abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_199065820
Burgemeester die opstapte om monstertruckdrama ontvangt nog jarenlang tonnen aan wachtgeld

quote:
Hans Gerritsen, de oud-burgemeester van Haaksbergen die in 2015 moest opstappen in de nasleep van het monstertruckdrama, blijkt nog jarenlang wachtgeld te ontvangen. Over een periode van tien jaar kan Gerritsen aanspraak maken op ongeveer 800.000 euro. Volgens deskundigen komt zo'n lange wachtgeldperiode voor een oud-burgemeester zelden voor. Een aantal politieke partijen eist nu opheldering.

"Er is onvoldoende vertrouwen. In het belang van Haaksbergen treed ik af." Met die woorden neemt Hans Gerritsen in mei 2015, bijna zes jaar geleden, afscheid als burgemeester van het Twentse dorp. Gerritsen wordt weggestemd met een motie van wantrouwen in de nasleep rondom het monstertruckdrama, waarbij drie mensen om het leven komen en tientallen anderen gewond raken.

Tien jaar lang wachtgeld
Als opgestapte burgemeester heeft Gerritsen recht op wachtgeld, noem het een uitkering voor werkloze politici. Gerritsen ontvangt gemiddeld zo'n 80.000 euro per jaar. Niet alleen de afgelopen jaren, maar tot en met 2024. Dat is veel langer dan de maximumduur die staat voor wachtgeld, drie jaar en twee maanden.

Maar omdat Gerritsen valt onder een zogenoemd overgangsrecht, heeft hij veel langer recht op wachtgeld. Tot aan zijn pensioen in 2024 kan Gerritsen aanspraak maken op in totaal ongeveer 800.000 euro, blijkt uit onderzoek van RTV Oost.

Hans Gerritsen wil niet op camera reageren. "Ik heb ten volste het recht op een regeling en ik maak daar gebruik van. Het is een opgebouwd recht dat ik heb", zegt hij.

Gevoelig voor Haaksbergen
Een oud-burgemeester die over de duur van zoveel jaren wachtgeld ontvangt, is een vrij unieke situatie. Dat stelt Barend Barentsen, bijzonder hoogleraar arbeidsrecht aan de Universiteit Leiden. "Je ziet veel vaker dat er een afkoopsom wordt gedaan als het dienstverband eindigt. Maar een langdurige uitkering voor een oud-burgemeester, dat zie je tegenwoordig niet meer zo vaak." Barentsen denkt dat het aantal 'gevallen' in Nederland op één hand te tellen is.

Voor Haaksbergen is de situatie extra gevoelig, omdat de gemeente elk dubbeltje moet omdraaien. Vanwege de financiële problemen staat Haaksbergen onder verscherpt toezicht van de provincie.

Politieke vragen
Een aantal raadsleden zit met de kwestie in de maag. "Ik wil niet specifiek op de oud-burgemeester ingaan, maar ik vind dat tien jaar lang wachtgeld ontvangen wel redelijk buitensporig is. Ik wil graag van het college weten hoe dit in elkaar steekt en of er stappen genomen kunnen worden", zegt NH-raadslid Wesley Uulderiks.

Gea Costeris zat ten tijde van het monstertruckdrama als fractievoorzitter van Leefbaar Haaksbergen in de gemeenteraad. Tegenwoordig maakt ze deel uit van Dé Actieve Partij (DAP). Costeris: "We kunnen daar natuurlijk van alles van vinden, maar het is nu eenmaal wettelijk zo geregeld."

Omdat Haaksbergen onder curatele staat van de provincie, dient ook de PVV Overijssel schriftelijke vragen in. "Het is het zoveelste voorbeeld van een van onze bestuurders die vroegtijdig gestopt is en nu z'n zakken aan het vullen is. Dat is echt schandalig", zegt Statenlid Joeri Pool. Hij vindt dat provincie Overijssel moet ingrijpen.

Afgesloten hoofdstuk
Hans Gerritsen zegt, ondanks de kritiek, niet van plan te zijn om te af te zien van verder wachtgeld. En hoewel de oud-burgemeester nog steeds een sollicitatieplicht heeft, laat hij weten geen functie meer te willen in de politiek. "Ik ga niet meer actief een rol spelen. Het is een afgesloten hoofdstuk. Ik heb nog weleens gesolliciteerd. Dat lukte niet, dus dan ben je aangewezen op een regeling."

