abonnement Unibet Coolblue
pi_199314640
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 mei 2021 13:31 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

als hij het niet zegt, is hij tenminste professioneel genoeg om te weten dat het jou niets aan gaat
[..]

Je kiest er zelf voor dat de doen. Er zijn hele boeken geschreven over nee zeggen.
Ik kies er idd voor. Omdat we als team verantwoordelijk zijn voor resultaat. Het is al vaker voorgekomen dat we als team aangesproken zijn terwijl collega zijn werkzaamheden verzaakt. Ondanks dat er aangegeven werd dat de verantwoordelijkheid voor een taak bij betreffende collega ligt. Tot het moment er nu is dat ik daar klaar mee ben. Collega verzaakt en de rest kan harder lopen.
  vrijdag 7 mei 2021 @ 14:46:20 #52
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_199315332
Soms, soms moet je boel ook gewoon in de prut laten lopen. Dus, negeren, zeker niet opruimen achter die collega aan. En voor jezelf wat dingetjes vastleggen en opschrijven ergens, als je bang bent dat het je later wordt verweten dat jij ook niets hebt ondernomen.

Ik weet niet of je iets van groep-targets hebt, maar dan zou ik er wel fel bovenop zitten en bij geen gehoor is dat dan een reden om zo snel mogelijk weg te wezen.
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
  vrijdag 7 mei 2021 @ 16:00:22 #53
3647 B.R.Oekhoest
Taalpotpourrist Berend Rinus
pi_199316228
Dossier opbouwen waarin duidelijk naar voren komt dat hij aan structurele underperformance doet.
En gebruik de periodieke beoordelings/functioneringsgesprekken om hem formeel de wacht aan te zeggen.
Verbetert het dan nog niet, dan heb je ook grond om juridische stappen te ondernemen.

Het is ook wel belangrijk om te weten of we het hier over een overheidsbaan hebben of niet.
De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
  vrijdag 7 mei 2021 @ 16:22:43 #54
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_199316487
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 mei 2021 13:03 schreef Piet_Smeerpoets het volgende:

[..]

Mijn manager heeft geen idee hoe hij dit aan moet pakken. Zegt hij niet met deze exacte woorden maar laat het wel doorschemeren.

“Gewoon” mijn werk doen, prima. Maar alle shit van een collega er ook nog bij opruimen? Nee, dank je.
Dus dan doe je het werk van je manager maar en ruim je zijn shit op?
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
pi_199316495
Volgens mij is TS echt een sfeermaker binnen het team.
  vrijdag 7 mei 2021 @ 16:37:01 #56
33189 RM-rf
1/998001
pi_199316653
quote:
1s.gif Op zondag 18 april 2021 01:10 schreef Piet_Smeerpoets het volgende:
- Gesprek met manager, dit heeft geen effect gehad.
is het dan niet gewoon de manager die eigenlijk niet functioneert?

het lijkt een beetje raar dat jij de indruk werkt hier te willen bepalen hoe anderen hun werk moeten doen, terwijl dat nu net een taak van jullie manager is.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_199316847
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 mei 2021 16:00 schreef B.R.Oekhoest het volgende:

Het is ook wel belangrijk om te weten of we het hier over een overheidsbaan hebben of niet.
Waarbij de cyclus eveneens dossier opbouw, beoordeling, begeleiding beoordeling en afscheid is?
  vrijdag 7 mei 2021 @ 20:31:16 #58
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_199319704
Wat een denigrerende reacties hier.

Niets zo kut als een rotte appel in je team die ook nog eens gewoon zijn gang kan gaan omdat hij weet dat toch niemand iets gaat doen.

Mocht je manager niets doen, geef dan bij hem aan dat je het hoger op gaat proberen. Waarschijnlijk draait hij dan vlug bij. Zorg in ieder geval dat je zeker rugsteun krijgt van je collega's.

Mocht er een gesprek komen, bereid dit dan goed voor.

Succes
pi_199320067
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 mei 2021 20:31 schreef Mubassie het volgende:
Wat een denigrerende reacties hier.

Niets zo kut als een rotte appel in je team die ook nog eens gewoon zijn gang kan gaan omdat hij weet dat toch niemand iets gaat doen.

Mocht je manager niets doen, geef dan bij hem aan dat je het hoger op gaat proberen. Waarschijnlijk draait hij dan vlug bij. Zorg in ieder geval dat je zeker rugsteun krijgt van je collega's.

Mocht er een gesprek komen, bereid dit dan goed voor.

Succes
Er zijn gelukkig een boel reacties waar ik wel wat mee kan, zoals deze, en als ik google zijn zulke problemen op de werkvloer ook niets iets van gisteren.
  vrijdag 7 mei 2021 @ 23:38:40 #60
277627 Seven.
We are Borg.
pi_199323112
Jij wil dat je collega vertrekt. Daar moet jullie leidinggevende dossier voor bouwen. Daar kun jij bij helpen maar erg sympathiek is dat natuurlijk niet. Ik snap wel dat je collega met jou niet wil praten over zijn functioneren.

