abonnement bol.com Unibet Coolblue
  woensdag 14 april 2021 @ 10:32:05 #276
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198998253
quote:
0s.gif Op woensdag 14 april 2021 10:18 schreef Elleska het volgende:
Mensen hebben niets geleerd van de huizencrisis in 2008. Zat laatst een stukje van uitstel van executie te kijken en daar was iemand die zat nog met zijn onverkoopbare huis uit 2008.
Ja idd, vorige week, en (net als deze week) een aflossingsvrije hypotheek waar ook niets aan gekoppeld was qua spaar- of beleggingsdeel.

Alleen maar rente betaald... dan ga je echt nat als de boel onderwater staat (die van vorige week zelfs 50% onderwater omdat het huis verkrot was en alleen nog maar de grond waard was).
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_198998257
quote:
0s.gif Op woensdag 14 april 2021 10:27 schreef exode het volgende:
Tijdens onze huizenzoektocht destijds maakten je bij 99% van de huizen geen schijn van kans als je onder voorbehoud van financiering bood.
Wij boden onder voorbehoud financiering, onder voorbehoud verkoop eigen huis (was onder voorbehoud verkocht een week daarvoor) en onder voorbehoud van de bouwkundige keuring.
En dat allemaal net voor de feestdagen. Thank god hadden we een held als financieel adviseur en een top aankoopmakelaar.
De hypotheekgesprekken waren ook allemaal allang geweest dus we wisten echt wat we deden, maar zonder al die voorbehouden had ik het niet gedaan.

Een vriendin van ons had het omgekeerde, die hadden kopers die de hypotheek niet rondkregen en dus zonder voorbehoud hadden geboden. Ze hebben een auto van de boete gekocht....
Hm, eigenlijk is dat laatste ook wel een beetje dubieus. Je wordt bijna gedwongen om zonder voorbehoud te bieden (in elk geval nu in de huidige markt, hoe dat ten tijde van jouw vriendin was weet ik niet) maar als het dan toch net niet lukt, hebben de verkopers daar ook nog eens baat bij. (In deze markt, waar je de volgende dag toch wel weer 30 nieuwe kijkers en bieders hebt, dus het risico dat je je huis niet verkoopt aan het eerste geaccepteerde bod, is dan niet eens zo groot lijkt me?

Geldt natuurlijk niet als de verkopersmarkt onzeker is, dan is het voor beide partijen gewoon vervelend. Maar nu dus vooral voor de kopende partij.

(EDIT: misschien ligt dit genuanceerder hoor. Even los van je vriendin ook bedoel ik. Ik ben me pas net aan het verdiepen in heel die (ver)koopbusiness :D )
pi_198998288
quote:
7s.gif Op woensdag 14 april 2021 10:32 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Hm, eigenlijk is dat laatste ook wel een beetje dubieus. Je wordt bijna gedwongen om zonder voorbehoud te bieden (in elk geval nu in de huidige markt, hoe dat ten tijde van jouw vriendin was weet ik niet) maar als het dan toch net niet lukt, hebben de verkopers daar ook nog eens baat bij. (In deze markt, waar je de volgende dag toch wel weer 30 nieuwe kijkers en bieders hebt, dus het risico dat je je huis niet verkoopt aan het eerste geaccepteerde bod, is dan niet eens zo groot lijkt me?

Geldt natuurlijk niet als de verkopersmarkt onzeker is, dan is het voor beide partijen gewoon vervelend. Maar nu dus vooral voor de kopende partij.
Het is ook dubieus natuurlijk. Zij wilden gewoon snel verkopen, kopers boden zonder voorbehoud omdat ze het huis graag wilden. Dus zij en haar man dachten 'Zo het huis is verkocht' . Het geld was leuk, maar ze baalden wel dat ze weer de mallemolen in moesten want je huis is dus nog steeds niet verkocht.

Dit is overigens 6 jaar geleden in de Randstad.

