abonnement Unibet Coolblue
pi_199140226
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 april 2021 19:16 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:

[..]

Het is niet anders dan het Christelijke volk, het Islamitische volk of het Japanse volk. Ik heb er geen bezwaar tegen om een bepaalde groep mensen een "volk" te noemen. Het is alleen vreemd om dit vervolgens te gebruiken om immorele gebiedsverovering goed te praten.
Maar er was geen gebiedsverovering. De Joden is dat gebied toegewezen, door de Sjarif van Mekka en de Britten (op dat moment de eigenaars van dat land). Er woonden ook bijna geen mensen en wat er woonde is niet verjaagd (dat zijn nu de Arabische Israëliërs, de afstammelingen van de Ottomanen die er woonden).

Nu is er wel sprake van illegale gebiedsverovering door Israël met de nederzettingen. Maar het deel wat ze toegewezen hebben gekregen hebben ze gewoon recht op en de Palestijnen (die nog niet eens bestonden in die tijd) niet.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_199140239
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 april 2021 19:18 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:

[..]

De joodse manier van leven heeft duidelijk voordelen, dat ontken ik helemaal niet. Dat kan te maken hebben met voedsel, opvoeding. En wellicht heeft de eeuwenlange onderdrukking hen ook wel vindingrijker gemaakt.
Vergeet niet dat ze 80% van alle wetenschappelijke nobelprijzen ter wereld hebben binnen gesleept, dat ze de coronacrisis als enige land hebben overwonnen. Dat ze een medicijn tegen corona hebben uitgevonden. Laat de Joden gewoon met rust en laat ze hun wetenschappelijke plicht vervullen voor de mensheid.
pi_199140251
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 april 2021 19:20 schreef Hanca het volgende:

[..]

Maar er was geen gebiedsverovering. De Joden is dat gebied toegewezen, door de Sjarif van Mekka en de Britten (op dat moment de eigenaars van dat land). Er woonden ook bijna geen mensen en wat er woonde is niet verjaagd (dat zijn nu de Arabische Israëliërs, de afstammelingen van de Ottomanen die er woonden).

Nu is er wel sprake van illegale gebiedsverovering door Israël met de nederzettingen. Maar het deel wat ze toegewezen hebben gekregen hebben ze gewoon recht op en de Palestijnen (die nog niet eens bestonden in die tijd) niet.
Kom kom, dit is echt Hasbara propaganda.
pi_199140299
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 april 2021 19:22 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Kom kom, dit is echt Hasbara propaganda.
Niet waar, dit is gewoon geschiedenis. Het Palestijnse volk bestaat echt uit mensen die afstammen van mensen die begin 20e eeuw nog in buurlanden woonden. Je zult ook van voor 1920 geen enkele verwijzing naar een Palestijns volk vinden, het bestond namelijk nog helemaal niet.

En ja, natuurlijk kun je vragen stellen of een kolonist een land mag verdelen, maar op die manier kunnen we alle bestaande grenzen in de wereld in twijfel trekken. Uiteindelijk heeft natuurlijk wat dat betreft niemand 'recht' op een stuk land.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_199140388
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 april 2021 19:25 schreef Hanca het volgende:

[..]

Niet waar, dit is gewoon geschiedenis. Het Palestijnse volk bestaat echt uit mensen die afstammen van mensen die begin 20e eeuw nog in buurlanden woonden. Je zult ook van voor 1920 geen enkele verwijzing naar een Palestijns volk vinden, het bestond namelijk nog helemaal niet.

En ja, natuurlijk kun je vragen stellen of een kolonist een land mag verdelen, maar op die manier kunnen we alle bestaande grenzen in de wereld in twijfel trekken. Uiteindelijk heeft natuurlijk wat dat betreft niemand 'recht' op een stuk land.
Het Israelische volk bestond toen ook niet. Want: Israel bestond nog niet LOL.

Maar het ging mij vooral om je 'onbewoond land' geloof. Dat is Hasbara propaganda. Er is gewoon historische consensus over zoiets als de Nakba.
pi_199140599
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 april 2021 19:30 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Het Israelische volk bestond toen ook niet. Want: Israel bestond nog niet LOL.

