abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 13 april 2021 @ 08:50:38 #51
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_198982323
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 april 2021 08:26 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

Je maakt het één keer in de maand schoon zeker, je moeder langskomt en zegt; dit kan echt niet, waarna ze de schoonmaakspullen erbij pakt.
Soms gaat het zo. Dit keer kwam ze gewoon langs voordat ik het kon schoonmaken.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_198982386
quote:
0s.gif Op maandag 12 april 2021 23:01 schreef -marz- het volgende:
Wat levert het je op als je weet wie er gelijk heeft?
Ook wel een goede vraag. Accepteer hoe je moeder erover denkt, maak je eigen keuzes.
  dinsdag 13 april 2021 @ 11:52:28 #53
183299 achterlijke_gladiool
Wat is het toppunt van fruit?
pi_198984300
Het is je eigen leven en je eigen huis, dus jij bepaald wie je over de vloer hebt.
En jij bepaalt toch ook zelf wie je vrienden zijn.
Wel een tip: let er wel op dat je niet op een negatieve manier wordt beïnvloed door die vriend.
Dat is als een appel tegen een sinaasappel zegt:
He zal ik mijn banaan in jouw pruim peren.
pi_198984497
quote:
1s.gif Op maandag 12 april 2021 19:08 schreef Keep_Walking het volgende:
Ik heb vaak ruzie met mijn moeder. Ze is een hele lieve vrouw, maar heel dominant en conservatief. Ik hou veel van haar, maar we botsen soms.

In dit geval gaat het om een goede vriend van me. Ik ken deze jongen meer dan tien jaar en we hebben veel meegemaakt samen. Veel avonturen meegemaakt en hebben elkaar altijd door dik en dun gesteund. Hij is een paar jaar geleden verhuisd uit Utrecht, maar we houden regelmatig contact. Afgelopen maand is hij veel langsgeweest en bij mijn komen logeren, en mijn moeder vind dit niet leuk. Mijn moeder wil niet dat ik meer met hem omgaat, maar ik beschouw hem als mijn beste vriend.

Ik woon zelfstandig in een ruime appartement met twee slaapkamers. Die vriend van mij brengt zijn hond mee, want hij heeft niemand die kan oppassen als hij weg is. Ik vind dit geen probleem, ik hou van honden. Maar de hond maakt het huis wel vies, laat overal haren achter enzo. Mijn moeder wil dit niet, en dit is punt 1 waar we ruzie hebben.

Punt 2 is dat die vriend van mij alcoholist is. Ik heb hier vaker met hem over gesproken en hem ook aangemoedigd om naar een afkickkliniek te gaan, wat hij ook heeft gedaan. Maar het is hem niet niet gelukt om van zijn verslaving af te komen, en mijn moeder heeft een hekel aan alcoholisten. Dus ze vindt niet dat ik met hem om moet gaan, omdat hij alcoholist is.

Ik vind dit bekrompen en oordelend. Het is zijn probleem, het is ziekte waar hij zelf moeite mee heeft. Het stoort me niet en het is ook niet zo dat hij mij beïnvloed om ook te gaan drinken. Maar mijn moeder vindt dat alcoholisten per definitie slechte mensen zijn.

Wat vinden jullie?
Als zij dit letterlijk gezegd heeft en zo over denkt dan heb jij gelijk.

Maar afgezien van dat heb jij gelijk het is jouw vriend, hij steunt je door dik en dun en jij hebt er plezier aan. Het is jouw huis hoe schoon het is is jouw zaak. Jij bepaalt hoe schoon het is en hoe vaak je het schoon maakt. Die alcoholist vriend doet ook zijn best om af te komen, maar helaas is dat nog niet gelukt, maar misschien in de toekomst wel.

