abonnement Unibet Coolblue
pi_198948810
Momenteel rijd ik in een Volvo V50 (2007, km stand +/- 210k). Ik rijd tussen de 20 en 25k km per jaar (voornamelijk woon-werk) en ik geef om heel eerlijk te zijn niet veel om dure of mooie auto's. Een auto moet voor mij voornamelijk betrouwbaar en comfortabel zijn.

Aangezien ik de laatste jaren telkens behoorlijke rekeningen vanuit de APK kreeg ben ik een beetje gaan twijfelen over hoeveel geld ik nog in deze auto wil stoppen. Volgens mij heb ik globaal gezien 3 opties:
1: doorrijden in deze auto en accepteren dat ik jaarlijks tussen de 500 en 1000 euro aan onderhoud kwijt ben.
2: Deze auto verkopen/inruilen en 2de hands een andere auto halen. (ik verwacht voor mijn huidige auto nog ongeveer 3 á 3.5k terug te krijgen)
3: Private leasen

Ik ben me momenteel dus aan het oriënteren en ik moet zeggen dat de 3de optie ook wel aantrekkelijk is. Het is natuurlijk best moeilijk om de opties met elkaar te vergelijken omdat er naast de zichtbare kosten (benzine, belasting etc.) ook een aantal 'onzichtbare' kosten zijn (zoals afschrijving).

Wat zouden jullie doen in bovenstaande situatie? Ik ben benieuwd naar wat andere meningen :)
pi_198948864
Reken anders met 5 cent per km voor je huidige auto tegen 20 cent voor private lease, dat is incl onderhoud wegenbelasting verzekering ed.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_198948941
Ligt er aan wat je budget voor nieuwe auto is, en hoe nieuwe auto je kunt kopen.
pi_198949256
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 april 2021 18:05 schreef Hamzoef het volgende:
Ligt er aan wat je budget voor nieuwe auto is, en hoe nieuwe auto je kunt kopen.
Budget zal zo rond de 10k liggen + wat ik nog aan inruil voor de auto krijg (dus +/- 13k denk ik).
pi_198949598
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 april 2021 17:55 schreef WaikikiWim het volgende:
Momenteel rijd ik in een Volvo V50 (2007, km stand +/- 210k). Ik rijd tussen de 20 en 25k km per jaar (voornamelijk woon-werk) en ik geef om heel eerlijk te zijn niet veel om dure of mooie auto's. Een auto moet voor mij voornamelijk betrouwbaar en comfortabel zijn.

Aangezien ik de laatste jaren telkens behoorlijke rekeningen vanuit de APK kreeg ben ik een beetje gaan twijfelen over hoeveel geld ik nog in deze auto wil stoppen. Volgens mij heb ik globaal gezien 3 opties:
1: doorrijden in deze auto en accepteren dat ik jaarlijks tussen de 500 en 1000 euro aan onderhoud kwijt ben.
2: Deze auto verkopen/inruilen en 2de hands een andere auto halen. (ik verwacht voor mijn huidige auto nog ongeveer 3 á 3.5k terug te krijgen)
3: Private leasen

Ik ben me momenteel dus aan het oriënteren en ik moet zeggen dat de 3de optie ook wel aantrekkelijk is. Het is natuurlijk best moeilijk om de opties met elkaar te vergelijken omdat er naast de zichtbare kosten (benzine, belasting etc.) ook een aantal 'onzichtbare' kosten zijn (zoals afschrijving).

Wat zouden jullie doen in bovenstaande situatie? Ik ben benieuwd naar wat andere meningen :)
wat noem je hoge facturen voor de apk?

500 tot 1000 ben je zo kwijt per jaar namelijk.

Je weet wat je nu hebt, en wat er allemaal al gedaan is dus waar je geen kosten hoeft te verwachten, bij een andere 2de handse weet je dat natuurlijk niet. en kun je bij de volgende apk zo maar voor nieuwe onverwachte kosten komen te staan.

Het voordeligste rij je als je de auto nog wat jaren kan aanhouden en er geen noemenswaardige kosten meer aan komen, zo reed ik mijn vorige auto relatief goedkoop en heb ik opgegeven toen de bak (te dure reparatie) moeilijk begon te doen.

private lease kan, maar vaak zijn die bedragen op basis van 10k/jaar en wordt dat ook een duur grapje

[ Bericht 14% gewijzigd door #ANONIEM op 10-04-2021 19:10:25 ]
pi_198949867
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 april 2021 19:07 schreef Banaanvragen het volgende:

[..]

wat noem je hoge facturen voor de apk?

500 tot 1000 ben je zo kwijt per jaar namelijk.