Maar het ging mij vooral om je 'onbewoond land' geloof. Dat is Hasbara propaganda. Er is gewoon historische consensus over zoiets als de Nakba.
Maar Nakba is ver na 1917. Die datum gaat het om (of eigenlijk 1914). Dat de Israëliërs voor 1948 absoluut veel dingen verkeerd hebben gedaan en dat ze daarna daar steeds mee door gaan en dat nu straffen voor het bezetten van andermans land terecht zou zijn betwist ik echt niet.

Maar je moet voor kijken of de Palestijnen meer 'recht' hebben kijken naar 1917. Dan moet je de mensen die uit omringende landen in aan de Joden aangewezen gebied zijn gaan wonen om ze tegen te houden niet meetellen, want dat is na de Eerste Wereldoorlog geweest.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_199140651
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 april 2021 19:45 schreef Hanca het volgende:

[..]

Maar Nakba is ver na 1917. Die datum gaat het om (of eigenlijk 1914). Dat de Israëliërs voor 1948 absoluut veel dingen verkeerd hebben gedaan en dat ze daarna daar steeds mee door gaan en dat nu straffen voor het bezetten van andermans land terecht zou zijn betwist ik echt niet.

Maar je moet voor kijken of de Palestijnen meer 'recht' hebben kijken naar 1917. Dan moet je de mensen die uit omringende landen in aan de Joden aangewezen gebied zijn gaan wonen om ze tegen te houden niet meetellen, want dat is na de Eerste Wereldoorlog geweest.
Jawel, maar 'de Joden' bestaan dus niet. Er bestaan verschillende Joodse volkeren.
pi_199140668
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 april 2021 19:48 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Jawel, maar 'de Joden' bestaan dus niet. Er bestaan verschillende Joodse volkeren.
Ja, dat is prima. Het is zo dat in 1917 dat land is toegewezen aan de mensen die toen 'de Joden' werden genoemd, daar vielen gewoon al die volken onder.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_199140946
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 april 2021 19:49 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ja, dat is prima. Het is zo dat in 1917 dat land is toegewezen aan de mensen die toen 'de Joden' werden genoemd, daar vielen gewoon al die volken onder.
Inderdaad. Dus dat wil zeggen dat de Joden die er toen al woonde, rechtmatige (mede)eigenaren zijn van dat grondgebied.

Dat heeft dus niets vandoen met al die Joden uit Europa, Afrika die naar daar zijn gegaan.
pi_199140970
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 april 2021 20:04 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Inderdaad. Dus dat wil zeggen dat de Joden die er toen al woonde, rechtmatige (mede)eigenaren zijn van dat grondgebied.

Dat heeft dus niets vandoen met al die Joden uit Europa, Afrika die naar daar zijn gegaan.
Jawel, die werden specifiek genoemd in dat verdrag in 1917, dat het voor hun een huis zou worden.
Sowieso mochten die Joden zelf kiezen wie ze uitnodigden om in hun land te komen wonen, toch?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_199141075
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 april 2021 20:06 schreef Hanca het volgende:

[..]

Jawel, die werden specifiek genoemd in dat verdrag in 1917, dat het voor hun een huis zou worden.
Sowieso mochten die Joden zelf kiezen wie ze uitnodigden om in hun land te komen wonen, toch?
Dus even een schets. Ik ben van Joodse komaf, maar in Nederland geboren, mijn voorouders ook. Jij vindt het dan echt te rechtvaardigen dat ik ergens op een nderzetting ga wonen?
pi_199141278
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 april 2021 20:11 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Dus even een schets. Ik ben van Joodse komaf, maar in Nederland geboren, mijn voorouders ook. Jij vindt het dan echt te rechtvaardigen dat ik ergens op een nderzetting ga wonen?
Ja, dat heeft alles te maken met de geschiedenis. Als Hitler niet zo te keer was gegaan was de situatie anders geweest.
pi_199141410
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 april 2021 20:22 schreef hoedenderand het volgende:

[..]