Voor de berekening van het totale wachtgeld maakte RTV Oost gebruik van jaarrekeningen, jaarverslagen en andere stukken. Omdat daarin verschillende bedragen worden genoemd - van 78.000 tot 95.000 euro per jaar - is het gemiddelde berekend voor de duur van tien jaar, met een totaalbedrag van ongeveer 800.000 euro. De gemeente Haaksbergen kon, ondanks herhaaldelijke verzoeken, niet de exacte bedragen geven die in het verleden zijn uitgekeerd aan de oud-burgemeester.

https://www.rtvoost.nl/ni(...)tonnen-aan-wachtgeld
  Moderator maandag 19 april 2021 @ 08:36:46 #2
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_199065875
Typische PvdA'er weer. Links lullen en rechts vullen
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
  maandag 19 april 2021 @ 08:38:09 #3
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_199065888
Waarom is het nieuws dat een burgemeester wachtgeld krijgt? Die kerel mag bijna met pensioen. Laat hem.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_199065916
Tsja die regeling heeft hij niet zelf bedacht en dan moeten bestuurders geen krokodillentranen huilen als iemand er gebruik van maakt.
  maandag 19 april 2021 @ 08:49:50 #5
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_199066004
Niet burgemeester van Haaksbergen, maar Graaibergen.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_199066025
quote:
0s.gif Op maandag 19 april 2021 08:49 schreef thedeedster het volgende:
Niet burgemeester van Haaksbergen, maar Graaibergen.
Heb je daar lang over nagedacht?

Hij is zijn baan kwijtgeraakt door een lul op een monstertruck en neemt nu gewoon waar hij recht op heeft.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  maandag 19 april 2021 @ 09:01:03 #7
182233 thedeedster
pi_199066105
quote:
1s.gif Op maandag 19 april 2021 08:53 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Heb je daar lang over nagedacht?

Hij is zijn baan kwijtgeraakt door een lul op een monstertruck en neemt nu gewoon waar hij recht op heeft.
800K

Da’s pervers.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  maandag 19 april 2021 @ 09:02:55 #8
8369 speknek
Another day another slay
pi_199066118
Tsja kan me wel voorstellen dat vlak voor je pensioen het wachtgeld hoger is dan wat voor baan je ook zou krijgen. Dan zou ik ook geen haast hebben. Daarentegen toen ik wachtgeld ontving kwam daar toch wel de verwachting bij dat ik goed mijn best deed te solliciteren, inclusief gesprekken met uwv, en een exburgemeester moet vast ergens een commissariaat kunnen hosselen, dus lijkt me ook terecht dat ze hem achter de broek aan zitten.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  maandag 19 april 2021 @ 09:03:37 #9
8369 speknek
Another day another slay
pi_199066125
quote:
0s.gif Op maandag 19 april 2021 09:01 schreef thedeedster het volgende:

[..]

800K

Da’s pervers.
Over een periode van 10 jaar, dus 80k bruto per jaar. Niet zo heel veel.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_199066180
Pervers. Zeker omdat alle fokkertjes die hier reageren nooit gebruik zouden maken van financieële regelingen en hun geweten zouden laten spreken :Y Ik bedoel, wie neemt nou gratis geld aan waar je volgens je contract recht op hebt? Dat bedoel ik. Niemand :Y
  maandag 19 april 2021 @ 09:16:04 #11
477768 TweedeKlum
Hang In Boom
pi_199066253
quote:
0s.gif Op maandag 19 april 2021 09:08 schreef Haushofer het volgende:
Pervers. Zeker omdat alle fokkertjes die hier reageren nooit gebruik zouden maken van financieële regelingen en hun geweten zouden laten spreken :Y Ik bedoel, wie neemt nou gratis geld aan waar je volgens je contract recht op hebt? Dat bedoel ik. Niemand :Y
Als je van een partij bent die altijd roept dat het allemaal eerlijker en socialer moet?
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
  maandag 19 april 2021 @ 09:19:56 #12
8369 speknek
Another day another slay
pi_199066293
quote:
0s.gif Op maandag 19 april 2021 09:16 schreef TweedeKlum het volgende:

[..]

Als je van een partij bent die altijd roept dat het allemaal eerlijker en socialer moet?
Wie zegt dat een wachtgeldregeling om niet in een gat te vallen na je tijdelijke aanstelling niet eerlijk en sociaal is?
  maandag 19 april 2021 @ 09:20:32 #13
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_199066303
"Ik heb dat opgebouwd"

Nee lul dat is door wij-van-WC-eend politici ingesteld. Dat is geen recht of opgebouwd, dat is een privilege waar normale mensen totaal geen aanspraak op kunnen maken.
10 jaar extra extra vervroegd pensioen in deze tijd :{
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_199066366
quote:

[..]

800K

Da’s pervers.
Dat is idd pervers. Maar wel de regeling zoals de politiek die voor zichzelf bedacht heeft. Dat iemand daar dan vervolgens gebruik van gaat maken zat er dik in.

