abonnement Unibet Coolblue
pi_198971659
Corona.

We zijn inmiddels ruim een jaar verder en het virus lijkt voorlopig nog niet weg te gaan. Er is echter ook een andere pandemie gaande. Eén die ook bij de corona-pandemie een belangrijke rol speelt maar waar beduidend minder aandacht voor is: overgewicht. Zo'n tachtig procent van de mensen met corona die op de IC beland heeft overgewicht. Maar ook voor corona vormde overgewicht een probleem voor de samenleving met alle gevolgen van dien.

Is het niet tijd dat er actie word ondernomen en de politiek maatregelen gaat nemen om deze trend te keren? Des te meer omdat overgewicht meer dan eens samenhangt met armoede. Het kan toch niet zo zijn dat in een land als Nederland armoede een belemmering vormt voor een gezonde levensstijl?

[ Bericht 51% gewijzigd door KennedyAlex op 12-04-2021 14:04:38 ]
pi_198971987
Ok en nu?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 12 april 2021 @ 12:56:33 #3
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_198972229
Ja de obesitaspandemie wordt ook een verdienmodel en zal ook misbruikt worden om de belastingdruk verder te verhogen.
  maandag 12 april 2021 @ 13:12:22 #4
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_198972410
Doorgaans worden veel moslims juist tijdens de Ramadan vooral dikker doordat ze na zonsondergang meer schransen.
pi_198972633
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_198972659
quote:
0s.gif Op maandag 12 april 2021 13:33 schreef Hanca het volgende:
We mogen kiezen, wat is de andere pandemie:

Aids: https://winq.nl/articles/232005/aids-other-pandemic/
Obesitas: https://www.deapotheker.b(...)kie_check=1618227100
Kanker:https://www.skipr.nl/blog/die-andere-pandemie/
Antisemitisme: https://niw.nl/de-andere-pandemie/
Huiselijk geweld: https://www.standaard.be/cnt/dmf20200515_04961536

Zijn er nog meer organisaties die 'de andere pandemie' hebben geclaimd?
Alzheimer
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_198973168
Het is geen pandemie hoor, het is lokaal. Laten we het onderscheid tussen epidemie en pandemie niet vergeten, aangezien we van een Chinese epidemie een pandemie hebben gemaakt.

Daarnaast ontbreekt in deze discussie ook weer de keuzevrijheid van mensen. Het stoort mij ook dat slecht eten zoveel goedkoper is dan gezond eten, maar vooral omdat dat een indirecte aantasting van de keuzevrijheid is. De verse spinazie was laatst op, dus ik denk laat ik eens gek doen en ik koop een pot rooie kool, al decennia niet meer gegeten. Mierzoet was het, en ik proef dat als een van de weinigen want ik eet geen geraffineerde suiker en bijna nooit zoetigheid. Dat wordt er gewoon tussendoor gesneakt en dat vind ik niet bij keuzevrijheid horen.

Maar het idee van 'daar moeten we wat aan doen' vind ik verkeerd en gevaarlijk. Je moet wat doen aan de reeele keuzevrijheid en bijvoorbeeld reclame, maar de staat gaat niet over mensen hun leefstijl en gezondheid. Als vrije mensen ongezond willen eten, veel willen drinken en roken en niet van bewegen houden dan heb je het daar als overheid maar mee te doen. Het is hier nog geen intensieve menshouderij.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  Moderator maandag 12 april 2021 @ 14:20:39 #8
54278 crew  Tijger_m
42
pi_198973184
quote:
99s.gif Op maandag 12 april 2021 12:12 schreef KennedyAlex het volgende:
Corona.

We zijn inmiddels ruim een jaar verder en het virus lijkt voorlopig nog niet weg te gaan. Er is echter ook een andere pandemie gaande. Eén die ook bij de corona-pandemie een belangrijke rol speelt maar waar beduidend minder aandacht voor is: overgewicht. Zo'n tachtig procent van de mensen met corona die op de IC beland heeft overgewicht. Maar ook voor corona vormde overgewicht een probleem voor de samenleving met alle gevolgen van dien.