Ja, dat heeft alles te maken met de geschiedenis. Als Hitler niet zo te keer was gegaan was de situatie anders geweest.
LMAAAOOOO

Wat
pi_199141454
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 april 2021 20:11 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Dus even een schets. Ik ben van Joodse komaf, maar in Nederland geboren, mijn voorouders ook. Jij vindt het dan echt te rechtvaardigen dat ik ergens op een nderzetting ga wonen?
Een nederzetting in Palestijns gebied? Zeker niet. Daar heeft Israël niks over te zeggen, daar moeten ze weg blijven.

Dat de Israëli jou welkom kunnen heten in hun eigen gebied? Ja, dat vind ik prima.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_199141777
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 april 2021 20:29 schreef theunderdog het volgende:

[..]

LMAAAOOOO

Wat
Jij ziet de logica er niet van in? :')
pi_199141794
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 april 2021 19:21 schreef hoedenderand het volgende:

[..]

Vergeet niet dat ze 80% van alle wetenschappelijke nobelprijzen ter wereld hebben binnen gesleept, dat ze de coronacrisis als enige land hebben overwonnen. Dat ze een medicijn tegen corona hebben uitgevonden. Laat de Joden gewoon met rust en laat ze hun wetenschappelijke plicht vervullen voor de mensheid.
Bullshit. Er is helemaal geen plicht. Laat de religie buiten de wetenschap graag.
pi_199141821
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 april 2021 19:49 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ja, dat is prima. Het is zo dat in 1917 dat land is toegewezen aan de mensen die toen 'de Joden' werden genoemd, daar vielen gewoon al die volken onder.
En dat was een fundamentele fout; land toewijzen aan mensen die een bepaalde religie aanhangen.
pi_199141849
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 april 2021 20:11 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Dus even een schets. Ik ben van Joodse komaf, maar in Nederland geboren, mijn voorouders ook. Jij vindt het dan echt te rechtvaardigen dat ik ergens op een nderzetting ga wonen?
Zet dat uit je hoofd. "Joodse komaf" bestaat niet. Wellicht waren jouw voorouders aanhangers van de joodse religie, maar wat kan jou dat schelen? Als je nog verder teruggaat in de tijd, waren jouw voorouders misschien aanhangers van Baäl, maar wat doet dat ertoe?
pi_199141935
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 april 2021 20:52 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:

[..]

En dat was een fundamentele fout; land toewijzen aan mensen die een bepaalde religie aanhangen.
Het was een feit dat die mensen al 2000 jaar geen thuis hadden, werden vervolgd en gediscrimineerd. Ze hoopten door die mensen een thuisland te geven dat te kunnen stoppen.

Verder blijft jouw ontkennen dat ze ook toen ze gespreid leefden echt wel apart leefden van de rest en dus gewoon echt afstammelingen zijn van het volk dat 2000 jaar geleden werd verjaagd wel echt lachwekkend. Het doet er namelijk helemaal niet toe.

[ Bericht 8% gewijzigd door Hanca op 24-04-2021 21:05:16 ]
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_199141968
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 april 2021 20:59 schreef Hanca het volgende:

[..]

Het was een feit dat die mensen al 2000 jaar geen thuis hadden, werden vervolgd en gediscrimineerd. Ze hoopten door die mensen een thuisland te geven dat te kunnen stoppen.
Dat klopt niet. In de VS waren en zijn ze van harte welkom. En ook in Argentinië, Canada, India, etc.
pi_199142113
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 april 2021 21:00 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:

[..]

Dat klopt niet. In de VS waren en zijn ze van harte welkom. En ook in Argentinië, Canada, India, etc.
Dat waren ze echt niet altijd.

En zelfs al zou dat zo zijn: het werd die mensen toegewezen, dan mogen ze er gaan wonen. En dan is het eerder dubieus dat er NA dat toewijzen anderen zijn gaan wonen die dan plots claimen de oudste rechten te hebben.