Dus ik zou wel omgaan met hem als je dat wil. En ja proberen dat hij van de alcohol afkomt, maar dat snappen jullie beiden wel. Misschien is het een oplossing om vaker schoon te maken.
pi_198985051
quote:
0s.gif Op maandag 12 april 2021 19:17 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Dat snap ik, maar ik vind het toch bekrompen. Heel veel mensen hebben mij laten vallen en oordelen mij omdat ik psychische problemen hebt. Terwijl toch echt een mens blijft met behoeftes en verlangens.

Die vriend van mij is ook een mens, hij heeft zijn alcoholisme onder controle. Hij is gewoon goed gezelschap, die mij door dik en dun heeft gesteund.
Als je verslaafd bent, zoals een alcoholist, dan heb je dat dus nooit onder controle als je nog gebruikt.

Ik denk dat het voor je moeder nogal relatief is, in hoeverre hij jou niet heeft laten vallen. Zolang zij degene is die jou het meeste opvangt als het mis gaat, is zijn hulp minder zichtbaar als hij haar daar bijvoorbeeld ook niet in bijstaat. Zij merkt dan niet zoveel van zijn hulp, dus dat is moeilijker in te schatten.

Tevens is hij actief gebruiker en kom jij ook net uit de afkickkliniek. Hij gebruikt, dus dat heeft hij niet onder controle. Dan kan het best gezellig zijn dat hij langs komt, maar die gezelligheid zoals laat opblijven en alcohol drinken, kunnen bijdragen aan weer een hoger risico bij jou op een terugval. En dan is zij en niet hij degene die daar het meeste last van heeft en voor doet denk ik.
Je huis schoon willen en kunnen schoonhouden kan ook een signaal zijn hoe goed het met iemands gesteldheid gaat. Niet zo raar dat je moeder aanslaat op viezigheid dan, ze is denk ik bang dat het een glijdende schaal wordt die weer uitmondt in meer gedoe. Gedoe waar je maat, als hij er dan al actief bij is, niet de beste persoon is om je bij te staan, want hij is verslaafd.

Ik denk dat het gezonder zou zijn voor jullie relatie, als je wat meer begrip kan tonen voor haar en de impact die jouw gezondheid op haar en haar leven heeft. In plaats van te mauwen dat ze zo een dominante persoonlijkheid zou hebben, zou je ook kunnen erkennen dat ze wellicht gewoon angst heeft dat jij weer uit een stabiel ritme valt en dat zij die brokken weer moet op gaan rapen. Dat ze daarom zo reageert en niet omdat ze een overbearing bitch is die jou klein probeert te houden.

quote:
0s.gif Op maandag 12 april 2021 23:01 schreef -marz- het volgende:
Wat levert het je op als je weet wie er gelijk heeft?
Dit ook ja. Je steekt het volgens mij beter anders in dan gelijk willen hebben. Ga het gesprek eens anders met haar aan. Erken haar angst en wat het allemaal voor haar betekent. Zeg dat je haar waardeert en begrijpt dat het haar onrustig maakt. Vraag haar wat haar meer gerust zou kunnen stellen, dat jij wel voor jezelf blijft zorgen en je best doet voor stabiliteit te krijgen en te houden. En niet vanwege de gezelligheid bijvoorbeeld nachten gaat zitten doorhalen enzo.
Dat is een heel ander gesprek denk ik en dan krijg je misschien ook eens andere resultaten..
pi_198987774
Was een oprechte vraag trouwens, wat het oplevert om dat te weten.

Misschien wil hij zich een beetje losmaken van haar invloed ofzo en zoekt hij daarom meningen van anderen.
What's the name of the game?
  dinsdag 13 april 2021 @ 15:53:20 #57
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_198988002
Moeders hebben altijd gelijk!
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_198998877
Waarom maak je je als 30+'er zo druk om wat je moeder van je levensstijl vindt :? Zeg gewoon "ma, dank voor je bezorgdheid, maar laat mij alsjeblieft mijn eigen, al dan niet domme, keuzes maken." Dit had je als twintiger al duidelijk moeten maken.
pi_198998922
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 april 2021 15:42 schreef -marz- het volgende:
Was een oprechte vraag trouwens, wat het oplevert om dat te weten.

