abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_198977434
Nieuwe user, dus laat vooral weten als ik iets verkeerd doe :)

Ik ben van plan om mijn eerste huis te gaan kopen en ik loop tegen een aantal vragen aan:

- Ik zoek een appartement in Den Haag in de prijsrange rond ¤250.000 - ¤275.000. Nu lees ik geregeld dat overbieden steeds meer de norm is, zeker in de Randstad. Ook zoek ik in redelijk populaire wijken. Ik vraag me af of er users zijn die iets kunnen zeggen wat een redelijk bedrag aan overbieden is waar ik rekening mee zou moeten houden.

- Sommige mensen om me heen hebben een huis gekocht zonder aankoopmakelaar. Ik hoor echter ook verhalen dat dat niet te doen is in de Randstad en ook nog in een prijsrange waar je met 50 andere starters concurreert. Ik lees alle pro's en contra's natuurlijk online, maar wellicht zijn hier users die hier ervaring mee hebben in Den Haag? En waar zou ik bij het selecteren van een aankoopmakelaar op moeten letten? Vooral op de offerte? Wat wel en niet door de makelaar gedaan wordt? Of het een makelaar is die alleen aankoop en geen verkoop doet? Naja, alle tips welkom ;)

- Ik vind zo veel geld uitgeven best een stap. Daardoor vind ik het best bizar dat je al zo snel moet beslissen of je een bod uitbrengt of niet na een bezichtiging. Is de standaard tegenwoordig echt dat je genoegen neemt met 1 bezichtiging? Zijn er nog tips om hiermee om te gaan?

Dank voor alle nuttige reacties alvast! ^O^
pi_198977521
Buiten de Randstad hier maar ook hier word je al niet serieus genomen zonder aankoopmakelaar.

Het ligt een beetje aan de wijk/staat van de woning maar zonder 15-20k overbieden ben je eigenlijk al kansloos.
pi_198977923
quote:
1s.gif Op maandag 12 april 2021 20:01 schreef Fugue het volgende:
Buiten de Randstad hier maar ook hier word je al niet serieus genomen zonder aankoopmakelaar.

Het ligt een beetje aan de wijk/staat van de woning maar zonder 15-20k overbieden ben je eigenlijk al kansloos.
Thanks voor je reactie!

Waar merk je dat in de praktijk aan, dat je niet serieus wordt genomen?
pi_198977933
quote:
0s.gif Op maandag 12 april 2021 20:22 schreef Guay het volgende:

[..]

Thanks voor je reactie!

Waar merk je dat in de praktijk aan, dat je niet serieus wordt genomen?
Dan maakt de makelaar geen haast je uit te nodigen voor een bezichtiging. Of je komt op de reservelijst.
  Knapste mannelijke user 2022 maandag 12 april 2021 @ 20:25:27 #5
206731 Mortaxx
Doomer
pi_198977957
quote:
1s.gif Op maandag 12 april 2021 20:23 schreef Fugue het volgende:

[..]

Dan maakt de makelaar geen haast je uit te nodigen voor een bezichtiging. Of je komt op de reservelijst.
Dat is omdat makelaars elkaar daarmee aan extra omzet helpen

Smerig volk
Op dinsdag 31 oktober 2023 22:09 schreef Ama het volgende:
Poepie
  maandag 12 april 2021 @ 20:30:36 #6
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_198978040
Ik heb net een appartement gekocht in Rijswijk (vlakbij winkelcentrum In de Boogaard). Aankoopmakelaar absoluut nodig. Niet eens voor bezichtigingen, wel voor de onderhandelingen... Veel aankoopmakelaars zoeken trouwens niet voor je. Soms hebben ze iets voor je in de aanbieding (beetje ons kent ons, dus spelen ze elkaar wat toe qua tips), vaak echter moet je zelf zoeken. Waar een makelaar wel goed voor is, is dat deze je toegang geeft tot een service waar alle funda-huizen daags voor plaatsing op funda op worden geplaatst. Dan weet je in ieder geval (iets) eerder wat in de aanbieding komt. Andere suggestie is om de facebookpagina’s en websites van makelaars bij te houden. Zorg er dus voor dat je weet welke makelaars in welke buurt okay zijn. In Bezuidenhout bijvoorbeeld: Van Paaschen, Langezaal en Are-makelaars. In Rijswijk en Ypenburg/Leidschenveen is het veel O&V en Schieland/Borsboom.