Je weet wat je nu hebt, en wat er allemaal al gedaan is dus waar je geen kosten hoeft te verwachten, bij een andere 2de handse weet je dat natuurlijk niet. en kun je bij de volgende apk zo maar voor nieuwe onverwachte kosten komen te staan.

Het voordeligste rij je als je de auto nog wat jaren kan aanhouden en er geen noemenswaardige kosten meer aan komen, zo reed ik mijn vorige auto relatief goedkoop en heb ik opgegeven toen de bak (te dure reparatie) moeilijk begon te doen.

private lease kan, maar vaak zijn die bedragen op basis van 10k/jaar en wordt dat ook een duur grapje
Auto kostte me destijds ongeveer 8.000. Sindsdien (in 4 jaar tijd) denk ik voor meer dan de helft van dat bedrag aan APK/reparatiekosten al gemaakt. Nogmaals, ik ben niet zo thuis in de auto's, maar ik vind het behoorlijk wat. Bovendien vind ik het deze auto ook gewoon niet waard.
pi_198950856
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 april 2021 19:30 schreef WaikikiWim het volgende:

[..]

Auto kostte me destijds ongeveer 8.000. Sindsdien (in 4 jaar tijd) denk ik voor meer dan de helft van dat bedrag aan APK/reparatiekosten al gemaakt. Nogmaals, ik ben niet zo thuis in de auto's, maar ik vind het behoorlijk wat. Bovendien vind ik het deze auto ook gewoon niet waard.
Vergis je niet in private lease

een v50 vergelijk ik even met een focus wagon mild hybrid van de anwb, die kost in de private lease 5760 euro per jaar met 20~25k km's, een 308sw peugot 6612 euro/jaar
pi_198950936
500-1000 ben ik per jaar ook wel kwijt. Autorijden is gewoon niet goedkoop.
pi_198950980
10000 uitgeven om een paar 100 te besparen per jaar. Dan moet je heel lang rijden en na een paar jaar kost je nieuwe auto ook alweer een paar 100 per jaar aan onderhoud. Dus economisch is een nieuwe auto bijna nooit.

Maar als je graag een nieuwere auto rijdt en je geld ervoor over hebt, moet je het gewoon doen.

Private lease is niet veel duurder dan een nieuwe auto. Maar een van het formaat V50 met 25000km per jaar is ook niet goedkoop per maand.
.
  zaterdag 10 april 2021 @ 21:13:48 #10
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_198951130
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 april 2021 19:07 schreef Banaanvragen het volgende:

[..]

wat noem je hoge facturen voor de apk?

500 tot 1000 ben je zo kwijt per jaar namelijk.

Waaraan dan?
Ik heb een BMW uit 2006 met 290k op de klok en ik heb in 8 jaar tijd 1 keer een factuur gehad van 700 euro voor een reparatie (niet APK gerelateerd, gewoon een defect). Ook een keer dat geld uitgegeven aan nieuwe banden maar dat ligt meer aan mijn keuze voor een breedset. Iemand die niks om auto's geeft gaat niet de banden kopen die ik koop.

Ik vind 1000 per jaar aan onderhoud echt veel voor zo'n relatief moderne auto. Dan issie of afgetrapt of er is gewoon veel defect aan (maar vlovlo's gaan nooit kapot, hoor ik altijd).
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  † In Memoriam † zaterdag 10 april 2021 @ 23:53:49 #11
137787 Snowsquall
Noord Brabant
pi_198954609
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 april 2021 21:13 schreef daNpy het volgende:

[..]

Waaraan dan?
Ik heb een BMW uit 2006 met 290k op de klok en ik heb in 8 jaar tijd 1 keer een factuur gehad van 700 euro voor een reparatie (niet APK gerelateerd, gewoon een defect). Ook een keer dat geld uitgegeven aan nieuwe banden maar dat ligt meer aan mijn keuze voor een breedset. Iemand die niks om auto's geeft gaat niet de banden kopen die ik koop.

Ik vind 1000 per jaar aan onderhoud echt veel voor zo'n relatief moderne auto. Dan issie of afgetrapt of er is gewoon veel defect aan (maar vlovlo's gaan nooit kapot, hoor ik altijd).
Een V50 is natuurlijk gewoon een Ford Focus qua betrouwbaarheid en onderdelen. De 'nieuwe' Vlovo's zijn gewoon meuk en kosten klauwen met geld aan onderhoud/reparatie. Een vriend van mij sleutelt al 30jr aan Volvo's en vanaf 2000 2001 is het steeds slechter geworden.