Is het niet tijd dat er actie word ondernomen en de politiek maatregelen gaat nemen om deze trend te keren? Des te meer omdat overgewicht meer dan eens samenhangt met armoede. Het kan toch niet zo zijn dat in een land als Nederland armoede een belemmering vormt voor een gezonde levensstijl?
Wat stel je voor? En volgens mij wordt er al jarenlang actie ondernomen tegen obesitas door de regering maar het is een nogal lastige materie, direct ingrijpen op het leef/etenspatroon van burgers is vrijwel onmogelijk.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_198976581
quote:
0s.gif Op maandag 12 april 2021 14:19 schreef Weltschmerz het volgende:
Het is geen pandemie hoor, het is lokaal. Laten we het onderscheid tussen epidemie en pandemie niet vergeten, aangezien we van een Chinese epidemie een pandemie hebben gemaakt.

Daarnaast ontbreekt in deze discussie ook weer de keuzevrijheid van mensen. Het stoort mij ook dat slecht eten zoveel goedkoper is dan gezond eten, maar vooral omdat dat een indirecte aantasting van de keuzevrijheid is. De verse spinazie was laatst op, dus ik denk laat ik eens gek doen en ik koop een pot rooie kool, al decennia niet meer gegeten. Mierzoet was het, en ik proef dat als een van de weinigen want ik eet geen geraffineerde suiker en bijna nooit zoetigheid. Dat wordt er gewoon tussendoor gesneakt en dat vind ik niet bij keuzevrijheid horen.

Maar het idee van 'daar moeten we wat aan doen' vind ik verkeerd en gevaarlijk. Je moet wat doen aan de reeele keuzevrijheid en bijvoorbeeld reclame, maar de staat gaat niet over mensen hun leefstijl en gezondheid. Als vrije mensen ongezond willen eten, veel willen drinken en roken en niet van bewegen houden dan heb je het daar als overheid maar mee te doen. Het is hier nog geen intensieve menshouderij.
Ja, vrijheid is erg belangrijk. Dus daarom worden we nu gemuilkorfd als we de supermarkt binnengaan, moeten we afstand van elkaar houden, mogen we niet bij elkaar komen, worden evenementen verboden. Al die vrijheden moeten wij inleveren omdat we die ene vrijheid wensen te behouden.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_198976956
quote:
0s.gif Op maandag 12 april 2021 14:20 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Wat stel je voor? En volgens mij wordt er al jarenlang actie ondernomen tegen obesitas door de regering maar het is een nogal lastige materie, direct ingrijpen op het leef/etenspatroon van burgers is vrijwel onmogelijk.
Dingen als een suikertaks zijn wel effectief, met name omdat producenten dan minder suiker in hun producten gaan doen. Dat zou wel helpen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_198976998
quote:
0s.gif Op maandag 12 april 2021 19:14 schreef JohnDDD het volgende:

[..]

Ja, vrijheid is erg belangrijk. Dus daarom worden we nu gemuilkorfd als we de supermarkt binnengaan, moeten we afstand van elkaar houden, mogen we niet bij elkaar komen, worden evenementen verboden. Al die vrijheden moeten wij inleveren omdat we die ene vrijheid wensen te behouden.
Nee, omdat de andere mensen hun vrijheid en leven willen behouden. Je hebt nooit de vrijheid om andere mensen in levensgevaar te brengen of het leven onmogelijk te maken. Daarom die maatregelen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_198977100
Suikertaks is niet effectief, kijk maar naar accijns op shag,ze kunnen beter de belasting op gezonde producten verlagen
pi_198977238
Als je in Frankrijk een flinke portie bami wil bestellen, heet dat dan ook een pandemie?
pi_198977613
quote:
0s.gif Op maandag 12 april 2021 19:42 schreef alexmarvel het volgende:
Suikertaks is niet effectief, kijk maar naar accijns op shag,ze kunnen beter de belasting op gezonde producten verlagen
De suikertaks werkt in andere landen wel, omdat de producenten bijvoorbeeld de suiker in de frisdrank verminderen: https://nos.nl/artikel/22(...)wege-suikertaks.html

Het gaat dus niet uit van een verandering van gedrag van de consument, maar van de producent.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_198977637
quote:
Depressie.
pi_198977825
quote:
0s.gif Op maandag 12 april 2021 14:19 schreef Weltschmerz het volgende:
Het is geen pandemie hoor, het is lokaal. Laten we het onderscheid tussen epidemie en pandemie niet vergeten, aangezien we van een Chinese epidemie een pandemie hebben gemaakt.