De Israëli hebben gewoon recht op hun staat. De Palestijnen ook. Naast elkaar. Israël moet van Palestijns gebied afblijven, de Palestijnen moeten Israël erkennen en niet meer aanvallen. Beiden verdienen sancties omdat ze dat niet doen.

Maar goed, helaas zal dat voorlopig een utopie blijven.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_199142130
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 april 2021 21:05 schreef hoedenderand het volgende:
Zal ik ook nog even alle Joodse grootmeesters in het schaken opnoemen?
Zoals je zelf ook al aangeeft, bestaat het merendeel hiervan uit Oost-Europeanen en Russen. En daar werd en wordt nu eenmaal veel geschaakt, ja. Welke religie die mensen aanhangen, is totaal irrelevant.
pi_199142226
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 april 2021 21:09 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:

[..]

Zoals je zelf ook al aangeeft, bestaat het merendeel hiervan uit Oost-Europeanen en Russen. En daar werd en wordt nu eenmaal veel geschaakt, ja. Welke religie die mensen aanhangen, is totaal irrelevant.
Het zijn Ashkenazi joden het zit besloten in hun DNA. en de helft van dat lijstje komt uit Amerika.

Als alle Joden wereldwijd genetisch nauw met elkaar verbonden zijn, dan vraag ik door: bestaat er dan een Joods gen of combinatie van genen? Als het aan de Amerikaanse geneticus Harry Ostrer ligt, kan het Joodse volk zelfs als een duidelijke etnische eenheid worden gezien. In zijn Legacy: A Genetic History of the Jewish People (Oxford University Press, 2012) toont hij aan, dat Joden niet alleen geloofsbroeders zijn, maar gewoon een echt volk
pi_199142419
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 april 2021 21:13 schreef hoedenderand het volgende:

[..]

Het zijn Ashkenazi joden het zit besloten in hun DNA. en de helft van dat lijstje komt uit Amerika.

Als alle Joden wereldwijd genetisch nauw met elkaar verbonden zijn, dan vraag ik door: bestaat er dan een Joods gen of combinatie van genen? Als het aan de Amerikaanse geneticus Harry Ostrer ligt, kan het Joodse volk zelfs als een duidelijke etnische eenheid worden gezien. In zijn Legacy: A Genetic History of the Jewish People (Oxford University Press, 2012) toont hij aan, dat Joden niet alleen geloofsbroeders zijn, maar gewoon een echt volk
Ja, dat is de opvattingen van één man. Er bestaan andere onderzoekers, ook joodse, die precies het tegenovergestelde beweren.
pi_199142516
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 april 2021 21:22 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:

[..]

Ja, dat is de opvattingen van één man. Er bestaan andere onderzoekers, ook joodse, die precies het tegenovergestelde beweren.
Kortom: jij en ik weten het niet, want we kunnen onmogelijk zelf bewijzen wie er gelijk heeft. Daar zo stellig over zijn is dus nogal vreemd.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_199142550
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 april 2021 21:22 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:

[..]

Ja, dat is de opvattingen van één man. Er bestaan andere onderzoekers, ook joodse, die precies het tegenovergestelde beweren.
Bij Herritage kunnenze het DNA extraheren en isoleren van een specifieke joodse subgroep.

Het rapport toont de verschillende Joodse regio's van herkomst welke zijn geïdentificeerd in het DNA, zoals Asjkenazisch Joods, Sefardisch Joods (Noord-Afrikaans), Ethiopisch Joods, Mizrachi Joods (Iraans/Irakees) of Jemenitisch Joods.

Met DNA Matching functies kan het bepaalde indicaties verschaffen over het hebben van Joodse voorouders door ruwe autosomale DNA te vergelijken met andere ruwe DNA data in de database, die geüpload zijn door andere MyHeritage deelnemers. Gegenereerde DNA matches kunnen mogelijk een indicatie verschaffen over Joodse voorouders en of er overeenkomsten zijn met andere die joods zijn.
pi_199142639
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 april 2021 21:26 schreef Hanca het volgende:

[..]