De politiek zorgt wel heel goed voor zichzelf, en als er dan ophef komt vanuit de samenleving doen ze net alsof ze geschokt zijn en boos. De regelingen aanpassen, daar zijn ze echter een stuk minder happig op.
pi_199066372
quote:

[..]

800K

Da’s pervers.
Ik vind bewindslieden die 1 miljard door de plee spoelen vanwege een kazerne in Vlissingen perverser, maar goed..dat is een ander onderwerp.
pi_199066379
quote:
0s.gif Op maandag 19 april 2021 09:19 schreef speknek het volgende:

[..]

Wie zegt dat een wachtgeldregeling om niet in een gat te vallen na je tijdelijke aanstelling niet eerlijk en sociaal is?
omdat iedereen maximaal 2 jaar recht heeft op WW, iedereen, ook met een tijdelijke functie. deze meneer krijgt 10 jaar vervangende WW
pi_199066598
Hij kan toch gewoon werken in een ambtelijke functie zonder verantwoordelijkheid?

Wachtgeld... waar wacht die op? Hup, morgen melden op kantoor en aan de slag als conciërge, baliemedewerker of secretaresse. En anders ga maar naar het dichtstbijzijnde
Verzorgingshuis om daar de handen uit de mouwen te steken.
pi_199066650
quote:
1s.gif Op maandag 19 april 2021 09:46 schreef ootjekatootje het volgende:
Hij kan toch gewoon werken in een ambtelijke functie zonder verantwoordelijkheid?

Wachtgeld... waar wacht die op? Hup, morgen melden op kantoor en aan de slag als conciërge, baliemedewerker of secretaresse. En anders ga maar naar het dichtstbijzijnde
Verzorgingshuis om daar de handen uit de mouwen te steken.
Klopt, hij kan zelfs schoonmaker of buschauffeur worden
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_199066665
quote:
13s.gif Op maandag 19 april 2021 09:20 schreef daNpy het volgende:
"Ik heb dat opgebouwd"

Nee lul dat is door wij-van-WC-eend politici ingesteld. Dat is geen recht of opgebouwd, dat is een privilege waar normale mensen totaal geen aanspraak op kunnen maken.
10 jaar extra extra vervroegd pensioen in deze tijd :{
Graag alle ontvangen toeslagen, beurs en evt uitkeringen vanmiddag terugstorten
pi_199066670
quote:

[..]

800K

Da’s pervers.
Dat had je moeten roepen toen de regels omtrent wachtgeld werden vastgesteld.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_199066726
quote:
1s.gif Op maandag 19 april 2021 09:51 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Dat had je moeten roepen toen de regels omtrent wachtgeld werden vastgesteld.
Dat had niks uitgemaakt
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 19 april 2021 @ 09:57:27 #22
182233 thedeedster
pi_199066737
quote:
0s.gif Op maandag 19 april 2021 09:03 schreef speknek het volgende:

[..]

Over een periode van 10 jaar, dus 80k bruto per jaar. Niet zo heel veel.
Misschien is die periode wel heel lang. ;)

Het klootjesvolk mag blij zijn met twee jaar en als het aan Hoekstra lag, dan was dat nog minder.
  maandag 19 april 2021 @ 09:59:36 #23
182233 thedeedster
pi_199066761
quote:
0s.gif Op maandag 19 april 2021 09:25 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]

Dat is idd pervers. Maar wel de regeling zoals de politiek die voor zichzelf bedacht heeft. Dat iemand daar dan vervolgens gebruik van gaat maken zat er dik in.

De politiek zorgt wel heel goed voor zichzelf, en als er dan ophef komt vanuit de samenleving doen ze net alsof ze geschokt zijn en boos. De regelingen aanpassen, daar zijn ze echter een stuk minder happig op.
Mijn verontwaardiging is dan ook meer gericht op het systeem dan de persoon. Zelfde als met asielzoekers. Als ik in hun plaats was, dan zou ik het ook proberen.
  maandag 19 april 2021 @ 09:59:57 #24
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_199066766
quote:
0s.gif Op maandag 19 april 2021 09:57 schreef thedeedster het volgende:

[..]

Misschien is die periode wel heel lang. ;)

Het klootjesvolk mag blij zijn met twee jaar en als het aan Hoekstra lag, dan was dat nog minder.
Plus dat je als burger geen 80k per jaar krijgt idd ;)
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  maandag 19 april 2021 @ 10:01:02 #25
182233 thedeedster
pi_199066781
quote:
0s.gif Op maandag 19 april 2021 09:26 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Ik vind bewindslieden die 1 miljard door de plee spoelen vanwege een kazerne in Vlissingen perverser, maar goed..dat is een ander onderwerp.
Het een sluit het ander niet uit natuurlijk. Dat was ook diep triest.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')