Budget zal zo rond de 10k liggen + wat ik nog aan inruil voor de auto krijg (dus +/- 13k denk ik).quote:Op zaterdag 10 april 2021 18:05 schreef Hamzoef het volgende:
Ligt er aan wat je budget voor nieuwe auto is, en hoe nieuwe auto je kunt kopen.
wat noem je hoge facturen voor de apk?quote:Op zaterdag 10 april 2021 17:55 schreef WaikikiWim het volgende:
Momenteel rijd ik in een Volvo V50 (2007, km stand +/- 210k). Ik rijd tussen de 20 en 25k km per jaar (voornamelijk woon-werk) en ik geef om heel eerlijk te zijn niet veel om dure of mooie auto's. Een auto moet voor mij voornamelijk betrouwbaar en comfortabel zijn.
Aangezien ik de laatste jaren telkens behoorlijke rekeningen vanuit de APK kreeg ben ik een beetje gaan twijfelen over hoeveel geld ik nog in deze auto wil stoppen. Volgens mij heb ik globaal gezien 3 opties:
1: doorrijden in deze auto en accepteren dat ik jaarlijks tussen de 500 en 1000 euro aan onderhoud kwijt ben.
2: Deze auto verkopen/inruilen en 2de hands een andere auto halen. (ik verwacht voor mijn huidige auto nog ongeveer 3 á 3.5k terug te krijgen)
3: Private leasen
Ik ben me momenteel dus aan het oriënteren en ik moet zeggen dat de 3de optie ook wel aantrekkelijk is. Het is natuurlijk best moeilijk om de opties met elkaar te vergelijken omdat er naast de zichtbare kosten (benzine, belasting etc.) ook een aantal 'onzichtbare' kosten zijn (zoals afschrijving).
Wat zouden jullie doen in bovenstaande situatie? Ik ben benieuwd naar wat andere meningen
Auto kostte me destijds ongeveer 8.000. Sindsdien (in 4 jaar tijd) denk ik voor meer dan de helft van dat bedrag aan APK/reparatiekosten al gemaakt. Nogmaals, ik ben niet zo thuis in de auto's, maar ik vind het behoorlijk wat. Bovendien vind ik het deze auto ook gewoon niet waard.quote:Op zaterdag 10 april 2021 19:07 schreef Banaanvragen het volgende:
[..]
wat noem je hoge facturen voor de apk?
500 tot 1000 ben je zo kwijt per jaar namelijk.
Je weet wat je nu hebt, en wat er allemaal al gedaan is dus waar je geen kosten hoeft te verwachten, bij een andere 2de handse weet je dat natuurlijk niet. en kun je bij de volgende apk zo maar voor nieuwe onverwachte kosten komen te staan.
Het voordeligste rij je als je de auto nog wat jaren kan aanhouden en er geen noemenswaardige kosten meer aan komen, zo reed ik mijn vorige auto relatief goedkoop en heb ik opgegeven toen de bak (te dure reparatie) moeilijk begon te doen.
private lease kan, maar vaak zijn die bedragen op basis van 10k/jaar en wordt dat ook een duur grapje
Vergis je niet in private leasequote:Op zaterdag 10 april 2021 19:30 schreef WaikikiWim het volgende:
[..]
Auto kostte me destijds ongeveer 8.000. Sindsdien (in 4 jaar tijd) denk ik voor meer dan de helft van dat bedrag aan APK/reparatiekosten al gemaakt. Nogmaals, ik ben niet zo thuis in de auto's, maar ik vind het behoorlijk wat. Bovendien vind ik het deze auto ook gewoon niet waard.
Waaraan dan?quote:Op zaterdag 10 april 2021 19:07 schreef Banaanvragen het volgende:
[..]
wat noem je hoge facturen voor de apk?
500 tot 1000 ben je zo kwijt per jaar namelijk.
Een V50 is natuurlijk gewoon een Ford Focus qua betrouwbaarheid en onderdelen. De 'nieuwe' Vlovo's zijn gewoon meuk en kosten klauwen met geld aan onderhoud/reparatie. Een vriend van mij sleutelt al 30jr aan Volvo's en vanaf 2000 2001 is het steeds slechter geworden.quote:Op zaterdag 10 april 2021 21:13 schreef daNpy het volgende:
[..]
Waaraan dan?
Ik heb een BMW uit 2006 met 290k op de klok en ik heb in 8 jaar tijd 1 keer een factuur gehad van 700 euro voor een reparatie (niet APK gerelateerd, gewoon een defect). Ook een keer dat geld uitgegeven aan nieuwe banden maar dat ligt meer aan mijn keuze voor een breedset. Iemand die niks om auto's geeft gaat niet de banden kopen die ik koop.