Daarnaast ontbreekt in deze discussie ook weer de keuzevrijheid van mensen. Het stoort mij ook dat slecht eten zoveel goedkoper is dan gezond eten, maar vooral omdat dat een indirecte aantasting van de keuzevrijheid is. De verse spinazie was laatst op, dus ik denk laat ik eens gek doen en ik koop een pot rooie kool, al decennia niet meer gegeten. Mierzoet was het, en ik proef dat als een van de weinigen want ik eet geen geraffineerde suiker en bijna nooit zoetigheid. Dat wordt er gewoon tussendoor gesneakt en dat vind ik niet bij keuzevrijheid horen.

Maar het idee van 'daar moeten we wat aan doen' vind ik verkeerd en gevaarlijk. Je moet wat doen aan de reeele keuzevrijheid en bijvoorbeeld reclame, maar de staat gaat niet over mensen hun leefstijl en gezondheid. Als vrije mensen ongezond willen eten, veel willen drinken en roken en niet van bewegen houden dan heb je het daar als overheid maar mee te doen. Het is hier nog geen intensieve menshouderij.
Diepvriesspinazie vind ik kwalitatief gezien altijd prima te doen. Bij gebrek aan verse natuurlijk.
"Pools are perfect for holding water"
  Moderator dinsdag 13 april 2021 @ 00:25:38 #17
54278 crew  Tijger_m
42
pi_198981175
quote:
0s.gif Op maandag 12 april 2021 20:05 schreef Hanca het volgende:

[..]

De suikertaks werkt in andere landen wel, omdat de producenten bijvoorbeeld de suiker in de frisdrank verminderen: https://nos.nl/artikel/22(...)wege-suikertaks.html

Het gaat dus niet uit van een verandering van gedrag van de consument, maar van de producent.
Ja, maar de obesitas in het VK stijgt onverminderd door. En onderzoek door het RIVM wijst uit dat mensen in Nederland met obesitas minder suiker gebruiken dan mensen zonder. Nu houdt dat onderzoek wel nog een slag om de arm omdat het om zelf-gerappoteerde voedingspatronen gaat maar toch, het is allemaal nog niet zo simpel.

Even voor de goede orde, de suiker in een banaan is net zo "slecht" als die uit de suikerpot.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_198981837
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 april 2021 00:25 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Even voor de goede orde, de suiker in een banaan is net zo "slecht" als die uit de suikerpot.
Ja, dat zeggen ze. Toch ben ik 2 dagen kapot als ik per ongeluk eten heb gegeten met een mixje met geraffineerde suiker en kan ik rustig een stuk taart eten met ongeraffineerde rietsuiker of bijvoorbeelld kokosbloesemsuiker of agavesiroop. En er zijn veel meer mensen die dat hebben. Heeft natuurlijk niks te maken met obesitas, maar het zet voor mij wel vraagtekens bij onderzoeken die uitwijzen dat er geen verschil is.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_198983013
quote:
0s.gif Op maandag 12 april 2021 19:38 schreef Hanca het volgende:

[..]

Nee, omdat de andere mensen hun vrijheid en leven willen behouden. Je hebt nooit de vrijheid om andere mensen in levensgevaar te brengen of het leven onmogelijk te maken. Daarom die maatregelen.
Maar wat we nu zien, is dat de vrijheid van andere mensen de stabiliteit van onze eigen samenleving in gevaar brengen. Omdat mensen zich vol willen vreten en te veel suiker eten, mag ik nu mijn moeder niet meer knuffelen, ook al eten ik en mijn moeder allebei heel gezond. Die mensen maken met hun vrijheid om ongezond te leven mijn leven momenteel onmogelijk.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
  Moderator dinsdag 13 april 2021 @ 10:29:28 #20
54278 crew  Tijger_m
42
pi_198983248
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 april 2021 07:11 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ja, dat zeggen ze. Toch ben ik 2 dagen kapot als ik per ongeluk eten heb gegeten met een mixje met geraffineerde suiker en kan ik rustig een stuk taart eten met ongeraffineerde rietsuiker of bijvoorbeelld kokosbloesemsuiker of agavesiroop. En er zijn veel meer mensen die dat hebben. Heeft natuurlijk niks te maken met obesitas, maar het zet voor mij wel vraagtekens bij onderzoeken die uitwijzen dat er geen verschil is.
En toch is het zo :)

Nu is het wel zo dat er in die banaan ook andere, gezonde, zaken zitten maar het idee dat suiker uit een vrucht gezonder is dan geraffineerde suiker is wetenschappelijk gewoon niet waar.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_198983453
quote:
0s.gif Op maandag 12 april 2021 20:07 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Depressie.
Dat is wel een goede. Ik heb er nog 1, namelijk zitten.

