abonnement Unibet Coolblue
pi_198969760
Sinds een aantal maanden ben ik druk doende met het bedenken en ontwerpen van m'n nieuwe zomerhuisje op een amateur tuinders vereniging. Binnen een aantal weken komt de fundering (schroefpalen) en ga ik beginnen met het bouwen van het dek (de vloer). Daarbij moet ik al rekening gaan houden met aanleg van aanvoer en afvoer van water.

De situatie nu is dat er aan het oude huisje een geiser hing, deze kon warmwater leveren aan de keuken en de douche die in een losstaand schuurtje zo'n 10m verder op zit. Nu wil ik dit weer op dezelfde manier doen maar las ik onlangs dat tyleen niet geschikt is voor het vervoeren van warm water. Risico's zijn knappen van leidingen omdat de druk in de leiding met warm water lager moet zijn dan koud water, legionella, warmte verlies?

Nu werkte de oude situatie goed, echter heb wel 1x een lek gehad op m'n warmwater aanvoer in de douche waardoor ik m'n halve douche moest afbreken om bij de muurplaat te komen... Daarna heeft het jaren goed gewerkt... maar begin toch een beetje te twijfelen als ik lees dat het een mogelijk probleem kan opleveren.

Echter zit ik niet te wachten om alles in koper te gaan doen, dit omdat koper sneller breekt bij water in de leidingen bij een stevige winter (en ieder jaar knappen er genoeg koperen leidingen op ons complex).

Help mij van m'n twijfel af! :+ oftewel help mij een goede keuze te maken! :)

Voorbeeld van de leidingen:


[sup]Gas gaat wel in koper, maar daar komt weer geen vocht in te zitten dus ben ik daar niet bang voor breuken in de winter plus scheelt het mij weer om de zoveel jaar een flexibele slang te moeten vervangen. (wel het kleine stukje naar m'n kookstel en geiser)
Just say hi!
  maandag 12 april 2021 @ 09:42:14 #2
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_198969945
Tyleen is niet zuurstofdicht. Dus idd. Kans op legionella. Met warm water mag je het wel onder de grond gebruiken, maar niet boven de grond dus. Is alupex geen optie?

En sowieso, leidingen leegblazen als het gaat vriezen.
pi_198970004
quote:
1s.gif Op maandag 12 april 2021 09:42 schreef bleiblei het volgende:
Tyleen is niet zuurstofdicht. Dus idd. Kans op legionella. Met warm water mag je het wel onder de grond gebruiken, maar niet boven de grond dus. Is alupex geen optie?

En sowieso, leidingen leegblazen als het gaat vriezen.
Dank voor je inzichtelijke reactie! Ik zal alupex eens opzoeken!

En inderdaad gaan de leidingen onder de bestrating door, denk op een diepte van zo'n 40+ cm.
Just say hi!
pi_198971335
Zoek eens op speedfit :)

https://www.hornbach.nl/s(...)dSJzU0gaAoGbEALw_wcB

Voor zowel koud als warm... Kind doet de was...
pi_198986752
quote:
0s.gif Op maandag 12 april 2021 11:47 schreef Watuntrik het volgende:
Zoek eens op speedfit :)

https://www.hornbach.nl/s(...)dSJzU0gaAoGbEALw_wcB

Voor zowel koud als warm... Kind doet de was...
Ik heb mij er even in verdiept en inderdaad dat is ook een optie, echter qua prijs is deze optie vele malen duurder... ik ga er stevig over nadenken! :)
Just say hi!
pi_198996480
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 april 2021 14:46 schreef Chandler het volgende:
Ik heb mij er even in verdiept en inderdaad dat is ook een optie, echter qua prijs is deze optie vele malen duurder
Dat is inderdaad best prijzig... Maar wanneer dit kun je wel afschrijven tegen installatiekosten.

Onlangs een aangebouwd toilet aangesloten met dit materiaal en daar was ik in 1 uurtje mee klaar. Pijpensnijder en een ruimer is alles wat je nodig hebt. Buigijzer is niet nodig... De fittingen zijn speedfit dit klik je in elklaar en klaar.

Had ik ditzelfde geheel van koper moeten maken dan had ik er zeker 2 tot 3 uur langer over gedaan.

Kijk anders eens naar Microflex UNO/DUO das nog duurder. Bv de dubbele (duo) zit je op +/-25¤ p/m maar komt kant en klaar geisoleerd in een mantel...

https://www.voorgeisoleer(...)x-28mm-prijs-pe.html
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')