abonnement Unibet Coolblue
  Jaap van Dissel-award 2022 zondag 18 april 2021 @ 18:38:38 #1
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_199059834

quote:
"Nee, dit afvoerputje in de Polderfontein is geen steek onder water naar Urk"



De Polderfontein op De Deel in Emmeloord werkt nu ruim een half jaar. De fontein is aangelegd in de vorm van de Noordoostpolder, met Emmeloord in het midden en de elf dorpen eromheen. In Emmeloord komt een grote waterfontein omhoog en op de plek van de dorpen elf kleinere. Maar dat water moet natuurlijk ergens heen en daarom zit er een afvoerputje in het kunstwerk verwerkt. Saillant detail: het zit precies op de plek waar Urk geografisch ligt. En dat steekt bij sommige Urkers.

Van het afvoerputje verscheen deze week een foto op Twitter bij een account uit Urk.

Die foto leidde tot wat gefronste wenkbrauwen op sociale media en werd donderdagavond aangehaald in een column in de plaatselijke krant.

Is Urk voor Noordoostpolder niet meer dan een afvoerputje en is het putje daarom precies op de plek van Urk geplaatst, als steek onder water? Nee, dat is niet het geval. Wie de moeite neemt om de Polderfontein te bekijken en er één keer omheen loopt, ziet dat er nog twee afvoerputjes zijn. Eentje op de geografische plek van Lemmer en eentje op een geografische plek tussen Kraggenburg en Vollenhove. Dat zie je hieronder.



En dan wordt de link tussen deze locaties duidelijk. Het zijn de drie gemalen, die Noordoostpolder in de jaren veertig drooglegden en sinds die tijd drooghouden. Gemaal Vissering op Urk, Gemaal Buma bij Lemmer en Gemaal Smeenge bij Kraggenburg. De plekken in de Polderfontein voeren dus letterlijk het water af, maar beelden ook figuurlijk uit hoe dat in het echt gebeurt. In de marmeren tegels zijn zelfs replica's van de Urkervaart, Lemstervaart en Zwolse Vaart gefreesd om het water naar de afvoerputten te laten stromen.

De fontein was een idee van de vorig jaar afgezwaaide ambtenaar Johan Verhage uit Marknesse. Hij bevestigt dat er absoluut geen dubbele betekenis achter de plaatsing van de afvoerputten zit. Ze symboliseren inderdaad de plaats van de gemalen aan de randen van de polder. Volgens de oud-ambtenaar was het beter geweest als er eerst navraag was gedaan, voordat de foto op social media was geplaatst.

Onbedoeld ligt de plek van Urk in de fontein zelfs iets hoger ten opzichte van de rest van de tegels. "Dat is een schoonheidsfoutje", aldus Verhage. Het water loopt dus feitelijk makkelijker weg via de andere hoeken van de fontein/polder.

De parel van Flevoland
De satirische Facebookpagina 'Urkers be like' had overigens een ander idee om de plek van Urk in de Polderfontein te markeren. Het aanbieden van een kunstwerk van een parel in een schelp moet 'het mislukte kunstwerk' in Emmeloord maar gaan opknappen.

https://www.omroepflevola(...)onder-water-naar-urk
-----------------------------------

_O- _O- _O- _O- _O- _O-
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  zondag 18 april 2021 @ 18:51:04 #2
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_199059987
Gewoon terecht toch.
pi_199060256
Nou. Ja. Ach.
Als je het kan bedenken, zit er misschien wel een kern van waarheid achter.
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
  Knapste mannelijke user 2022 zondag 18 april 2021 @ 19:09:41 #4
206731 Mortaxx
Doomer
pi_199060275
Kijk dat is goed besteed belastinggeld
Op dinsdag 31 oktober 2023 22:09 schreef Ama het volgende:
Poepie
pi_199061395
_O- _O- _O-
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_199061544
Ah, het realisme is weer terug van weggeweest.
pi_199063119
Wat zijn Urkers toch ook kneuzen, trots op iets waar je niet trots op kunt zijn en meteen in de hoogste boom als iemand afgeeft op Urk
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_199064813
Haha ok, dit is wel wel grappig _O-

Doet me wel een beetje denken het hilarische Entropa toen Tsjechië voorzitter van de EU werd _O-

Een kunstwerk wat later nog profetisch bleek ook omdat het VK ontbrak :D



[ Bericht 11% gewijzigd door tjoptjop op 19-04-2021 00:45:51 ]
pi_199064934
quote:
0s.gif Op maandag 19 april 2021 00:40 schreef tjoptjop het volgende:
Haha ok, dit is wel wel grappig _O-

Doet me wel een beetje denken het hilarische Entropa toen Tsjechië voorzitter van de EU werd _O-

Een kunstwerk wat later nog profetisch bleek ook omdat het VK ontbrak :D

[ afbeelding ]
Die endeldarm, is dat Slovenië?
pi_199064998
quote:
0s.gif Op maandag 19 april 2021 01:18 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:

[..]

Die endeldarm, is dat Slovenië?
In dat linkje staat per land wat het is
  maandag 19 april 2021 @ 01:45:44 #11
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_199065026
Dit gaat weer helemaal nergens over. Soberso kunstwerk :')
  maandag 19 april 2021 @ 10:40:50 #12
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_199067283
Geniaal.
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
  maandag 19 april 2021 @ 11:21:46 #13
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_199067760
hmmm
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')