Maar verder heb ik nog geen reactie op mijn vraag: en nu? Gekregen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_198983465
quote:
0s.gif Op maandag 12 april 2021 19:42 schreef alexmarvel het volgende:
Suikertaks is niet effectief, kijk maar naar accijns op shag,ze kunnen beter de belasting op gezonde producten verlagen
Op seizoensgroentes is die al laag omdat de prijs extreem laag is.

[ Bericht 0% gewijzigd door sjorsie1982 op 13-04-2021 11:29:31 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_198983516
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 april 2021 10:41 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dat is wel een goede. Ik heb er nog 1, namelijk zitten.

Maar verder heb ik nog geen reactie op mijn vraag: en nu? Gekregen.
Er flink veel geld tegenaan gooien!
pi_198983578
quote:
14s.gif Op maandag 12 april 2021 20:16 schreef probeer het volgende:

[..]

Diepvriesspinazie vind ik kwalitatief gezien altijd prima te doen. Bij gebrek aan verse natuurlijk.
Op zich wel, maar ik mag spinazie graag sauteren in geklaarde boter en dat moet toch al in etappes om de pan niet teveel af te koelen. Het kan dan echt zo knalgroen worden dat het nep lijkt, en de intensiteit van de smaak is daar ook naar. Dat gaat nooit werken met diepvriesspinazie.

Maar het punt is dat als je suiker ontwend bent zoals ik je niet alleen veel meer kunt genieten van de natuurlijke en veel interessantere zoetheid van bijvoorbeeld uien maar ook dat je proeft hoe allerlei producten 'op smaak worden gebracht' met suiker, heel erg veel suiker. Zoveel dat het gewoon vies is als je het niet gewend bent.
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 april 2021 10:08 schreef JohnDDD het volgende:

[..]

Maar wat we nu zien, is dat de vrijheid van andere mensen de stabiliteit van onze eigen samenleving in gevaar brengen. Omdat mensen zich vol willen vreten en te veel suiker eten, mag ik nu mijn moeder niet meer knuffelen, ook al eten ik en mijn moeder allebei heel gezond. Die mensen maken met hun vrijheid om ongezond te leven mijn leven momenteel onmogelijk.
Nee hoor. Het zijn juist allebei uitvloeisels van het idee van intensieve menshouderij. Hoogbejaardheid als het ultieme levensdoel dat de overheid en het medisch-industrieel complex voor iedereen hebben bedacht en dwingend opleggen.

Vanuit dat denken is dan ook elke verhouding zoek wat betreft de coronamaatregelen, er mag niet eens over nagedacht worden. Het redden van een paar levensmaanden voor een 80-plusser gaat boven alles, vanzelfsprekend en zonder enige discussie.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_198984364
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 april 2021 00:25 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Ja, maar de obesitas in het VK stijgt onverminderd door. En onderzoek door het RIVM wijst uit dat mensen in Nederland met obesitas minder suiker gebruiken dan mensen zonder. Nu houdt dat onderzoek wel nog een slag om de arm omdat het om zelf-gerappoteerde voedingspatronen gaat maar toch, het is allemaal nog niet zo simpel.

Even voor de goede orde, de suiker in een banaan is net zo "slecht" als die uit de suikerpot.
Het is niet alleen het soort suiker, maar ook hoe snel die in je bloed wordt opgenomen. Een banaan heeft vezels waardoor dat veel geleidelijker gaat. Van pure suiker gaat mijn hart sneller kloppen, word ik opgefokt en gestresst. Bij een banaan heb ik dat dus echt niet.

We gebruiken glucose als brandstof maar als je dat overdoseert wordt het gewoon als vet opgeslagen. Bij een heel stuk fruit loop je dat risico in wezen niet of nauwelijks omdat je vol komt te zitten met water en vezels.

Vroeger aten we gewoon normaal van het land, vaak vet.

