abonnement Unibet Coolblue
pi_199039518
’China kon alle gesprekken van mobiele KPN-klanten afluisteren’.
quote:
AMSTERDAM - Het Chinese technologiebedrijf Huawei had vanuit China ongeautoriseerde toegang tot de kern van het mobiele netwerk van KPN. Het kon onbeperkt telefoongesprekken meeluisteren en had in strijd met de wet toegang tot tapinformatie. Huawei schond daarmee afspraken met KPN. Dat blijkt volgens de Volkskrant uit een geheim intern rapport van KPN uit 2010, dat in handen is van de krant.

quote:
Huawei was in staat om zowel binnen KPN als vanuit China „ongeautoriseerd, ongecontroleerd en ongelimiteerd KPN-mobiele nummers af te luisteren”, inclusief die van ministers, toenmalig minister-president Jan Peter Balkenende en Chinese dissidenten.

Afgetapte nummers
Tevens had Huawei inzicht in de database met afgetapte telefoonnummers. Dat is in strijd met de Telecommunicatiewet.

De bevindingen van het interne rapport waren zo explosief dat werd gevreesd voor het lot van KPN Mobiel als die zouden uitlekken. „Het voortbestaan van KPN Mobiel is ernstig in gevaar omdat mogelijk vergunningen worden ingetrokken of overheid en bedrijfsleven hun vertrouwen in KPN opzeggen indien bekend wordt dat de Chinese overheid ongecontroleerd mobiele KPN-nummers kan afluisteren en het netwerk kan platleggen”, staat in het rapport.

’Geen indicatie’
KPN zegt geen indicatie te hebben dat klanten in het verleden zijn afgeluisterd of dat Huawei klantgegevens heeft ontvreemd. Volgens het telecombedrijf heeft geen enkele leverancier „ongeautoriseerde, ongecontroleerde en ongelimiteerde” toegang tot de netwerken en systemen. Ook Huawei ontkent de aantijgingen met klem.

Volgens KPN is er „in alle jaren nooit geconstateerd dat er door Huawei klantgegevens zijn ontvreemd uit onze netwerken, dan wel onze klantsystemen, of dat er is afgeluisterd.” „Als dat wel zo was geweest, hadden we de bevoegde autoriteiten en onze klanten hierover zeker geïnformeerd en maatregelen genomen richting de leverancier”, staat in een reactie.

Risicoanalyse
De risicoanalyse van Capgemini heeft er destijds wel toe geleid dat KPN een voorgenomen uitbesteding van het volledige onderhoud van zijn mobiele kernnetwerk niet heeft doorgezet. „Ten aanzien van de geconstateerde risico’s uit de analyse in de desbetreffende systemen en processen is in 2010 een verbeterplan opgesteld en direct uitgevoerd.”

KPN doet tot op de dag van vandaag dit onderhoud zelf, met ondersteuning van deskundigen van meerdere partijen. Volgens de telecomaanbieder gelden voor alle leveranciers, waaronder naast Huawei ook Ericsson en Nokia, dat zij moeten voldoen aan strikte veiligheidsrichtlijnen.

’Geen toegang’
Huawei neemt in een reactie afstand van de in het artikel geschetste situatie. „Huawei-medewerkers hebben geen ongeautoriseerde toegang gehad tot het netwerk en de data van KPN, noch gegevens onttrokken aan dat netwerk”, zo klinkt het. Huawei werkte onder de „expliciete autorisatie” van KPN. Daarbij waren de Huawei-medewerkers tijdelijk in dienst van KPN.

„De personen waarnaar het Volkskrant-artikel verwijst (de Huawei-medewerkers in dienst van KPN - red.), vielen naar ons inzicht in deze laatste categorie”, aldus de onderneming. „De facto, werkten deze mensen dus voor KPN, wat de constateringen vanuit het rapport in een ander daglicht plaatst.”

Verder wijst Huawei erop dat in de vijftien jaar dat het bedrijf in Nederland actief is, het nog nooit door overheidsinstanties is aangesproken op ongeautoriseerd handelen. „Dit terwijl het rapport kennelijk al meer dan tien jaar in het bezit is van de inlichtingendiensten”, aldus Huawei.
Ach wat maakt het uit, de Chinezen verstaan ons toch niet! :N
  Spellchecker zaterdag 17 april 2021 @ 12:50:08 #2
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
  Jaap van Dissel-award 2022 zaterdag 17 april 2021 @ 12:51:12 #3
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_199039562
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 april 2021 12:50 schreef maily het volgende:
Balkenende had een Chinese telefoon? :o
Gelukkig heeft Rutte een oude Nokia :)
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Jaap van Dissel-award 2022 zaterdag 17 april 2021 @ 12:51:57 #4
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_199039563
Btw, ze mogen mij wel afluisteren. Zulke interessante gesprekken voer ik niet :T
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  User die overal opduikt 2022 zaterdag 17 april 2021 @ 13:31:21 #5
186611 Haags
pi_199039857
Hall0n u spreekt met wing ping bootvluchteling
Zonder wrijving geen glans
  zaterdag 17 april 2021 @ 13:56:06 #6
493139 Kwaliteitscontroleur
Uiteindelijk komt alles goed
pi_199040075
Is dit nieuws? Zijn jullie allemaal verbaasd? Zou ik je iets vertellen? de Amerikanen kunnen ons nog steeds afsluisteren: Echelon, tegen niemand zeggen he.