Je leidinggevende moet een verbeteringstraject inzetten. Daarin worden doelen afgesproken en ook vastgelegd dat niet halen gevolgen kan hebben voor het dienstverband. Dat is solide dossier bouwen. Ook als je naar de baas van de baas gaat etc.

Reken erop dat je nog minimaal een kaar te maken hebt met deze collega.
Resistance is futile.
pi_199323180
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 mei 2021 23:38 schreef Seven. het volgende:
Jij wil dat je collega vertrekt. Daar moet jullie leidinggevende dossier voor bouwen. Daar kun jij bij helpen maar erg sympathiek is dat natuurlijk niet. Ik snap wel dat je collega met jou niet wil praten over zijn functioneren.

Je leidinggevende moet een verbeteringstraject inzetten. Daarin worden doelen afgesproken en ook vastgelegd dat niet halen gevolgen kan hebben voor het dienstverband. Dat is solide dossier bouwen. Ook als je naar de baas van de baas gaat etc.

Reken erop dat je nog minimaal een kaar te maken hebt met deze collega.
Even daargelaten dat je leidinggevende vast de lessen over dossier opbouw mee zal nemen in je volgende functioneringsgesprek als je diegene dit flikt.
pi_199324701
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 mei 2021 23:38 schreef Seven. het volgende:
Jij wil dat je collega vertrekt. Daar moet jullie leidinggevende dossier voor bouwen. Daar kun jij bij helpen maar erg sympathiek is dat natuurlijk niet. Ik snap wel dat je collega met jou niet wil praten over zijn functioneren.

Je leidinggevende moet een verbeteringstraject inzetten. Daarin worden doelen afgesproken en ook vastgelegd dat niet halen gevolgen kan hebben voor het dienstverband. Dat is solide dossier bouwen. Ook als je naar de baas van de baas gaat etc.

Reken erop dat je nog minimaal een kaar te maken hebt met deze collega.
Klopt helemaal wat je zegt. Ik heb ook zoiets mee gemaakt, alleen heeft het management hier steken in laten vallen.

Mijn werk is meer lichamelijk belastend dan geestelijk. Ik had een collega die zwaar overgewicht had en heeft. Zij kon en kan het werk daarom niet bijbenen. Natuurlijk is dat gissen, maar als je 1+1 op telt kom je wel tot dat antwoord. Een heel traject in gegaan op kosten van de baas. Een diëtist, een personal coach, een psycholoog. Ging niet van harte en daar kon je eigenlijk al aan opmaken dat het niks ging worden. Op een gegeven moment was dat afgerond en toen.... niks. Dat heeft handen vol geld gekost en er is daarna niets meer mee gedaan. Er is niet doorgepakt. Tuurlijk is daar naar gevraagd waarom niet. De reden die werd opgegeven was dat ze het op een gegeven moment zelf moest gaan doen en dat dit een trigger zou moeten zijn. Ja, dat is dus niet gebeurd. Vandaag de dag weegt ze nog hetzelfde, werkt ze nog hetzelfde. Alleen haar ziekteverzuim is ietsje afgenomen, want dat liep ook de spuigaten uit.

Vandaag de dag heeft ze een ander management en die doen er niet zoveel mee. Sterker nog, als ze haar werk niet redt, wordt ze nog geholpen terwijl andere collega's het allemaal alleen mogen opknappen en dat terwijl sommige collega's hetzelfde uurloon krijgen. En tuurlijk geeft dat wrijvingen, maar wat kun je er verder mee als het management daarin disfunctioneert?

[ Bericht 1% gewijzigd door Sunshine1982 op 08-05-2021 07:06:18 ]
  zaterdag 8 mei 2021 @ 11:48:54 #63
277627 Seven.
We are Borg.
pi_199327164
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 mei 2021 06:03 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]

Klopt helemaal wat je zegt. Ik heb ook zoiets mee gemaakt, alleen heeft het management hier steken in laten vallen.

Mijn werk is meer lichamelijk belastend dan geestelijk. Ik had een collega die zwaar overgewicht had en heeft. Zij kon en kan het werk daarom niet bijbenen. Natuurlijk is dat gissen, maar als je 1+1 op telt kom je wel tot dat antwoord. Een heel traject in gegaan op kosten van de baas. Een diëtist, een personal coach, een psycholoog. Ging niet van harte en daar kon je eigenlijk al aan opmaken dat het niks ging worden. Op een gegeven moment was dat afgerond en toen.... niks. Dat heeft handen vol geld gekost en er is daarna niets meer mee gedaan. Er is niet doorgepakt. Tuurlijk is daar naar gevraagd waarom niet. De reden die werd opgegeven was dat ze het op een gegeven moment zelf moest gaan doen en dat dit een trigger zou moeten zijn. Ja, dat is dus niet gebeurd. Vandaag de dag weegt ze nog hetzelfde, werkt ze nog hetzelfde. Alleen haar ziekteverzuim is ietsje afgenomen, want dat liep ook de spuigaten uit.