Vet is gedemoniseerd als reden dat we dik werden. Dus overal (industrieel voedsel) werd het vet uitgehaald en suiker en zout toegevoegd voor smaak.

Sindsdien is obesitas sterk toegenomen.

Je kunt beter veel vet eten en snel vol komen te zitten dan constant hyper- en hypoglycemie krijgen door een overdaad aan snelle suikers. Sowieso heb je goede vetten nodig voor vitaminenopname en dergelijke. En die constante insulecrashes zorgen ervoor dat je verslaafd raakt of in ieder geval sterke neigingen krijgt, of je nu daadwerkelijk 'honger' hebt of niet.

Je kunt het effect van suiker verminderen met vezels en vet zodat het minder snel wordt opgenomen. Ook (appel)azijn kan hierbij helpen.

Maar het beste is gewoon zoveel mogelijk toegevoegde suikers vermijden en je glucose uit natuurlijke producten halen.

[ Bericht 8% gewijzigd door Ali_Kannibali op 13-04-2021 12:08:21 ]
pi_198985131
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 april 2021 10:29 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

En toch is het zo :)

Nu is het wel zo dat er in die banaan ook andere, gezonde, zaken zitten maar het idee dat suiker uit een vrucht gezonder is dan geraffineerde suiker is wetenschappelijk gewoon niet waar.
Ja, dat kan de wetenschap beweren, maar waarom gaat iedereen die net als ik fibromyalgie heeft kapot van een klein beetje geraffineerde suiker en niet van ongeraffineerde suiker in grotere hoeveelheden? Waarom heeft iemand met hypoglycemie dan zoveel meer last van geraffineerde suikers dan van ongeraffineerde suikers?

De wetenschap weet nog niet hoe dat komt, dat zegt niet dat er geen verschil is. Dat er wel verschil is voelen miljoenen mensen dagelijks als bewijs.

Ik weet niet of je dit ook ziet bij obesitas, of een geraffineerde suiker ook voor meer obesitas zorgt. Ik weet wel dat je lichaam helemaal niet gebouwd is op het verwerken van geraffineerde suikers.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_198986532
quote:
99s.gif Op maandag 12 april 2021 12:12 schreef KennedyAlex het volgende:
Het kan toch niet zo zijn dat in een land als Nederland armoede een belemmering vormt voor een gezonde levensstijl?
Klopt, maar probeer mensen maar eens te overtuigen van de enorme investeringen die je dan moet doen in zaken die niet direct aan gezondheid gerelateerd zijn om dat fiksen (huisvesting, sociale voorzieningen, onderwijs etc. etc.).
  Moderator dinsdag 13 april 2021 @ 17:55:08 #28
54278 crew  Tijger_m
42
pi_198989532
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 april 2021 12:46 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ja, dat kan de wetenschap beweren, maar waarom gaat iedereen die net als ik fibromyalgie heeft kapot van een klein beetje geraffineerde suiker en niet van ongeraffineerde suiker in grotere hoeveelheden? Waarom heeft iemand met hypoglycemie dan zoveel meer last van geraffineerde suikers dan van ongeraffineerde suikers?

De wetenschap weet nog niet hoe dat komt, dat zegt niet dat er geen verschil is. Dat er wel verschil is voelen miljoenen mensen dagelijks als bewijs.

Ik weet niet of je dit ook ziet bij obesitas, of een geraffineerde suiker ook voor meer obesitas zorgt. Ik weet wel dat je lichaam helemaal niet gebouwd is op het verwerken van geraffineerde suikers.
Ho even, jij stelt nu dat geraffineerde suiker een invloed kan hebben op jouw ziektebeeld, dat is echt wel iets anders dan de effecten voor gezonde mensen, he?

En je lichaam is ook niet gebouwd op melk, bijvoorbeeld, dus dat vind ik een vreemde redenatie, het menselijke ras is uitstekend in staat om zich aan te passen.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_198998706
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 april 2021 10:53 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Nee hoor. Het zijn juist allebei uitvloeisels van het idee van intensieve menshouderij. Hoogbejaardheid als het ultieme levensdoel dat de overheid en het medisch-industrieel complex voor iedereen hebben bedacht en dwingend opleggen.

