abonnement Unibet Coolblue
pi_198917413
Bij mij ligt een vinyl vloerbedekking met donker houtmotief.
Het lijkt dus net op donker laminaat.
Mijn ervaring is dat zo'n vloer jaren mee kan, ook handiger als je huisdieren hebt die nog zindelijk moeten worden, dit tegenovergestelde van textielen vloerbedekking. maar toch ook met een nadeel, direct contact met scherpe voorwerpen.

Nu heb ik een bord laten vallen en nu zit er een klein scheurtje in ter grote van een kleine nagelrand.
Nu het echter houtmotief is vroeg ik me af af ik dit ook niet met houtmiddelen zou kunnen repareren?
Ik heb namelijk nog een tube universeel opvulmiddel en meubelstiften voor het kleurtje.
Ik dacht dan blijf je uiteraard wel wat zien maar valt het niet op vanwege het houtmotief waarin ook nepknoesten en andere donkere plekken staan afgebeeld.

Voor ik hier echter mee aan de gang ga wilde ik eerst vragen of iemand hier ervaring mee heeft?
Inbreng is welkom.
pi_198918221
Vinyl is Polyvinylchloride :) Dus eventueel te lijmen met PVC lijm... Dit zijn vulkaniserende lijmen, het smelt zich dus via oplosmiddel vast an het PVC. Rr bestaan ook vullende PVC lijmen die enigermate flexibel blijven, deze wordt overwegend gebruikt bij druk-PVC leiding en komt eventueel in een tube.

Deze lijm kun je heel voorzichtig in de scheur aanbrengen en achteraf opnieuw inkleuren met kleurstiften.

Google anders eens naar Vinyl Vloer Repair Kit, het wordt ook wel in de auto industrie gebruikt, dashboards en overige bekleding in auto's is ook vinyl.

Afhankelijk van de beschadiging, zou een beetje contactlijm onder de scheur inspuiten en dan even iets zwaars erop zetten met een velletje papier ertussen al voldoende kunnen zijn. Laat het staan tot de lijm droog is. En papier kun je er vanaf weken/poetsen als ook dit beetje aan de vloer kleeft.

Heb je eventueel nog een stukje van dezelfde zeil in de berging liggen. Wat ook vaak wordt toegepast is een stukje reserve zeil over de scheur leggen, dan dit stukje en de vloer tegelijk op elkaar liggend een vierkant stuk uitsnijden. Wanneer je dit secuur doet met een zeer scherp mes en omdat je beide zeilen tegelijk snijdt, past het stukje uiteraard precies in dat wat je uit de vloer hebt gesneden. Dan lijm je dit stuk in het gat op de vloer met een goede contactlijm. Dit laatste kan visueel het minste impact hebben bij grotere beschadigingen... Mits je het secuur voor elkaar krijgt.

Er zijn dus wel wat verschillende opties afhankelijk van de omvang en aard van schade.
pi_198919391
@Watuntrik: Ik zie dat snijden eerlijk gezegd niet zo zitten omdat het een piepkleine beschadiging is die in het grootste stuk zit (keuken en woonkamer) en bovendien heb ik wat dat betreft toch slechte ervaringen snijden.
Word nooit meer zo mooi naadloos zoals het er nu bij ligt, namelijk gewoon uit één stuk.
Voor zo'n klein rotplekje wil ik dat risico dan ook niet lopen.
Opvullen en onopvallend maken heeft dan toch mijn voorkeur.
Ik zal dan nog eens in die PVC-lijm en in die kit duiken.

[ Bericht 4% gewijzigd door Werkman op 08-04-2021 22:09:53 ]
pi_198924354
Paint het.
Somebody that I used to know
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')