Vandaag de dag heeft ze een ander management en die doen er niet zoveel mee. Sterker nog, als ze haar werk niet redt, wordt ze nog geholpen terwijl andere collega's het allemaal alleen mogen opknappen en dat terwijl sommige collega's hetzelfde uurloon krijgen. En tuurlijk geeft dat wrijvingen, maar wat kun je er verder mee als het management daarin disfunctioneert?

Een goede manager bespreekt haar beperkingen en schakelt de bedrijfsarts in. Het 'probleem' in dit geval is dat er van je collega verwacht wordt dat zij werkzaamheden doet die ze blijkbaar niet aankan. Je werkgever zal haar passende arbeid moeten bieden, en daarmee schiet hij eerder jullie in de voet want hij moet dan vastleggen en goedkeuren wat zij nu eigenlijk al doet.

Ik snap wel dat je het frustrerend vindt maar werknemersbescherming bestaat niet voor niets ;) . En bovendien.. obesitas is een ziekte, geen keuze.
Resistance is futile.
pi_199327246
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 mei 2021 13:54 schreef Piet_Smeerpoets het volgende:

[..]

Ik kies er idd voor. Omdat we als team verantwoordelijk zijn voor resultaat. Het is al vaker voorgekomen dat we als team aangesproken zijn terwijl collega zijn werkzaamheden verzaakt. Ondanks dat er aangegeven werd dat de verantwoordelijkheid voor een taak bij betreffende collega ligt. Tot het moment er nu is dat ik daar klaar mee ben. Collega verzaakt en de rest kan harder lopen.
Tsja. Dan zeg je tegen je manager dat je nu al meerdere keren aangegeven hebt waar het door komt dat je team jullie werkzaamheden niet af heeft.

Je maakt hier jouw probleem van, en dat hoeft het helemaal niet te zijn. Het is je managers probleem.
"Pools are perfect for holding water"
  zaterdag 8 mei 2021 @ 11:58:20 #65
277627 Seven.
We are Borg.
pi_199327303
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 mei 2021 11:54 schreef probeer het volgende:

[..]

Tsja. Dan zeg je tegen je manager dat je nu al meerdere keren aangegeven hebt waar het door komt dat je team jullie werkzaamheden niet af heeft.

Je maakt hier jouw probleem van, en dat hoeft het helemaal niet te zijn. Het is je managers probleem.
TS geeft wel aan dat het team wel eens aangesproken wordt op dingen die de collega verzaakt. En dat kan natuurlijk perfect met de manager besproken worden door elk lid van het team.
Resistance is futile.
pi_199327359
quote:
7s.gif Op zaterdag 8 mei 2021 11:58 schreef Seven. het volgende:

[..]

TS geeft wel aan dat het team wel eens aangesproken wordt op dingen die de collega verzaakt. En dat kan natuurlijk perfect met de manager besproken worden door elk lid van het team.
Precies. Elke keer dat het hele team aangesproken wordt op de gebreken van die collega, dient elk teamlid bij de manager aan te kaarten 'hej, dat kwam door die collega'. Elke keer weer, en door elk teamlid.
"Pools are perfect for holding water"
pi_199327683
quote:
1s.gif Op donderdag 6 mei 2021 21:35 schreef Piet_Smeerpoets het volgende:
Alle reacties gelezen. Gesprek met leidinggevende heeft nog niet plaatsgevonden helaas.

Tot die tijd hou ik het maar dragelijk voor mezelf door er me niet meer teveel aan te ergeren en het allemaal maar te laten gebeuren. Aanspreken/bevragen heeft wederom geen effect gehad en ontaarde in een felle discussie, waarbij de betreffende collega zelfs mijn privé situatie erbij ging betrekken. Erg kwetsend.

Ondertussen hou ik alle opvallende zaken maar bij in een “dossier” om later op terug te komen. Enkele acties van hem hebben het bedrijf ook al aardig wat geld gekost.
Waarom ga je niet actiever achter zo'n gesprek aan? Stilletjes een dossier bijhouden gaat de situatie ook niet beter maken, al is het wel goed dat je bewijs verzamelt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zaterdag 8 mei 2021 @ 12:32:40 #68
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_199327906
quote:
1s.gif Op zondag 18 april 2021 01:51 schreef Piet_Smeerpoets het volgende:
Hoe dan in de tussentijd omgaan met die collega? Doorbijten en negeren? Toch aan blijven spreken?