Vanuit dat denken is dan ook elke verhouding zoek wat betreft de coronamaatregelen, er mag niet eens over nagedacht worden. Het redden van een paar levensmaanden voor een 80-plusser gaat boven alles, vanzelfsprekend en zonder enige discussie.
Het is grappig dat we het met elkaar eens zijn, maar om verschillende redenen. Voor mij is het juist duidelijk dat het huidige gebrek aan regulatie van voeding de sociale cohesie in de samenleving ondermijnt. Dit komt doordat de zorgkosten de pan uitrijzen en die toch voornamelijk betaald worden door rijkere Nederlanders, die het qua gezondheid beter doen dan armere Nederlanders. Rijkere Nederlanders onderhouden dus de slechte gewoonten van armere Nederlanders (gemiddeld genomen). Dit kan op den duur tot grote sociale problemen leiden. Terwijl ik al bijna 10 jaar suikervrij en gezond eet, niet rook, geen alcohol gebruik, leid ik wel degelijk aan de ongezonde gewoonten van anderen, omdat de belasting waarschijnlijk met 50% omlaag zou kunnen als anderen dat ook zouden doen.

Ook vind ik het bijvoorbeeld stuitend dat er nog steeds duizenden mensen per jaar doodgaan aan de gevolgen van meeroken, jaar in jaar uit; we hebben het over 6000 personen per jaar naar schatting. Toch is het nog steeds niet verboden om buiten te roken of te roken in de nabijheid van anderen, zelfs kinderen. Ik moet anderhalve meter afstand van mensen houden, maar dan mogen ze me wel in het gezicht roken. Dat is natuurlijk belachelijk.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_198998717
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 april 2021 17:55 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Ho even, jij stelt nu dat geraffineerde suiker een invloed kan hebben op jouw ziektebeeld, dat is echt wel iets anders dan de effecten voor gezonde mensen, he?

En je lichaam is ook niet gebouwd op melk, bijvoorbeeld, dus dat vind ik een vreemde redenatie, het menselijke ras is uitstekend in staat om zich aan te passen.
Er is genoeg bewijs dat het eten van suikers op den duur lijdt tot het dichtslibben van aders, hart- en vaatziekten en een hoger risico op kanker, zelfs bij mensen die geen overmatig overgewicht hebben of aan andere ziektes lijden.
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_198998935
quote:
0s.gif Op woensdag 14 april 2021 11:12 schreef JohnDDD het volgende:

[..]

Het is grappig dat we het met elkaar eens zijn, maar om verschillende redenen. Voor mij is het juist duidelijk dat het huidige gebrek aan regulatie van voeding de sociale cohesie in de samenleving ondermijnt. Dit komt doordat de zorgkosten de pan uitrijzen en die toch voornamelijk betaald worden door rijkere Nederlanders, die het qua gezondheid beter doen dan armere Nederlanders. Rijkere Nederlanders onderhouden dus de slechte gewoonten van armere Nederlanders (gemiddeld genomen). Dit kan op den duur tot grote sociale problemen leiden. Terwijl ik al bijna 10 jaar suikervrij en gezond eet, niet rook, geen alcohol gebruik, leid ik wel degelijk aan de ongezonde gewoonten van anderen, omdat de belasting waarschijnlijk met 50% omlaag zou kunnen als anderen dat ook zouden doen.
Nee, het is andersom. Hoogbejaardheid is de kip met de gouden eieren voor het medisch-industrieel complex, en dat betalen we met zijn allen. De rokers en de vetkleppen zijn op een mensenleven gemiddeld veel goedkoper. De rokers zo'n 70 mille en de dikkerdjes zo'n 50, het onderzoek is 2011 dus ik heb uit de losse pols gecorrigeerd voor inflatie, 60 om 40. Een gezond levende hogeropgeleide maakte gemiddeld over zijn hele leven 280.000 aan zorgkosten een roker 220.000 omdat die gemiddeld eerder doodgaan. De meeste mensen worden nou eenmaal niet gezond honderd en vallen dan ineens dood neer.

quote:
Ook vind ik het bijvoorbeeld stuitend dat er nog steeds duizenden mensen per jaar doodgaan aan de gevolgen van meeroken, jaar in jaar uit; we hebben het over 6000 personen per jaar naar schatting. Toch is het nog steeds niet verboden om buiten te roken of te roken in de nabijheid van anderen, zelfs kinderen. Ik moet anderhalve meter afstand van mensen houden, maar dan mogen ze me wel in het gezicht roken. Dat is natuurlijk belachelijk.
Nee hoor, dat zijn fabeltjes. Je kunt niemand vinden met doodsoorzaak meeroken. Dat hele meerookgelul is alleen maar om mensen van het roken af te krijgen zodat ze die 70.000 euro extra omzet maken. Er zijn kruispunten in Rotterdam waar het langs joggen gelijk staat aan het roken van meerdere sigaretten, en qua inademen van schadelijke stoffen scheelt dat meer dan factor duizend tov meeroken en dan niet eens in de buitenlucht. Dat meeroken gaat echt helemaal nergens over.