Kortom: jij en ik weten het niet, want we kunnen onmogelijk zelf bewijzen wie er gelijk heeft. Daar zo stellig over zijn is dus nogal vreemd.
Je kunt toch gewoon je gezonde verstand gebruiken?

Een jood in Argentinië spreekt Argentijns, eet Argentijns, houdt van Argentijnse cultuur en trouwt met andere Argentijnen.

Een jood in India spreekt Indiaas, eet Indiaas, houdt van Indiase cultuur en trouwt met andere Indiërs.

Een jood in Ethiopië spreekt Ethiopisch, eet Ethiopisch, houdt van Ethiopische cultuur en trouwt met andere Ethiopiërs.

Enzovoorts.

Het enige dat deze mensen gemeenschappelijk hebben, is hun religie. Maar dat is niet bijzonder, want in al die landen zijn ook mensen die de christelijke of islamitische religie aanhangen. Toch hoor je niet over het "christenvolk" of het "islamvolk". Omdat het onzin is.
pi_199142758
En die opmerkingen kloppen dus niet. Ze eten Kosjer Joods voedsel, op Joodse wijze bereidt. Ze houden van de Joodse cultuur. En ze trouwen met andere Joden. Ze spreken inderdaad in de samenleving de taal van het land, maar onderling hebben ze heel vaak een eigen dialect.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_199142830
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 april 2021 21:34 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:

[..]

Je kunt toch gewoon je gezonde verstand gebruiken?

Een jood in Argentinië spreekt Argentijns, eet Argentijns, houdt van Argentijnse cultuur en trouwt met andere Argentijnen.

Een jood in India spreekt Indiaas, eet Indiaas, houdt van Indiase cultuur en trouwt met andere Indiërs.

Een jood in Ethiopië spreekt Ethiopisch, eet Ethiopisch, houdt van Ethiopische cultuur en trouwt met andere Ethiopiërs.

Enzovoorts.

Het enige dat deze mensen gemeenschappelijk hebben, is hun religie. Maar dat is niet bijzonder, want in al die landen zijn ook mensen die de christelijke of islamitische religie aanhangen. Toch hoor je niet over het "christenvolk" of het "islamvolk". Omdat het onzin is.
Je kan het beter vergelijken met Zigeuners, deze zijn ook de gehele wereld over getrokken. Nog steeds is hun DNA tot India te herleiden van alle Roma zigeuners wereldwijd. Maar de Roma zigeuners die al eeuwen in Nederland wonen die hebben veel Nederlandse gebruiken overgenomen, toch zijn er ook Roma die Romani spreken in Nederland wonen en kunnen communiceren met Roma in de Balkan.

Roma is een volk zonder land, al meer dan 1200 jaar, de joden waren een volk zonder land zo'n 2000 jaar. wellicht dat de joden in die 2000 jaar meer genetische diversiteit hebben ontwikkeld dan de Roma. Maar ook de joden waren een volk uit Israel hun DNA is divers geworden, maar ze wonen nu weer 70 jaar als volk in Israel, over 300 jaar is weer een volk wat meer genetisch verwantschap heeft dan wat het Surinaamse volk ooit kan krijgen.
pi_199142892
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 april 2021 20:31 schreef Hanca het volgende:

[..]

Een nederzetting in Palestijns gebied? Zeker niet. Daar heeft Israël niks over te zeggen, daar moeten ze weg blijven.

Dat de Israëli jou welkom kunnen heten in hun eigen gebied? Ja, dat vind ik prima.
Jawel, maar rationeel te beredeneren?

Het is toch puur tribalisme, identeits-politiek? vanwege mijn Joodse achtergrond zou ik dus welkom zijn in Israel, terwijl ik gewoon Nederlander ben?

Kom op, het is clownesk.
pi_199142950
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 april 2021 21:46 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Jawel, maar rationeel te beredeneren?

Het is toch puur tribalisme, identeits-politiek? vanwege mijn Joodse achtergrond zou ik dus welkom zijn in Israel, terwijl ik gewoon Nederlander ben?

Kom op, het is clownesk.
Maar jij bent ook geen jood.
pi_199142955
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 april 2021 21:46 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Jawel, maar rationeel te beredeneren?