Overbieden is inderdaad de norm, tot wel een procent of 20 t.o.v. vraagprijs, zeker bij gezinswoningen en in het wat lagere segment. Let daarom vooral goed op waar je op gaat bieden en met welke voorwaarden!! Met name bij appartementen in kleinere complexen, of rijtjes van 3 of 6 appartementen is dat redelijk de hel: je hebt totaal geen zicht op de staat van ondehoud. De informatie over de Vereniging van Eigenaars (VvE) is een farce. Je loopt het risico om voor dure zaken te komen staan...

Waarom weet ik dit? Vier jaar geleden zelf een appartement in Bezuidenhout verkocht. De VvE was op het moment van verkoop actief en spaarde. Niemand die vroeg hoe lang dat al was... (2 weken dus). Dat appartement kocht ik in 2008 voor zo’n 180k. In 2017 verkocht voor ruim 230k. Nu gaan ze voor meer dan 300k.

Veel complexen in Den Haag (maar ook in andere steden), zeker de leuke jaren 20/30 complexen wisselen elke vier jaar van eigenaar: starter —> relatie —> kinderen —> Vinex. Niemand wil dus de grote reparaties doen (dak, bevestiging balkons met stalen binten e.d.) en dus loop je het risico van de kat in de zak. Onderhoud wordt niet gedaan. Soms wordt nog wel de badkamer of keuken vervangen voor de verkoop: je stopt 6k in een badkamer en krijgt er 20k voor terug, dat idee. Bij de woningen waar die doorstromers naar toe willen (Ypenburg, rondom Wateringen, Madestein e.d.) is het ook al zwaar overbieden: 2 voormalige starters die een appartement met beiden een ton overwaarde verkopen en dan samen voor 5 ton een rijtjeshuis zonder eigen parkeerplaats, maar wel met tuin(tje). Yep, de Haagse woningmarkt (inclusief Voorburg en Rijswijk) is echt zwaar onverspannen.

Wil je een instapklaar appartement? Zet je grens op 250k en hoop dat er wat leuks langs komt. Kans is niet groot, zeker niet in Zeeheldenbuurt, Statenkwartier, Scheveningen, Kijkhduin, Bomen/vruchtenbuurt, Bezuidenhout. Laak wordt ook steeds lastiger. Komt er wel wat leuks langs in die range? Succes met overbieden tegen beleggers/speculanten. Wil je een klushuis? Dan stijgen je kansen, maar ook je risico’s. Wat je ook kan doen is om niet in de populaire wijken te kijken, maar net even verder: Loosduinen, Zuid-west (Morgenster, Vredenburch, Moerwijk) of Rijswijk/Voorburg. Die laatsen klinken minder Haags (voor wat het waard is natuurlijk) en hebben hogere lokale lasten (scheelt maar zo een paar honderd euro per jaar).

Succes!
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
pi_198978155
quote:
0s.gif Op maandag 12 april 2021 19:56 schreef Guay het volgende:
- Ik zoek een appartement in Den Haag in de prijsrange rond ¤250.000 - ¤275.000. Nu lees ik geregeld dat overbieden steeds meer de norm is, zeker in de Randstad. Ook zoek ik in redelijk populaire wijken. Ik vraag me af of er users zijn die iets kunnen zeggen wat een redelijk bedrag aan overbieden is waar ik rekening mee zou moeten houden.
Is lastig te zeggen, want het verschilt per regio, en ook nog weleens per makelaar, hoe de vraagprijs wordt ingestoken ten opzichte van de verwachte taxatiewaarde. Als de vraagprijs heel laag wordt ingestoken zal er forser worden overboden.