Het politieke streven is de hoogstmogelijke levensverwachting ongeacht de levenskwaliteit en of mensen dat wel willen. Behalve dat dat verder niet onderbouwd of verantwoord is, creeer je daarmee ook het probleem van de toekomst. Sterk stijgende zorgkost en het vergrijzinsprobleem met AOW en pensioenen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_198999440
In Nederland zijn groente en fruit toch niet zo duur.
Als ik aardappelen, spruiten (in het seizoen) en karbonade ( in de aanbieding) maak, ben ik een stuk goedkoper uit dan bij een bezoek aan de snackbar.
Dus waar het vandaan komt dat een gezond gewicht met de prijs van voedsel te maken heeft, snap ik niet.

Dat armoede en overgewicht vaker samengaan, zal best kloppen. Maar dat heeft dan toch met de keuzes te maken waar je het geld aan uitgeeft.

Overigens zijn er ook best veel emotie-eters waarbij het vooral een psychisch probleem is.
pi_198999511
quote:
0s.gif Op woensdag 14 april 2021 12:18 schreef nomina het volgende:
In Nederland zijn groente en fruit toch niet zo duur.
Als ik aardappelen, spruiten (in het seizoen) en karbonade ( in de aanbieding) maak, ben ik een stuk goedkoper uit dan bij een bezoek aan de snackbar.
Dus waar het vandaan komt dat een gezond gewicht met de prijs van voedsel te maken heeft, snap ik niet.

Dat armoede en overgewicht vaker samengaan, zal best kloppen. Maar dat heeft dan toch met de keuzes te maken waar je het geld aan uitgeeft.

Overigens zijn er ook best veel emotie-eters waarbij het vooral een psychisch probleem is.
Vergis je niet: voor een hoop armeren is een bezoek aan een snackbar of Mcdonalds dan ook iets wat ze hooguit 2 keer per jaar doen, op het moment dat rijkeren uit eten gaan. Daarmee vergelijken slaat dus nergens op.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_198999536
quote:
0s.gif Op woensdag 14 april 2021 12:24 schreef Hanca het volgende:

[..]

Vergis je niet: voor een hoop armeren is een bezoek aan een snackbar of Mcdonalds dan ook iets wat ze hooguit 2 keer per jaar doen, op het moment dat rijkeren uit eten gaan. Daarmee vergelijken slaat dus nergens op.
Maar mijn punt blijft dat groente en fruit niet duur zijn. Trouwens dat van die 2 keer per jaar geloof ik niet zo.
Waar worden ze dan dik van?
pi_198999592
Mijn zus was dik en ik dun. Was in onze kindertijd al zo.We hadden dus dezelfde economische omstandigheden en hetzelfde voedselaanbod.
Het verschil was dat mijn zus eten als troost zag. Tijdens het avondeten at ze meer en ze snoepte veel vaker en meer.
Heeft in ons geval dus niets met geld/prijs van eten te maken.
  woensdag 14 april 2021 @ 12:37:59 #36
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_198999662
quote:
0s.gif Op maandag 12 april 2021 19:14 schreef JohnDDD het volgende:

[..]

Ja, vrijheid is erg belangrijk. Dus daarom worden we nu gemuilkorfd als we de supermarkt binnengaan, moeten we afstand van elkaar houden, mogen we niet bij elkaar komen, worden evenementen verboden. Al die vrijheden moeten wij inleveren omdat we die ene vrijheid wensen te behouden.
Naar welke supermarkt ga jij?
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidő sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_198999696
quote:
0s.gif Op woensdag 14 april 2021 12:26 schreef nomina het volgende:

[..]