Misschien wil hij zich een beetje losmaken van haar invloed ofzo en zoekt hij daarom meningen van anderen.
Dat lijkt me geen verkeerde inschatting inderdaad. Alleen zijn andermans meningen denk ik niet zo overtuigend in gesprek met zijn moeder. Juist door haar inzichten en emoties te kunnen erkennen en te laten zijn, kan hij denk ik pas echt los komen van haar, zonder het per se op de spits te hoeven drijven. In ieder geval meer dan ik ben 30+ en dit is mijn hut, dus ik doe wat ik wil. Ofzo.

Ook omdat moeders angsten en gevoelens niet geheel onterecht zijn, lijkt het me verstandiger overkomen om het ook niet meteen als onterecht of onnodig af te doen. Iets wat ook direct het idee van een gebrekkig ziekte-inzicht kan triggeren bij haar en een vicieuze cirkel in stand zet dan wel houdt.
  zaterdag 17 april 2021 @ 11:22:39 #60
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_199038454
quote:
0s.gif Op woensdag 14 april 2021 11:29 schreef DjVero het volgende:
Waarom maak je je als 30+'er zo druk om wat je moeder van je levensstijl vindt :? Zeg gewoon "ma, dank voor je bezorgdheid, maar laat mij alsjeblieft mijn eigen, al dan niet domme, keuzes maken." Dit had je als twintiger al duidelijk moeten maken.
Het gaat anders in mijn cultuur. Curaçao, daar blijven ouders veel langer bekommeren over het leven van hun kind. Ze blijven bemoeizuchtig.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  zaterdag 17 april 2021 @ 11:23:21 #61
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_199038461
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 april 2021 15:42 schreef -marz- het volgende:
Was een oprechte vraag trouwens, wat het oplevert om dat te weten.

Misschien wil hij zich een beetje losmaken van haar invloed ofzo en zoekt hij daarom meningen van anderen.
Ik wil me losmaken, tegelijkertijd ben ik nog afhankelijk.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_199039869
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 april 2021 11:23 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Ik wil me losmaken, tegelijkertijd ben ik nog afhankelijk.
Woon je nog in dezelfde stad als je moeder? Waarom ga je niet verhuizen? Of is dat niet mogelijk met de rest van je leven? Ik gok dat je in de twintig bent dus dit soort veranderingen in je leven kun je nu nog makkelijk maken.
  zaterdag 17 april 2021 @ 15:06:13 #63
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_199041044
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 april 2021 13:33 schreef 144 het volgende:

[..]

Woon je nog in dezelfde stad als je moeder? Waarom ga je niet verhuizen? Of is dat niet mogelijk met de rest van je leven? Ik gok dat je in de twintig bent dus dit soort veranderingen in je leven kun je nu nog makkelijk maken.
Ik ben boven de dertig. 33, om precies te zijn. Ik woon in hetzelfde stad als haar en op fietsafstand. Verhuizen is geen optie, ik heb heel veel mazzel met de apartement waarin ik nu woon in Utrecht.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  zaterdag 17 april 2021 @ 19:06:30 #64
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_199043617
Moeder heeft gelijk. Alcoholisten zijn losers.
soooo, da's mooi!
  zaterdag 17 april 2021 @ 21:44:09 #65
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_199045999
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 april 2021 19:06 schreef LordofLeaves het volgende:
Moeder heeft gelijk. Alcoholisten zijn losers.
Maar het blijven ook mensen.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  zaterdag 17 april 2021 @ 21:49:49 #66
341922 Academicus
Geletterd tot op het bot
pi_199046141
quote:
1s.gif Op maandag 12 april 2021 19:08 schreef Keep_Walking het volgende:
Ik heb vaak ruzie met mijn moeder. Ze is een hele lieve vrouw, maar heel dominant en conservatief. Ik hou veel van haar, maar we botsen soms.