Ik bedenk me nu dat het aan de overkant een jaar geleden ook is gebeurd. Kopers kregen de hypotheek niet rond en de makelaar is alle kijkers gaan bellen, ze moesten meteen aangeven of ze nog geïnteresseerd waren en zo ja wat hun maximale bod was. Tenminste dat vertelden de mensen die er nu wonen. Dus niet nog een keer kijken, gewoon aan de telefoon beslissen.
  woensdag 14 april 2021 @ 11:03:45 #279
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_198998620
quote:
0s.gif Op woensdag 14 april 2021 09:24 schreef Viv het volgende:

[..]

Werkgelegenheid zal een belangrijke factor zijn. Wat ik aan vacatures op LinkedIn voorbij zie komen is circa 95% in Amsterdam of Utrecht. :X
Ja maar dat bedoel ik ook, die bedrijven kunnen zich ook prima vestigen in, ik noem maar wat, Zwolle, Harderwijk, Leeuwarden, Deventer of Breda. Maar die moeten ook zo nodig allemaal op het kluitje erbij.
KuikenGuppy
  woensdag 14 april 2021 @ 11:09:25 #280
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_198998681
quote:
1s.gif Op woensdag 14 april 2021 09:31 schreef SQ het volgende:
Afgewerkte huizen zijn hier verder ook ontzettend duur, voor een claustrofobische nieuwbouw rijtjeshut met postzegeltuin betaal je hier helaas ook al tussen de 4 en 5 ton.
Yep, dat zie ik hier ook. Op het kavel naast ons huis staan appartementen gepland, die per stuk ongeveer de aanschafprijs van ons huis (van 3 jaar geleden) moeten kosten. En er zijn al een aantal verkocht :X :o.
KuikenGuppy
  woensdag 14 april 2021 @ 11:12:20 #281
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_198998705
quote:
0s.gif Op woensdag 14 april 2021 10:18 schreef Elleska het volgende:
Mensen hebben niets geleerd van de huizencrisis in 2008. Zat laatst een stukje van uitstel van executie te kijken en daar was iemand die zat nog met zijn onverkoopbare huis uit 2008.
Dat snap ik ook niet. Ik zie genoeg mensen die op twee kleine salarissen ineens een huis van 7 of 8 ton moeten hebben. En dan janken dat ze beiden fulltime moeten werken. Waarom doen mensen dat :?.
KuikenGuppy
  woensdag 14 april 2021 @ 11:16:18 #282
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198998747
quote:
1s.gif Op woensdag 14 april 2021 11:03 schreef Burdie het volgende:

[..]

Ja maar dat bedoel ik ook, die bedrijven kunnen zich ook prima vestigen in, ik noem maar wat, Zwolle, Harderwijk, Leeuwarden, Deventer of Breda. Maar die moeten ook zo nodig allemaal op het kluitje erbij.
Ja, het is idd stuitend dat het allemaal in de driehoek Amsterdam-Rotterdam-Utrecht meent te moeten zitten, maar goed Amersfoort komt er al bij, dus ook het deel tussen Utrecht-Hilversum-Amersfoort en ik verwacht dat het over 20-30 jaar ook een en al bedrijventerrein is langs de A1 tussen Amersfoort en Barneveld en de A28 tussen Amersfoort en Harderwijk (daar waar dat mogelijk is.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_198998805
Ik heb geen vaste werklocatie, dus we wonen maar waar familie/vrienden wonen. Soms hebben we geluk en soms pech met de reistijd (hoewel het dus bijna altijd buiten de randstad is)
Een paar jaar geleden zijn we naar een infodag gegaan van een nieuwbouwproject. 600 geïnteresseerden voor in eerste instantie 40 woningen. Toen ik een (algemene) vraag durfde te stellen kreeg ik een arrogant 'zou je niet eerst afwachten of je wel uitgeloot wordt' van zo'n trutje. Ik had er al geen zin meer in. Achteraf blij dat we er geen mochten kopen, want de tuin bleek een stukje kleiner te zijn. Ze waren 'vergeten' een brandgang te plannen :')
We hebben 4 jaar geleden gekocht en toen onze hypotheek laten berekenen op 4/5 salaris. Nu werken we beide ook 4 dagen en blijft het nog betaalbaar. Trouwens ook met een aankoopmakelaar, anders was het misschien anders verlopen.
pi_198998839
Het ligt ook aan de aard van het bedrijf waar ze willen zitten natuurlijk. Ik weet dat mijn werkgever bewust voor Utrecht heeft gekozen vanwege de uitstraling van het nieuwe HC, de lobby van de gemeente en omdat het jonge medewerkers aantrekt. Eigenlijk was Amsterdam het plan maar dat was zooooo duur en we hebben nogal wat vierkante meters nodig.
Je kan wel in pak hem beet Groningen gaan zitten, maar dan zullen veel vacatures niet vervuld gaan worden.

