abonnement Unibet Coolblue
pi_198905423
Dag,
Wie heeft er ervaring met het aanleggen van elektra in een huis/schuur-installatie.

Ik ben begonnen met het aanleggen van de elektra in mijn schuurtje. Ik wil voor de zekerheid weten of het met de aarding goed gaat.

De 3-aderige grondkabel (allen 2,5mm2) lag er al. De spanning hierop heb ik getest.
- Fasedraad (Bruin) 230V
- Nuldraad (Blauw) 0v
- Schakeldraad (Zwart) ca. 36v 230v (Bij uitzetten schakelaar in huis was dit ca. 36v)
- De Litze geeft 230v in kring met fasedraad en 0v in een kring met de nuldraad en 230 of 36v in kring met de schakeldraad. Dat werkt dus goed.

Nu heb ik een dubbele WCD aangesloten, welke ik aan/uit kan zetten vanuit huis, op de zwarte en blauwe kabel. En ook de litze aangesloten via een geel/groene kabel op de aardpennen.
Aangezien het schakeldraad normaal gesproken bruin is heb ik deze (voor evt/ latere klussers), vanuit de zwarte bekabeling verder doorgevoerd in bruin. Nadat alles is aangesloten werkt het precies zoals ik gehoopt had.

Ik heb gecontroleerd met een digitale multimeter of de aarding op de WCD voldoende werkt.
De aarde-spanning bleek nu in kring met;
- de nuldraad 0v te zijn
- de fasedraad circa 36v te zijn (Bij aanzetten schakelaar in huis).

Is dit voldoende voor veilige aarding? Of is 36v te laag voor veilig gebruik?


Tussen schakel- en nuldraad zit wel 230 volt, zodat de tuinverlichting (en een tweede apparaat) goed werkt.

Hopelijk duidelijk omschreven, weet iemand hier iets over?

[ Bericht 1% gewijzigd door mistermysterion op 07-04-2021 21:33:56 ]
  woensdag 7 april 2021 @ 20:49:28 #2
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_198905548
Dit lijkt me iets voor @Vonkenboer
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_198905787
quote:
5s.gif Op woensdag 7 april 2021 20:44 schreef mistermysterion het volgende:
- Fasedraad (Bruin) 230V
- Nuldraad (Blauw) 0v
- Schakeldraad (Zwart) ca. 36v (Bij aanzetten schakelaar in huis)
Dit is allemaal gemeten ten opzichte van aarde (de litze) neem ik aan?
quote:
Aangezien het schakeldraad normaal gesproken bruin is heb ik deze (voor evt/ latere klussers), vanuit de zwarte bekabeling verder doorgevoerd in bruin.
Huh, wat? De schakeldraad hoort juist zwart.
quote:
Ik heb gecontroleerd met een digitale multimeter of de aarding op de WCD voldoende werkt.
De aarde-spanning bleek nu in kring met;
- de nuldraad 0v te zijn
- de fasedraad circa 36v te zijn (Bij aanzetten schakelaar in huis).

Is dit voldoende voor veilige aarding? Of is 36v te laag voor veilig gebruik?


Tussen schakel- en nuldraad zit wel 230 volt, zodat de tuinverlichting (en een tweede apparaat) goed werkt.
Nee, wanneer de aarding goed verbonden is zou je ca. 230V moeten meten tussen de schakeldraad en de litze.

Wat ik alleen niet snap, is dat je zegt wel 230V te meten tussen fase (bruin) en de litze. Bruin en zwart zouden wanneer de schakelaar aan staat hetzelfde potentiaal moeten hebben. Het enige wat die schakelaar doet is bruin met zwart verbinden...
pi_198906536
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 21:00 schreef XanderH het volgende:
Dit is allemaal gemeten ten opzichte van aarde (de litze) neem ik aan?
Ja klopt.
quote:
Huh, wat? De schakeldraad hoort juist zwart.
Ja klopt. Maar de bruine draad ga ik nog gebruiken voor een permanente aansluiting in de schuur op bijvoorbeeld de verlichting in de schuur. Die wil ik niet eerst te hoeven schakelen in mijn huis. Dat is 2x20 meter lopen. En aangezien er wel, bij aan staan schakelaar 230v doorheen gaat. Ik had ook alleen 1,5mm2 zwarte draad in huis. Dacht dat dit volgens NEN1010 niet mocht naar een WCD.
quote:
Nee, wanneer de aarding goed verbonden is zou je ca. 230V moeten meten tussen de schakeldraad en de litze.
Hm, niet goed dus.
quote:
Wat ik alleen niet snap, is dat je zegt wel 230V te meten tussen fase (bruin) en de litze. Bruin en zwart zouden wanneer de schakelaar aan staat hetzelfde potentiaal moeten hebben. Het enige wat die schakelaar doet is bruin met zwart verbinden...
Oke. Het is bij nader nadenken ook anders. Namelijk 230volt op de schakeldraad (van grondkabel) met de litze bij aan staan van de schakelaar. En circa 36v bij het uitstaan hiervan. Dan loopt er mogelijk stroom weg ofzo. En die 36v is dus ook weer te meten in de WCD (fasedraad met aarde). Maar als dit überhaupt niet bekend voorkomt moet ik het misschien nog eens opnieuw gaan meten. Zeker als het niet veilig genoeg is.
pi_198907029
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 21:28 schreef mistermysterion het volgende:
Oke. Het is bij nader nadenken ook anders. Namelijk 230volt op de schakeldraad (van grondkabel) met de litze bij aan staan van de schakelaar.
Dat klinkt al een stuk normaler. ;)