quote:
0s.gif Op maandag 12 april 2021 19:56 schreef Guay het volgende:
- Sommige mensen om me heen hebben een huis gekocht zonder aankoopmakelaar. Ik hoor echter ook verhalen dat dat niet te doen is in de Randstad en ook nog in een prijsrange waar je met 50 andere starters concurreert. Ik lees alle pro's en contra's natuurlijk online, maar wellicht zijn hier users die hier ervaring mee hebben in Den Haag? En waar zou ik bij het selecteren van een aankoopmakelaar op moeten letten? Vooral op de offerte? Wat wel en niet door de makelaar gedaan wordt? Of het een makelaar is die alleen aankoop en geen verkoop doet? Naja, alle tips welkom
Met aankoopmakelaar kun je makkelijker bezichtigingen regelen. Op Makelaarsland staan voor de aankopende partij bijv. al huizen voordat ze op Funda komen, dus dan zitten de bezichtigingen nog niet gelijk vol als je niet dezelfde minuut laat reageert/laat reageren in het geval van een aankoopmakelaar.

Zelf heb ik gekozen voor een aankoopmakelaar die werkt op basis van een vast bedrag. Als we na 2 jaar nog niet succesvol aan een huis zijn gekomen via hem, betalen we 500 euro. Bij het vinden van een huis 2000 euro. Staat los van de waarde van het huis en het aantal bezichtigingen. Niet regio Den Haag trouwens.

In de regio waar ik zoek wordt een bod zonder aankoopmakelaar überhaupt niet serieus genomen.
quote:
0s.gif Op maandag 12 april 2021 19:56 schreef Guay het volgende:
- Ik vind zo veel geld uitgeven best een stap. Daardoor vind ik het best bizar dat je al zo snel moet beslissen of je een bod uitbrengt of niet na een bezichtiging. Is de standaard tegenwoordig echt dat je genoegen neemt met 1 bezichtiging? Zijn er nog tips om hiermee om te gaan?
Eén keer bezichtigen is redelijk de standaard. Is geen kwestie van genoegen nemen, want vaak is het gewoon 1x bezichtigen en dan bieden op inschrijving. Als je daar geen genoegen mee neemt val je gegarandeerd buiten de boot.

Maar als je ziet dat een woning een maand later nog op Funda staat (zonder onder bod oid) kun je het altijd nog eens proberen. Zo zijn vrienden van me ook aan hun woning gekomen (Nijmegen).
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
pi_198978400
In Groningen is het sinds een aantal jaar minimaal 10% overbieden. Ik heb een x 25% meer gehad toen ik stiekem met bieders ging mailen en ze tegen elkaar op liet bieden.

Over het algemeen zijn er 1 of 2 dagen bezichtigingen en dan neem je degene met het hoogste bod zonder voorbehouden.

Als je een huis echt graag wil raad ik je aan om bij die mensen aan te bellen na de bezichtiging en dan aan te geven dat je 5000 euro meer wil betalen dan de hoogste bieder en je telefoonnummer achterlaten. Dan bied je iig niet per ongeluk veel meer dan de concurrentie.
pi_198978425
Toen wij (2 jaar terug, maar een beetje overspannen woningmarkt) een woning zochten was het goed dat we eerst een aantal woningen bekeken om te 'leren'. De eerste woning die we echt geweldig vonden waren we laat met bezichtigen (de 2e dag). Toen was er al overboden en zouden wij daar overheen moeten. Dat ging ons te rap, we waren er nog niet klaar voor.
Achteraf hadden we het prima kunnen doen, maar daardoor waren we volledig voorbereid toen we echt ons droomhuis zagen. We wisten wat onze grenzen waren en wat we konden en wilden bieden. Niet alleen in de prijs, maar ook in de overige voorwaarden (oplevertermijn, voorbehoud van financiering etc).
Met wat wijsheid en veel geluk is het ons toen gelukt. :)
Succes!
  maandag 12 april 2021 @ 21:24:36 #10
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_198978811
OP, op zich wel eens met onderstaande post maar toch wel iets aan nuancering nodig imho:

quote:
1s.gif Op maandag 12 april 2021 20:30 schreef Goverman het volgende:
Ik heb net een appartement gekocht in Rijswijk (vlakbij winkelcentrum In de Boogaard). Aankoopmakelaar absoluut nodig. Niet eens voor bezichtigingen, wel voor de onderhandelingen... Veel aankoopmakelaars zoeken trouwens niet voor je. Soms hebben ze iets voor je in de aanbieding (beetje ons kent ons, dus spelen ze elkaar wat toe qua tips), vaak echter moet je zelf zoeken. Waar een makelaar wel goed voor is, is dat deze je toegang geeft tot een service waar alle funda-huizen daags voor plaatsing op funda op worden geplaatst. Dan weet je in ieder geval (iets) eerder wat in de aanbieding komt. Andere suggestie is om de facebookpagina’s en websites van makelaars bij te houden. Zorg er dus voor dat je weet welke makelaars in welke buurt okay zijn. In Bezuidenhout bijvoorbeeld: Van Paaschen, Langezaal en Are-makelaars. In Rijswijk en Ypenburg/Leidschenveen is het veel O&V en Schieland/Borsboom.
Ik hoor wel goede verhalen over Korff de Fiets Makelaars hier in Bezuidenhout.
quote:
Overbieden is inderdaad de norm, tot wel een procent of 20 t.o.v. vraagprijs, zeker bij gezinswoningen en in het wat lagere segment. Let daarom vooral goed op waar je op gaat bieden en met welke voorwaarden!! Met name bij appartementen in kleinere complexen, of rijtjes van 3 of 6 appartementen is dat redelijk de hel: je hebt totaal geen zicht op de staat van ondehoud. De informatie over de Vereniging van Eigenaars (VvE) is een farce. Je loopt het risico om voor dure zaken te komen staan...
Nou overdrijf je wel een beetje door je eigen situatie hieronder als de standaard aan te houden.

quote:
Waarom weet ik dit? Vier jaar geleden zelf een appartement in Bezuidenhout verkocht. De VvE was op het moment van verkoop actief en spaarde. Niemand die vroeg hoe lang dat al was... (2 weken dus). Dat appartement kocht ik in 2008 voor zo’n 180k. In 2017 verkocht voor ruim 230k. Nu gaan ze voor meer dan 300k.

Veel complexen in Den Haag (maar ook in andere steden), zeker de leuke jaren 20/30 complexen wisselen elke vier jaar van eigenaar: starter —> relatie —> kinderen —> Vinex. Niemand wil dus de grote reparaties doen (dak, bevestiging balkons met stalen binten e.d.) en dus loop je het risico van de kat in de zak. Onderhoud wordt niet gedaan. Soms wordt nog wel de badkamer of keuken vervangen voor de verkoop: je stopt 6k in een badkamer en krijgt er 20k voor terug, dat idee. Bij de woningen waar die doorstromers naar toe willen (Ypenburg, rondom Wateringen, Madestein e.d.) is het ook al zwaar overbieden: 2 voormalige starters die een appartement met beiden een ton overwaarde verkopen en dan samen voor 5 ton een rijtjeshuis zonder eigen parkeerplaats, maar wel met tuin(tje). Yep, de Haagse woningmarkt (inclusief Voorburg en Rijswijk) is echt zwaar onverspannen.

