abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_199035728
Nee dit gaat niet specifiek over religie. Dit gaat over geloven in het algemeen; een neiging van de denkende geest dat overtuigingen 'kiest' om vast te houden en andere ideeën te verwerpen. Uiteindelijk is alle geloof aanname.
En als we denken dat de wetenschap dan het overstijgende hiervan is: nope, ook niet waar. Ook wetenschap is relatief, daar we de absolute aard van de werkelijkheid eigenlijk niet echt kennen. De vraag is zelfs of die überhaupt wel te kennen valt. Dus baden we in the end allemaal in onwetendheid.

Dit wordt door veruit de meeste mensen totaal niet beseft. Geloof bepaalt eigenlijk de gehele menselijke perceptie. Misschien kun je wel stellen dat de menselijke denkgeest welhaast niet zonder kán.

Dit uit zich dan in zeer zeker van zichzelf zijnde denkende geesten, mensen genaamd. Ze nemen elkaar de maat met wat ze geloven wat klopt en wat niet klopt, juist is en onjuist etc.
Door de gehele geschiedenis heen zien we waartoe dat allemaal leidt. En nu in deze tijd is er opnieuw een zeer sterk geloofsgebeuren: de coronacrisis. De maatschappij is er door bevangen, en dagelijks knalt het door alle huiskamers waar de tv of radio aan staat. De strijdkampen zijn verdeeld tussen 'schapen en wappies'. Nu gaat het richting: 'gevaccineerden vs. ongevaccineerden': Goed vs. slecht.
Waardig vs. onwaardig.
Oké vs. niet-oké.

Wat niet wordt gezien, is: het is allemaal geloof.

Zonder geloof slaat de hele boel compleet dood. Maar dan is er ook rust en harmonie, is mijn bevinding en stelling.

Het geloofsmechanisme is begoocheling van de geest, gebaseerd op aanname en ongeziene onwetendheid en dus in essentie waanzin.

Dat is mijn waarheidsstelling.

[ Bericht 0% gewijzigd door Maharski op 17-04-2021 01:21:35 ]
Eens kijken
  zaterdag 17 april 2021 @ 00:54:16 #2
131016 mspoez
Crazy catlady
pi_199035753
Ik geloven dat er niets is dan ook een geloof?

Ik geloof dat we leven en ik geloof dat we dood gaan. Wat we daartussen doen is onze keuze, het is fijn als we met wat we kiezen de menzen om ons heen blijer maken in de tijd dat ze hier op aarde iets moeten (omdat ze nog niet dood zijn) maar als we dat niet doen, dan achtervolgt ons dat niet verder dan tot we dood gaan. ALs we dood gaan zijn we dood. Niks.Over. Klaar. THE END. Heel fijn.
Prrrrr
pi_199035764
Geloof gaat toch simpelweg om datgene wat niet objectief te bewijzen valt. Wetenschap is een menselijk construct maar toch gaat wetenschap over feiten en niet over geloof. Ik denk dat het menselijk is om de vragen te stellen over de oorsprong van de wereld, de betekenis van het bestaan, het al dan niet bestaan van een ziel. Logischerwijs komt daar geloof uit voort. Het is volgens mij een cruciale kwestie maar we bewegen met zijn allen wel naar hetzelfde punt.
  zaterdag 17 april 2021 @ 01:05:42 #4
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_199035826
Je hebt gelijk denk ik TS, maar tegelijk geeft je OP ook nul ruimte voor discussie.
pi_199035868
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 april 2021 00:57 schreef Libertarisch het volgende:
Geloof gaat toch simpelweg om datgene wat niet objectief te bewijzen valt.
Hoe kom je daarbij? Je kan toch iets geloven als er bewijzen en redenen zijn?

quote:
Wetenschap is een menselijk construct maar toch gaat wetenschap over feiten en niet over geloof
Wetenschap gaat over feiten? Huh?
pi_199035896
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 april 2021 01:05 schreef BasEnAad het volgende:
Je hebt gelijk denk ik TS, maar tegelijk geeft je OP ook nul ruimte voor discussie.
Het is een stelling. Wie zich ertoe geroepen voelt, mag 't proberen te slopen.
Eens kijken
pi_199035908
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 april 2021 00:54 schreef mspoez het volgende:
Ik geloven dat er niets is dan ook een geloof?