quote:
En circa 36v bij het uitstaan hiervan. Dan loopt er mogelijk stroom weg ofzo. En die 36v is dus ook weer te meten in de WCD (fasedraad met aarde).
Dat is niets om je zorgen over te maken, waarschijnlijk meet je een capacitieve spanning doordat de schakeldraad over een grote lengte parallel aan de fasedraad loopt. Eigenlijk is een multimeter niet geschikt om aan dit soort dingen te meten, je zou een meter met een lagere inwendige impedantie moeten gebruiken zoals een Duspol.

Wat je nu schrijft lijkt niets om je zorgen over te maken.
pi_198907259
En wat voor 3 aderige kabel is het naar je schuur en hoe ligt hij? (Direct in grond of pijp) etc?
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_198907365
quote:
0s.gif Op woensdag 7 april 2021 21:55 schreef Chinless het volgende:
En wat voor 3 aderige kabel is het naar je schuur en hoe ligt hij? (Direct in grond of pijp) etc?
Direct in de grond. Op 50cm diepte.
pi_198907381
Makkelijk te testen.
Pak een gloeilampje met fitting en 2 draden en sluit daar een stekker op aan. (Laag wattage lamp)
Sluit de stekker aan op een pen en een draad op aarde.
Als die in de wcd doet slaat de aardlek eruit als het goed is.

Als je helemaal goed wilt doen moet je een megger zien te regelen om je aard impedantie te meten.
Vakman pur sang
pi_198907576
quote:
1s.gif Op woensdag 7 april 2021 22:00 schreef Lospedrosa het volgende:
Makkelijk te testen.
Pak een gloeilampje met fitting en 2 draden en sluit daar een stekker op aan. (Laag wattage lamp)
Sluit de stekker aan op een pen en een draad op aarde.
Als die in de wcd doet slaat de aardlek eruit als het goed is.
Niet een te laag vermogen pakken dan... 30mA bij 230V is nog zo'n 7W, een lamp met een lager vermogen gaat wellicht gewoon branden zonder dat de aardlek uitschakelt.

En uhm, mocht je test niet werken dan moet je misschien de stekker andersom insteken. ;)
quote:
Als je helemaal goed wilt doen moet je een megger zien te regelen om je aard impedantie te meten.
Megger is een merknaam die inderdaad spul verkoopt waar je circuitimpedanties mee kunt meten, maar met "een megger" (of het werkwoord "meggeren") bedoelt men doorgaans een isolatieweerstandstester. De isolatieweerstand meten heb je in dit geval niet zo veel aan.

[ Bericht 0% gewijzigd door XanderH op 08-04-2021 07:44:59 ]
pi_198908037
quote:
1s.gif Op woensdag 7 april 2021 22:16 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]

nou noem dan gelijk het goede merk, dramzak
Euh, wat? Moeten we gaan schelden?

Ik geef alleen een toevoeging bij jouw verhaal. Je moet een meter hebben die circuitimpedanties kan meten. Van welk merk dat doet er niet zo toe... Fluke, Nieaf-Smitt, Gossen Metrawatt, of ja... Megger.

Maar bij "een Megger" denkt de doorsnee vakman aan zo'n apparaat:



En die heeft maar één functie: Isolatieweerstand meten. Dat meet dus geen aardcircuitweerstand.

Wat jij nu doet is iemand die een dopsleutelset nodig heeft vertellen dat hij "een bahco" moet kopen. Feitelijk misschien niet onjuist, Bahco verkoopt dopsleutelsets. Maar als je iemand om "een bahco" vraagt krijg je toch meestal een verstelbare moersleutel.

quote:
En heb je ooit een gloeilamp onder de 7 watt gezien?
My bad, ik had even over het "gloeilamp" deel heen gelezen. Lampen onder de 7 watt zie je maar genoeg want het zijn vooral LED-lampen die tegenwoordig in de schappen liggen. Als je nu naar de winkel gaat op zoek naar een "laag vermogen lamp" kun je zomaar met een 4W LED-lampje thuiskomen.
pi_198910312
Weer een mooi topic dat verzandt in een verplaswedstrijd van users die denken er verstand van te hebben.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  Moderator zaterdag 10 april 2021 @ 15:48:22 #12
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_198947129
quote:
1s.gif Op donderdag 8 april 2021 02:04 schreef Ridocar het volgende:
Weer een mooi topic dat verzandt in een verplaswedstrijd van users die denken er verstand van te hebben.
Jammer dat mensen dit soort gedrag met een topic report niet aan ons laten weten, dan kunnen we ingrijpen in plaats van dat we zoals nu dergelijke reacties na 3 dagen verwijderen.

Help ons en doe dan gewoon even een topic report aan maken. ^O^
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')