Ik heb ondertussen elke aanpak geprobeerd.
Alleen nog maar via mail communiceren. Dagelijks een takenlijstje maken die afgevinkt moet worden. Ga maar een sticker halen bij de meester als je werk foutloos af is.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_199327971
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 mei 2021 06:03 schreef Sunshine1982 het volgende:

Vandaag de dag heeft ze een ander management en die doen er niet zoveel mee. Sterker nog, als ze haar werk niet redt, wordt ze nog geholpen terwijl andere collega's het allemaal alleen mogen opknappen en dat terwijl sommige collega's hetzelfde uurloon krijgen. En tuurlijk geeft dat wrijvingen, maar wat kun je er verder mee als het management daarin disfunctioneert?

Dit ligt ook wel heel gevoelig natuurlijk, iemands gewicht en de impact daarvan op het werk. Je kunt als werkgever iemand ondersteunen om gezonder te worden, maar kun je iemand ook ontslaan als er geen verbetering plaatsvindt? Ik weet niet wat de juridische grondslag is, maar in moreel opzicht zou ik er als werkgever héél terughoudend in zijn.

Als iemand een chronische ziekte krijgt, ga je eerst kijken met welke aanpassingen iemand het werk wel uit kan voeren. Pas als je na langere tijd ontdekt dat de situatie niet werkbaar is, kun je met elkaar bespreken of ontslag niet de beste optie is. Ik wil niet de discussie aangaan over of je overgewicht als een chronische ziekte moet zien. Feit is in ieder geval dat de een makkelijker overgewicht krijgt dan de ander en dat het meestal geenszins eenvoudig is om er blijvend vanaf te komen.

Je moet op een werkvloer tot op zekere hoogte accepteren dat er verschillen zijn tussen mensen, dat niet iedereen hetzelfde kan, en dat mensen geen 'drones' zijn die perfectie nastreven (@Seven, ik ben toevallig Voyager weer aan het bekijken :+). Als ik iedereen eruit zou gooien die niet aan mijn standaarden voldoet, dan zou ik met bijna niemand overblijven. En dus probeer ik tekortkomingen en rariteiten maar te omarmen. Ze maken het leven kleurrijker, niet alles draait om efficiëntie.

Als jij en je collega's er last van hebben doordat de werkdruk toeneemt, dan is dat een separate kwestie. Daar zijn oplossingen voor. Je kunt niet het ontslag van een collega eisen, maar wel een acceptabele werkdruk
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199329020
Ik snap dat het een delicaat iets is om te bespreken, voor elke betrokkene.

Maar ik snap nu ook wel dat dit topic niet een geschikte plek is om dit te bespreken. Het was allerminst mijn bedoeling om mensen met zwaar overgewicht te bashen oid.
  zaterdag 8 mei 2021 @ 14:34:21 #71
277627 Seven.
We are Borg.
pi_199329732
@Claudia_x wij ook (einde van seizoen 4 :+ ). Dit is denk ik de 10e keer :P .
Resistance is futile.
  zaterdag 8 mei 2021 @ 14:35:29 #72
277627 Seven.
We are Borg.
pi_199329761
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 mei 2021 13:45 schreef Sunshine1982 het volgende:
Het was allerminst mijn bedoeling om mensen met zwaar overgewicht te bashen oid.
Dat weet ik :)
Resistance is futile.
pi_199329772
quote:
10s.gif Op zaterdag 8 mei 2021 14:34 schreef Seven. het volgende:
@:Claudia_x wij ook (einde van seizoen 4 :+ ). Dit is denk ik de 10e keer :P .
Wij zijn aan de laatste 10 afleveringen begonnen. Ik kijk voor het eerst samen met mijn zoon - da's echt geweldig.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_199330436
Ik neem aan dat jij niet de enige bent die er last van ondervindt? Documenteren is het sleutelwoord. Dus mails naar het hele team (inclusief collega en manager), zo van: in het gesprek over project P hebben we de volgende afspraken gemaakt. Collega A doet dit, collega B doet dat, enz.

Dan regelmatig updatemails sturen. Zojuist heb ik deel 1 van het plan opgeleverd, maar we wachten nog op <werkzaamheden> van collega X, voordat het de deur uit kan. Collega X, graag aangeven wanneer je dit denkt af te kunnen ronden, want dit is momenteel blocking voor de voortgang van het project en/of het brengt de kwaliteit in gevaar.

Volgende mail, weer naar iedereen. Hallo iedereen, helaas zijn we nog steeds aan het wachten op collega X. Hoe kunnen we deze situatie het beste zsm oplossen?

En dit soort mails niet alleen maar sturen als het misgaat, maar ook als het goed gaat. Misschien dat collega X zich dan ook wat meer onderdeel van het team gaat voelen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')