dat is dus 1.5m, handen wassen en mondkapje.

Aansprakelijk is vriend zelf, vaccinatie is nog niet verplicht. Als wg hem weigert zonder dan is dat werk voor een rechter.
Maar kan aannemelijk worden gemaakt dat terug verschijnen op kantoor noodzakelijk is voor werknemer als deze al een jaar lang de functie uitvoert vanaf huis?
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  maandag 19 april 2021 @ 15:23:25 #11
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_199070948
D
quote:
0s.gif Op maandag 19 april 2021 14:11 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Maar kan aannemelijk worden gemaakt dat terug verschijnen op kantoor noodzakelijk is voor werknemer als deze al een jaar lang de functie uitvoert vanaf huis?
Doet er niet toe.

Werkgever bepaalt waar werkzaamheden worden uitgevoerd.

Er is op dit moment geen wet die op kantoor werken verbiedt.
Dum de dum
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')