Maar mijn punt blijft dat groente en fruit niet duur zijn. Trouwens dat van die 2 keer per jaar geloof ik niet zo.
Waar worden ze dan dik van?
Van allerlei troep in het eten wat in de supermarkt te koop is, vooral dat letterlijk overal geraffineerde suikers aan worden toegevoegd. Zoals het voorbeeld van de rode kool, maar het gaat op voor de meeste groenten in pot en voor bijna alle sausjes, mixjes e.d.

Je wordt niet zozeer dik van vet, maar van suiker: https://www.businessinsider.nl/vet-suiker-afvallen-gezondheid/

[ Bericht 7% gewijzigd door Hanca op 14-04-2021 12:51:04 ]
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_198999836
quote:
0s.gif Op woensdag 14 april 2021 12:40 schreef Hanca het volgende:

[..]

Van allerlei troep in het eten wat in de supermarkt te koop is, vooral dat letterlijk overal geraffineerde suikers aan worden toegevoegd. Zoals het voorbeeld van de rode kool, maar het gaat op voor de meeste groenten in pot en voor bijna alle sausjes, mixjes e.d.
Rode kool uit blik eet ik ook weleens. Wordt er niet dik van. Het gaat om de hoeveelheden. Ben het wel met je eens dat veel te zoet is en andere dingen dan weer te zout. Ik maak dan ook liever zelf een soep dan die uit blik.
De pech van veel dikke mensen is dat ze liever pizza dan soep of een andere gezonde maaltijd hebben.
Ik bedoel het niet als verwijt. Ieder moet lekker eten wat hij wil, ik "zondig" weer op andere gebieden.

Maar het heeft dus niets met geld te maken en zelfs niet met bewerkt voedsel, er zijn genoeg betaalbare alternatieven.
  User die het meest klaagt 2022 donderdag 15 april 2021 @ 16:20:28 #39
414785 sirdanilot
pi_199015311
Hoe ga je overgewicht tegen?

Ten eerste moet er blijvend worden geďnvesteerd in onze fietscultuur in Nederland. Overal goede fietspaden is van essentiëel belang om het mogelijk te maken om overal per fiets te komen.

Ten tweede moet de gym op de middelbare school op z'n kop. Wij gingen bijna elke week softballen, dus dan zit je bijna altijd op de bank, en in het algemeen moet gym gewoon een stuk leuker en diverser worden gemaakt zodat leerlingen ook handvatten krijgen om ná de middelbare school te blijven sporten.

Ten derder zou je kunnen kijken naar subsidies voor sporten voor kinderen, zoals voetbal en dergelijke, zodat ook kansarme kinderen de kans krijgen om te sporten in groepsverband.

Ten vierde een suikertax zoals in de UK en ook hier in ierland van toepassing is.

Ten vijfde een veel hogere minimale levensstandaard voor pluimvee en ander vee in ons land, dus dat wat nu 'biokip' is , gewoon de standaard wordt voor normale kip en al het leed rondom plofkip verdwijnt. Ons land moet minder gaan focussen op kwantiteit binnen de agrosector en meer op kwaliteit. Nederlands eten staat ten onrechte bekend als slecht terwijl we in principe zat traditionele recepten hebben en ook goede streekproducten, denk aan onze kaas van de boerderijen, kleinere veehouderijen, mossels in Zeeland, onze lekkere vis. Dat moet meer worden gepromoot en minder focus op enorme varkensstallen met miljoenen varkens erin, minder intensieve veeteelt, minder waterige Westlandpaprika's en meer kwaliteit in de groenteteelt, etc. Deze hogere kwaliteit van landbouw is vaak ook automatisch milieuvriendelijker en stoot minder stikstof uit.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_199015721
quote:
0s.gif Op donderdag 15 april 2021 16:20 schreef sirdanilot het volgende:
Hoe ga je overgewicht tegen?

Ten derder zou je kunnen kijken naar subsidies voor sporten voor kinderen, zoals voetbal en dergelijke, zodat ook kansarme kinderen de kans krijgen om te sporten in groepsverband.

Op zich goede punten. Even een reactie op nummer 3: dat bestaat al.

Zie hier: https://jeugdfondssportencultuur.nl/
Al zo'n 60.000 kinderen sporten via dat fonds (en 11.000 doen aan dans of muziek).
En veel gemeentes hebben nog hun eigen fondsen.

Er zijn ook zulke fondsen die niet volledig van de overheid komen: https://www.samenvoorallekinderen.nl/
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')