abonnement Unibet Coolblue
  maandag 12 april 2021 @ 11:11:14 #1
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_198970909
Wij wonen in een oud huis (100 jaar oud). Ik ging er vanuit dat er daarom (dus) houten palen zijn gebruikt als fundering. Ook op de Funderingsviewer (KCAF) heb ik gezocht, maar dat is een beetje een algemeen verhaal over "woningen voor 1970".

Hoe kun je achterhalen welke fundering onder je huis ligt? Waar moet je graven? En hoe diep? :P
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_198970958
Graven. Bij voor- of achtergevel bij een (dragende) bouwmuur. Ca. 1,5 á 2m.
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_198971015
Via kruipruimte (indien aanwezig) zou ook kunnen. Dan moet de funderingspalen daar wel bloot liggen om het zeker te weten. En dan heb je meteen een probleem.
FOK! verstandig, lees een P.I.
  maandag 12 april 2021 @ 11:20:55 #4
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_198971016
bouwtekening opvragen bij de gemeente. Behalve je fundering ook andere leuke weetjes.

zo kwam ik er achter dat mijn huis door Berlage is ontworpen.
Tot nooit .......
  Moderator maandag 12 april 2021 @ 12:17:31 #5
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_198971713
Zou eens beginnen met bouwtekeningen opvragen bij de gemeente en eens informeren wat de buren voor fundatie onder het huis hebben. :)
pi_198971838
Bouwtekeningen opvragen.

Waarom denk je dat er palen zijn gebruikt?
Fundatie op staal werd ook geregeld gedaan, ook nu nog.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 12 april 2021 @ 13:37:56 #7
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_198972686
Thanks allen. Ik heb gelijk contact opgenomen met de gemeente. Donderdag ga ik een online belafspraak doen, kijken of ik dat zomaar kan krijgen.

Ik had "gewoon" de indruk dat houten fundering vroeger de normale gang van zaken was. Ik wil het graag weten om te weten of ik bang moet zijn voor houtrot bv.
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
  maandag 12 april 2021 @ 14:27:08 #8
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_198973264
quote:
0s.gif Op maandag 12 april 2021 13:37 schreef JeOma het volgende:
kijken of ik dat zomaar kan krijgen.
Een van de taken van de gemeente is om die documenten te archiveren en op verzoek te verstrekken....
Dus ja, die kan de zomaar krijgen. (tegen betaling, dat wel. Maar je hoeft dan weer geen bats te kopen)

Zoek eens naar 'problemen fundering op staal' (ander woord voor gemetselde fundering).
Je hebt dan in elk geval geen houtrot maar andere redenen om bang te zien.
Tot nooit .......
pi_198974123
quote:
0s.gif Op maandag 12 april 2021 13:37 schreef JeOma het volgende:
Thanks allen. Ik heb gelijk contact opgenomen met de gemeente. Donderdag ga ik een online belafspraak doen, kijken of ik dat zomaar kan krijgen.

Ik had "gewoon" de indruk dat houten fundering vroeger de normale gang van zaken was. Ik wil het graag weten om te weten of ik bang moet zijn voor houtrot bv.
Standaard is en was nog steeds fundatie op staal, tenzij...
Dit is namelijk het goedkoopste
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_198974566
Op wat voor grond staat je huis? Hoe hoog is de grondwaterstand?

http://www.kcaf.nl/site/i(...)_onder_uw_woning.pdf
  maandag 12 april 2021 @ 17:32:08 #11
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_198975396
quote:
0s.gif Op maandag 12 april 2021 16:16 schreef qajariaq het volgende:
Op wat voor grond staat je huis? Hoe hoog is de grondwaterstand?

http://www.kcaf.nl/site/i(...)_onder_uw_woning.pdf
In mijn geval.
...
Van deze panden is 87,5% gebouwd voor 1970. De overheersende bodemgesteldheid voor deze postcode is Hogere Zandgronden.