Ik geloof dat we leven en ik geloof dat we dood gaan. Wat we daartussen doen is onze keuze, het is fijn als we met wat we kiezen de menzen om ons heen blijer maken in de tijd dat ze hier op aarde iets moeten (omdat ze nog niet dood zijn) maar als we dat niet doen, dan achtervolgt ons dat niet verder dan tot we dood gaan. ALs we dood gaan zijn we dood. Niks.Over. Klaar. THE END. Heel fijn.
Je weet dat je leeft en je weet dat je dood gaat. Het is nuttig om een scherp onderscheid te maken tussen weten en geloven. Wat je al weet, hoef je niet meer te geloven.

Geloven betekent niets anders dan vertrouwen. Je weet iets niet, maar je vertrouwt het oordeel van een ander. Christenen vertrouwen erop dat hun dominee de waarheid spreekt over van alles en nog wat, en hebben ook een groot vertrouwen in een verzameling van ca. 66 boekwerkjes en andere geschriften die 2000 tot 3000 jaar geleden tot stand zijn gekomen.

Je kunt dus niet "geloven dat er niets is", zoals jij stelt, omdat je immers weet dat er wel veel is, dat je gewoon zintuigelijk kunt waarnemen. En ook veel andere dingen die je niet zelf kunt waarnemen, zoals bijvoorbeeld elektriciteit, daar hoef je niet in te "geloven", je wéét dat het bestaat.

Bestaat er dan zoiets als een God? Om Einstein te parafraseren, zouden we ons dan eerst moeten afvragen hoe we deze God definiëren, voordat we bepalen of we weten dat deze God bestaat of eventueel alleen moeten geloven dat deze God bestaat.
  zaterdag 17 april 2021 @ 01:22:37 #8
131016 mspoez
Crazy catlady
pi_199035928
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 april 2021 01:18 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
Je kunt dus niet "geloven dat er niets is", zoals jij stelt, omdat je immers weet dat er wel veel is, dat je gewoon zintuigelijk kunt waarnemen. En ook veel andere dingen die je niet zelf kunt waarnemen, zoals bijvoorbeeld elektriciteit, daar hoef je niet in te "geloven", je wéét dat het bestaat.

goed, dan hoop ik dat er niets is en dat ik niets meer hoef als ik eindelijk dood mag.

Stroom is er, en dat is ook prima uit te leggen. Je kunt het ook prima waarnemen trouwens, heb je wel eens onder stroom gestaan?
Prrrrr
pi_199035950
Wat betreft de stelling - in de wetenschap heeft geloof geen plaats.

In de wetenschap is het juist van belang dat je niets gelooft, dat wil zeggen: niets vertrouwt, niets voor zoete koek slikt.

Waar wetenschap is, is geloof overbodig geworden.

Geloof is wel een belangrijk aspect van het menselijk leven. Dat begint direct na je geboorte. Een kind gelooft alles wat zijn ouders zeggen. Dat is ook van groot belang voor de ontwikkeling van het kind. Geloof is indie zin een essentieel onderdeel van de menselijke evolutie. Het geloof als godsdienst is daar een ongelukkig bijverschijnsel van, dat zichzelf in stand houdt.
  zaterdag 17 april 2021 @ 01:31:35 #10
131016 mspoez
Crazy catlady
pi_199035983
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 april 2021 01:18 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:

[..]

Je weet dat je leeft en je weet dat je dood gaat. Het is nuttig om een scherp onderscheid te maken tussen weten en geloven. Wat je al weet, hoef je niet meer te geloven.
hoe weet ik dat dan? Wie zegt dat ik niet geloof dat ik leef, dat ik eigenlijk voor de gek gehouden word door aliens die mijn *blaat aluminiumhoed*
Prrrrr
pi_199036019
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 april 2021 01:22 schreef mspoez het volgende:

[..]

goed, dan hoop ik dat er niets is en dat ik niets meer hoef als ik eindelijk dood mag.

Stroom is er, en dat is ook prima uit te leggen. Je kunt het ook prima waarnemen trouwens, heb je wel eens onder stroom gestaan?
Wat de dood betreft, kijk om je heen. Dagelijks kun je de dood op vele plaatsen waarnemen, het is niets bijzonders. Planten gaan dood, maar ook insecten, vogels, katten - enfin: alle levende organismen gaan ooit dood, al duurt het bij sommige dieren wat langer (500 jaar) dan bij anderen (1 dag).

Als je een dode vogel ziet liggen, vraag je je dan ook af of "er iets is" na het overlijden van deze vogel? Vermoedelijk niet. Vogels gaan dood, het hele organisme wordt opgegeten door aaseters of verteerd door bacteriën en daarna is er van de vogel niets meer over. Maar dat is geen enkel probleem want er zijn al weer nieuwe vogels. Die ook ooit dood zullen gaan.