Ik vind 1000 per jaar aan onderhoud echt veel voor zo'n relatief moderne auto. Dan issie of afgetrapt of er is gewoon veel defect aan (maar vlovlo's gaan nooit kapot, hoor ik altijd).
Serieus? 1000 euro is niks bij een beetje auto. Nu ging er in mijn vorige auto best veel olie (8-liter) en met 25k per jaar betekend dat dus elk jaar zo'n beurt. Dan moet er van die long-life meuk in a 25 euro de liter, paar filters, beetje arbeid en dan ben je al 400 euro verder.quote:Op zaterdag 10 april 2021 21:13 schreef daNpy het volgende:
[..]
Waaraan dan?
Ik heb een BMW uit 2006 met 290k op de klok en ik heb in 8 jaar tijd 1 keer een factuur gehad van 700 euro voor een reparatie (niet APK gerelateerd, gewoon een defect). Ook een keer dat geld uitgegeven aan nieuwe banden maar dat ligt meer aan mijn keuze voor een breedset. Iemand die niks om auto's geeft gaat niet de banden kopen die ik koop.
Ik vind 1000 per jaar aan onderhoud echt veel voor zo'n relatief moderne auto. Dan issie of afgetrapt of er is gewoon veel defect aan (maar vlovlo's gaan nooit kapot, hoor ik altijd).
Dus in 8 jaar verder nooit onderhoud gedaan? Of doe je alles zelf (want dan kan TS het uiteraard ook goedkoper).quote:Op zaterdag 10 april 2021 21:13 schreef daNpy het volgende:
[..]
Waaraan dan?
Ik heb een BMW uit 2006 met 290k op de klok en ik heb in 8 jaar tijd 1 keer een factuur gehad van 700 euro voor een reparatie (niet APK gerelateerd, gewoon een defect). Ook een keer dat geld uitgegeven aan nieuwe banden maar dat ligt meer aan mijn keuze voor een breedset. Iemand die niks om auto's geeft gaat niet de banden kopen die ik koop.
Ik vind 1000 per jaar aan onderhoud echt veel voor zo'n relatief moderne auto. Dan issie of afgetrapt of er is gewoon veel defect aan (maar vlovlo's gaan nooit kapot, hoor ik altijd).
Nee, uiteraard heb ik wel onderhoud gedaan, maar het kost me niet jaarlijks 1000+ euro om hem door de APK te krijgen. Ik rijd inderdaad wel minder dan 25dkm per jaar, dat is waar.quote:Op maandag 12 april 2021 10:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dus in 8 jaar verder nooit onderhoud gedaan? Of doe je alles zelf (want dan kan TS het uiteraard ook goedkoper).
Een barrel misschien, voor een degelijke auto vind ik het veel omdat jaarlijks aan onderhoud kwijt te zijn.quote:Op maandag 12 april 2021 10:17 schreef NoComment het volgende:
[..]
Serieus? 1000 euro is niks bij een beetje auto.
Laat je je wel tillen ja, 25E de liter en dan nog betalen om het erin te gietenquote:Nu ging er in mijn vorige auto best veel olie (8-liter) en met 25k per jaar betekend dat dus elk jaar zo'n beurt. Dan moet er van die long-life meuk in a 25 euro de liter, paar filters, beetje arbeid en dan ben je al 400 euro verder.
Nee geen Chinese meuk, maar mensen die niks om auto's geven rijden ook niet op dure A merken.quote:Paar bandjes als je geen Chinese meuk laat monteren ben je ook weer 300 euro verder, misschien een keer een paar remblokken of remschijven? Het telt heel hard op hoor.
Hear hear. Heb ook een Alfa-fanaat als collega en die staat echt váák bij de garage en is een paar keer afgesleeptquote:Heb zelf ook in zo'n situatie gezeten trouwens, ik was op den duur helemaal klaar met de rekeningen die ik betaalde om mijn Alfa rijdende te houden. Dat ging dus wel telkens over allerlei random shit wat stuk ging (draagarmen, koppakking, uitlaatspruitstuk, draagarmen, lekkend open dak, draagarmen...) en daar was ik op den duur echt klaar mee. Toen heel 'verstandig' een 335d gekocht, en nee das ook niet goedkoop rijden (zie opmerking over de 8 liter olie) maar dat was wel gewoon een kwestie van onderhouden in plaats van elke keer random shit fixen
Meer dan de helft van de mensen heeft dat to-taal niet in de gaten.quote:Op maandag 12 april 2021 11:52 schreef Snowsquall het volgende:
Woowww, wat een kosten met de jaarlijkse APK Ik kan me niet anders herinneren dan dat ik gewoon de kosten voor de keuring kwijt ben( ¤35,- )
Als je een auto gewoon goed onderhoudt dan heb je met de APK geen extra kosten........ Tenzij je met alle defecten of versleten dingen wacht op de APK natuurlijk, ja dan heb je ineens veel kosten tegelijk, maar dat is een keuze die je zelf maakt. Banden, ruitenwissers, uitlaat, schokbrekers zijn echt niet toevalligtijdens de keuring pas lek of versleten
Eensch. En tel daarbij op dat wanneer dat moet gebeuren de auto ineens financieel total-loss is omdat de kosten dan van alle jaren bij elkaar optellen.quote:Op maandag 12 april 2021 12:03 schreef daNpy het volgende:
[..]
