abonnement Unibet Coolblue
pi_198977696
Dag lui, iemand in mijn kringen heeft haar appartement verkocht. Ze heeft zojuist een e-mail gekregen van de notaris met dat de VVe niet reageert. Ze hebben geprobeerd meerdere malen met hen contact op te nemen blijkbaar. Maar in hoeverre is dit van belang voor de verkoper?

Als ik google, dan begrijp ik dat de VVe dan nog op het laatste moment nog met achterstallige nota's kan komen. Maar als zij niet reageren, dan is het toch niet haar probleem? Want tja, 3:83 en 3:84. Waarschijnlijk heeft dit dan te maken met artikel 5:122 BW. Maar er is toch geen inspanningsverplichting vanuit de kant van de verkoper? Of ben ik nou gek.

Iemand hier ervaring mee?
pi_198978291
Notaris is aansprakelijk en dat wil hij niet
quote:
De notaris is verplicht om in de leveringsakte mededeling te doen van het totaalbedrag van de achterstand vve. Ook moet de notaris de achterstand inhouden op de koopsom en aan de Vereniging van Eigenaren (VvE) voldoen. Als de notaris dat niet doet, dan is hij jegens de VvE aansprakelijk.

Omdat de notaris dan in strijd met een wettelijke plicht heeft gehandeld (zie art. 5:122 BW) heeft gehandeld, staat ook vast dat hij onrechtmatig handelde. De VvE lijdt daardoor schade: die schade is even groot als de vordering die is blijven bestaan en die onverhaalbaar is. De VvE kan daarom vorderen dat de notaris die schade vergoedt, door zelf de achterstand te voldoen.
pi_198978704
quote:
1s.gif Op maandag 12 april 2021 20:50 schreef KrekelJapie het volgende:
Notaris is aansprakelijk en dat wil hij niet
[..]

Ah, ja. Thanks. Ook heb ik wat jurisprudentie gevonden dat inderdaad de notaris aansprakelijk is. Maar dat de notaris dan weer niet hoeft te betalen.

Is dit geen grond van de notaris om te staken met de werkzaamheden of oid?
pi_198982236
Verwacht TS kosten?
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  dinsdag 13 april 2021 @ 09:12:09 #5
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_198982489
Is beheer uit handen gegeven?

Zo nee, ga eens gewoon even aanbellen joh ...
Dum de dum
pi_198988146
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 april 2021 08:37 schreef phpmystyle het volgende:
Verwacht TS kosten?
Eh, nee. Want het is niet mijn huis :D ik heb nooit gewoond in een VVE pandje.
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 april 2021 09:12 schreef Fe2O3 het volgende:
Is beheer uit handen gegeven?

Zo nee, ga eens gewoon even aanbellen joh ...
Dat is het dus. Communicatie is niet mogelijk. Meneertje die erover gaat is: ziek, op vakantie, niet bereikbaar, heeft corona, bestaat niet etc.

Maar waarom zou zij, of ik namens haar, bellen met het VVE bestuur als het niet nodig is. Dat is dus zeg maar mijn vraag, weetjewel.
pi_198988239
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 april 2021 16:02 schreef RoW_0 het volgende:
of ik namens haar
Witte ridder gespot. Nee ik zou de communicatielijntjes kort houden en geen onnodige potentiële ruis veroorzaken door tussenpersoontje te spelen.
pi_198988869
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 april 2021 16:10 schreef SignificanteAnder het volgende:

[..]

Witte ridder gespot. Nee ik zou de communicatielijntjes kort houden en geen onnodige potentiële ruis veroorzaken door tussenpersoontje te spelen.
Dat is fijn dat jij het compleet zou negeren.
pi_198989005
Let op dat de waarde in het reservefonds e.d. ook meegerekend kunnen worden in de overdracht ( voor de belastingen o.a.). Dus het is wel belangrijk.

Als de beheerder niet reageert, laat haar het bestuur aanspreken. En verkoper heeft zelf vast ook toegang tot ene online portaal met gegevens. Kan ze dat al niet aanleveren?
dag
pi_198989609
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 april 2021 17:08 schreef Peter het volgende:
Let op dat de waarde in het reservefonds e.d. ook meegerekend kunnen worden in de overdracht ( voor de belastingen o.a.). Dus het is wel belangrijk.

Als de beheerder niet reageert, laat haar het bestuur aanspreken. En verkoper heeft zelf vast ook toegang tot ene online portaal met gegevens. Kan ze dat al niet aanleveren?
Dank voor de toelichting. Maar wat bedoel je met precies met "voor de belastingen"? Want als ik google, dan heeft dit te maken met de WOZ-waardes. Maar dat boeit de verkoper toch niet meer? Die wil alleen dat de overdracht doorgaat en mag cashen.

Ik lees hier dat voor deze bijdrage is de koper van het appartementsrecht aansprakelijk is volgens art. 5:166 lid 3.
pi_198990329
Een VVE heeft een reserve fonds voor onderhoud, dat fonds is eigendom van de VVE maar de leden moeten vermogens belasting betalen over "hun deel" van dat vermogen.

Veel VVE vereisen ook een eenmalig "adminstratie kosten" bij het kopen van een appartement

Dat soort informatie heeft de notaris nodig van het bestuur van de VVE
pi_198990831
quote:
14s.gif Op dinsdag 13 april 2021 16:55 schreef RoW_0 het volgende:

[..]

Dat is fijn dat jij het compleet zou negeren.
Je woorden in de mond leggerij en denken in valse dilemma's zeggen mij alweer voldoende. Je kan iemand prima een steuntje in de rug geven zonder alle communicatie over te nemen hoor. :')
pi_198990938
Ik word denk ik niet zo goed begrepen. Wat de rechten en plichten van de VVe en notaris zijn is mij bekend en staan vermeld in de wet.

Maar mijn vraag gaat er over: of de notaris kan staken of weigeren de overdracht te laten doorgaan als de VVe slaapt of laks is.

Inmiddels is het documentje binnen trouwens, blijkbaar hebben ze vandaag 15 keer gebeld.
  dinsdag 13 april 2021 @ 19:43:46 #14
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_198991506
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 april 2021 19:23 schreef RoW_0 het volgende:
Maar mijn vraag gaat er over: of de notaris kan staken of weigeren de overdracht te laten doorgaan als de VVe slaapt of laks is.
Op dat moment lijkt me post van een advocaat een goede volgende stap. Richting de VVE dan he. De kosten zijn aantoonbaar, en de schade ook. Dan ben je gewoon het bokje als VVE zijnde.

De notaris die is gek als ie het door laat gaan, dan doet hij zijn werk niet goed. En als notaris bekend staan die zijn werk niet goed doet is slecht voor zaken.
Dum de dum
pi_198992291
Top. Dank allen.Interessant en leerzaam. Topic kan dicht.
pi_198992635
voor de overdrachtsbelasting telt het aandeel in het reservefonds ook mee.

Je koopprijs minus dat aandeel is waar overdrachtsbelasting over wordt berekend.
dag
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')