Begin maar te kijken naar een Jap als je betrouwbaarheid wilt; Lexus, Toyota, Honda, Mazda
Ik kan het je wel uitleggen maar het niet voor je begrijpen........
  maandag 12 april 2021 @ 10:17:43 #12
38243 NoComment
Cruisin' in the pow...
pi_198970336
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 april 2021 21:13 schreef daNpy het volgende:

[..]

Waaraan dan?
Ik heb een BMW uit 2006 met 290k op de klok en ik heb in 8 jaar tijd 1 keer een factuur gehad van 700 euro voor een reparatie (niet APK gerelateerd, gewoon een defect). Ook een keer dat geld uitgegeven aan nieuwe banden maar dat ligt meer aan mijn keuze voor een breedset. Iemand die niks om auto's geeft gaat niet de banden kopen die ik koop.

Ik vind 1000 per jaar aan onderhoud echt veel voor zo'n relatief moderne auto. Dan issie of afgetrapt of er is gewoon veel defect aan (maar vlovlo's gaan nooit kapot, hoor ik altijd).
Serieus? 1000 euro is niks bij een beetje auto. Nu ging er in mijn vorige auto best veel olie (8-liter) en met 25k per jaar betekend dat dus elk jaar zo'n beurt. Dan moet er van die long-life meuk in a 25 euro de liter, paar filters, beetje arbeid en dan ben je al 400 euro verder.

Paar bandjes als je geen Chinese meuk laat monteren ben je ook weer 300 euro verder, misschien een keer een paar remblokken of remschijven? Het telt heel hard op hoor.

Ik denk dat je vooral moet kijken naar waar de kosten in zijn gaan zitten. Gaat die 1000 euro telkens naar dingen die echt gewoon stuk gaan en niet onder normaal onderhoud vallen? Dan is het misschien een goed idee om naar iets nieuwers/betrouwbaarders te shoppen. Zijn de kosten daar gewoon omdat de remmen versleten zijn, of de banden, of omdat er nieuwe olie in moet? Dan moet je of niet zo miepen of een Aygo gaan rijden.

Heb zelf ook in zo'n situatie gezeten trouwens, ik was op den duur helemaal klaar met de rekeningen die ik betaalde om mijn Alfa rijdende te houden. Dat ging dus wel telkens over allerlei random shit wat stuk ging (draagarmen, koppakking, uitlaatspruitstuk, draagarmen, lekkend open dak, draagarmen...) en daar was ik op den duur echt klaar mee. Toen heel 'verstandig' een 335d gekocht, en nee das ook niet goedkoop rijden (zie opmerking over de 8 liter olie) maar dat was wel gewoon een kwestie van onderhouden in plaats van elke keer random shit fixen :+
Life's like music, get the rhythm..
pi_198970556
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 april 2021 21:13 schreef daNpy het volgende:

[..]

Waaraan dan?
Ik heb een BMW uit 2006 met 290k op de klok en ik heb in 8 jaar tijd 1 keer een factuur gehad van 700 euro voor een reparatie (niet APK gerelateerd, gewoon een defect). Ook een keer dat geld uitgegeven aan nieuwe banden maar dat ligt meer aan mijn keuze voor een breedset. Iemand die niks om auto's geeft gaat niet de banden kopen die ik koop.

Ik vind 1000 per jaar aan onderhoud echt veel voor zo'n relatief moderne auto. Dan issie of afgetrapt of er is gewoon veel defect aan (maar vlovlo's gaan nooit kapot, hoor ik altijd).
Dus in 8 jaar verder nooit onderhoud gedaan? Of doe je alles zelf (want dan kan TS het uiteraard ook goedkoper).

En als je in 8 jaar 1 set banden verslijt rijd je vermoedelijk ook wat minder km's dan TS.

Verder moet je gewoon ook wat geluk hebben.

Mijn V50 had in de eerste 5 jaar amper kosten (bandjes, distributieriem, lampjes, filtertjes en olie) maar de laatste 2 jaar dat ik hem had stond hij 2x per jaar bij de garage. Dat houd je toch met auto's.
pi_198970569
¤1.000 per jaar bij 20.000 km is overigens ¤0,05 per kilometer.
Aan brandstof ben je al minimaal 2 tot 3x meer per kilometer kwijt.

Auto's kosten geld.
  maandag 12 april 2021 @ 11:25:40 #15
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_198971067
quote:
0s.gif Op maandag 12 april 2021 10:37 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Dus in 8 jaar verder nooit onderhoud gedaan? Of doe je alles zelf (want dan kan TS het uiteraard ook goedkoper).