En veel internationale bedrijven zoals de onze willen graag binnen een straal van 30 autominuten van Schiphol zitten. Dat speelt natuurlijk ook mee.
pi_198998870
quote:
1s.gif Op woensdag 14 april 2021 09:35 schreef Leandra het volgende:
Wij hebben gewoon net op het juiste moment gekocht (2013) en op het juiste moment de stap naar net buiten de randstad gemaakt (2020), en dan te bedenken dat we onze kavel nog gekocht hebben voor een prijs die in 2017 al vastgesteld was, maar het stond ook al sinds die tijd te koop.
Inmiddels is er geen enkele kavel in de wijk meer te koop, het is het afgelopen jaar allemaal verkocht, mede door de huizenhausse denk ik.
Ook veel mensen van zo'n 20 km over de provinciegrens, die hier kunnen bouwen wat ze in hun oude woonplaats absoluut niet zouden kunnen laten bouwen of kopen, vanwege de grondprijs.

Inmiddels is ook duidelijk dat de marinierskazerne hier in de omgeving komt en overweegt men het station ook een intercitystation te maken (zal wel 20 jaar duren maar goed :X ) dus de regio zit behoorlijk in de lift.

Volgens de toekomstige overbuurman lopen er regelmatig mensen langs die kijken of er wat te koop komt (tweekapper om de hoek heeft een paar maanden geleden helemaal niet op Funda gestaan, alleen een "aangekocht" bord in de tuin gehad), de laatste tweekapper in de straat die uiteindelijk niet verkocht was is een jaar geleden casco voor 80K meer weggegaan dan de andere huizen compleet met afwerking, badkamer, WC enz.

Als je bedenkt dat je dan zo een ton verder bent voor je erin kunt trekken dan zit die tweekapper nog geen 2 ton onder onze zelfbouw vrijstaande woning die groter is, een grotere kavel heeft (bijna het dubbele), en ipv gas een grondgebonden warmtepomp heeft.

Dus ik ben niet bang dat we verlies draaien op ons huis, al even los van het feit dat onze hypotheek nog geen keuken hoger is dan hun casco prijs.

Maar het voelt wel lekker dat we eigenlijk niet het risico hebben genomen wat het leek te zijn.
En ja, als we ons huis in Amersfoort langer hadden aangehouden had dat nog veel meer opgeleverd, maar nu zo dichtbij de bouw wonen was ook wel heel fijn, plus geen overbruggingskrediet, plus dat je het niet weet, Covid19 had de hele markt ook onderuit kunnen halen.
Wij verkochten in september, terwijl we het huis pas morgen kunnen opleveren. Als we een paar maanden hadden gewacht, hadden we het voor nog meer kunnen verkopen. Maar met de onduidelijkheid met de tweede golf toen wilden we geen risico lopen. Voor mijn gemoedsrust een prima oplossing wel.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_198998878
Overigens woon ik ten oosten van Utrecht en werk ik in Amsterdam. No way dat ik daar wil wonen :X
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  woensdag 14 april 2021 @ 11:31:12 #287
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198998903
Wij hebben deze keer mijn inkomen wel mee laten tellen, vorige keer niet.
Dat was nu ook nodig voor de hypotheek, maar onze bruto hypotheeklast is nu ruim ¤ 100 lager dan wat we in Amersfoort per maand betaalden incl. de extra aflossing die ik maandelijks deed plus dat ik verwacht dat onze energierekening ongeveer 0 zal zijn, maar ook als die niet nul of negatief is dan is die zeker weten lager dan de ¤ 121 die we in Amersfoort betaalden.