Panden gebouwd voor 1970 kennen meermaals houten funderingspalen. Deze kunnen kwetsbaar zijn, met name in gebied met een beperkte draagkracht van de bodem. Dat is in dit gebied echter niet aan de orde. Specifieke aandacht voor funderingsproblematiek is derhalve niet direct nodig, tenzij er concrete aanwijzingen zijn (zie tabblad inleiding)

Over de grondwaterstand: als ik op de kaart van Vitens kijk zit ik tussen 2 grondwaterstations in, maar daar komen termen voorbij die mij niets zeggen:

Maaiveldhoogte
16.34 m (NAP)

33BP9001001
Bovenkant buis
16.21 m (NAP)
Bovenkant filter
11.25 m (NAP)
Onderkant filter
10.25 m (NAP)

Que?? :D
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_198975536
quote:
0s.gif Op maandag 12 april 2021 17:32 schreef JeOma het volgende:

[..]

In mijn geval.
...
Van deze panden is 87,5% gebouwd voor 1970. De overheersende bodemgesteldheid voor deze postcode is Hogere Zandgronden.

Panden gebouwd voor 1970 kennen meermaals houten funderingspalen. Deze kunnen kwetsbaar zijn, met name in gebied met een beperkte draagkracht van de bodem. Dat is in dit gebied echter niet aan de orde. Specifieke aandacht voor funderingsproblematiek is derhalve niet direct nodig, tenzij er concrete aanwijzingen zijn (zie tabblad inleiding)

Over de grondwaterstand: als ik op de kaart van Vitens kijk zit ik tussen 2 grondwaterstations in, maar daar komen termen voorbij die mij niets zeggen:

Maaiveldhoogte
16.34 m (NAP)

33BP9001001
Bovenkant buis
16.21 m (NAP)
Bovenkant filter
11.25 m (NAP)
Onderkant filter
10.25 m (NAP)

Que?? :D
als je grond zand is dan is je fundatie bijna altijd op staal.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_198984942
quote:
0s.gif Op maandag 12 april 2021 17:48 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

als je grond zand is dan is je fundatie bijna altijd op staal.
Dit zou inderdaad ook mijn inschatting zijn. Welke regio is het?
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  dinsdag 13 april 2021 @ 12:39:42 #14
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_198985049
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 april 2021 12:32 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Dit zou inderdaad ook mijn inschatting zijn. Welke regio is het?
Apeldoorn.
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
  dinsdag 13 april 2021 @ 14:05:24 #15
314941 Ai_KaRaMBa
Eat my shorts!
pi_198986206
De 100 jaar oude huizen in Apeldoorn staan allemaal op zand, en zijn op staal gefundeerd. Volgens mij wordt er überhaupt niet geheid in Apeldoorn. De Maten ligt een stuk lager en was vroeger polder, maar volgens mij is zelfs daar de ondergrond stabiel genoeg om zonder heipalen te bouwen.

Het is desalniettemin wel een leuk idee om de bouwtekeningen bij het gemeentearchief op te vragen :)
pi_198987829
quote:
0s.gif Op maandag 12 april 2021 13:37 schreef JeOma het volgende:
Thanks allen. Ik heb gelijk contact opgenomen met de gemeente. Donderdag ga ik een online belafspraak doen, kijken of ik dat zomaar kan krijgen.

Ik had "gewoon" de indruk dat houten fundering vroeger de normale gang van zaken was. Ik wil het graag weten om te weten of ik bang moet zijn voor houtrot bv.
Het scheelt echt per gemeente, hier in Tilburg kun je voor ieder huis gewoon digitaal de bouwtekeningen opvragen, inloggen met je DigiD en je bent klaar en het is gratis. Hoeft dus niet je eigen huis te zijn, kan elk huis zijn die je maar wilt. Ik vind het eigenlijk wel raar dat in sommige gemeentes zo moeilijk is om bouwtekeningen op te vragen.

Maar bijna zeker weten op staal gefundeerd, vergeet ook niet dat ook heel veel oude huizen in klei-gronden gewoon op staal zijn gefundeerd, zonder palen. Hogere gebouwen, van die typische jaren '30-appartementen in Rotterdam, ja, die staan op palen. Maar die kleine arbeiderswoninkjes uit of voor die tijd echt niet.
  dinsdag 13 april 2021 @ 16:40:39 #17
189961 ex
aperture science
pi_198988676
Wat de rest al zegt, waarschijnlijk staal (wat je kan vergelijken als een soort.. schip wat in het water ligt, stukje in gegraven maar niet geheid) voordeel is dus dat je ook geen fundering hebt die kan verrotten, nadeel is dat met onstabiele ondergrond je scheuren sneller krijgt.

