abonnement Unibet Coolblue
pi_199042076
Lang verhaal kort. Ik ben handig met elektronica, maar wat minder met hout. Begonnen met het maken van een tafellamp en omdat ik niet voor mijn eerste keer zagen/schuren/frasen etc meteen met duur hout aan de slag wilde, ben ik begonnen met onbehandeld vurenhout.

Nu gaat het project helemaal niet zo verkeerd en denk ik dat de lamp in kwestie mogelijk wel meubelwaardig gaat blijken te zijn in mijn huis. Nu moet je bij mijn inrichting denken in de richting van Mangohout, veel metaal, oude gitaren en een blauw/groene muur. Het hangt wat tussen vintage en industrieel in en de onderdelen van de lamp heb ik ook in die stijl uitgezocht. Snoer van groen strijkijzersnoer, titaniumkleurige fittingen en Led filament lampen.

Echter, onbehandeld vurenhout is nogal suf en dat wilde ik dus wat in dezelfde sferen krijgen. Beits dacht ik toen, maar ik twijfel of dat het effect geeft wat ik zoek en weet ook niet zo goed welke ik dan zal nemen.

Tips zijn mega welkom.
pi_199042923
Vuren in combinatie met impregneerbeits en daarna bijvoorbeeld een kleur wax van osmo kan echt wel mooi resultaat geven hoor
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_199043731
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 april 2021 18:03 schreef Cybersijp het volgende:
Vuren in combinatie met impregneerbeits en daarna bijvoorbeeld een kleur wax van osmo kan echt wel mooi resultaat geven hoor
In welk opzicht wordt dat optisch anders dan wanneer ik bijvoorbeeld een semi transparante beits gebruik, met bijvoorbeeld een teak of walnoot tint?
pi_199043891
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 april 2021 19:17 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]

In welk opzicht wordt dat optisch anders dan wanneer ik bijvoorbeeld een semi transparante beits gebruik, met bijvoorbeeld een teak of walnoot tint?
Je kan gewoon degene die je noemt gebruiken. Genoeg plaatjes te vinden hoe dat opbouwt per laag als je een bekend merk pakt :)
pi_199051622
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 april 2021 19:17 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]

In welk opzicht wordt dat optisch anders dan wanneer ik bijvoorbeeld een semi transparante beits gebruik, met bijvoorbeeld een teak of walnoot tint?
Omdat de impregneer er diep intrekt. Je kan dus spelen met de hoeveelheid die je aanbrengt. Daarnaast heb je harde wax in vele soorten en kleuren. Mat , zijdeglans etc. Beits is lak met een kleurtje zeg maar . Maar je moet t zelf weten. Ik zou even voor inspiratie zoeken op merk osmo. Mooi spul !
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_199052116
Staalwol in azijn, dagje laten staan en de staalwol gaat oxideren en de azijn wordt bruin dan filteren. Dit kwast je dan op het hout en het krijgt een oude verwassen/vergrijsde vintage/antieke look. Meerdere lagen ander effect en daarna kun je het nog in de was zetten.

Hier vind je een afbeelding van teststukjes van verschillende houtsoorten en het effect daarop. Echter Vuren staat er niet tussen, zul je moeten uitproberen of het bevalt. Het zal richting vergelijkbaar effect op Beuken
http://trendhunters.nl/di(...)t-azijn-en-staalwol/

Vuren is wat zacht, je kunt ook leuke effecten maken met er eerst een dun laagje donkere verf of beits op te smeren.Laten drogen en dan heel goed schuren zodat je delen verwijderd. Alsof het afgesleten lijkt. Dan daarover een laag epoxy met beetje kleurpigment naar wens bv. Candy Maroon voor roodachtig Kandijsuiker kleurtje . Dit blijft transparant en dus de onderlaag enigermate zichtbaar. Na 7 dagen is de epoxy glashard. Geeft een iets degelijker gevoel aan vurenhout. Het aanbod pigmenten voor epoxy is behoorlijk groot... ^O^
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')