Meer dan de helft van de mensen heeft dat to-taal niet in de gaten.
Je weet nu eenmaal niet wat er stuk gaat als je een auto koopt en gebruikt.quote:Op maandag 12 april 2021 12:39 schreef hvan het volgende:
Die hoge onderhoudskosten snap ik ook nooit. Misschien ligt dat ook aan rijstijl.
Ik heb afgelopen 8 jaar een Ford Focus gereden en deze onlangs ingeruild met 200k op de teller. Maar qua onderhoud nauwelijks kosten gehad op een paar banden en regulier onderhoud na. Ik rijd nu een Nissan Qashqai uit 2017, heerlijke auto. Onderhoudskosten zullen misschien ietsje hoger zijn ivm met grotere banden enzo.
Private lease zou ik nooit aan beginnen. Gewoon om de reden dat je er ook nooit meer vanaf komt. Al je geld dat je normaal zou sparen, maak je dan maandelijks over aan de leasemaatschappij. Je vrijheid met wat je er mee kan doen ben je dus kwijt.
Kijk, jij snapt het Toyota's zijn relatief duur in de aanschaf maar dat betaald zich terug in ¤ 0,0 aan onkosten.quote:Op maandag 12 april 2021 12:59 schreef TheFreshPrince het volgende:
ingeruild op een Toyota Corolla 2.0 Hybrid Touring Sports uit 2019.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik kan het je wel uitleggen maar het niet voor je begrijpen........
Ja en ik vergat nog te zeggen dat de onderhoudsboekjes erbij waren en dat ik aantoonbaar de 3e eigenaar ben. Het is ook een Executive, alles erop en eraan en het werkt allemaal en Automaat(een èchte, dus geen easytronic De wilde jaren zijn voorbij met 200pk RWD en een platensperdiffquote:Op maandag 12 april 2021 19:46 schreef spectrumanalyser het volgende:
2008-2012 is de sweetspot. geen hybride, geen turbo en geen partikelfilter, wel moderne injectietechniek.
de koppeling kan bij hoge kilometerstand aan vervanging toe zijn, als je een vriendin hebt die er in rijd of als de vorige eigenaar een vrouw was.
Zelf heb ik een BMW uit 2009. Zodra de motor is uitgelegd dat 'ie in 'lean stratified charge modus' kan lopen dan is het verbruik 1 op 5.
quote:Op maandag 12 april 2021 19:17 schreef Snowsquall het volgende:
[..]
Kijk, jij snapt het Toyota's zijn relatief duur in de aanschaf maar dat betaald zich terug in ¤ 0,0 aan onkosten.
Auto's die je voor een knaak en een rol drop koopt bij een handelaar en zonder onderhoudshistorie en garantie koopt.....ja daar kun je behoorlijk op leeglopen. De meeste mensen denken alleen aan de hoogte van de aanschafprijs, maar die is eenmalig, het gaat om de 'running costs' oftewel wat gaat hij in de toekomst per maand kosten.....en dat gaat dan vooral om de onvoorziene kosten(evt. achterstallig onderhoud, reparaties), de vaste lasten p/mnd kun je berekenen.Aziaten zijn altijd goed en degelijk wat ik om mij heen hoor. Mij is altijd verteld om nooit Audi, BMW, Renault of Volkswagen te kopen. Dat is vragen om hoge kosten. Heb nu een Nissan Qashqai, mijn eerste Aziaat. En ben volop tevrden. Ik koop altijd (alhoewel dit pas mijn 4e auto is) een auto van max 3a 4 jaar oud. Bij een dealer, met bovag en goede onderhoudshistorie. Nooit gezeik mee gehad. Zelf laat ik onderhoud altijd gewoon bij een random garage doen. Scheelt ook een hoop geld, mits ie betrouwbaar is uiteraardSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nieuwe tjoepietjappie banden uit China 4*50 euro = 200 (keihard, dan gaan ze ook een ton mee)quote:Op vrijdag 16 april 2021 01:58 schreef Kalebatz het volgende:
Ik heb in 5 jaar een Opel Astra h van 100k naar 200k gereden. Inclusief een set nieuwe banden, een koelwaterslang en een distributieset heeft me dat (met de jaarlijkse apk en vloeistoffen verversen) in totaal amper 1000 euro gekost. Wel bij de beunhaas maar toch.... Vind de bedragen in dit topic wel aan de hoge kant. Iedereen zal wel naar de merkdealer gaan in z’n shiny grote pand op een zichtlocatie met veel te gore koffie..