Als het huis er al 100 jaar staat, dan zou ik me daar weer wat minder druk over maken :D
The cake is a lie!
  dinsdag 13 april 2021 @ 17:02:36 #18
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_198988942
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 april 2021 16:40 schreef ex het volgende:


Als het huis er al 100 jaar staat, dan zou ik me daar weer wat minder druk over maken :D
de droogte en problemen met de grondwaterstand zijn pas van de laatste jaren. heeft niks met de leeftijd van je huis te maken...
Tot nooit .......
pi_198989902
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 april 2021 16:40 schreef ex het volgende:
Wat de rest al zegt, waarschijnlijk staal (wat je kan vergelijken als een soort.. schip wat in het water ligt, stukje in gegraven maar niet geheid) voordeel is dus dat je ook geen fundering hebt die kan verrotten, nadeel is dat met onstabiele ondergrond je scheuren sneller krijgt.

Als het huis er al 100 jaar staat, dan zou ik me daar weer wat minder druk over maken :D
Bij een onstabiele ondergrond wordt dan ook niet vaak een fundatie op staal gebruikt...
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_198989908
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 april 2021 17:02 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

de droogte en problemen met de grondwaterstand zijn pas van de laatste jaren. heeft niks met de leeftijd van je huis te maken...
Bij zand speelt dat veel minder dan bij klei. En ja, er zijn huizen op staal gefundeerd met een klei grond.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 13 april 2021 @ 19:04:55 #21
189961 ex
aperture science
pi_198990393
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 april 2021 18:30 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Bij een onstabiele ondergrond wordt dan ook niet vaak een fundatie op staal gebruikt...
Ik weet het, toen ik een huis kocht in een polder heb ik dit helemaal laten uitzoeken. Er is zo'n grote groep Nederlanders die een huis heeft die binnen nu en x jaar bizarre verzakkingsproblemen gaan ontdekken wat je met pech ook nog is niet zelf kan oplossen, want rijtjeshuis dus iedereen moet mee doen.
The cake is a lie!
pi_198991306
Een huis op een dikke laag zandgrond, is nagenoeg altijd gefundeerd 'op staal'. Dat betekent niet dat er staal onder het huis is aangebracht. Maar dat onder de draagmuren van het huis brede stroken zijn aangebracht.

Gezien het bouwjaar zijn die stroken waarschijnlijk opgebouwd uit metselwerk. De onderste laag zal 4 tot 6 koppen (2 tot 3x de lange kant van een baksteen) breed zijn, naar boven toe wordt het metselwerk steeds smaller tot enkelsteens voor de buitenmuren en halfsteens voor de dragende binnenmuren.

Tegenwoordig wordt de fundering 'op staal' uit betonnen stroken gemaakt, die meestal in het werk gestort worden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ivo1985 op 13-04-2021 22:31:56 ]
pi_198997529
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 april 2021 19:04 schreef ex het volgende:

[..]

Ik weet het, toen ik een huis kocht in een polder heb ik dit helemaal laten uitzoeken. Er is zo'n grote groep Nederlanders die een huis heeft die binnen nu en x jaar bizarre verzakkingsproblemen gaan ontdekken wat je met pech ook nog is niet zelf kan oplossen, want rijtjeshuis dus iedereen moet mee doen.
In rijtjes huizen gaat het nooit lukken. Het is mij nog nooit gelukt om ook maar de goedkoopste dingen gemeenschappelijk aan te pakken. Ik heb nu ook maar een eigen regenpijp aangelegd want mijn buren weigeren om hun goot jaarlijks schoon te maken. Eigenlijk moet de dakgoot vervangen worden, dat gaat nooit gebeuren.
Gezamelijk iets groots als fundatieproblemen is uitgesloten tot zeer zeldzaam. Helemaal met 10+ huizen in een blok.