[ Bericht 0% gewijzigd door Kwaliteitscontroleur op 17-04-2021 13:59:03 (fout) ]
  zaterdag 17 april 2021 @ 14:20:45 #7
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_199040394
Fijn hoor. Ik ben benieuwd wat er in 2030 allemaal bekend wordt over wat er nu allemaal wordt gespioneerd.
pi_199040937
WAAAAAAAAT ?!?!?!?!?

Is dit inmiddels wel opgelost?
pi_199042619
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 april 2021 15:00 schreef polderturk het volgende:
WAAAAAAAAT ?!?!?!?!?

Is dit inmiddels wel opgelost?
Heb je wat te verbergen poldermans? :')
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_199042648
Wat vreemder is is dat die toko nog steeds netwerkapparatuur leverde bijna 10 jaar later.

Onsbenzunug. :')
  zaterdag 17 april 2021 @ 17:48:37 #11
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_199042755
Gelukkig ben ik een eeuwigheid geleden overgestapt op T-mobile. O-) :Z
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_199042814
Ik bel bijna nooit. Soms om een bestelling bij de cafetaria te doen. Kan mij het schelen dat ze weten dat ik bloodjes kloket en flikandellen eet.
  zaterdag 17 april 2021 @ 18:43:24 #13
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_199043402
Goh, een rapport uit 2010 wat "uitlekt".

Iemand enig idee van welk politiek schandaal de aandacht afgeleid moet worden.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  zaterdag 17 april 2021 @ 20:43:40 #14
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_199044883
quote:
84s.gif Op zaterdag 17 april 2021 12:51 schreef Starhopper het volgende:
Btw, ze mogen mij wel afluisteren. Zulke interessante gesprekken voer ik niet :T
Vriend van me bij defensie heeft de meest bizarre verhalen over hoe oa de Chinezen en Russen aan (nederlandse) bedrijfsgeheimen komen. Vaak komen ze binnen via hele gewone nietszeggende werknemers.

Voor sommige hacks moet er een emailtje worden geopend met een virus of worm erin. Om zeker te zijn dat het geopend wordt maken ze het heel persoonlijk. Als ze jou vorige week afluisterde over je zieke oma Bep bijvoorbeeld, (noem maar wat) en ze zetten een mailtje op met de titel Oma Bep met spoed naar ziekenhuis vervoerd, reken maar dat je dat dan opent, en niet als spam ziet. Zo is er de afgelopen jaren al een aantal keer in gebroken.

Hele onschuldige informatie is toch bruikbaar in de juiste handen.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  Jaap van Dissel-award 2022 zaterdag 17 april 2021 @ 20:45:41 #15
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_199044914
quote:
2s.gif Op zaterdag 17 april 2021 20:43 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Vriend van me bij defensie heeft de meest bizarre verhalen over hoe oa de Chinezen en Russen aan (nederlandse) bedrijfsgeheimen komen. Vaak komen ze binnen via hele gewone nietszeggende werknemers.

Voor sommige hacks moet er een emailtje worden geopend met een virus of worm erin. Om zeker te zijn dat het geopend wordt maken ze het heel persoonlijk. Als ze jou vorige week afluisterde over je zieke oma Bep bijvoorbeeld, (noem maar wat) en ze zetten een mailtje op met de titel Oma Bep met spoed naar ziekenhuis vervoerd, reken maar dat je dat dan opent, en niet als spam ziet. Zo is er de afgelopen jaren al een aantal keer in gebroken.

Hele onschuldige informatie is toch bruikbaar in de juiste handen.
Wow! Zo had ik het nog niet bekeken :o :o
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_199049065
Daarom ook e2ee telefoongesprekken voor belangrijke personen. Kunnen ze afluisteren wat ze willen .... hebben ze weinig aan.

Onder de aanname dat die real time encryptie sterk genoeg is natuurlijk.
pi_199050390
quote:
84s.gif Op zaterdag 17 april 2021 12:51 schreef Starhopper het volgende:
Btw, ze mogen mij wel afluisteren. Zulke interessante gesprekken voer ik niet :T
Ik vind het wel handig. Als je niet meer weet wat je nou ook alweer afgesproken had, vraag je het gewoon in China na.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_199050761
Gelukkig communiceert Rutte via Tinder met buitenwereld.
pi_199050947
Doen de Amerikanen dit ook niet al lang?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')