abonnement bol.com Unibet Coolblue
  dinsdag 13 april 2021 @ 22:08:14 #1
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_198994322
Hoi allen,

Ik heb een appartement gekocht in een groot complex. Allemaal leuk, maar het appartement komt uit 1975 en de groepenkast is niet voorzien van aardlekschakelaars. Wel zit er een hoofdschakelaar in. Daar gaan we dus wat aan doen. De groepenkast wordt hoe dan ook vervangen, geen probleem. Een elektriciteitsmeter heb ik niet, dat wordt omgeslagen over alle appartementen.

Om van de nood een deugd te maken wil ik ook gelijk wat extra groepen laten aanleggen: voor een wasdroger (moet nu delen met wasmachine), voor in de keuken (flexibiliteit voor een oven/waterkoker e.d.) en een extra groep voor naar het balkon (een BBQ en een terrasverwarmer, maar ook lampjes e.d.). Allemaal leuk en aardig, maar het liefst wil ik geen sleuven in het hele appartement hoeven aan te leggen. Dan is het alternatief PVC-leidingen (die gele). Maar dat ziet er dan weer heel lelijk uit. Is er een alternatief? Ik zat te denken aan die balkvormige leidingen die bij plafonds gebruikt worden om een lamp op te hangen: van een lichtpunt naar de plek waar de lamp hangt. Maar goed, is het wel conform de geldende normen om die ook bij 3x2,5mm draden te gebruiken?

Waarschijnlijk besteed ik de hele klus in een keer uit en zal een elektricien er wel raad mee weten. Maar goed, een elektricien is ook gewend met die gele pvc-leidingen te werken. Vandaar dat ik benieuwd was wat de mogelijkheden zijn :)

Alvast bedankt.
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
  dinsdag 13 april 2021 @ 22:24:25 #2
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_198994634
Je kan plintgoten gebruiken icm YVMK kabels. Meestal gaan die tegen de vloer, maar ze kunnen natuurlijk ook tegen het plafond.

Je kan ook wandgoten gebruiken, maar die zijn al een stuk groter.

Als je toch het hele huis nog moet verbouwen kan je ook overwegen toch geel pvc gebruiken en dat aftimmeren met een koof, die je dan door de hele kamer laat lopen waar je dan iets leuks met led of inbouwspotjes doet.
So we just called him Fred
  dinsdag 13 april 2021 @ 22:41:22 #3
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_198994940
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 april 2021 22:24 schreef Fred het volgende:
Je kan plintgoten gebruiken icm YVMK kabels. Meestal gaan die tegen de vloer, maar ze kunnen natuurlijk ook tegen het plafond.

Je kan ook wandgoten gebruiken, maar die zijn al een stuk groter.

Als je toch het hele huis nog moet verbouwen kan je ook overwegen toch geel pvc gebruiken en dat aftimmeren met een koof, die je dan door de hele kamer laat lopen waar je dan iets leuks met led of inbouwspotjes doet.
Top, dank je wel, dat geeft wel mogelijkheden!

En: nee, ik ga niet het hele appartement verbouwen (integendeel). Zou dat wel zo zijn dan zou ik wel sleuven (laten) aanleggen natuurlijk. De groepenkast aanpakken en het voeg/kitwerk van de badkamer bijwerken is het enige wat ik heb voorzien. En naar eigen smaak schilderen/behangen en inrichten natuurlijk. :)
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
pi_198994978
P25
Vakman pur sang
  Moderator dinsdag 13 april 2021 @ 22:55:04 #5
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_198995187
Het enige alternatief voor een volledige opbouw installatie is een P25 of K25 plattebuis systeem,
P25 en K25 verschillen iets qua montage. P25 heeft een dubbele bodem, waardoor je direct kunt schroeven.
K25 wordt op een soort klikbeugeltjes, die je eerst monteert, bevestigd. :)

Van beide plattebuis systemen heb je allerlei hulpstukken. Al kun je in de reguliere bouwmarkt lang niet alles krijgen.

https://www.attema.com/nl(...)5-plattebuissysteem/
pi_198995301
Als je gekocht hebt zou ik t gewoon goed doen ipv budget, want je koopt t voor jaren. En dan zou ik geen halfbakken oplossing met goten kiezen.
pi_198997375
Je hebt ook zwarte instalatiebuis.





[ Bericht 19% gewijzigd door jpajs op 14-04-2021 09:14:25 (sok toegevoegd) ]
Jeroentje.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')