abonnement Unibet Coolblue
pi_198905934
Ik ben deels Indisch, ondanks dat m'n pa er is geboren ben ik zelf maar een kwartje ofzo en ben ook helemaal niet donker ofzo, maar iemand die ik niet echt ken vroeg of ik Indisch ben ik, ik zeg een deeltje ja, kan je dat zien dan? Ja, ik zeg hoe dan, aan m'n ogen ofzo?

Nee aan je doen en laten. En toen kreeg ie telefoon en liep weg en was het gesprek een beetje afgebroken en later niet meer gesproken.

Hoe doet en laat een een Indisch persoon? :?

M'n ouders hadden ook geen idee haha.
  vrijdag 9 april 2021 @ 00:10:40 #2
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_198927675
Wat mij opvalt aan mensen met een Indische achtergrond is dat zij vaak een vorm van beschaving hebben die je bij Nederlanders niet ziet.
Correct gekleed, hoffelijke omgangsvormen, goed taalgebruik. Dat soort dingen.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar het is wel een duidelijk beeld wat ik heb.
Non possumus non loqui
pi_198935390
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 april 2021 00:10 schreef Knip het volgende:
Wat mij opvalt aan mensen met een Indische achtergrond is dat zij vaak een vorm van beschaving hebben die je bij Nederlanders niet ziet.
Correct gekleed, hoffelijke omgangsvormen, goed taalgebruik. Dat soort dingen.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar het is wel een duidelijk beeld wat ik heb.
Dat herken ik wel een beetje idd in mijn familie, we zijn een beetje het tegenovergestelde van egoistisch, willen geen mensen lastig vallen, altijd zorgen dat je niet midden op een kruispunt stil staat ofzo, als het druk is bij de kassa alvast je pinpas klaar, alles in de kar en later pas in de tas doen en snel meevoelen met mensen die het zwaar hebben ofzo.

Van die kleine dingetjes allemaal.
  vrijdag 9 april 2021 @ 19:15:43 #4
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_198936282
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 april 2021 18:04 schreef JDx het volgende:

[..]

Dat herken ik wel een beetje idd in mijn familie, we zijn een beetje het tegenovergestelde van egoistisch, willen geen mensen lastig vallen, altijd zorgen dat je niet midden op een kruispunt stil staat ofzo, als het druk is bij de kassa alvast je pinpas klaar, alles in de kar en later pas in de tas doen en snel meevoelen met mensen die het zwaar hebben ofzo.

Van die kleine dingetjes allemaal.
Huis altijd netjes opgeruimd alsof er altijd iemand onverwacht op visite kan komen.
Gastvrij, er is altijd echt werk gemaakt van het eten
Non possumus non loqui
  vrijdag 9 april 2021 @ 19:31:48 #5
348749 dikkedaniel
a.k.a. Big Dick Daniel (BDD)
pi_198936579
indo mannen zijn vaak alcoholist door alle KNIL en japanner traumas die ze hebben opgelopen
"Zou Je Haar Geven?? :P"
pi_198938342
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 april 2021 19:15 schreef Knip het volgende:

[..]

Huis altijd netjes opgeruimd alsof er altijd iemand onverwacht op visite kan komen.
Gastvrij, er is altijd echt werk gemaakt van het eten
Haha dat is ook echt zo, kreeg laatst nog een compliment van een onbekend iemand die langs kwam "je hebt het hier wel netjes", zeker voor een alleenstaande man, stoeltjes staan altijd recht, nooit troep op het aanrecht of in de gootsteen.

quote:
0s.gif Op vrijdag 9 april 2021 19:31 schreef dikkedaniel het volgende:
indo mannen zijn vaak alcoholist door alle KNIL en japanner traumas die ze hebben opgelopen
M'n oma heeft ook in een jappenkamp gezeten, heeft als kind nog lijken moeten ruimen en alles, toen ze bijna dood was kwam alles terug, dacht dat ze daar weer was enzo, was best heftig. M'n pa en ik (en m'n broertjes iets minder) zijn toevallig wel stevige drinkers, weet niet of dat nou daar door komt.
  vrijdag 9 april 2021 @ 21:32:45 #7
17829 Lone_Gunman
Badda Bing Badda Bang
pi_198938902
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 april 2021 00:10 schreef Knip het volgende:
Wat mij opvalt aan mensen met een Indische achtergrond is dat zij vaak een vorm van beschaving hebben die je bij Nederlanders niet ziet.
Correct gekleed, hoffelijke omgangsvormen, goed taalgebruik. Dat soort dingen.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar het is wel een duidelijk beeld wat ik heb.
Dit idd
"Go Ahead, Make My Day !!"
pi_199753635
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 april 2021 19:31 schreef dikkedaniel het volgende:
indo mannen zijn vaak alcoholist door alle KNIL en japanner traumas die ze hebben opgelopen
Hoe kom je aan deze fantasie ?
pi_199753882
ja het is een cultuurtje, en dat zie je toch wel terug in mensen, he.
dat is gelijk mn voor de hand liggende voorbeeld. ze zeggen nogal vaak ' he' als stopwoordje.