Ergo: ik verwacht dat ik gewoon weer begin met extra aflossen zodra we de boel een beetje op orde hebben, en dan blijf ik het bedrag wat ik aan hypotheek, energie en extra aflossing kwijt ben gewoon gelijk houden aan wat we in Amersfoort kwijt waren aan die drie bij elkaar.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_198998918
Wij hebben best mazzel gehad met ons huis. We wonen hier nu 4 jaar, toen we het kochten stond het al 8 maanden te koop. Het werd tijdelijk verhuurd, de eigenaren zaten voor hun werk in het buitenland en zouden terugkeren, maar wilden dichterbij familie gaan wonen. Doordat het verhuurd was duurde het een maand of 3 voor we de sleutel konden krijgen, maar wij hadden geen haast. We hebben het bewust gekocht op 1 salaris en ver onder de maximale hypotheek die we destijds konden krijgen, met het idee dat als er t.z.t. kindjes zouden komen we makkelijk beide minder kunnen gaan werken en meer tijd thuis door kunnen brengen.
Wellicht dat we ooit nog groter gaan wonen, maar eerst maar eens baby2 op de wereld zetten :P. Daarna zien we wel. Liefst verhuizen we naar een van de vrijstaande huizen hier tegenover _O- . En tot die tijd lossen we onze hypotheek gewoon extra af.
pi_198998925
quote:
0s.gif Op woensdag 14 april 2021 11:25 schreef exode het volgende:
Het ligt ook aan de aard van het bedrijf waar ze willen zitten natuurlijk. Ik weet dat mijn werkgever bewust voor Utrecht heeft gekozen vanwege de uitstraling van het nieuwe HC, de lobby van de gemeente en omdat het jonge medewerkers aantrekt. Eigenlijk was Amsterdam het plan maar dat was zooooo duur en we hebben nogal wat vierkante meters nodig.
Je kan wel in pak hem beet Groningen gaan zitten, maar dan zullen veel vacatures niet vervuld gaan worden.

En veel internationale bedrijven zoals de onze willen graag binnen een straal van 30 autominuten van Schiphol zitten. Dat speelt natuurlijk ook mee.
Jup, en het zal ook in sommige gevallen meespelen waar een bedrijf ooit gestart is (bijvoorbeeld vanuit een universiteit) en gegroeid is.
Vriend is nu nog werkzaam in Delft (was een start-up van de TU-Delft) maar zal in de komende jaren mogelijk/waarschijnlijk overstappen naar de 'hoofdlocatie' in Veldhoven. Aangezien ze daar net een nieuwe snelweg-afslag voor hebben aangelegd, vermoed ik dat die niet zomaar zullen verhuizen richting randstad ;)
pi_198998989
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 april 2021 23:08 schreef BE het volgende:
Dat laatste hoorde ik hier laatst ook, uit eerste hand dus geen broodje aap.
Je komt er niet meer zonder aankoopmakelaar die toevallig een vriendje is van de verkopend makelaar.
Of zonder taxateur die weet hoe hoog hij moet taxeren zodat de koper de hypotheek rondkrijgt.
And if I could choose the world around me, the world I'd choose would all revolve 'round you
12/07/2009 om 12:07 kwam de zon op, om nooit meer onder te gaan....
En sinds 23/06/2015 staan er 2 zonnen aan onze hemel!
pi_198999172
quote:
1s.gif Op woensdag 14 april 2021 11:12 schreef Burdie het volgende:

[..]

Dat snap ik ook niet. Ik zie genoeg mensen die op twee kleine salarissen ineens een huis van 7 of 8 ton moeten hebben. En dan janken dat ze beiden fulltime moeten werken. Waarom doen mensen dat :?.
Geen flauw idee, wij hebben daarin hele andere keuzes gemaakt en ik krijg wel eens te horen dat het een luxe is dat we van 1 inkomen kunnen leven. Nou nee, dat is vooral een kwestie van keuzes maken zoals geen huis kopen met de maximale hypotheek.