Het is toch puur tribalisme, identeits-politiek? vanwege mijn Joodse achtergrond zou ik dus welkom zijn in Israel, terwijl ik gewoon Nederlander ben?

Kom op, het is clownesk.
Maar dat mag toch? Waarom zou ik Israël verbieden om mensen toe te laten?
Ik heb trouwens geen idee of mensen zonder Joodse achtergrond niet welkom zijn, ik ben nooit van plan geweest daarheen te emigreren.

Nogmaals: ik ben totaal niet pro-Israël. Maar dat ze daar een land mogen hebben en daar zelf mogen bepalen wie er komt wonen, dat is gewoon een onbetwistbaar feit. Dat ze weg moeten blijven uit Palestijns gebied ook.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_199142997
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 april 2021 21:50 schreef Hanca het volgende:

[..]

Maar dat mag toch? Waarom zou ik Israël verbieden om mensen toe te laten?
Ik heb trouwens geen idee of mensen zonder Joodse achtergrond niet welkom zijn, ik ben nooit van plan geweest daarheen te emigreren.

Nogmaals: ik ben totaal niet pro-Israël. Maar dat ze daar een land mogen hebben en daar zelf mogen bepalen wie er komt wonen, dat is gewoon een onbetwistbaar feit. Dat ze weg moeten blijven uit Palestijns gebied ook.
Van alles mag. Maar ik mag dat belachelijk vinden en er dan ook flink om lachen.

Vooral gezien dit conflict daadwerkelijk geopolitieke consequenties heeft. Er mag wel eens een einde aan komen. Laten we beginnen Jeruzalem weer van de kerk te maken :)
pi_199142998
ik heb een geringe hoeveelheid Ashkenazi DNA in mij, daarmee red ik het misschien niet, maar ik wil mij wel aanmelden bij het Israëlische leger om tegen de Palestijnen te vechten, dus wellicht ben ik wel welkom. Ik ben helemaal aan, ik ben er klaar voor!!
pi_199143015
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 april 2021 21:52 schreef hoedenderand het volgende:
ik heb een geringe hoeveelheid Ashkenazi DNA in mij, daarmee red ik het misschien niet, maar ik wil mij wel aanmelden bij het Israëlische leger om tegen de Palestijnen te vechten, dus wellicht ben ik wel welkom. Ik ben helemaal aan, ik ben er klaar voor!!
  zaterdag 24 april 2021 @ 21:59:22 #187
476957 Ciclon
San Lorenzo de Almagro
pi_199143128
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 april 2021 18:47 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:

[..]

Ach, het is ook allemaal irrelevant. Punt blijft dat het immoreel is om een stuk grondgebied te claimen op basis van een veronderstelde en onbewezen afstamming van duizenden jaren geleden en de gemeenschappelijke interesse in een dubieus religieus boekwerkje.
Klopt. Maar het is een misverstand om te denken dat Palestina anders had bestaan of een bakermat van vrede, voorruitgang en verlichting (in de geest) zou zijn. Vele moslims denken serieus dat het ook maar enige bestaansrecht heeft, terwijl het eerder failliete staat ala Yemen zou zijn of onderdeel van Jordanie. Daarnaast zijn de demografische gegevens van het huidige Israel niet heel veel anders dan toenertijd onder het Osmaanse Rijk. Het percentage Joden waren al vrij hoog (op gebied in Polen/Oekraine, omgeving Lviv na) hoger dan elders te wereld. Door meerdere pogroms en genocides, door de Duitsers, moslims en Slaven, zijn vele Joden naar Israel en(!) VS en Argentinie vertrokken. (die laatste 2 vooral Ashkenazi) Daardoor is het aandeel Joden in Israel sterker gegroeid dan het aantal moslims, van wie velen er ook trokken naar Israel.