Nee, uiteraard heb ik wel onderhoud gedaan, maar het kost me niet jaarlijks 1000+ euro om hem door de APK te krijgen. Ik rijd inderdaad wel minder dan 25dkm per jaar, dat is waar.
Maar ik ben ook geen Audi rijder die elke 2 tellen op de rem staat en ga fatsoenlijk met mijn auto om, waardoor ik bijvoorbeeld niet snel tegen een vastzittende remklauw aanloop omdat ik dat al lang van te voren merk.

quote:
0s.gif Op maandag 12 april 2021 10:17 schreef NoComment het volgende:

[..]

Serieus? 1000 euro is niks bij een beetje auto.
Een barrel misschien, voor een degelijke auto vind ik het veel omdat jaarlijks aan onderhoud kwijt te zijn.

quote:
Nu ging er in mijn vorige auto best veel olie (8-liter) en met 25k per jaar betekend dat dus elk jaar zo'n beurt. Dan moet er van die long-life meuk in a 25 euro de liter, paar filters, beetje arbeid en dan ben je al 400 euro verder.
Laat je je wel tillen ja, 25E de liter en dan nog betalen om het erin te gieten :D
Zo'n oliebeurt is voor de mijne nog geen 150. Inclusief veel te duur microfilter.
Dit gebeurt bij die van mij ook jaarlijks omdat ik weinig rijd.

quote:
Paar bandjes als je geen Chinese meuk laat monteren ben je ook weer 300 euro verder, misschien een keer een paar remblokken of remschijven? Het telt heel hard op hoor.
Nee geen Chinese meuk, maar mensen die niks om auto's geven rijden ook niet op dure A merken.
Remblokken is tientjes werk, maar als de dealer daar meteen schijfremmen bij vervangt omdat de klant toch wel betaald, loopt het snel in de papieren ja. Want om een of andere reden kosten Brembo schijven op internet 50E per stuk en in de winkel 150E.


quote:
Heb zelf ook in zo'n situatie gezeten trouwens, ik was op den duur helemaal klaar met de rekeningen die ik betaalde om mijn Alfa rijdende te houden. Dat ging dus wel telkens over allerlei random shit wat stuk ging (draagarmen, koppakking, uitlaatspruitstuk, draagarmen, lekkend open dak, draagarmen...) en daar was ik op den duur echt klaar mee. Toen heel 'verstandig' een 335d gekocht, en nee das ook niet goedkoop rijden (zie opmerking over de 8 liter olie) maar dat was wel gewoon een kwestie van onderhouden in plaats van elke keer random shit fixen :+
Hear hear. Heb ook een Alfa-fanaat als collega en die staat echt váák bij de garage en is een paar keer afgesleept :')
Hij heeft zijn 159 daarom maar ingeruild voor een Mito :')./

[ Bericht 30% gewijzigd door daNpy op 12-04-2021 11:35:30 ]
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  † In Memoriam † maandag 12 april 2021 @ 11:52:40 #16
137787 Snowsquall
Noord Brabant
pi_198971437
Woowww, wat een kosten met de jaarlijkse APK :? Ik kan me niet anders herinneren dan dat ik gewoon de kosten voor de keuring kwijt ben( ¤35,- )
Als je een auto gewoon goed onderhoudt dan heb je met de APK geen extra kosten........ Tenzij je met alle defecten of versleten dingen wacht op de APK natuurlijk, ja dan heb je ineens veel kosten tegelijk, maar dat is een keuze die je zelf maakt. Banden, ruitenwissers, uitlaat, schokbrekers zijn echt niet toevalligtijdens de keuring pas lek of versleten :s)
Ik kan het je wel uitleggen maar het niet voor je begrijpen........
  maandag 12 april 2021 @ 12:03:27 #17
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_198971568
quote:
0s.gif Op maandag 12 april 2021 11:52 schreef Snowsquall het volgende:
Woowww, wat een kosten met de jaarlijkse APK :? Ik kan me niet anders herinneren dan dat ik gewoon de kosten voor de keuring kwijt ben( ¤35,- )
Als je een auto gewoon goed onderhoudt dan heb je met de APK geen extra kosten........ Tenzij je met alle defecten of versleten dingen wacht op de APK natuurlijk, ja dan heb je ineens veel kosten tegelijk, maar dat is een keuze die je zelf maakt. Banden, ruitenwissers, uitlaat, schokbrekers zijn echt niet toevalligtijdens de keuring pas lek of versleten :s)
Meer dan de helft van de mensen heeft dat to-taal niet in de gaten.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_198971645
laat je Volvo door een garagebedrijf inspecteren, vraag ze welke kosten er aan zitten te komen.