Eerlijk is eerlijk ik kan soms ook wel iets van jaloezie voelen voor iemand die de ene na de andere vakantie boekt maar het leven zoals we nu leven is mij meer waard dan tig vakanties.
pi_198999198
quote:
0s.gif Op woensdag 14 april 2021 11:53 schreef Elleska het volgende:

Eerlijk is eerlijk ik kan soms ook wel iets van jaloezie voelen voor iemand die de ene na de andere vakantie boekt maar het leven zoals we nu leven is mij meer waard dan tig vakanties.
Ik ben blij dat we over een paar weken de klapkar uit de stalling op mogen halen hoor :P Kom maar op met dat kamperen, zoveel zin in *O*
pi_198999199
quote:
0s.gif Op woensdag 14 april 2021 11:53 schreef Elleska het volgende:

[..]

Nou nee, dat is vooral een kwestie van keuzes maken zoals geen huis kopen met de maximale hypotheek.
Dat vind ik dan óók wel weer kort door de bocht hoor. Op veel plekken is gewoon geen woonruimte voor een gezin te krijgen op één salaris (behalve sociale huur, maar met de wachtlijsten daar is dat ook zelden een realistische optie).
pi_198999200
Wij hebben op mijn inkomen gekocht, vond ik wel zo fijn. Je weet maar nooit. Ik leef liever ruim dan kromliggen voor een hypotheek. De reden om hem recent toch niet op te laten hogen voor de verbouwingen. Ik houd de maandlasten graag laag.
Hierdoor kon mijn vriendin na de geboorte van Juul ook 7,5 maand thuisblijven, ze wilde heel graag pas werken als Juul 6 maanden was.

En leven op 1 inkomen kan alleen als dat ene inkomen hoog genoeg is. Zeker met een gezin.

We zijn overigens wel echt enorm goed in uitgeven. Vakanties, uitjes, eten bestellen, nu echt de tegels die we willen en niet op het bedrag letten. Dat is enorm luxe dat het kan.
pi_198999251
quote:
0s.gif Op woensdag 14 april 2021 10:04 schreef Elleska het volgende:

[..]

2k erbij moeten doen om te overbieden is eigenlijk al idioot.
Toen wij jaren geleden onze woning kocht hebben we 1x een huis aan onze neus voorbij zien gaan en inmiddels weten we dat we met 5 euro meer het huis hadden gehad zo dicht zat het bij elkaar. Geeft niets, we hebben nu het huis ernaast :D
Ja eens. Dat was veiligheidsmarge omdat ik op zo'n bedrag die 2k toch niet meer voelde en ik het daar niet op wilde verliezen. Waarschijnlijk was minder ook prima geweest.

quote:
7s.gif Op woensdag 14 april 2021 10:32 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Hm, eigenlijk is dat laatste ook wel een beetje dubieus. Je wordt bijna gedwongen om zonder voorbehoud te bieden (in elk geval nu in de huidige markt, hoe dat ten tijde van jouw vriendin was weet ik niet) maar als het dan toch net niet lukt, hebben de verkopers daar ook nog eens baat bij. (In deze markt, waar je de volgende dag toch wel weer 30 nieuwe kijkers en bieders hebt, dus het risico dat je je huis niet verkoopt aan het eerste geaccepteerde bod, is dan niet eens zo groot lijkt me?

Geldt natuurlijk niet als de verkopersmarkt onzeker is, dan is het voor beide partijen gewoon vervelend. Maar nu dus vooral voor de kopende partij.

(EDIT: misschien ligt dit genuanceerder hoor. Even los van je vriendin ook bedoel ik. Ik ben me pas net aan het verdiepen in heel die (ver)koopbusiness :D )
Als verkoper is het ook wel rot hoor. ;) Maar aanzienlijk minder inderdaad. Het is momenteel een hele scheve markt.