Er is natuurlijk een reden waarom de Inheemse Christenen en Druze veel minder negatief zijn over de staat Israel. Die weten natuurlijk dat het anders met hen gedaan is in het Midden- Oosten.
pi_199143196
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 april 2021 21:57 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Absoluut. Ze moesten niets van tuig zoals jij hebben.
Zionisme is de enige weg naar verlossing en bevrijding, Kravmaga is een prachtige gevechtsport, daarmee krijg je die stenengooiers wel klein, ze moeten verder de woestijn in gedreven worden. Joodse volk is uitverkoren.
  zaterdag 24 april 2021 @ 22:05:33 #189
476957 Ciclon
San Lorenzo de Almagro
pi_199143249
Je kan de Joden uit Europa enigzins vergelijken met de Zigeuners, alleen stonden die laatste over het algemeen meer open tot assimilatie voor de start van de ontkerkelijking in Europa. Dat heeft te maken met het feit dat men geen strak georganiseerde religie aan hing.

Trouwens, alle Ashkenazie Joden stammen af van ong. 10 families die ten tijden van het Romeinse Rijk zijn geeemigreerd van Italie naar de Rijnvalei (Duitsland/Zwitserland) en door de pest werd verdreven naar Oost Europa.
  Moderator zaterdag 24 april 2021 @ 23:42:21 #190
54278 crew  Tijger_m
42
pi_199145408
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 april 2021 21:40 schreef Hanca het volgende:
En die opmerkingen kloppen dus niet. Ze eten Kosjer Joods voedsel, op Joodse wijze bereidt. Ze houden van de Joodse cultuur. En ze trouwen met andere Joden. Ze spreken inderdaad in de samenleving de taal van het land, maar onderling hebben ze heel vaak een eigen dialect.
Nou nee. Dat doen eigenlijk vooral Joden die ook de joodse religie aanhangen. Ik ben joods en eet niet kosher, ik heb geen joodse vrouw en ik heb niets met "Joodse" cultuur. Bij toeval van geboorte, mijn moeder was joods, ben ik dus technisch ook joods. Zelf heb ik daar geen enkele voeling mee, ik ben Nederlander en Rotterdammer en wereldburger. Klaar.

Mijn vriend in het VK is ook joods door geboorte, eet niet kosher, doet niet aan "joodse" cultuur en staat er eigenlijk hetzelfde in als ik.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  zondag 25 april 2021 @ 17:50:41 #191
476957 Ciclon
San Lorenzo de Almagro
pi_199153842
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 april 2021 23:42 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Nou nee. Dat doen eigenlijk vooral Joden die ook de joodse religie aanhangen. Ik ben joods en eet niet kosher, ik heb geen joodse vrouw en ik heb niets met "Joodse" cultuur. Bij toeval van geboorte, mijn moeder was joods, ben ik dus technisch ook joods. Zelf heb ik daar geen enkele voeling mee, ik ben Nederlander en Rotterdammer en wereldburger. Klaar.

Mijn vriend in het VK is ook joods door geboorte, eet niet kosher, doet niet aan "joodse" cultuur en staat er eigenlijk hetzelfde in als ik.
Het grappige is, dat men in de moederlijn juist native is aan het gebied waar zij wonen. Bij Ashkenazie vaak Germaans of Slavisch, bij Sefardisch vaak Iberisch of Berbers, bij Beta Israel Ethiopisch.

Dat is wel een flinke error mbt Jodendom.
  zondag 25 april 2021 @ 22:53:35 #192
476957 Ciclon
San Lorenzo de Almagro
pi_199181244
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 april 2021 21:59 schreef Ciclon het volgende:

[..]

Klopt. Maar het is een misverstand om te denken dat Palestina anders had bestaan of een bakermat van vrede, voorruitgang en verlichting (in de geest) zou zijn. Vele moslims denken serieus dat het ook maar enige bestaansrecht heeft, terwijl het eerder failliete staat ala Yemen zou zijn of onderdeel van Jordanie. Daarnaast zijn de demografische gegevens van het huidige Israel niet heel veel anders dan toenertijd onder het Osmaanse Rijk. Het percentage Joden waren al vrij hoog (op gebied in Polen/Oekraine, omgeving Lviv na) hoger dan elders te wereld. Door meerdere pogroms en genocides, door de Duitsers, moslims en Slaven, zijn vele Joden naar Israel en(!) VS en Argentinie vertrokken. (die laatste 2 vooral Ashkenazi) Daardoor is het aandeel Joden in Israel sterker gegroeid dan het aantal moslims, van wie velen er ook trokken naar Israel.

