abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_198929747
Post hier alle vragen over het boek, spoilers, rotte tomaten en reviews.

Het boek van de maand april: Bridget Collins - De boekbinder

Het boek is hier te bestellen: e-book | paperback | luisterboek



quote:
Stel dat je verdriet kunt wissen. Stel dat je pijn kunt vergeten. Stel dat je een geheim kunt verbergen. Voor altijd!
Emmett, een jonge boerenzoon, gaat in de leer bij een boekbindster. Zij weet dat hij de aangeboren gave heeft om herinneringen van mensen te wissen en in een boek vast te leggen. Een dergelijk boek kan zowel in goede als verkeerde handen vallen. Op een dag doet Emmett een verbijsterende ontdekking. In een kluis onder de werkplaats van zijn mentor ontdekt hij een boek met zijn eigen naam erop.
Een onvergetelijke historische roman die zich afspeelt in het Engeland van voor de industriële revolutie.
Met dank aan @Adrian4 hebben we een lijstje vragen over het boek. Mag gebruikt worden, hoeft niet.

1. Welke van de hoofdpersonages spreekt je het meeste aan en waarom?
2. Kun je de titel van het boek verklaren? Dekt de titel de inhoud van het verhaal?
3. Wat vind je van de schrijfstijl? Is deze anders dan je (van deze auteur) gewend bent?
4. Wat vind je van de opbouw van het verhaal? Hoe ontwikkelt de plot zich?
5. Wat is volgens jou het mooiste gedeelte in dit verhaal en waarom?
6. Heeft de auteur je kunnen raken? En op welke manier? In positieve of in negatieve zin?
7. Denk je dat de auteur de lezer met het verhaal een boodschap heeft willen meegeven? Zo ja, welke is dat dan?
8. Welke verwachtingen had je vooraf en over dit boek en zijn die wel of niet uitgekomen?

Het algemene topic van de Boekenclub waar we elke maand stemmen vind je hier.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 09-04-2021 09:57:02 ]
pi_198994659
Ik ben nog maar honderd pagina’s ver, maar mooi hoor O+
  zaterdag 17 april 2021 @ 15:40:41 #3
403253 Meke
after all this time? always.
pi_199041637
Ik zit nu in hoofdstuk drie en heb echt nog geen idee welke kant het opgaat _O- Maar wel mooi geschreven dus ik lees rustig door :P
Op woensdag 9 september 2020 20:31 schreef Fred_B het volgende:
Meke is de Hans Wiegel van FOK.
De beste mod die we nooit hebben gehad.
pi_199051446
Ik heb het zojuist uitgelezen. Het is het beste boek wat ik tnt voor de boekenclub las!
  zondag 18 april 2021 @ 12:22:58 #5
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_199052471
Ik heb hem ook uit.

Eerste deel was leuk, tweede en derde deel vond ik wat minder.
No Dyson Barrier is going to stop me!
  dinsdag 27 april 2021 @ 14:22:22 #6
308660 kl1172
De zomer van '83...
pi_199179192
Ooit was er een tijd waarin het boekbinden nog een ambacht was waarover veel misverstanden de ronde deden. Je wordt dan ook als boekbinder geboren met de gave om andermans herinneringen te kunnen verzamelen en in een boek op te bergen waarbij er slechts weinigen zijn die de waarde van deze gave eer aan doen. Het wegnemen van traumatische herinneringen kan mensen een nieuwe start geven maar dit opent ook de deur tot misbruik met in het ergste geval fatale gevolgen.
Wegens de vele urban legends en roddels over het vak, het misbruik van deze ambacht door de rijken en de op winst en macht beluste boekbinders stellen mensen, ondanks de soms broodnodige hulp die het ambacht kan bieden, het gelijk met hekserij of zwarte magie. Het boekbinden is daardoor veelal een laatste strohalm die met veel misbaar wordt ondergaan.

In deze setting speelt zich ook de ‘verboden’ liefde af tussen de boerenzoon Emmet Farmer, die geboren is met de bovennatuurlijke gave van het boekbinden, en de aristocratische Lucian Darnay die gebukt gaat onder zijn geestelijke demonen die vooral het resultaat zijn van de verdorven levenswandel van zijn vader, Piers Darnay. De liefde van de hoofdpersonages zal door het boek heen uitgedaagd worden door zowel persoonlijke als maatschappelijke opvattingen en tegenstellingen.

Het was een mooi liefdesverhaal in een leuke setting waarin de schrijfster haar kwaliteiten tot een erg leuk boek heeft weten om te zetten. Maar hier onder borrelt nog een maatschappijkritische noot door over de doofpot- en het over lijken gaan-mentaliteit van de rijken en machtigen der aarde alsook het menselijk kuddegedrag gestoeld op vooroordelen waardoor onder andere een prille liefde slechts met veel moeite kan openbloeien. Het wegstoppen van herinneringen in een boek kan hierbij nog een extra obstakel vormen maar uiteindelijk zal de liefde toch overwinnen.

De emotionele achtbanen en gemoedstoestanden die de hoofdpersonages ervaren, worden doorgaans door de haast filmische beschrijving van de omgeving/scene versterkt. Dit doet de schrijfster weliswaar zonder te overdrijven waaruit een vlot leesbaar boek voortvloeit dat de nieuwsgierigheid van de lezer weet te prikkelen en je in het boek zuigt.

Die nieuwsgierigheid weet ze ook vast te houden door thematische verschuiving tussen de 3 boekdelen, zo verschoof tussen deel 1 en 2 de omgeving van het rustige, mooie, weidse platteland naar de drukke, vuile, rumoerige stad. Terwijl tussen deel 2 en 3 er een overgang gebeurde van het perspectief van Emmet naar dat van Lucian dat een interessante verderzetting van het verhaal met zich meebracht.

Ook weet ze de andere personages goed neer te pennen, zo had ik vanaf de eerste letter over De Havilland een enorme afkeer van de man of een ontspannen gevoel bij Seredith.

De schrijfster heeft geen literaire klassieker gecreëerd, maar wel een boeiend mooi geschreven verhaal dat vele ontspannende uurtjes aan de lezers zal bezorgen.

Mogelijks een minpuntje is dat Lord Latworthy er op het einde precies zo plots in het verhaal wordt gedropt (of was ik hem al vergeten?). Die had vroeger in het verhaal geweven kunnen worden denk ik met een uitgebreidere rol zodat zijn motieven waarom ie Lucian’s boek in zijn bezit had mogelijk ook een verhaallijn kon zijn. Of misschien is het juist de afwezigheid van belang van dat personage in het verhaal dat het ‘je m’en foutisme’ van ‘de rijke perverseling’ benadrukt.

Voor mij één van de leukste boeken die hier in de boekenclub voorbij zijn gekomen.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')