Private lease is een soort lening voor een auto die je deels gaat afbetalen plus rente. Dan is het aan de leasemaatschappij om na afloop je auto helemaal af te kraken zodat je nog eens een bedrag mag betalen omdat er wat krasjes en gebruikerssporen op zitten. De onderhoud- en reparatiekosten zitten in het leasebedrag verwerkt.
Maar! dit zijn alleen de kosten van regulier onderhoud of een mechanisch gebrek.
Krijg je een lekke band dan worden de kosten voor een nieuwe band alsnog gefactureerd door het leasebedrijf.
en zo proberen leasemaatschappijen wel vaker kosten onder "buiten komend onheil" te laten vallen.
Eigenlijk is het een huurauto, je mag op papier niet eens zelf de motorkap openen of iemand anders laten rijden.

Een oude auto zitten gewoon kosten aan. En ja dat kan een keer tegenvallen. Als er teveel roest aan de remleidingen zit ben je zo 600 euro verder. Je wilt niet meemaken dat je ooit zonder remdruk zit.

Autootjes die goedkoop in onderhoud zijn .... oei, die zijn er niet meer. auto's zitten vol met emissiesystemen, turbo, sensoren. met wat pech zelfs rijhulpsystemen (ADAS).
Naar mijn idee is onderhoud omgekeerd evenredig aan de leeftijd van de auto.
Hoe ouder de auto, des te goedkoper het onderhoud. Er zitten minder slijtagegevoelige dingen in oudere autos.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_198971646
Uiteindelijk krijg je toch kosten aan een auto, of het nu een uitlaat of een wiellager is. En of je dat nu met de APK laat doen of ergens tussen 2 keuringen in, als het nodig is is het nodig.

Nogmaals, als je jaarlijks 20 tot 25.000km rijdt in een oudere auto, dan krijg je kosten.
¤0,05 per kilometer is heel normaal voor een auto op leeftijd, alleen al slijtage aan je banden kost al snel ¤0,01 per km als je op een setje fatsoenlijk rubber rijdt.

Bij een nieuwe auto zijn de kosten uiteraard lager.
pi_198971673
Geef 'm op voor klokje rond. dan krijg je een gratis inspectie en advies.
https://www.autoweek.nl/aanmelden/klokjerond.php?cache=no
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  maandag 12 april 2021 @ 12:22:27 #21
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_198971782
quote:
0s.gif Op maandag 12 april 2021 12:03 schreef daNpy het volgende:

[..]

Meer dan de helft van de mensen heeft dat to-taal niet in de gaten.
Eensch. En tel daarbij op dat wanneer dat moet gebeuren de auto ineens financieel total-loss is omdat de kosten dan van alle jaren bij elkaar optellen.

En wat in mijn ogen veel mensen ook niet helemaal door hebben is de afschrijving die de nieuwere auto met zich mee brengt. Daar gaat zoals je nu al zegt 1000 euro per jaar in. Dat nu uitgeven aan onderhoud wat onlosmakelijk met de kilometerstand is verbonden, of uitgeven aan een nieuwere auto die ook op zijn termijn dat onderhoud weer nodig zal zijn.
Laat staan dat er ook technische defecten kunnen optreden, of juist helemaal niet.

Ik denk dat je die Volvo nu helemaal niet duur rijdt, maar je kilometrage is niet super hoog, want ik denk dat het een Diesel is? Dat het jou teveel geld is, dat kan natuurlijk. En als je gaat kijken naar private-lease, ik zou 't zelf nooit doen want dat is meer voor mensen die niet kunnen sparen. En vergelijk dan wel even appels met appels, of je moet al het A segment auto's willen rijden. Dat kan een keuze zijn.
Weet van alles een beetje maar net niets.
pi_198971997
Die hoge onderhoudskosten snap ik ook nooit. Misschien ligt dat ook aan rijstijl.
Ik heb afgelopen 8 jaar een Ford Focus gereden en deze onlangs ingeruild met 200k op de teller. Maar qua onderhoud nauwelijks kosten gehad op een paar banden en regulier onderhoud na. Ik rijd nu een Nissan Qashqai uit 2017, heerlijke auto. Onderhoudskosten zullen misschien ietsje hoger zijn ivm met grotere banden enzo.
Private lease zou ik nooit aan beginnen. Gewoon om de reden dat je er ook nooit meer vanaf komt. Al je geld dat je normaal zou sparen, maak je dan maandelijks over aan de leasemaatschappij. Je vrijheid met wat je er mee kan doen ben je dus kwijt.
pi_198972090
Het valt mij op dat autobezitters zoals TS weinig zeggen over brandstofverbruik. Een leuk setje ecobanden en een lekker flesje brandstofadditief kan geld schelen.