En waarom zou, wat geldt voor vogels, niet ook gelden voor de mens? Omdat wij een bijzondere diersoort zijn? Wij wijken nauwelijks af van de bonobo en de chimpansee, zo bijzonder zijn we helemaal niet.

En wat stroom betreft: ja, ik heb wel eens onder stroom gestaan en je zou kunnen zeggen dat je het op die manier kunt waarnemen. Misschien had ik röntgenstraling als voorbeeld moeten geven.
pi_199036051
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 april 2021 01:22 schreef mspoez het volgende:

[..]

goed, dan hoop ik dat er niets is en dat ik niets meer hoef als ik eindelijk dood mag.

Stroom is er, en dat is ook prima uit te leggen. Je kunt het ook prima waarnemen trouwens, heb je wel eens onder stroom gestaan?
Waarom zou je geen plezierig bestaan willen hebben?
pi_199036740
@Libertarisch - voor sommigen is het leven een enorme inspanning zonder veel beloning.
pi_199038634
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 april 2021 06:27 schreef unfocused het volgende:
@:Libertarisch - voor sommigen is het leven een enorme inspanning zonder veel beloning.
Dat begrijp ik, maar wat als dat niet zo was? Als je enorm geniet van het leven wil je natuurlijk niet dat het voorbij gaat (op de korte termijn tenminste, het eeuwige leven is weer een ander verhaal). Daarom stelde ik die vraag ook aan mspoez.
pi_199708176
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 april 2021 01:18 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:

[..]

Je weet dat je leeft en je weet dat je dood gaat. Het is nuttig om een scherp onderscheid te maken tussen weten en geloven. Wat je al weet, hoef je niet meer te geloven.

Geloven betekent niets anders dan vertrouwen. Je weet iets niet, maar je vertrouwt het oordeel van een ander. Christenen vertrouwen erop dat hun dominee de waarheid spreekt over van alles en nog wat, en hebben ook een groot vertrouwen in een verzameling van ca. 66 boekwerkjes en andere geschriften die 2000 tot 3000 jaar geleden tot stand zijn gekomen.

Je kunt dus niet "geloven dat er niets is", zoals jij stelt, omdat je immers weet dat er wel veel is, dat je gewoon zintuigelijk kunt waarnemen. En ook veel andere dingen die je niet zelf kunt waarnemen, zoals bijvoorbeeld elektriciteit, daar hoef je niet in te "geloven", je wéét dat het bestaat.

Bestaat er dan zoiets als een God? Om Einstein te parafraseren, zouden we ons dan eerst moeten afvragen hoe we deze God definiëren, voordat we bepalen of we weten dat deze God bestaat of eventueel alleen moeten geloven dat deze God bestaat.
Weten is een onderdeel van geloven. Het is alleen zo'n sterke overtuiging dat we het weten noemen.
Met andere woorden, geloven in een concept is dan een verstand dat DENKT te weten.
pi_199708355
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 april 2021 01:26 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
Wat betreft de stelling - in de wetenschap heeft geloof geen plaats.

In de wetenschap is het juist van belang dat je niets gelooft, dat wil zeggen: niets vertrouwt, niets voor zoete koek slikt.

Waar wetenschap is, is geloof overbodig geworden.

Geloof is wel een belangrijk aspect van het menselijk leven. Dat begint direct na je geboorte. Een kind gelooft alles wat zijn ouders zeggen. Dat is ook van groot belang voor de ontwikkeling van het kind. Geloof is indie zin een essentieel onderdeel van de menselijke evolutie. Het geloof als godsdienst is daar een ongelukkig bijverschijnsel van, dat zichzelf in stand houdt.
Zonder geloof is er geen vooruitgang in wetenschap. Voor de feiten/bewijzen zijn er hypothesen en theorieën en fantasieën.
  dinsdag 1 juni 2021 @ 17:28:43 #17
496301 airconditioning
VVD/GL met bovenmodaal inkomen
pi_199708401
Ik geloof in de wetenschap. Als je gelooft in religie ben je gewoon dom
Pro: Woke, LGBTQQIP2SAA++, BLM, vaccinatieplicht, K. Harris, Vegan, immigratie, milleumaatregelen, (bio)diversiteit en Antifa
Anti: Wappiementaliteit, mileuvervuiling, racisme, antisemitisme, fvd/trumpisme, boeren en populisme.
pi_199708626
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 17:22 schreef Amfoor- het volgende:

[..]