De 1 wil het zelf doen, de ander zo goedkoop mogelijk, de ander kent wel een mannetje en nog 1 wil alleen goede kwaliteit, de ander heeft geen geld en de laatste wil het gewoon niet.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  woensdag 14 april 2021 @ 19:05:55 #24
189961 ex
aperture science
pi_199005314
quote:
1s.gif Op woensdag 14 april 2021 09:28 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

In rijtjes huizen gaat het nooit lukken. Het is mij nog nooit gelukt om ook maar de goedkoopste dingen gemeenschappelijk aan te pakken. Ik heb nu ook maar een eigen regenpijp aangelegd want mijn buren weigeren om hun goot jaarlijks schoon te maken. Eigenlijk moet de dakgoot vervangen worden, dat gaat nooit gebeuren.
Gezamelijk iets groots als fundatieproblemen is uitgesloten tot zeer zeldzaam. Helemaal met 10+ huizen in een blok.

De 1 wil het zelf doen, de ander zo goedkoop mogelijk, de ander kent wel een mannetje en nog 1 wil alleen goede kwaliteit, de ander heeft geen geld en de laatste wil het gewoon niet.
Ja 100% eens. Dit is echt zo'n slapend probleem die over de komende jaren behoorlijk zichtbaar gaat worden in NL. Voor hele wijken die nu populair zijn (ohh leuk een jaren 30 woning!)
The cake is a lie!
pi_199006625
quote:
0s.gif Op woensdag 14 april 2021 19:05 schreef ex het volgende:

[..]

Ja 100% eens. Dit is echt zo'n slapend probleem die over de komende jaren behoorlijk zichtbaar gaat worden in NL. Voor hele wijken die nu populair zijn (ohh leuk een jaren 30 woning!)
Ik heb geen scheuren dus mijn fundering is goed. Ik heb verder mijn huis zoveel mogelijk geisoleerd tov mijn buren gemaakt.
Eigen regenpijpen, schotjes in de dakgoot ivm troep van mijn buren. Veren in mijn spouw zodat mijn spouwmuur geisoleerd kon worden. Dakisolatie aan de binnenkant ipv buitenkant. Een eigen schutting op mijn erfgrens, etc.
Het is echt een drama om dingen in rijtjeshuizen gezamelijk op te pakken en schier onmogelijk. Ik ben blij dat ik geen dakbeschot heb van asbest, want dat krijg je überhaupt niet verwijderd.
Ik zit eraan te denken om mijn dakgoot los te slijpen, te vervangen en niet meer vast te maken aan die van mijn buren.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_199016631
Zand? Bijna zeker op staal.
Laat die handjes wapperen!
pi_199019534
Sorry, ik zit me al drie dagen in te houden maar nu hou het nu niet meer.
Om achter je fundering te komen moet je door het kruipluik. :B
pi_199020900
Heb je vandaag je belafspraak gehad, @JeOma?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 16 april 2021 @ 09:37:38 #29
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_199023574
quote:
0s.gif Op donderdag 15 april 2021 22:43 schreef Claudia_x het volgende:
Heb je vandaag je belafspraak gehad, @:JeOma?
Ja, die was gisteren. Attent. :D Ik kan het hier kennelijk bij de bibliotheek opvragen (dat heb ik dus gedaan).
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_199024721
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 april 2021 09:37 schreef JeOma het volgende:

[..]

Ja, die was gisteren. Attent. :D Ik kan het hier kennelijk bij de bibliotheek opvragen (dat heb ik dus gedaan).
Maar je weet nog niks?
  vrijdag 16 april 2021 @ 12:58:29 #31
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_199026323
quote:
5s.gif Op vrijdag 16 april 2021 11:11 schreef skrn het volgende:

[..]

Maar je weet nog niks?
Nou, ik heb dus die documenten opgevraagd bij de bibliotheek en toevallig nét in mijn mailbox ontvangen. Vooral heel cool om van die ouwe handgeschreven vergeelde documenten ui 1919 te zien...

Ah, hier zou het moeten staan. Kan iemand het vertalen? :7

Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_199026603
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 april 2021 12:58 schreef JeOma het volgende:

[..]

Nou, ik heb dus die documenten opgevraagd bij de bibliotheek en toevallig nét in mijn mailbox ontvangen. Vooral heel cool om van die ouwe handgeschreven vergeelde documenten ui 1919 te zien...

Ah, hier zou het moeten staan. Kan iemand het vertalen? :7

[ afbeelding ]
Inderdaad op staal dus.

Wees wel blij dat het uit 1919 is. De woningwet is uit 1906, als het ouder was geweest was er waarschijnlijk niets vastgelegd geweest.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')