Een onderhoudsbeurt verdien je ook gewoon terug.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_198972263
quote:
0s.gif Op maandag 12 april 2021 12:39 schreef hvan het volgende:
Die hoge onderhoudskosten snap ik ook nooit. Misschien ligt dat ook aan rijstijl.
Ik heb afgelopen 8 jaar een Ford Focus gereden en deze onlangs ingeruild met 200k op de teller. Maar qua onderhoud nauwelijks kosten gehad op een paar banden en regulier onderhoud na. Ik rijd nu een Nissan Qashqai uit 2017, heerlijke auto. Onderhoudskosten zullen misschien ietsje hoger zijn ivm met grotere banden enzo.
Private lease zou ik nooit aan beginnen. Gewoon om de reden dat je er ook nooit meer vanaf komt. Al je geld dat je normaal zou sparen, maak je dan maandelijks over aan de leasemaatschappij. Je vrijheid met wat je er mee kan doen ben je dus kwijt.
Je weet nu eenmaal niet wat er stuk gaat als je een auto koopt en gebruikt.
Je kan het geluk hebben dat je in 8 jaar alleen regulier onderhoud hebt maar je kan ook net die rampenbak treffen waar de aircopomp, computer, draagarmen, katalysator, etc van sneuvelen.

Mijn V50 had vooral elektrische "gremlins" in de laatste 2 jaar en dat gaf de meest uiteenlopende storingen en dan ben je een auto gewoon zat, zeker als hij af en toe na 100 meter rijden in de noodloop springt en er bij de garage (en dealer) niets aanwijsbaars te vinden is.

Maar de eerste 5 jaar dat ik hem had was het een brave auto, alleen bandjes, lampjes en op tijd de reguliere beurtjes. Uiteindelijk afgelopen zomer met ~230k op de teller ingeruild op een Toyota Corolla 2.0 Hybrid Touring Sports uit 2019. En daar heb ik uiteraard nog geen kosten aan gehad, afgezien van de brandstof (wat ook niet zo hard gaat met 5 tot 6 liter op 100km).
  † In Memoriam † maandag 12 april 2021 @ 19:17:18 #25
137787 Snowsquall
Noord Brabant
pi_198976615
quote:
0s.gif Op maandag 12 april 2021 12:59 schreef TheFreshPrince het volgende:
ingeruild op een Toyota Corolla 2.0 Hybrid Touring Sports uit 2019.
Kijk, jij snapt het ^O^ Toyota's zijn relatief duur in de aanschaf maar dat betaald zich terug in ¤ 0,0 aan onkosten.
Auto's die je voor een knaak en een rol drop koopt bij een handelaar en zonder onderhoudshistorie en garantie koopt.....ja daar kun je behoorlijk op leeglopen. De meeste mensen denken alleen aan de hoogte van de aanschafprijs, maar die is eenmalig, het gaat om de 'running costs' oftewel wat gaat hij in de toekomst per maand kosten.....en dat gaat dan vooral om de onvoorziene kosten(evt. achterstallig onderhoud, reparaties), de vaste lasten p/mnd kun je berekenen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik kan het je wel uitleggen maar het niet voor je begrijpen........
pi_198977193
2008-2012 is de sweetspot. geen hybride, geen turbo en geen partikelfilter, wel moderne injectietechniek.
de koppeling kan bij hoge kilometerstand aan vervanging toe zijn, als je een vriendin hebt die er in rijd of als de vorige eigenaar een vrouw was.
Zelf heb ik een BMW uit 2009. Zodra de motor is uitgelegd dat 'ie in 'lean stratified charge modus' kan lopen dan is het verbruik 1 op 5.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  † In Memoriam † maandag 12 april 2021 @ 20:28:27 #27
137787 Snowsquall
Noord Brabant
pi_198978000
quote:
0s.gif Op maandag 12 april 2021 19:46 schreef spectrumanalyser het volgende:
2008-2012 is de sweetspot. geen hybride, geen turbo en geen partikelfilter, wel moderne injectietechniek.
de koppeling kan bij hoge kilometerstand aan vervanging toe zijn, als je een vriendin hebt die er in rijd of als de vorige eigenaar een vrouw was.
Zelf heb ik een BMW uit 2009. Zodra de motor is uitgelegd dat 'ie in 'lean stratified charge modus' kan lopen dan is het verbruik 1 op 5.
Ja en ik vergat nog te zeggen dat de onderhoudsboekjes erbij waren en dat ik aantoonbaar de 3e eigenaar ben. Het is ook een Executive, alles erop en eraan en het werkt allemaal *) en Automaat(een èchte, dus geen easytronic :') De wilde jaren zijn voorbij met 200pk RWD en een platensperdiff -O-
Ik kan het je wel uitleggen maar het niet voor je begrijpen........
pi_198985046
quote:
0s.gif Op maandag 12 april 2021 19:17 schreef Snowsquall het volgende:

[..]