Wil je een instapklaar appartement? Zet je grens op 250k en hoop dat er wat leuks langs komt. Kans is niet groot, zeker niet in Zeeheldenbuurt, Statenkwartier, Scheveningen, Kijkhduin, Bomen/vruchtenbuurt, Bezuidenhout.
Mwa, vorig jaar is een appartement bij ons in portiek verkocht voor 235k. Was natuurlijk niet in top-staat maar was ook zeker niet uitgewoond.

quote:
Laak wordt ook steeds lastiger. Komt er wel wat leuks langs in die range? Succes met overbieden tegen beleggers/speculanten. Wil je een klushuis? Dan stijgen je kansen, maar ook je risico’s. Wat je ook kan doen is om niet in de populaire wijken te kijken, maar net even verder: Loosduinen, Zuid-west (Morgenster, Vredenburch, Moerwijk) of Rijswijk/Voorburg. Die laatsen klinken minder Haags (voor wat het waard is natuurlijk) en hebben hogere lokale lasten (scheelt maar zo een paar honderd euro per jaar).

Succes!
Beleggers/speculanten zijn nu meer op zoek naar appartementen op de 2e verdieping omdat daar nog flinke marge op te halen is door er een opbouw op te knallen. Die appartementen op de 1e vallen wellicht nog in OP's prijsrange.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
  maandag 12 april 2021 @ 21:26:43 #11
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_198978851
quote:
0s.gif Op maandag 12 april 2021 20:57 schreef emigreer het volgende:
In Groningen is het sinds een aantal jaar minimaal 10% overbieden. Ik heb een x 25% meer gehad toen ik stiekem met bieders ging mailen en ze tegen elkaar op liet bieden.

Over het algemeen zijn er 1 of 2 dagen bezichtigingen en dan neem je degene met het hoogste bod zonder voorbehouden.

Als je een huis echt graag wil raad ik je aan om bij die mensen aan te bellen na de bezichtiging en dan aan te geven dat je 5000 euro meer wil betalen dan de hoogste bieder en je telefoonnummer achterlaten. Dan bied je iig niet per ongeluk veel meer dan de concurrentie.
Ja hoi, Pietje bood 10.000.000,- dus voor 10.005.000,- is het voor jou
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_198978925
quote:
0s.gif Op maandag 12 april 2021 21:26 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]

Ja hoi, Pietje bood 10.000.000,- dus voor 10.005.000,- is het voor jou
Ts zoekt in een andere prijscategorie.
pi_198979182
Dank voor alle reacties! Hier kan ik zeker wat mee.

- Ik was sowieso inderdaad van plan om eerst een paar keer een woning te bezichtigen, puur om het te 'leren' zoals gukde het ook noemt. Tot op heden heb ik alleen huurwoningen bekeken en dan kijk je toch wel naar andere dingen.
- Eigenlijk zegt iedereen dat het redelijk kansloos is zonder aankoopmakelaar, vooral ook om eerder toegang te hebben tot de woningen die online gaan komen. Dus dat wordt zoeken naar een goede (tips zijn welkom natuurlijk :)). Wat Stepperoller noemt qua afspraak lijkt me best redelijk.
- Ik ga ook even goed kijken welke makelaars in de buurten waar ik zoek actief zijn, thanks voor de tips hierover GrumpyFish en Goverman.

En ik zou willen dat ik inderdaad in een andere prijsklasse zou kunnen zoeken ;)
  maandag 12 april 2021 @ 21:46:49 #14
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_198979271
quote:
0s.gif Op maandag 12 april 2021 21:42 schreef Guay het volgende:
Dank voor alle reacties! Hier kan ik zeker wat mee.

- Ik was sowieso inderdaad van plan om eerst een paar keer een woning te bezichtigen, puur om het te 'leren' zoals gukde het ook noemt. Tot op heden heb ik alleen huurwoningen bekeken en dan kijk je toch wel naar andere dingen.
- Eigenlijk zegt iedereen dat het redelijk kansloos is zonder aankoopmakelaar, vooral ook om eerder toegang te hebben tot de woningen die online gaan komen. Dus dat wordt zoeken naar een goede (tips zijn welkom natuurlijk :)). Wat Stepperoller noemt qua afspraak lijkt me best redelijk.
- Ik ga ook even goed kijken welke makelaars in de buurten waar ik zoek actief zijn, thanks voor de tips hierover GrumpyFish en Goverman.