Gefeliciteerd, je hebt een Renault Kadjar gekocht.quote:Op dinsdag 13 april 2021 12:39 schreef hvan het volgende:
[..]
Aziaten zijn altijd goed en degelijk wat ik om mij heen hoor. Mij is altijd verteld om nooit Audi, BMW, Renault of Volkswagen te kopen. Dat is vragen om hoge kosten. Heb nu een Nissan Qashqai, mijn eerste Aziaat. En ben volop tevrden. Ik koop altijd (alhoewel dit pas mijn 4e auto is) een auto van max 3a 4 jaar oud. Bij een dealer, met bovag en goede onderhoudshistorie. Nooit gezeik mee gehad. Zelf laat ik onderhoud altijd gewoon bij een random garage doen. Scheelt ook een hoop geld, mits ie betrouwbaar is uiteraard
So truequote:Op vrijdag 16 april 2021 10:19 schreef Kriegel het volgende:
[..]
Gefeliciteerd, je hebt een Renault Kadjar gekocht.
Technisch gezien was de Qashqai wel iets eerder op de markt dan z'n broertje, maar toch.quote:
Aha dus bij de Renault waren de kinderziektes eruitquote:Op vrijdag 16 april 2021 13:14 schreef Kriegel het volgende:
[..]
Technisch gezien was de Qashqai wel iets eerder op de markt dan z'n broertje, maar toch.
En nieuwe ziektes geintroduceerdquote:Op vrijdag 16 april 2021 13:55 schreef NoComment het volgende:
[..]
Aha dus bij de Renault waren de kinderziektes eruit
Hopelijk bij die Nissan van hem ook, als ie maar vier jaar oud is (model is van 2013 ofzo). In elk geval was de brakke versie van de 1.2 turbo al weg.quote:Op vrijdag 16 april 2021 13:55 schreef NoComment het volgende:
[..]
Aha dus bij de Renault waren de kinderziektes eruit
😂😂😂quote:Op vrijdag 16 april 2021 10:19 schreef Kriegel het volgende:
[..]
Gefeliciteerd, je hebt een Renault Kadjar gekocht.
Vredestein banden, voor de rest klopt het wel aardig.quote:Op vrijdag 16 april 2021 09:06 schreef daNpy het volgende:
[..]
Nieuwe tjoepietjappie banden uit China 4*50 euro = 200 (keihard, dan gaan ze ook een ton mee)
Distributieset 400
Koelwaterslang 50
APK 5x20 = 100
Hierboven zijn zo'n beetje de lage bedragen in de markt.
Dan blijft er nog 250 euro voor 5 oliewissels. Dat kan, maar dan betaal je bij de beun geen normaal uurtarief.
Maargoed, geld in een Opel steken is hetzelfde als het in de rivier gooien, dus dat snap ik dan wel.
Jouw oliewissels kosten minder dan 50 euro terwijl je het láát doen?quote:Op vrijdag 16 april 2021 19:25 schreef Kalebatz het volgende:
[..]
Vredestein banden, voor de rest klopt het wel aardig.
quote:Op vrijdag 16 april 2021 21:12 schreef daNpy het volgende:
[..]
Jouw oliewissels kosten minder dan 50 euro terwijl je het láát doen?
Je hebt geen bougies vervangen in 100.000km? Je remt ook niet, dus geen remblokken?
Er is nooit een wiellager, homokineet(hoes) kapot gegaan, of een stuurkogel/fusee met speling geweest?
Klinkt allemaal niet echt geloofwaardig, of je hebt een totaal wrak de deur uit gedaan.
Goeie, 4 bougies en een nieuwe bobine. Kostte geloof ik 200 euro bij elkaar. Reken dat er dan maar bij. En nee, geen remblokken, schijven, hoezen, kogels, dempers en uitlaat. Uitlaat was net vervangen bij aanschaf toentertijd, is een keer gelast.quote:Op vrijdag 16 april 2021 21:12 schreef daNpy het volgende:
[..]
Jouw oliewissels kosten minder dan 50 euro terwijl je het láát doen?
Je hebt geen bougies vervangen in 100.000km? Je remt ook niet, dus geen remblokken?
Er is nooit een wiellager, homokineet(hoes) kapot gegaan, of een stuurkogel/fusee met speling geweest?
Klinkt allemaal niet echt geloofwaardig, of je hebt een totaal wrak de deur uit gedaan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |