abonnement Unibet Coolblue
pi_198920330
En nogmaals: ook ik vind dat zeker de grote vermogens en grote bedrijven meer belasting moeten betalen. Maar dat moet je internationaal aanpakken en dat is niet makkelijk. Belangrijker vind ik dus het zorgen van een goed bestaansminimum voor armen, dat is veel makkelijker te regelen en heeft veel meer effect.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_198920343
quote:
0s.gif Op donderdag 8 april 2021 19:41 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ik ben het met je eens dat er iets flink scheef is gegroeid in ons belastingstelsel qua alleenverdieners, maar mijn vrouw kan toch op een zeer ruim ondermodaal zorgsalarisje mij en mijn kinderen best onderhouden, we kunnen zelfs elk jaar op vakantie. Het kan wel, je moet je alleen wel aanpassen aan je inkomen en niet denken dat elke week uit eten en het dragen van dure merkkleding noodzakelijk is om te leven.
Mbt vakantie.. dat meer mensen op vakantie kunnen komt ook doordat er meer aanbod is van goedkope vliegvakanties. Kan me vergissen, maar volgens mij was een buitenlandse vakantie vroeger duurder en dus veel meer een statussymbool van de welgestelden.
pi_198920377
quote:
0s.gif Op donderdag 8 april 2021 19:43 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Mbt vakantie.. dat meer mensen op vakantie kunnen komt ook doordat er meer aanbod is van goedkope vliegvakanties. Kan me vergissen, maar volgens mij was een buitenlandse vakantie vroeger duurder en dus veel meer een statussymbool van de welgestelden.
Dat klopt natuurlijk. Maar het nu massaal op vakantie kunnen is natuurlijk wel een welvaartstijging. Ook voor het armere deel. En dat wilde ik zeggen: als je zulke dingen kunt is het bestaansminimum voor armeren dus gewoon gestegen.

(Ik schat trouwens in dat het arme deel met de auto gaat en niet vliegt, maar dat is een gevoel en ik heb daar geen gegevens bij)
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_198920439
quote:
0s.gif Op donderdag 8 april 2021 19:37 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

De welvaart is helemaal niet toegenomen. Vroeger kon je als alleenverdiener een gezin onderhouden. Kan allang niet meer. Ik vond dit wel een verhelderend boek mbt dit onderwerp

[ afbeelding ]
Tuurlijk proberen we zoveel mogelijk mensen bezig te houden in soms zinloze banen, dat klopt.
Maar absolute armoede wordt gewoon feitelijk elk jaar minder. Alleen willen we steeds meer.
Wat veel mensen denken is dat er meer armoede komt maar dat is niet zo, nog steeds wordt dit minder en minder.
Vakman pur sang
pi_198920472
quote:
0s.gif Op donderdag 8 april 2021 19:45 schreef Hanca het volgende:

[..]

Dat klopt natuurlijk. Maar het nu massaal op vakantie kunnen is natuurlijk wel een welvaartstijging. Ook voor het armere deel. En dat wilde ik zeggen: als je zulke dingen kunt is het bestaansminimum voor armeren dus gewoon gestegen.
Ja, maar in mijn ogen is dat niet meer dan een fopspeen. Duw het sloebervolk een goedkope vakantie, een wekelijks bezoek aan de snackbar en een flatscreen in de mik..zorg dat ze bij onvrede de schuld geven aan de buitenlanders en dan heeft niemand in de gaten dat we die lui veel meer zouden kunnen betalen, alles is voor Bassie.
pi_198920583
quote:
0s.gif Op donderdag 8 april 2021 19:48 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Ja, maar in mijn ogen is dat niet meer dan een fopspeen. Duw het sloebervolk een goedkope vakantie, een wekelijks bezoek aan de snackbar en een flatscreen in de mik..zorg dat ze bij onvrede de schuld geven aan de buitenlanders en dan heeft niemand in de gaten dat we die lui veel meer zouden kunnen betalen, alles is voor Bassie.
Wat een zielige zienswijze.
Iedereen die maar enig ondernemerszin heeft kan in NL een leuke boterham verdienen. Wie geen zin heeft gaat ook niet door aan honger en kan ook nog eens wat doen. Niets mis mee.
Vakman pur sang
pi_198920658
quote:
0s.gif Op donderdag 8 april 2021 19:36 schreef Hanca het volgende:

[..]

En voor de vakantie heb ik deze bron: https://longreads.cbs.nl/(...)r%20het%20buitenland.

85% van de Nederlanders gaat op vakantie. 75% van hen naar het buitenland. Aangezien veel ouderen niet op vakantie gaan omdat ze dat niet meer kunnen, zie je dat de groep mensen die niet op vakantie gaat vanwege hun inkomen erg klein is.
4,5 miljoen mensen die niet op vakantie gaan naar het buitenland is erg veel.
pi_198920662
quote:
0s.gif Op donderdag 8 april 2021 19:48 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Ja, maar in mijn ogen is dat niet meer dan een fopspeen. Duw het sloebervolk een goedkope vakantie, een wekelijks bezoek aan de snackbar en een flatscreen in de mik..zorg dat ze bij onvrede de schuld geven aan de buitenlanders en dan heeft niemand in de gaten dat we die lui veel meer zouden kunnen betalen, alles is voor Bassie.
Ik vind dat dus geen fopspeen. Dingen als vakanties en tv zorgen toch voor een hogere kwaliteit van leven? Daar doe je het toch voor, daarvoor wil je toch dat armen meer verdienen. Het gaat toch niet puur om de euro's op zich? Het gaat toch om de levensstandaard?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_198920736
quote:
0s.gif Op donderdag 8 april 2021 19:55 schreef Ghoula het volgende:

[..]

4,5 miljoen mensen die niet op vakantie gaan naar het buitenland is erg veel.
We hebben 2,5 miljoen 70-plussers, die gaan natuurlijk voor een groot deel helemaal niet meer naar het buitenland, ongeacht hun bankrekening.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_198920794
quote:
0s.gif Op donderdag 8 april 2021 19:58 schreef Hanca het volgende:

[..]

We hebben 2,5 miljoen 70-plussers, die gaan natuurlijk voor een groot deel helemaal niet meer naar het buitenland, ongeacht hun bankrekening.
Ik vind het te ver gezocht en te veel gebaseerd op speculatie :T
  donderdag 8 april 2021 @ 21:34:21 #111
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_198923269
quote:
0s.gif Op donderdag 8 april 2021 19:37 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

De welvaart is helemaal niet toegenomen. Vroeger kon je als alleenverdiener een gezin onderhouden. Kan allang niet meer.
Ook populistisch geleuter. Hoe doen al die eenouder gezinnen dat dan?
  donderdag 8 april 2021 @ 21:35:26 #112
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_198923305
quote:
1s.gif Op donderdag 8 april 2021 19:47 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Tuurlijk proberen we zoveel mogelijk mensen bezig te houden in soms zinloze banen, dat klopt.
Maar absolute armoede wordt gewoon feitelijk elk jaar minder. Alleen willen we steeds meer.
Wat veel mensen denken is dat er meer armoede komt maar dat is niet zo, nog steeds wordt dit minder en minder.
Wat zijn precies zinloze banen? Waarom wil daar iemand voor betalen dan?
pi_198923491
quote:
0s.gif Op donderdag 8 april 2021 21:35 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Wat zijn precies zinloze banen? Waarom wil daar iemand voor betalen dan?
Och jongen er zijn zoveel zinloze werkzaamheden dat wil je niet weten. :P
Vakman pur sang
  donderdag 8 april 2021 @ 22:43:32 #114
36461 Joppy
geen colaboy
pi_198925730
quote:
0s.gif Op donderdag 8 april 2021 15:32 schreef probeer het volgende:

[..]

En denk je niet dat er een link ligt tussen enerzijds mensen die heel rijk zijn, en anderzijds mensen die arm zijn? Wellicht een hypothese als 'een deel van de rijken wordt rijk ten koste van anderen'? Waardoor 'arm zijn' dus deels veroorzaakt wordt door anderen die 'rijk zijn', en vice versa?
Dat de rijken de afgelopen jaren zoveel rijker zijn geworden, heeft eigenlijk voornamelijk te maken met de enorme hoeveelheid geld die door de centrale banken de markten is ingepompt sinds de financiele crisis.
Dat geld stroomt uiteindelijk op verschillende manieren naar onder andere de aandelenmarkt, maar ook naar bijv. crypto. Meer geld op de aandelenmarkten = hogere koersen = groter (virtueel) vermogen al bestaande grootaandeelhouders.

Als al dat geld weer uit de aandelenmarkt wordt getrokken, zal het vermogen van die grootaandeelhouders weer net zo hard dalen.
Let the beat control your body!
pi_198926841
quote:
0s.gif Op donderdag 8 april 2021 21:34 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ook populistisch geleuter. Hoe doen al die eenouder gezinnen dat dan?
Alimentatie + werk denk ik. Eenoudergezinnen met alleen werk of een uitkering hebben het vaak niet breed.
pi_198927041
quote:
0s.gif Op donderdag 8 april 2021 22:43 schreef Joppy het volgende:

[..]

Dat de rijken de afgelopen jaren zoveel rijker zijn geworden, heeft eigenlijk voornamelijk te maken met de enorme hoeveelheid geld die door de centrale banken de markten is ingepompt sinds de financiele crisis.
Dat geld stroomt uiteindelijk op verschillende manieren naar onder andere de aandelenmarkt, maar ook naar bijv. crypto. Meer geld op de aandelenmarkten = hogere koersen = groter (virtueel) vermogen al bestaande grootaandeelhouders.

Als al dat geld weer uit de aandelenmarkt wordt getrokken, zal het vermogen van die grootaandeelhouders weer net zo hard dalen.
Fair point. Verandert er echter niets aan dat rijkdom vaak vergaard wordt ten koste van anderen. De aandeelhouder en de werknemer hebben regelmatig tegengestelde belangen.

Daarbij, al dat geld wat die centrale banken bijgedrukt hebben ten behoeve van de aandeelhouder, had ook in de reëel economie gepompt kunnen worden.
"Pools are perfect for holding water"
  Moderator vrijdag 9 april 2021 @ 00:32:21 #117
54278 crew  Tijger_m
42
pi_198927863
quote:
1s.gif Op donderdag 8 april 2021 19:27 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Precies de welvaart stijgt alleen maar, kijk naar al die obesitassers, dat komt niet van te weinig vreten. _O-
Ongezond eten is goedkoper dan gezond eten dus hier sla je de plank nogal flink mis. Als je naar de obesitas cijfers kijkt dan zul je zien dat juist de laagste inkomensgroepen er hoog in scoren.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Moderator vrijdag 9 april 2021 @ 00:33:57 #118
54278 crew  Tijger_m
42
pi_198927876
quote:
0s.gif Op donderdag 8 april 2021 19:40 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Dat zal wel zo zijn maar het probleem zit hem toch meer in de grote bedrijven.. het grootkapitaal dat steeds groter wordt terwijl de lonen naar verhouding ver achterblijven.
Echter zijn het toch meestal de grote bedrijven waar je de beste salarissen en arbeidsomstandigheden ziet dus ik snap je punt niet zo, het grootkapitaal zit niet bij grote bedrijven maar bij banken en hedge funds.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_198928686
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 april 2021 00:32 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Ongezond eten is goedkoper dan gezond eten dus hier sla je de plank nogal flink mis. Als je naar de obesitas cijfers kijkt dan zul je zien dat juist de laagste inkomensgroepen er hoog in scoren.
Ja precies, vroeger gingen die dood van de honger. Vroeger is dan nog zo’n 50-70 jaar geleden.
Je moet alles in perspectief zien.
Vakman pur sang
  Moderator vrijdag 9 april 2021 @ 10:46:13 #120
54278 crew  Tijger_m
42
pi_198930381
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 april 2021 07:37 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Ja precies, vroeger gingen die dood van de honger. Vroeger is dan nog zo’n 50-70 jaar geleden.
Je moet alles in perspectief zien.
Ik denk niet dat dit een realistisch perspectief is en of je nu doodgaat aan honger of obesitas, je bent dood :P
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_198930546
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 april 2021 10:46 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Ik denk niet dat dit een realistisch perspectief is en of je nu doodgaat aan honger of obesitas, je bent dood :P
Maar de oplossing voor obesitas zit hem denk ik meer in het kwalitatief beter maken van voedsel, bijvoorbeeld die verschrikkelijke geraffineerde suikers fors verminderen. Lijkt me een snellere weg dan via een zware belasting voor de rijken (wat ingewikkeld is).
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  vrijdag 9 april 2021 @ 20:46:51 #122
36461 Joppy
geen colaboy
pi_198938017
quote:
0s.gif Op donderdag 8 april 2021 23:28 schreef probeer het volgende:

[..]

Fair point. Verandert er echter niets aan dat rijkdom vaak vergaard wordt ten koste van anderen. De aandeelhouder en de werknemer hebben regelmatig tegengestelde belangen.

Daarbij, al dat geld wat die centrale banken bijgedrukt hebben ten behoeve van de aandeelhouder, had ook in de reëel economie gepompt kunnen worden.
Dat geld is ook de reëele economie ingepompt. En vandaar uit beland het ondere andere bij mensen die er mee gaan beleggen. Het aantal particulieren dat belegt is de laatste jaren fors gestegen. Het afgelopen jaar zijn er meer dan genoeg mensen geweest die geen geld konden uitgeven aan vakanties, uit eten, concerten, theater etc., dat extra geld is vaak ook de aandelenmarkt opgestroomd, of crypto.
Let the beat control your body!
  zaterdag 10 april 2021 @ 08:39:47 #123
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_198942582
Dus dit is de methode waardoor de rijken steeds rijker worden. Het betreft een combinatie van uitbuiting, ontwijking en tijdelijk producten/diensten onder de marktprijs aanbieden om zo de concurrentie buitenspel te zetten. Daar kan ik geen respect voor opbrengen.

quote:
Amazon verplettert werknemersverzet in een Amerikaans stadje, met zulk gedrag krijgen wij nu ook te maken

Pakhuiswerknemers van het mammoetbedrijf van Bezos protesteren overal ter wereld tegen de mensonterende werkomstandigheden. Ze hebben meer steun van vakbonden, politici én het publiek nodig, vinden Casper Gelderblom en Bas van Weegberg.

Casper Gelderblom en Bas van Weegberg 9 april 2021, 15:24

In Bessemer, Alabama, versloeg Goliath donderdag David. Maandenlang leverden werknemers in een pakhuis van de webwinkelgigant Amazon in het Amerikaanse stadje strijd om een vakbond op te richten. Het bedrijf van ceo Jeff Bezos, de rijkste man ter wereld, trok alles uit de kast om werknemers hiervan te weerhouden. Deze dag lijkt Bezos in zijn opzet te zijn geslaagd: een meerderheid van de werknemers durfde zich niet bij de vakbond aan te sluiten.

Erg verwonderlijk is dat niet. Amazon huurde consultants in om tegen een dagtarief hoger dan menig Amazon-maandsalaris werknemers angst in te boezemen en zo de vakbondscampagne in Bessemer te saboteren. Medewerkers werden met sms-jes, op Facebook en Twitch, en zelfs in het personeelstoilet, dat ze tijdens hun tienurige werkdagen tweemaal mogen bezoeken, bestookt met anti-vakbondsmateriaal.

Intimidatie
Met grof geld en intimidatie slaagde Amazon erin het fundamentele recht op vereniging te ondermijnen. Het voorlopige resultaat maakt vandaag tot een droevige dag voor de pakhuiswerknemers in Bessemer. Maar niet alléén voor hen. Hun verzet tegen de schadelijke gevolgen van Amazons roekeloze toewijding aan winst boven het welzijn van mens en milieu wordt namelijk wereldwijd gedeeld.

Van Australië tot Italië protesteren pakhuiswerknemers tegen soms mensonterende werkomstandigheden. Van Polen tot Nigeria komen klimaatactivisten in het geweer tegen Amazons enorme ecologische voetafdruk. Belastingactivisten identificeerden het bedrijf onlangs als ‘s werelds grootste belastingontwijker. En in India verzet een brede alliantie zich al jaren tegen de digitale kolonisatie door deze ‘nieuwe Oost-Indische Compagnie’.

Inmiddels is het bedrijf ook met succes de Nederlandse economie binnengedrongen. De drieledige strategie van Amazon in ons land is al duidelijk: concurrenten het leven zuur maken met stuntprijzen, toegang tot hun platform beperken voor Nederlandse leveranciers en consumenten het Amazon-ecosysteem intrekken via Prime, de spotgoedkope en snelgroeiende eigen videostreaming -en bezorgdienst.

En niet alleen digitaal krijgt Amazon voet aan de grond in Nederland. In Heerlen verrijst dit jaar een distributiecentrum, gericht op de Duitse markt. Kritische vragen van de lokale PvdA-fractie over de komst en de praktijken van het bedrijf werden onlangs door het college weggewuifd.

Commercieel geweld
Natuurlijk, werknemersrechten zijn hier beter beschermd dan in de VS. Bovendien zijn nieuwe arbeidsplaatsen altijd goed nieuws. Zo redeneerden althans onze oosterburen toen Amazon daar neerstreek. Inmiddels weet men in Duitsland wel beter. Amazon weigert na tien jaar strijd met de vakbonden nog steeds om een cao te sluiten, en zorgde volgens een recent rapport voor de teloorgang van duizenden banen in de traditionele retail. Otto.de, het Duitse bol.com, bleek niet bestand tegen het commerciële geweld van Bezos’ imperium en verloor in razend tempo terrein.

De Duitse vakbond DGB waarschuwt Nederland dan ook voor Amazons entree in Heerlen. De Duitsers ondervonden immers aan den lijve dat het bedrijf ‘mijlenver achterloopt op de Duitse cultuur van medezeggenschap’. Alle reden aan te nemen dat de komst van Amazon ook hier slecht nieuws is voor de kwaliteit van werk en arbeidsverhoudingen. In dit licht is de nederlaag in Bessemer uiterst relevant voor ons.

Lessen voor Nederland
Drie lessen voor Nederland om zich te weren tegen het stille gevaar van het Amazonkapitalisme. Allereerst: de urgente noodzaak van een versterkte vakbeweging. Hoe meer mensen zich verenigen, hoe beter we onze verworvenheden kunnen beschermen en verandering af kunnen dwingen. Ten tweede: het belang van politici die werknemersbelangen niet alleen lippendienst bewijzen. Zelfs president Biden sprak zich uit voor de werknemers in Bessemer. Dat helpt, maar de positie van werknemers met wetgeving versterken helpt meer - ook hier. Tot slot: om Amazon onder controle te krijgen, hebben werknemers brede, actieve solidariteit van het grote publiek nodig.

Nu de pakhuisrevolutie in Bessemer lijkt neergeslagen, denkt Jeff Bezos mogelijk dat hij de weerstand van zijn werknemers definitief ten grave heeft gedragen. Het verzet van werknemers is echter een krachtige kiem, en de brede verontwaardiging over Amazons kwalijke praktijken biedt vruchtbare grond.

Net als in de Verenigde Staten, waar de vakbondscampagne in Bessemer ondanks de nederlaag nu al breed navolging vindt, is het van groot belang dat die kiem ook in Nederland ontluikt. Vakbonden, politici en burgers hebben daarin allen een rol te spelen. Laten we met campagnes, wetgeving, en publieke waakzaamheid voorkomen dat ook wij te maken krijgen met valse postercampagnes in het personeelstoilet - en laten we geen duimbreed wijken voor het ongebreidelde kapitalisme dat Amazon vertegenwoordigt.

Casper Gelderblom is namens Progressive International campagneleider van #MakeAmazonPay en onderzoeker aan het European University Institute.

Bas van Weegberg is kandidaat-bestuurslid FNV en voorzitter van FNV Young & United.
  zaterdag 10 april 2021 @ 09:05:33 #124
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_198942741
Uitbuiters als Bezos mogen inderdaad wel wat steviger aangepakt worden. Dat bedrijf van hem mag van mij gewoon kapot.
  Moderator zaterdag 10 april 2021 @ 11:13:15 #125
54278 crew  Tijger_m
42
pi_198943933
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 april 2021 08:39 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Dus dit is de methode waardoor de rijken steeds rijker worden. Het betreft een combinatie van uitbuiting, ontwijking en tijdelijk producten/diensten onder de marktprijs aanbieden om zo de concurrentie buitenspel te zetten. Daar kan ik geen respect voor opbrengen.
[..]

Leuke mening maar het feit blijft dat de werknemers in Bessemer met bijna 70% tegen de vakbond stemden. Nu is dat de VS waar vakbonden een ander karakter hebben (en een hele andere relatie met werkgevers) dan in Nederland maar toch, het is best een grote nederlaag.

Sowieso kan ik niet veel met dit stuk, digitale kolonisatie? Seriously? _O-
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_198944335
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 april 2021 08:39 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Dus dit is de methode waardoor de rijken steeds rijker worden. Het betreft een combinatie van uitbuiting, ontwijking en tijdelijk producten/diensten onder de marktprijs aanbieden om zo de concurrentie buitenspel te zetten. Daar kan ik geen respect voor opbrengen.
[..]

Alhoewel je stevige kritiek op Amazon kunt leveren, slaat dit stuk de plank helaas finaal mis door een extreem eenzijdige benadering (werknemers). Alsof een betere behandeling van werknemers de mogelijke problemen die Nederland gaat krijgen met Amazon op gaat lossen. Ze hebben overduidelijk werkelijk geen idee waarom Amazon zo loeiend succesvol is (en nee, dat heeft ook niet direct met de prijzen te maken). Ze zijn extreem goed in het verzamelen en analyseren van data. Dat is het echte concurrentievoordeel waarmee ze concurrenten verpletteren.

Daarnaast is dit een redelijk achterhoedegevecht. Mind you, ik ben het er volledig mee eens dat Amazon er in de behandeling van werknemers onacceptabele praktijken op na lijkt te houden, maar Amazon kijkt al lang verder. Die hebben over tien jaar bijna niemand meer werken in de distributiecentra van ze, want ze zijn al erg ver (en zetten nog steeds hele grote stappen) in het volledig automatiseren van de boel. Vakbonden kunnen zich beter daar mee bezig houden, want de gevolgen voor de economie zullen vergaand zijn.
pi_198944422
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 april 2021 11:44 schreef justanick het volgende:

[..]Die hebben over tien jaar bijna niemand meer werken in de distributiecentra van ze, want ze zijn al erg ver (en zetten nog steeds hele grote stappen) in het volledig automatiseren van de boel. Vakbonden kunnen zich beter daar mee bezig houden, want de gevolgen voor de economie zullen vergaand zijn.
Ja, daar moet de politiek dan ook naar kijken. Het CNV heeft hier natuurlijk wel iets voor voorgesteld dat dit probleem deels aan kan pakken: de 30 urige werkweek. En het lijkt er op dat we richting 2050 sowieso die kant op gaan.


Wat niet weg neemt dat Amazon natuurlijk moet worden aangepakt en ik had graag gezien dat ze weg waren gebleven van de Nederlandse markt. Bol.com is zeker ook niet heilig, maar wel gewoon een nettere Nederlandse variant.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator zaterdag 10 april 2021 @ 14:37:31 #128
54278 crew  Tijger_m
42
pi_198946373
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 april 2021 11:44 schreef justanick het volgende:

[..]

Alhoewel je stevige kritiek op Amazon kunt leveren, slaat dit stuk de plank helaas finaal mis door een extreem eenzijdige benadering (werknemers). Alsof een betere behandeling van werknemers de mogelijke problemen die Nederland gaat krijgen met Amazon op gaat lossen. Ze hebben overduidelijk werkelijk geen idee waarom Amazon zo loeiend succesvol is (en nee, dat heeft ook niet direct met de prijzen te maken). Ze zijn extreem goed in het verzamelen en analyseren van data. Dat is het echte concurrentievoordeel waarmee ze concurrenten verpletteren.

Daarnaast is dit een redelijk achterhoedegevecht. Mind you, ik ben het er volledig mee eens dat Amazon er in de behandeling van werknemers onacceptabele praktijken op na lijkt te houden, maar Amazon kijkt al lang verder. Die hebben over tien jaar bijna niemand meer werken in de distributiecentra van ze, want ze zijn al erg ver (en zetten nog steeds hele grote stappen) in het volledig automatiseren van de boel. Vakbonden kunnen zich beter daar mee bezig houden, want de gevolgen voor de economie zullen vergaand zijn.
Nederland heeft zijn eigen Amazon in de vorm van BOL.com, Amazon opereert effectief nauwelijks in Nederland.

Probleem hier ligt in de manier waarop in sommige andere landen met werknemersrechten en arbeidsomstandigheden wordt omgegaan en dat is, zelfs (of juist) in sommige Westerse landen godsgeklaagd maar niet voorbehouden aan een bedrijf, dat zijn situaties die zich bij heel veel bedrijven voordoen en om nu te gaan doen alsof Amazon aanpakken dat probleem gaat oplossen is gewoonweg lachwekkend.

Met name in de VS is de situatie voor werknemers (varieert enigzins per staat) dramatisch slecht en tegelijkertijd is de organisatiebereidheid qua vakbonden ook dramatisch slecht. Dus ja, dan gaat er niet veel veranderen.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_198946503
Ik wilde deze column eigenlijk nog wel een kans geven, maar ik zie dat één van de schrijvers een gemeenteraadslid voor GroenLinks is met gender pronouns in zijn Twitter bio. Ik sla deze dus maar over.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 10-04-2021 14:51:41 ]
pi_198947345
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 april 2021 14:37 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Nederland heeft zijn eigen Amazon in de vorm van BOL.com, Amazon opereert effectief nauwelijks in Nederland.
Bol is een dwerg vergeleken met Amazon, op alle mogelijke denkbare fronten. Amazon heeft heel lang gewacht alvorens de Nederlandse markt te betreden, maar is nu stevig in de aanval gegaan. De combi van data en de internationale schaal van Amazon gaan betekenen dat Bol.com het nog moeilijk gaat krijgen.

quote:
Probleem hier ligt in de manier waarop in sommige andere landen met werknemersrechten en arbeidsomstandigheden wordt omgegaan en dat is, zelfs (of juist) in sommige Westerse landen godsgeklaagd maar niet voorbehouden aan een bedrijf, dat zijn situaties die zich bij heel veel bedrijven voordoen en om nu te gaan doen alsof Amazon aanpakken dat probleem gaat oplossen is gewoonweg lachwekkend.

Met name in de VS is de situatie voor werknemers (varieert enigzins per staat) dramatisch slecht en tegelijkertijd is de organisatiebereidheid qua vakbonden ook dramatisch slecht. Dus ja, dan gaat er niet veel veranderen.
Het ging mij er om dat de vakbondsmensen die het artikel hadden geschreven de plank volstrekt mis hebben geslagen, gecombineerd met de suggestie dat Amazon succesvol is(en Bezos dus rijk is geworden) omdat er kritiek kan worden geleverd op hun omgang met personeel. De succesfactoren van dit soort bedrijven liggen elders.

Overigens is het wel essentieel om bedrijven als Amazon, Google en Facebook aan te gaan pakken. Ze worden te machtig.
pi_198947756
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 april 2021 16:04 schreef justanick het volgende:

[..]

Bol is een dwerg vergeleken met Amazon, op alle mogelijke denkbare fronten. Amazon heeft heel lang gewacht alvorens de Nederlandse markt te betreden, maar is nu stevig in de aanval gegaan. De combi van data en de internationale schaal van Amazon gaan betekenen dat Bol.com het nog moeilijk gaat krijgen.
Dat is wel de vraag: https://twinklemagazine.n(...)r-molenaar/index.xml
Zeker het feit dat je ook bij bol.com zeer goedkoop het hele jaar door gratis kunt laten bezorgen, zelfs op dezelfde dag als je wil, is iets wat amazon eigenlijk in geen enkel land bij een concurrent is tegengekomen. De levertijd van amazon is voor de Nederlandse markt te lang.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  zaterdag 10 april 2021 @ 19:40:26 #132
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_198949994
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 april 2021 11:13 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Leuke mening maar het feit blijft dat de werknemers in Bessemer met bijna 70% tegen de vakbond stemden. Nu is dat de VS waar vakbonden een ander karakter hebben (en een hele andere relatie met werkgevers) dan in Nederland maar toch, het is best een grote nederlaag.
Maar wel na te zijn overladen met anti-vakbond propaganda.
pi_198950483
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 april 2021 08:39 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Amazon verplettert werknemersverzet in een Amerikaans stadje, met zulk gedrag krijgen wij nu ook te maken
De FNV is al jarenlang bezig met het behartigen van de belangen van de (bijna-) pensionado's om vervolgens heel erg boze stukjes te schrijven over de redenen waarom er nauwelijks meer werknemers geïnteresseerd zijn in de diensten van diezelfde vakbonden. Het zou ze goed doen om eerst eens naar zichzelf te kijken in plaats van het gebruikelijke gefoeter op de neoliberalen.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_198953835
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 april 2021 11:44 schreef justanick het volgende:

[..]

Alhoewel je stevige kritiek op Amazon kunt leveren, slaat dit stuk de plank helaas finaal mis door een extreem eenzijdige benadering (werknemers). Alsof een betere behandeling van werknemers de mogelijke problemen die Nederland gaat krijgen met Amazon op gaat lossen. Ze hebben overduidelijk werkelijk geen idee waarom Amazon zo loeiend succesvol is (en nee, dat heeft ook niet direct met de prijzen te maken). Ze zijn extreem goed in het verzamelen en analyseren van data. Dat is het echte concurrentievoordeel waarmee ze concurrenten verpletteren.

Daarnaast is dit een redelijk achterhoedegevecht. Mind you, ik ben het er volledig mee eens dat Amazon er in de behandeling van werknemers onacceptabele praktijken op na lijkt te houden, maar Amazon kijkt al lang verder. Die hebben over tien jaar bijna niemand meer werken in de distributiecentra van ze, want ze zijn al erg ver (en zetten nog steeds hele grote stappen) in het volledig automatiseren van de boel. Vakbonden kunnen zich beter daar mee bezig houden, want de gevolgen voor de economie zullen vergaand zijn.
De parel van Amazon is AWS, clouddiensten wordt steeds belangrijker in het bedrijf. De retailactiviteiten zijn dat veel minder. Ik denk dat je wel de vraag kunt stellen of die laatsten echt concurrerend zijn ten opzichte van lokale ondernemingen zonder het gebruik maken van de zaken die het FNV artikel noemde.
  Moderator zondag 11 april 2021 @ 01:01:19 #135
54278 crew  Tijger_m
42
pi_198955400
quote:
7s.gif Op zaterdag 10 april 2021 20:26 schreef nostra het volgende:

[..]