ook lichtelijk bekakt, vreemde tongval, ietwat raar nederlands praten ze.

mn pa kwam naar nederland op zn 5de, mn oom heeft in een jappenkamp gezeten. beide hun familie is niet levend terug gekomen uit ned. indie, maar ik had er wel regelmatig mee te maken als kind, dus ik herken het gelijk.
pi_199755296
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juni 2021 12:30 schreef pokkerdepok het volgende:
ja het is een cultuurtje, en dat zie je toch wel terug in mensen, he.
dat is gelijk mn voor de hand liggende voorbeeld. ze zeggen nogal vaak ' he' als stopwoordje.
Vaak ? Is me nooit opgevallen als Indische jongen

quote:
ook lichtelijk bekakt, vreemde tongval, ietwat raar nederlands praten ze.
Uiteraard vreemde tongval. Niet regionaal te Nederland, wel regionaal elders op Nederlands grondgebied.
Dat formele ABN-spreken leerde men op school met een ondertoon dat het beschaafder was dan het eigen dialect.

[ Bericht 1% gewijzigd door Bluesdude op 05-06-2021 14:44:00 ]
pi_199755671
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juni 2021 14:34 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Vaak ? Is me nooit opgevallen als Indische jongen
[..]

Uiteraard vreemde tongval. Niet regionaal te Nederland, wel regionaal elders op Nederlands grondgebied.
Dat formele ABN-spreken leerde men op school met een ondertoon dat het beschaafder was dan het eigen dialect.
misschien alleen de nederlander- indiers? weet niet. let er maar eens op.
pi_199755988
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juni 2021 14:56 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

misschien alleen de nederlander- indiers? weet niet. let er maar eens op.
Je bedoelt niet Indiërs uit India, neem ik aan.
Maar je bedoelt Indische Nederlanders, toch?
pi_199756676
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juni 2021 15:14 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Je bedoelt niet Indiërs uit India, neem ik aan.
Maar je bedoelt Indische Nederlanders, toch?
uiteraard, het heette toen nederlands indie.
pi_199756732
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 juni 2021 14:34 schreef Bluesdude het volgende:
Uiteraard vreemde tongval. Niet regionaal te Nederland, wel regionaal elders op Nederlands grondgebied.
Dat formele ABN-spreken leerde men op school met een ondertoon dat het beschaafder was dan het eigen dialect.
Grappig, ik ben opgegroeid in Drenthe, maar thuis spraken we bewust zo goed mogelijk ABN, toen ik naar Leiden verhuisde vroeg iemand waar kom je vandaan dan? Ik zeg wat denk je, ja Amsterdam ofzo?
  zaterdag 5 juni 2021 @ 16:01:43 #15
70514 littledrummergirl
voor uw vrijmibo
pi_199756743
Eet je dingen met lepel en vork :D ?
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_200206768
ik zeg altijd "Indo's"...maar vraag me nu pas af of dat niet respectloos is (overigens niet zo bedoeld).
pi_200207846
quote:
0s.gif Op zondag 4 juli 2021 19:32 schreef Dunnevandale het volgende:
ik zeg altijd "Indo's"...maar vraag me nu pas af of dat niet respectloos is (overigens niet zo bedoeld).
Soms willen mensen zo niet genoemd worden. Het is een bijnaam. Geen naam van een ethnische omschrijving
Kwestie van aanvoelen met wie je praat
pi_200208064
Indische personen zijn vriendelijk.
  zondag 4 juli 2021 @ 21:24:33 #19
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_200208392
quote:
0s.gif Op zondag 4 juli 2021 19:32 schreef Dunnevandale het volgende:
ik zeg altijd "Indo's"...maar vraag me nu pas af of dat niet respectloos is (overigens niet zo bedoeld).
Het is gewoon een afkorting van Indo-Europees. Dus Europeanen met een klein of groter deel Indisch bloed. Het werd vroeger wel eens gebruikt op een neerbuigende manier, maar dat gebeurde met iedere afkomst wel.
Het is nu gewoon een praktische term voor iedereen die in ieder geval een beetje Indisch bloed heeft. Zo ervaar ik het in ieder geval, het is ook een beetje een gevoel en iets om trots op te zijn. Als ik uitga van hoe mijn Indo-vrienden er tegenaan kijken.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')