Qua het kopen op 1 of 2 salarissen; no way dat wij op bereisbare afstand van allebei onze banen een huis hadden kunnen kopen op 1 salaris. We hebben wel heel bewust ruim onder ons maximum geleend, ik dènk als we heel zuinig deden dat we het op mijn salaris zouden redden, maar met een kleien erbij wordt dat alweer lastiger. Maar ik wil dus ook heel bewust niet de hypotheek verhogen voor bijvoorbeeld zonnepanelen, dat spaar ik dan zelf wel bij elkaar. Die maandlast wil ik vanaf nu iig zo laag mogelijk houden.
pi_198999265
Ik denk dat je zonder aankoopmakelaar kansloos bent tegenwoordig. Schoonouders van m’n zus hebben hun nieuwe appartement gekocht via de makelaar (huis is nooit op de markt gekomen), en hun oude eengezinswoning was ook al praktisch verkocht toen hij op Funda verscheen.

Die kaartjes in brievenbussen waar eerder over gesproken werd moet je overigens direct weggooien, zelfs als je wilt verkopen. Dat zijn investeringsbedrijven, niet de ‘menno en Iris’ of welke namen en foto’s ze op dat moment ook gebruiken. En mede dankzij hen zijn de prijzen nu zo absurd. Meer vraag = hogere prijzen.

Ik werd 4 jaar geleden al moedeloos van de huizenmarkt, laat staan nu...
¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸><(((º>
pi_198999294
Ik denk wel dat het wisselend is. Ons appartement heeft 3 dagen bezichtigingen gehad en is toen verkocht op inschrijving. Dat was bijna aan iemand zonder aankoopmakelaar, alleen het andere bod was net 2k hoger dus die heeft het gekregen.
Het ligt er heel erg aan hoe de verkoopmakelaar het aanpakt. Bij ons zijn de bezichtigingsmogelijkheden uitgebreid obv de interesse, maar mijn broer was vanmorgen om half 10 al te laat om een bezichtiging in te plannen voor een huis dat die ochtend online was gekomen. Ja in zo'n geval heb je dus wel een aankoopmakelaar nodig, simpelweg om een bezichtiging te kunnen krijgen.
pi_198999300
Hier in de straat is 3 jaar geleden een huis door een investeerder opgekocht. Die staat sindsdien leeg en de tuin is een oerwoud. Geen idee wat de bedoeling gaat zijn hiervan...de buren daar worden er gek van iig.
pi_198999306
quote:
0s.gif Op woensdag 14 april 2021 11:55 schreef lunapuella het volgende:

[..]

Dat vind ik dan óók wel weer kort door de bocht hoor. Op veel plekken is gewoon geen woonruimte voor een gezin te krijgen op één salaris (behalve sociale huur, maar met de wachtlijsten daar is dat ook zelden een realistische optie).
Waar je gaat wonen is toch ook een keuze? Wat weer samenhangt met waar je werk kan vinden, hoeveel reistijd je maximaal wil hebben enzovoort maar ook dat zijn deels keuzes die voor iedereen weer anders zijn.

Ik weet ook heus wel dat er meer dingen meespelen en het niet alleen maar keuzes zijn. Dat was het bij ons ook niet, deels zo gelopen door gezondheidsproblemen waardoor ik thuis kwam te zitten.
pi_198999317
quote:
0s.gif Op woensdag 14 april 2021 12:06 schreef Elleska het volgende:

[..]

Waar je gaat wonen is toch ook een keuze? Wat weer samenhangt met waar je werk kan vinden, hoeveel reistijd je maximaal wil hebben enzovoort maar ook dat zijn deels keuzes die voor iedereen weer anders zijn.

Ik weet ook heus wel dat er meer dingen meespelen en het niet alleen maar keuzes zijn. Dat was het bij ons ook niet, deels zo gelopen door gezondheidsproblemen waardoor ik thuis kwam te zitten.
Wij werken in Deventer en Rotterdam, en reizen met de trein (buiten pandemie om). Dan zijn je keuzes heel erg beperkt. _O-
En ja dan zouden we ander werk kunnen zoeken, maar ik vind fijn werk belangrijker dan het 'goedkoopste' huis. Dat zijn inderdaad keuzes. :Y
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')