In dit geval gaat het om een goede vriend van me. Ik ken deze jongen meer dan tien jaar en we hebben veel meegemaakt samen. Veel avonturen meegemaakt en hebben elkaar altijd door dik en dun gesteund. Hij is een paar jaar geleden verhuisd uit Utrecht, maar we houden regelmatig contact. Afgelopen maand is hij veel langsgeweest en bij mijn komen logeren, en mijn moeder vind dit niet leuk. Mijn moeder wil niet dat ik meer met hem omgaat, maar ik beschouw hem als mijn beste vriend.

Ik woon zelfstandig in een ruime appartement met twee slaapkamers. Die vriend van mij brengt zijn hond mee, want hij heeft niemand die kan oppassen als hij weg is. Ik vind dit geen probleem, ik hou van honden. Maar de hond maakt het huis wel vies, laat overal haren achter enzo. Mijn moeder wil dit niet, en dit is punt 1 waar we ruzie hebben.

Punt 2 is dat die vriend van mij alcoholist is. Ik heb hier vaker met hem over gesproken en hem ook aangemoedigd om naar een afkickkliniek te gaan, wat hij ook heeft gedaan. Maar het is hem niet niet gelukt om van zijn verslaving af te komen, en mijn moeder heeft een hekel aan alcoholisten. Dus ze vindt niet dat ik met hem om moet gaan, omdat hij alcoholist is.

Ik vind dit bekrompen en oordelend. Het is zijn probleem, het is ziekte waar hij zelf moeite mee heeft. Het stoort me niet en het is ook niet zo dat hij mij beïnvloed om ook te gaan drinken. Maar mijn moeder vindt dat alcoholisten per definitie slechte mensen zijn.

Wat vinden jullie?
Een verslaafde in huis nemen moet je sowieso NOOIT doen

Denk na man

En honden stinken en zijn schijtbeesten
Beati pauperes spiritu
  zaterdag 17 april 2021 @ 22:08:53 #67
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_199046604
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 april 2021 21:49 schreef Academicus het volgende:

[..]

Een verslaafde in huis nemen moet je sowieso NOOIT doen

Denk na man

En honden stinken en zijn schijtbeesten
Hij steelt niet ofzo hoor...

En honden zijn lief en knuffelbaar
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  zondag 18 april 2021 @ 10:40:46 #68
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_199051122
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 april 2021 21:44 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Maar het blijven ook mensen.
Jawel. Misschien dat ik iets te bot was, maar je moeder wil je graag niet zien omgaan met dat soort figuren. Is ze bang dat jij ook een verslaafde zou kunnen worden?
soooo, da's mooi!
  zondag 18 april 2021 @ 10:55:55 #69
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_199051292
quote:
0s.gif Op zondag 18 april 2021 10:40 schreef LordofLeaves het volgende:

[..]

Jawel. Misschien dat ik iets te bot was, maar je moeder wil je graag niet zien omgaan met dat soort figuren. Is ze bang dat jij ook een verslaafde zou kunnen worden?
Ze heeft gewoon een hekel aan alcoholisten. Haar vader was alcoholist.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  zondag 18 april 2021 @ 10:56:39 #70
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_199051302
quote:
0s.gif Op zondag 18 april 2021 10:55 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Ze heeft gewoon een hekel aan alcoholisten. Haar vader was alcoholist.
Oh kijk, dan snap ik haar wel. Drink jezelf ook?
soooo, da's mooi!
  zondag 18 april 2021 @ 11:14:15 #71
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_199051480
quote:
0s.gif Op zondag 18 april 2021 10:56 schreef LordofLeaves het volgende:

[..]