En ik zou willen dat ik inderdaad in een andere prijsklasse zou kunnen zoeken ;)
Korff de Gidts bedoel ik. Klote auto-correct :)
Zelf goede ervaringen met Langezaal.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
  maandag 12 april 2021 @ 21:49:07 #15
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_198979340
quote:
0s.gif Op maandag 12 april 2021 21:24 schreef GrumpyFish het volgende:
OP, op zich wel eens met onderstaande post maar toch wel iets aan nuancering nodig imho:
[..]

Ik hoor wel goede verhalen over Korff de Fiets Makelaars hier in Bezuidenhout.
Die ken ik niet, maar ik ben dan ook al vier jaar weg uit Bezuidenhout. Ik mis Nico’s snackbar nog altijd... (en Spar Angela eigenlijk ook wel, net als de Teresiastraat... ah well)

quote:
Nou overdrijf je wel een beetje door je eigen situatie hieronder als de standaard aan te houden.
[..]
Ik heb dan ook geen vraagprijs + 20% betaald. ;) Maar kreeg wel af en toe wat feedback over verhalen waarbij het wel zo was (van verkopende makelaars, mijn eigen aankoopmakelaar en de gesprekken die zij onderling voerden tijdens een bezichtiging. Zou idd. wel wat overdrijving tussen kunnen zitten.

quote:
Mwa, vorig jaar is een appartement bij ons in portiek verkocht voor 235k. Was natuurlijk niet in top-staat maar was ook zeker niet uitgewoond.
[...]
Ja, dat was vorig jaar heh... En verder maakt de precieze woning ook nog uit (woonlaag, oppervlakte, staat van onderhoud, parkeerbaarheid in de straat...)

[quote]
Beleggers/speculanten zijn nu meer op zoek naar appartementen op de 2e verdieping omdat daar nog flinke marge op te halen is door er een opbouw op te knallen. Die appartementen op de 1e vallen wellicht nog in OP's prijsrange.
Klopt ja, die dakopbouwen zie je overal (waar het qua dakconstructie kan natuurlijk). En het worden er ook echt steeds meer... Maar wat ik bedoel is dat er woningen worden gekocht door beleggers/speculanten voor de verhuur. Dan vindt er geen gedegen onderhoud plaats. Was laatst een stuk van op het journaal, over verloedering in Laak: appartementen die worden gekocht door beleggers die deze vervolgens als een soort hotels verhuren voor arbeiders in het Westland. Hartstikke fout natuurlijk (vanuit hygiëne, brandveiligheid, hoe je met mensen omgaat e.d.), maar er wordt nog niet echt tegen opgetreden in sommige wijken. Gaat wel meer gebeuren denk ik. In mijn eerste huis in Den Haag (Valkenboskwartier, voor TS mogelijk ook nog interessant trouwens) was dat 15 jaar geleden ook een hotspot: veel matrasjesverhuur. Daar werd door de gemeente toen echt wel tegen opgetreden.
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
pi_198979703
quote:
In mijn eerste huis in Den Haag (Valkenboskwartier, voor TS mogelijk ook nog interessant trouwens) was dat 15 jaar geleden ook een hotspot: veel matrasjesverhuur. Daar werd door de gemeente toen echt wel tegen opgetreden.
Ja, daar zit ik ook zeker te kijken. Ook omdat ik denk dat de gentrificatie zoals dat ook met het gebied rond Koningsplein, Weimarstraat, etc. is gebeurd ook steeds meer richting die buurt gaat. Voor zover ik die buurt een beetje ken verschilt het wel aardig per stuk hoe leuk je woont.