De FNV is al jarenlang bezig met het behartigen van de belangen van de (bijna-) pensionado's om vervolgens heel erg boze stukjes te schrijven over de redenen waarom er nauwelijks meer werknemers geïnteresseerd zijn in de diensten van diezelfde vakbonden. Het zou ze goed doen om eerst eens naar zichzelf te kijken in plaats van het gebruikelijke gefoeter op de neoliberalen.
Allebei mag ook, natuurlijk, maar ik vindt het wel navrant dat het FNV zich blijkbaar druk maakt om Amazon in de VS maar hier in Nederland vooral bezig is met ouderen. Ik ben nog steeds lid maar ik zie steeds minder waarde in dat lidmaatschap, helaas.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  zondag 11 april 2021 @ 05:19:27 #136
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_198956290
quote:
0s.gif Op zondag 11 april 2021 01:01 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Allebei mag ook, natuurlijk, maar ik vindt het wel navrant dat het FNV zich blijkbaar druk maakt om Amazon in de VS maar hier in Nederland vooral bezig is met ouderen. Ik ben nog steeds lid maar ik zie steeds minder waarde in dat lidmaatschap, helaas.
Omdat Amazon een distributiecentrum bouwt in Heerlen kan het toch geen kwaad om alvast op de gebrekkige moraliteit van dat bedrijf te wijzen? En het is natuurlijk relevant voor de FNV hoe Amazon reageert op vakbonden. Nogal agressief zo blijkt uit de gekozen voorbeelden (VS en Duitsland). En over die opmerking dat de FNV vooral bezig is met ouderen, ik denk niet dat in het distributiecentrum van Amazon te Heerlen veel van dergelijke ouderen aan het werk zullen gaan.
pi_198957116
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 april 2021 19:40 schreef Bondsrepubliek het volgende:

[..]

Maar wel na te zijn overladen met anti-vakbond propaganda.
Grappig, anti-vakbond "propaganda". Je bedoelt dat er zowel campagne is gevoerd voor als tegen aansluiting bij de vakbond, maar dat dit laatste jou simpelweg niet bevalt en daarom frame je het als "propaganda". Ik zou je er gewoon maar bij neerleggen dat lang niet iedereen zin heeft in een bemoeizuchtige vakbond.
  zondag 11 april 2021 @ 09:53:26 #138
217808 gniffie
Ven der Vurt is baas!
pi_198957198
Omdat het volk is gehersenspoeld om te denken dat de prijzen omhoog gaan als we de rijken en bedrijven meer gaan belasten.
"Plausibel zeg ik gewoon. Ik zeg gewoon eerlijk, plausibel"
  Moderator zondag 11 april 2021 @ 12:34:52 #139
54278 crew  Tijger_m
42
pi_198958974
quote:
0s.gif Op zondag 11 april 2021 05:19 schreef Bondsrepubliek het volgende:

[..]

Omdat Amazon een distributiecentrum bouwt in Heerlen kan het toch geen kwaad om alvast op de gebrekkige moraliteit van dat bedrijf te wijzen? En het is natuurlijk relevant voor de FNV hoe Amazon reageert op vakbonden. Nogal agressief zo blijkt uit de gekozen voorbeelden (VS en Duitsland). En over die opmerking dat de FNV vooral bezig is met ouderen, ik denk niet dat in het distributiecentrum van Amazon te Heerlen veel van dergelijke ouderen aan het werk zullen gaan.
Ja, maar in Nederland moet Amazon zich aan Nederlandse wetgeving houden. En die is toch wel significant anders dan die in de VS. In Nederland heeft een werkgever geen poot om op te staan als ze vakbonden niet leuk vinden, overigens.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  zondag 11 april 2021 @ 16:53:56 #140
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_198963159
De kern van het probleem is erfrecht. Wereldwijd erfrecht gecombineerd met het feit dat kapitaal veel beter rendeert dan arbeid. Er is op zich dan nog niet zoveel mis met verschil qua inkomen, maar de bijbehorende ongecontroleerde en ondemocratische macht is best problematisch.

Veel meer belasting op winst en hoge erfenissen, veel minder op inkomen en bestedingen. 99% gaat erop vooruit, 1% erop achteruit zonder dat het echt pijn doet.

Het feit dat dat niet gebeurt is bewijs van de verborgen macht van de ultra rijken.
pi_198963411
quote:
0s.gif Op zondag 11 april 2021 09:53 schreef gniffie het volgende:
Omdat het volk is gehersenspoeld om te denken dat de prijzen omhoog gaan als we de rijken en bedrijven meer gaan belasten.
Dit is eigenlijk tot nu toe nog de beste post.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_198992190
De rijken en hun maten hebben gewoon teveel vrije tijd en teveel geld, Dat teveel aan vrije tijd hebben normale mensen pas als zij de AOW leeftijd hebben bereikt, pas dan hebben die tijd om iedere morgen fatsoenlijk wakker te worden evenals meer tijd om te besteden aan de persoonlijke hygiëne.
Ook hebben de normale mensen de zekerheid niet, dat ze altijd goedkoop overal schoon water en zeep of shampoo en waspoeder kunnen krijgen. evenals plek om zichzelf en kleding te wassen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')