Er is natuurlijk een reden waarom de Inheemse Christenen en Druze veel minder negatief zijn over de staat Israel. Die weten natuurlijk dat het anders met hen gedaan is in het Midden- Oosten.
In 1872 was nog maar 4% van de bevolking joods, dat is nu ongeveer 75%.

  Moderator dinsdag 27 april 2021 @ 18:22:30 #194
54278 crew  Tijger_m
42
pi_199182114
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 april 2021 17:08 schreef Jemoederniet het volgende:

[..]

In 1872 was nog maar 4% van de bevolking joods, dat is nu ongeveer 75%.

[ afbeelding ]
Zoek eens op Joodse diaspora.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_199183528
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 april 2021 18:22 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Zoek eens op Joodse diaspora.
Hoezo? Zoek zelf.
  dinsdag 27 april 2021 @ 21:01:44 #196
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_199184259
Al het geneuzel over wie wel of niet een rechtmatige claim heeft op het gebied is een volledig zinloos. Israel heeft alle kaarten in handen en als het puntje bij paaltje komt geeft niemand ene moer om de Palestijnen.

Waarom zou Israel de status quo opofferen voor een tweestatenoplossing die het land mogelijk zal verzwakken?
  dinsdag 27 april 2021 @ 21:31:59 #197
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_199184895
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 april 2021 21:01 schreef detaris het volgende:
Al het geneuzel over wie wel of niet een rechtmatige claim heeft op het gebied is een volledig zinloos. Israel heeft alle kaarten in handen en als het puntje bij paaltje komt geeft niemand ene moer om de Palestijnen.

Waarom zou Israel de status quo opofferen voor een tweestatenoplossing die het land mogelijk zal verzwakken?
Omdat het misschien niet zo chill is om een staat te onderhouden dmv steeds verdergaande vormen van apartheidspolitiek.
pi_199226337
quote:
Prachtig hoeveel genetische diversiteit onder joden is ontstaan in 2000 jaar tijd en toch elke groep zijn identiteit al 2000 jaar heeft vast weten te houden ondanks de genetische afsplitsingen. Een fysiek kenmerk wat vele joden hebben overgehouden in vele genetische afsplitsingen is de markante neus. maar na 2000 jaar migratie over de hele wereld kan het niet anders dat de genetische diversiteit sterk uiteen gaat lopen, toch voelen ze na 2000 jaar nog steeds een sterke verbondenheid, dat is wel heel mooi.
pi_203105336
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 april 2021 21:01 schreef detaris het volgende:
Al het geneuzel over wie wel of niet een rechtmatige claim heeft op het gebied is een volledig zinloos.

Israel heeft alle kaarten in handen en als het puntje bij paaltje komt geeft niemand ene moer om de Palestijnen.

Waarom zou Israel de status quo opofferen voor een tweestatenoplossing die het land mogelijk zal verzwakken?
Israel wil natuurlijk alles veroveren (met hun lachwekkende claim op land verhaal) alleen de internationale gemeenschap staat gedeeltelijk in de weg nog.
pi_203112722
quote:
0s.gif Op zondag 9 januari 2022 08:56 schreef BookFreak het volgende:

[..]
Israel wil natuurlijk alles veroveren (met hun lachwekkende claim op land verhaal) alleen de internationale gemeenschap staat gedeeltelijk in de weg nog.
Waarom zouden ze dat willen? Dan dragen ze ook ineens (een grotere mate van) verantwoordelijkheid voor alle Palestijnen die in die gebieden wonen. Zolang de internationale gemeenschap er geen daadwerkelijke consequenties aan vast hangt is, zoals detaris al zegt, de status quo van nu de best mogelijke situatie voor Israël.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')