(Ik doe nu even of ik het voor het kiezen heb :'( ;) )
  maandag 12 april 2021 @ 22:17:26 #17
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_198979801
quote:
1s.gif Op maandag 12 april 2021 21:49 schreef Goverman het volgende:

[..]

Die ken ik niet, maar ik ben dan ook al vier jaar weg uit Bezuidenhout. Ik mis Nico’s snackbar nog altijd... (en Spar Angela eigenlijk ook wel, net als de Teresiastraat... ah well)
[..]
Loop regelmatig langs Nico maar heb er nog nooit wat gehaald. Een groot gemis hoor ik? :D

quote:
Ik heb dan ook geen vraagprijs + 20% betaald. ;) Maar kreeg wel af en toe wat feedback over verhalen waarbij het wel zo was (van verkopende makelaars, mijn eigen aankoopmakelaar en de gesprekken die zij onderling voerden tijdens een bezichtiging. Zou idd. wel wat overdrijving tussen kunnen zitten.
[..]
Bedoelde meer de beschrijving van VvEs en staat van onderhoud. Je hebt op zich gelijk dat het allemaal onprofessionele VvEs zijn, die regelmatig de zaakjes niet op orde hebben al hebben wij het nog aardig voor elkaar (5 jaar terug groot onderhoud aan de gevel, 4 jaar terug nieuwe keuken, redelijk actieve VvE met aardige pot geld e.d.)
quote:
Klopt ja, die dakopbouwen zie je overal (waar het qua dakconstructie kan natuurlijk). En het worden er ook echt steeds meer...
Ze zijn er bijna continu 3-4 aan het bouwen hier in de straat.
quote:
Maar wat ik bedoel is dat er woningen worden gekocht door beleggers/speculanten voor de verhuur. Dan vindt er geen gedegen onderhoud plaats. Was laatst een stuk van op het journaal, over verloedering in Laak: appartementen die worden gekocht door beleggers die deze vervolgens als een soort hotels verhuren voor arbeiders in het Westland. Hartstikke fout natuurlijk (vanuit hygiëne, brandveiligheid, hoe je met mensen omgaat e.d.), maar er wordt nog niet echt tegen opgetreden in sommige wijken. Gaat wel meer gebeuren denk ik. In mijn eerste huis in Den Haag (Valkenboskwartier, voor TS mogelijk ook nog interessant trouwens) was dat 15 jaar geleden ook een hotspot: veel matrasjesverhuur. Daar werd door de gemeente toen echt wel tegen opgetreden.
Verschilt denk ik ook erg per wijk. Hoorde laatst juist een verhuurder klagen over een eigenaar die onderhoud tegenhield.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_198982129
quote:
0s.gif Op maandag 12 april 2021 22:17 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]

Loop regelmatig langs Nico maar heb er nog nooit wat gehaald. Een groot gemis hoor ik? :D
[..]

Bedoelde meer de beschrijving van VvEs en staat van onderhoud. Je hebt op zich gelijk dat het allemaal onprofessionele VvEs zijn, die regelmatig de zaakjes niet op orde hebben al hebben wij het nog aardig voor elkaar (5 jaar terug groot onderhoud aan de gevel, 4 jaar terug nieuwe keuken, redelijk actieve VvE met aardige pot geld e.d.)
[..]

Ze zijn er bijna continu 3-4 aan het bouwen hier in de straat.
[..]

Verschilt denk ik ook erg per wijk. Hoorde laatst juist een verhuurder klagen over een eigenaar die onderhoud tegenhield.
Als je de woningbrochure gemaild krijgt zitten de documenten van de vve er vaak wel bij, en anders even om vragen.
  dinsdag 13 april 2021 @ 08:35:04 #19
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_198982219
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 april 2021 08:20 schreef emigreer het volgende:

[..]

Als je de woningbrochure gemaild krijgt zitten de documenten van de vve er vaak wel bij, en anders even om vragen.
Oh ok, maar ik heb al een huis.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')