Oh kijk, dan snap ik haar wel. Drink jezelf ook?
Af en toe. Zo’n twee biertjes per week
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_199051576
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 april 2021 21:44 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Maar het blijven ook mensen.
Tot nu toe lees ik echter: Je moeder heeft iets tegen de honden haren en ze heeft een hekel aan alcoholisten.

Dit zijn meningen en daarin heeft zij gelijk, want als ik een hekel aan alcoholisten zeg te hebben is dat een objectief feit en dus waar. Niemand kan zeggen dat ik geen hekel heb aan alcoholisten, die zou ongelijk hebben.

Maar even terug uitzoomen. Heb je al eens met haar gepraat wat er verder achterligt? Is ze bang dat hij je erin meesleurt, dat hij je gaat bestelen voor drank? Dit zijn dingen waar je over kan praten. De hondenharen daar kan je weinig tegen in brengen als zij dat niks vindt zal ze dat ook zo blijven zien. Maar het is jouw woning en als jij daar geen problemen mee hebt is die discussie klaar.

Want zoals jij zegt mensen blijven mensen en ik zie ook dat hij jou altijd gesteund heeft. Dan klinkt het wat mij betreft als een goede vriend, maar wat speelt er bij je moeder dat ze jouw contact met hem, maar niks vindt? Als het gewoon is omdat hij een alcoholist is, dan maakt haar gelijk niet zo uit. Maar steekt er een soort bezorgdheid achter, dan veranderd het. Dan ziet zij misschien dingen die jij niet ziet.

Beetje zoals wanneer iemand met een leuke meid is, maar al die vrienden weten dat ze hem enkel voor het geld wil, maar de vriend denkt dat al zijn vrienden gewoon jaloers zijn. Om er later achter te komen dat ze toch gelijk hadden.
pi_199051791
Ik geloof niet dat je moeder zich hoeft te bemoeien wie je allemaal in jouw appartement binnen laat.
Ô mon citoyens vous serez unis.
  zondag 18 april 2021 @ 17:17:32 #74
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_199058077
quote:
0s.gif Op zondag 18 april 2021 11:39 schreef HSG het volgende:
Ik geloof niet dat je moeder zich hoeft te bemoeien wie je allemaal in jouw appartement binnen laat.
Ze heeft ook haar excuses aangeboden.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  zondag 18 april 2021 @ 18:39:15 #75
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_199059842
quote:
0s.gif Op zondag 18 april 2021 11:14 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Af en toe. Zo’n twee biertjes per week
Hmmm... dat is niks natuurlijk.
soooo, da's mooi!
pi_199096284
quote:
1s.gif Op maandag 12 april 2021 19:08 schreef Keep_Walking het volgende:
Ik woon zelfstandig in een ruime appartement met twee slaapkamers.
Dit.

Ik kom uit een familie met 3 broers en drie zussen, dacht je nou echt dat mijn ouders zich nog met ons gingen bemoeien?
Ze hebben de vlag uitgehangen toen we op ons zelf gingen wonen.
In tegenstelling tot bij jou zijn het juist wij die de steun van onze ouders zelf op zoeken als er stront aan de knikker is.

Zeg maar tegen je moeder dat ze lekker een vent van d'r eigen leeftijd moet zoeken als ze iemand wil om zich tegen aan te bemoeien.
En wat die vriend van je betreft, kan ik van hieraf niet in vullen hoe die verstandhouding niet precies is maar dat hoeft ook niet.
Moet je gewoon lekker zelf uitvogelen.
pi_199096474
@Keep_Walking:

Overigens voorzie ik wel problemen voor als je ooit een keer een serieuze relatie krijgt.
Je weet dat vrouwen hyper-allergisch zijn voor mannen die nog bij moeder onder de plak zitten en als zodanig dus hard weg rennen bij een bemoeizuchtige schoonmoeder?
En gelijk hebben ze.
pi_199096518
Moeders hebben altijd gelijk.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')