Kijk, jij snapt het ^O^ Toyota's zijn relatief duur in de aanschaf maar dat betaald zich terug in ¤ 0,0 aan onkosten.
Auto's die je voor een knaak en een rol drop koopt bij een handelaar en zonder onderhoudshistorie en garantie koopt.....ja daar kun je behoorlijk op leeglopen. De meeste mensen denken alleen aan de hoogte van de aanschafprijs, maar die is eenmalig, het gaat om de 'running costs' oftewel wat gaat hij in de toekomst per maand kosten.....en dat gaat dan vooral om de onvoorziene kosten(evt. achterstallig onderhoud, reparaties), de vaste lasten p/mnd kun je berekenen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Aziaten zijn altijd goed en degelijk wat ik om mij heen hoor. Mij is altijd verteld om nooit Audi, BMW, Renault of Volkswagen te kopen. Dat is vragen om hoge kosten. Heb nu een Nissan Qashqai, mijn eerste Aziaat. En ben volop tevrden. Ik koop altijd (alhoewel dit pas mijn 4e auto is) een auto van max 3a 4 jaar oud. Bij een dealer, met bovag en goede onderhoudshistorie. Nooit gezeik mee gehad. Zelf laat ik onderhoud altijd gewoon bij een random garage doen. Scheelt ook een hoop geld, mits ie betrouwbaar is uiteraard :)
pi_199022090
Ik heb in 5 jaar een Opel Astra h van 100k naar 200k gereden. Inclusief een set nieuwe banden, een koelwaterslang en een distributieset heeft me dat (met de jaarlijkse apk en vloeistoffen verversen) in totaal amper 1000 euro gekost. Wel bij de beunhaas maar toch.... Vind de bedragen in dit topic wel aan de hoge kant. Iedereen zal wel naar de merkdealer gaan in z’n shiny grote pand op een zichtlocatie met veel te gore koffie..
Feel the fuzz!
  vrijdag 16 april 2021 @ 09:06:27 #30
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_199023185
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 april 2021 01:58 schreef Kalebatz het volgende:
Ik heb in 5 jaar een Opel Astra h van 100k naar 200k gereden. Inclusief een set nieuwe banden, een koelwaterslang en een distributieset heeft me dat (met de jaarlijkse apk en vloeistoffen verversen) in totaal amper 1000 euro gekost. Wel bij de beunhaas maar toch.... Vind de bedragen in dit topic wel aan de hoge kant. Iedereen zal wel naar de merkdealer gaan in z’n shiny grote pand op een zichtlocatie met veel te gore koffie..
Nieuwe tjoepietjappie banden uit China 4*50 euro = 200 (keihard, dan gaan ze ook een ton mee)
Distributieset 400
Koelwaterslang 50
APK 5x20 = 100
Hierboven zijn zo'n beetje de lage bedragen in de markt.
Dan blijft er nog 250 euro voor 5 oliewissels. Dat kan, maar dan betaal je bij de beun geen normaal uurtarief.
Maargoed, geld in een Opel steken is hetzelfde als het in de rivier gooien, dus dat snap ik dan wel.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  vrijdag 16 april 2021 @ 10:19:56 #31
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_199024081
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 april 2021 12:39 schreef hvan het volgende:

[..]

Aziaten zijn altijd goed en degelijk wat ik om mij heen hoor. Mij is altijd verteld om nooit Audi, BMW, Renault of Volkswagen te kopen. Dat is vragen om hoge kosten. Heb nu een Nissan Qashqai, mijn eerste Aziaat. En ben volop tevrden. Ik koop altijd (alhoewel dit pas mijn 4e auto is) een auto van max 3a 4 jaar oud. Bij een dealer, met bovag en goede onderhoudshistorie. Nooit gezeik mee gehad. Zelf laat ik onderhoud altijd gewoon bij een random garage doen. Scheelt ook een hoop geld, mits ie betrouwbaar is uiteraard :)
Gefeliciteerd, je hebt een Renault Kadjar gekocht.
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
  vrijdag 16 april 2021 @ 12:48:58 #32
38243 NoComment
Cruisin' in the pow...
pi_199026147
quote:
10s.gif Op vrijdag 16 april 2021 10:19 schreef Kriegel het volgende:

[..]

Gefeliciteerd, je hebt een Renault Kadjar gekocht.
So true _O- _O- _O-
Life's like music, get the rhythm..
  vrijdag 16 april 2021 @ 13:14:08 #33
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_199026580
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 april 2021 12:48 schreef NoComment het volgende:

[..]

