abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_198911431
Hi :)

Vanwege een combinatie van algemene interesse/vakanties in Scandinavië wil ik graag Zweeds leren. Volgens mij zijn er heel globaal een aantal manieren: Apps (duolingo bijv.), Boeken, Podcasts/daadwerkelijk Zweeds spreken of een studie.

Ik ben al een poosje (enkele weken/maanden) bezig met Duolingo. Natuurlijk is dat niet 100% waterdicht maar ik moet zeggen dat je er een behoorlijke woordenschat mee opbouwt. Zonder dat er écht uitleg wordt gegeven ga je op basis van herhalingsmomenten vanzelf grammaticale verbanden leggen. Echter als ik op internet zoek naar Zweedse grammatica dan wordt er soms in 3 zinnen uitgelegd waar ik al 3 weken tegenaan loop op duolingo :')

Uiteindelijk wil ik ook wat podcasts, TV-programma's en misschien zelfs wat skype lessen gaan nemen, maar voor nu twijfel ik vooral even over de volgende stap. Daadwerkelijk les nemen aan een school/uni gaat mij persoonlijk al wat ver, ik denk dat ik het 'gewoon' thuis wil blijven doen.

Eigenlijk ben ik dus op zoek naar een gedegen methode om Zweeds te leren (liefst zowel in spraak als lezen), schrijven hoeft niet per sé. Ik zit zelf heel erg te twijfelen over een thuisstudie a lá NCOI/LOI, maar ondanks dat ik de informatie die beschikbaar is er goed uit vind zien lees ik toch wisselende berichten. Ik snap dat je daarmee niet goed leert spreken, maar ik denk dat je dat stukje toch actief moet oppakken, het gaat mij in eerste instantie vooral om de basis.

Hebben mensen hier dergelijke ervaringen? Wat zou de meest logische stap zijn na een kleine introductie als duolingo, zonder meteen 2 keer per week naar een school te moeten gaan?
pi_198911499
De uitleg staat er in Duolingo toch ook beknopt?
stupidity has become as common as common sense was before
  donderdag 8 april 2021 @ 10:32:26 #3
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_198912558
Berlitz, bij voorkeur bij een center in Zweden zelf. Gaat je kosten maar binnen twee weken spreek je Zweeds.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_198914967
quote:
10s.gif Op donderdag 8 april 2021 10:32 schreef Dven het volgende:
Berlitz, bij voorkeur bij een center in Zweden zelf. Gaat je kosten maar binnen twee weken spreek je Zweeds.
Dan wordt het al weer zo groot ofzo. Ik wil eigenlijk juist fysieke lessen vermijden. Hoeft ook niet in 2 weken, een goed plan mag ook een jaar duren.

quote:
0s.gif Op donderdag 8 april 2021 09:04 schreef marcb1974 het volgende:
De uitleg staat er in Duolingo toch ook beknopt?
Is dat zo? Zal er eens op letten :P
pi_198914995
quote:
0s.gif Op donderdag 8 april 2021 13:30 schreef WaikikiWim het volgende:

Is dat zo? Zal er eens op letten :P
Als je een nieuw blokje aanklikt zie je staan Tips en Begin. Onder tips staat al een stukje informatie over de lessen die er onder vallen.
stupidity has become as common as common sense was before
pi_198915117
quote:
0s.gif Op donderdag 8 april 2021 13:33 schreef marcb1974 het volgende:

[..]

Als je een nieuw blokje aanklikt zie je staan Tips en Begin. Onder tips staat al een stukje informatie over de lessen die er onder vallen.
Klopt maar die info is wel erg gefragmenteerd en niet doorzoekbaar. Ik ben zelf al heel lang bezig met Spaans via duolingo, best veel geleerd, maar om echt verder te komen is een centraal overzicht van grammatica, woorden, en vervoegingen etc wel heel erg handig, die vind je niet in de app. Maar op internet natuurlijk wel, of koop een los grammatica-/woordenboek erbij.

Om het luisteren te oefenen kun je een Zweedse radiozender opzetten. Daar pik je ook onbewust best wat van op. Of kijk Zweedse series/films met ondertiteling. Om te spreken zul je echt veel moeten oefenen, kan via internet natuurlijk ook wel, je hoeft er ook niet meteen een cursus voor te boeken. Je zou het kunnen proberen met een verzoek op https://www.reddit.com/r/IWantToLearn/ of op een specifiek Zweedse subreddit.
  donderdag 8 april 2021 @ 14:41:47 #7
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_198915809
quote:
0s.gif Op donderdag 8 april 2021 13:30 schreef WaikikiWim het volgende:

[..]

Dan wordt het al weer zo groot ofzo. Ik wil eigenlijk juist fysieke lessen vermijden. Hoeft ook niet in 2 weken, een goed plan mag ook een jaar duren.
[..]

Is dat zo? Zal er eens op letten :P
Berlitz biedt ook online cursussen. Hoe dan ook de enige echte autoriteit op het gebied van taalcursussen.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  zondag 11 april 2021 @ 15:27:46 #8
446215 Bonjoooouuurr
cheese-eatin surrender monkey!
pi_198962048
Duolingo is toch een goede start? En daarnaast versnel je het leerproces door je onder te dompelen in verschillende media als podcasts en films. Als je een taalbuddy hebt om de taal mee te oefenen is dat helemaal chill. Wees er actief mee bezig! Op een gegeven moment wil je de kennis die je opdoet met duolingo ook in de praktijk brengen :)
pi_198976919
Ik heb bij de LOI Grieks en Latijn gedaan en dat beviel erg goed.

Er zijn meerdere methodes om een tweede taal te leren en de uitersten zijn grammaticaal/analytisch of lineair.
Bij het eerste wordt de grammatica uitvoeriger behandeld en leer je meer het wáárom.
Bij de tweede is het eerder papegaaien.

De éné methode is niet zozeer beter dan de andere maar de leercurves verschillen. Bij grammaticaal gaat het stapsgewijs met grote stappen.
Bij lineair gaat het in een trage curve. Bij dat laatste duurt het dus langer voor je de taal "machtig" bent.
Aangezien je vooral in de basis geïnteresseert bent, zal lineair misschien beter bevallen.

Maar welke manier je ook kiest, het is belangrijk om een gestructureerde cursus te nemen en in jouw geval eentje voor thuisstudie.
pi_198977109
Rosetta Stone is ook fijn vind ik
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')