Zonder geloof is er geen vooruitgang in wetenschap. Voor de feiten/bewijzen zijn er hypothesen en theorieën en fantasieën.
Geloofde jij al dat jij kan lopen voordat je kon lopen?
Geloofde jij al dat jij kan praten voor dat jij kon praten?
Geloofde jij al dat je kan schrijven voordat je kon schrijven?
Geloofde jij al dat je kan lezen voor dat je kon lezen?

Ik geloof het niet en kijk eens wat een vooruitgang jij gemaakt hebt zonder geloof.
Kan jij weten dat het echt waar is dat er zonder geloof geen vooruitgang is?

[ Bericht 0% gewijzigd door Oscar123 op 01-06-2021 18:51:00 ]
pi_199709007
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 17:01 schreef Oscar123 het volgende:

[..]

Weten is een onderdeel van geloven. Het is alleen zo'n sterke overtuiging dat we het weten noemen.
Met andere woorden, geloven in een concept is dan een verstand dat DENKT te weten.
Onzin
pi_199709019
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 17:22 schreef Amfoor- het volgende:

[..]

Zonder geloof is er geen vooruitgang in wetenschap. Voor de feiten/bewijzen zijn er hypothesen en theorieën en fantasieën.
De eerste zin is onzin. De tweede zin is correct.
pi_199709165
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 18:33 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:

[..]

Onzin
Goeie reactie
pi_199709250
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 18:35 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:

[..]

De eerste zin is onzin. De tweede zin is correct.
De eerste zin is onzin. De tweede zin is correct.
pi_199709367
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 april 2021 00:50 schreef Maharski het volgende:
Nee dit gaat niet specifiek over religie. Dit gaat over geloven in het algemeen; een neiging van de denkende geest dat overtuigingen 'kiest' om vast te houden en andere ideeën te verwerpen. Uiteindelijk is alle geloof aanname.
En als we denken dat de wetenschap dan het overstijgende hiervan is: nope, ook niet waar. Ook wetenschap is relatief, daar we de absolute aard van de werkelijkheid eigenlijk niet echt kennen. De vraag is zelfs of die überhaupt wel te kennen valt. Dus baden we in the end allemaal in onwetendheid.

Dit wordt door veruit de meeste mensen totaal niet beseft. Geloof bepaalt eigenlijk de gehele menselijke perceptie. Misschien kun je wel stellen dat de menselijke denkgeest welhaast niet zonder kán.

Dit uit zich dan in zeer zeker van zichzelf zijnde denkende geesten, mensen genaamd. Ze nemen elkaar de maat met wat ze geloven wat klopt en wat niet klopt, juist is en onjuist etc.
Door de gehele geschiedenis heen zien we waartoe dat allemaal leidt. En nu in deze tijd is er opnieuw een zeer sterk geloofsgebeuren: de coronacrisis. De maatschappij is er door bevangen, en dagelijks knalt het door alle huiskamers waar de tv of radio aan staat. De strijdkampen zijn verdeeld tussen 'schapen en wappies'. Nu gaat het richting: 'gevaccineerden vs. ongevaccineerden': Goed vs. slecht.
Waardig vs. onwaardig.
Oké vs. niet-oké.

Wat niet wordt gezien, is: het is allemaal geloof.

Zonder geloof slaat de hele boel compleet dood. Maar dan is er ook rust en harmonie, is mijn bevinding en stelling.

Het geloofsmechanisme is begoocheling van de geest, gebaseerd op aanname en ongeziene onwetendheid en dus in essentie waanzin.

Dat is mijn waarheidsstelling.
Een belangrijk inzicht is naar mijn mening dat we de werkelijkheid slechts kunnen waarnemen als we in staat zijn zonder achtergrond te zien.
Met achtergrond bedoel ik dan al dat ons een scheidende houding doet aannemen zoals godsdienst afkomst traditie enzoverder.
Die werkelijkheid is altijd in het huidige moment, zodra dat moment voorbij is, is het kennis geworden en niet meer werkelijk.
Niet dat kennis fout is, maar alles wat niet uit eigen geestelijk streven voort komt moeten we lekker in het midden laten opdat we inderdaad meer in harmonie zijn.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_199709613
The Science Delusion Rupert Sheldrake

https://vimeo.com/61657027
pi_199742234
quote:
14s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 19:42 schreef Watuntrik het volgende:
The Science Delusion Rupert Sheldrake

https://vimeo.com/61657027
Rupert Sheldrake heeft het over de dogma's in de wetenschap wat hij benoemd als een geloofsysteem. Maar is niet elke identificatie een dogma, ongeacht of het nu om wetenschap gaat of iets anders?
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')