So true _O- _O- _O-
Technisch gezien was de Qashqai wel iets eerder op de markt dan z'n broertje, maar toch.
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
  vrijdag 16 april 2021 @ 13:55:09 #34
38243 NoComment
Cruisin' in the pow...
pi_199027139
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 april 2021 13:14 schreef Kriegel het volgende:

[..]

Technisch gezien was de Qashqai wel iets eerder op de markt dan z'n broertje, maar toch.
Aha dus bij de Renault waren de kinderziektes eruit :P
Life's like music, get the rhythm..
  vrijdag 16 april 2021 @ 13:55:36 #35
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_199027145
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 april 2021 13:55 schreef NoComment het volgende:

[..]

Aha dus bij de Renault waren de kinderziektes eruit :P
En nieuwe ziektes geintroduceerd :P
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  vrijdag 16 april 2021 @ 14:14:14 #36
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_199027365
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 april 2021 13:55 schreef NoComment het volgende:

[..]

Aha dus bij de Renault waren de kinderziektes eruit :P
Hopelijk bij die Nissan van hem ook, als ie maar vier jaar oud is (model is van 2013 ofzo). O-) In elk geval was de brakke versie van de 1.2 turbo al weg.

Ach ja, het is even goed niet de slechtste auto aller tijden, die Qashqai. Maar echt Japans superdegelijk is het meeste dat Nissan maakt toch al even niet meer. Wel beter tegen roest beschermd dan een Mazda, dat dan weer wel. ;)
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_199030077
quote:
10s.gif Op vrijdag 16 april 2021 10:19 schreef Kriegel het volgende:

[..]

Gefeliciteerd, je hebt een Renault Kadjar gekocht.
😂😂😂
pi_199031372
quote:
10s.gif Op vrijdag 16 april 2021 09:06 schreef daNpy het volgende:

[..]

Nieuwe tjoepietjappie banden uit China 4*50 euro = 200 (keihard, dan gaan ze ook een ton mee)
Distributieset 400
Koelwaterslang 50
APK 5x20 = 100
Hierboven zijn zo'n beetje de lage bedragen in de markt.
Dan blijft er nog 250 euro voor 5 oliewissels. Dat kan, maar dan betaal je bij de beun geen normaal uurtarief.
Maargoed, geld in een Opel steken is hetzelfde als het in de rivier gooien, dus dat snap ik dan wel.
Vredestein banden, voor de rest klopt het wel aardig.
Feel the fuzz!
  vrijdag 16 april 2021 @ 21:12:34 #39
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_199032830
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 april 2021 19:25 schreef Kalebatz het volgende:

[..]

Vredestein banden, voor de rest klopt het wel aardig.
Jouw oliewissels kosten minder dan 50 euro terwijl je het láát doen?
Je hebt geen bougies vervangen in 100.000km? Je remt ook niet, dus geen remblokken?
Er is nooit een wiellager, homokineet(hoes) kapot gegaan, of een stuurkogel/fusee met speling geweest?

Klinkt allemaal niet echt geloofwaardig, of je hebt een totaal wrak de deur uit gedaan.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_199036185
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 april 2021 21:12 schreef daNpy het volgende:

[..]

Jouw oliewissels kosten minder dan 50 euro terwijl je het láát doen?
Je hebt geen bougies vervangen in 100.000km? Je remt ook niet, dus geen remblokken?
Er is nooit een wiellager, homokineet(hoes) kapot gegaan, of een stuurkogel/fusee met speling geweest?

Klinkt allemaal niet echt geloofwaardig, of je hebt een totaal wrak de deur uit gedaan.
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 april 2021 21:12 schreef daNpy het volgende:

[..]

Jouw oliewissels kosten minder dan 50 euro terwijl je het láát doen?
Je hebt geen bougies vervangen in 100.000km? Je remt ook niet, dus geen remblokken?
Er is nooit een wiellager, homokineet(hoes) kapot gegaan, of een stuurkogel/fusee met speling geweest?

Klinkt allemaal niet echt geloofwaardig, of je hebt een totaal wrak de deur uit gedaan.
Goeie, 4 bougies en een nieuwe bobine. Kostte geloof ik 200 euro bij elkaar. Reken dat er dan maar bij. En nee, geen remblokken, schijven, hoezen, kogels, dempers en uitlaat. Uitlaat was net vervangen bij aanschaf toentertijd, is een keer gelast.
Verder inkoopsprijzen dit dat, geloof ervan wat je wilt.
Feel the fuzz!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')