abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Beste/leukste mod 2022 maandag 5 april 2021 @ 17:48:34 #1
319979 Fok-it
All is well
pi_198867467
Boeken uit de reeks:








Welkom in het eerste, en hopelijk niet laatste deel

Gezien het komende juni alweer 24 jaar geleden is dat mevrouw Rowling deze betoverende boekenreeks in het leven bracht, en hier in al die jaren (FOK! werd 2 jaar later in het leven geroepen) nog geen centraal topic over was gemaakt vond ik het wel tijd worden *O*

We schrijven 1990 als jaar waarin een tot dan nog onbekende schrijfster Joanne Kathleen Rowling tijdens een vertraagde treinreis haar fantasiewereld begon te creëren. Het duurde vervolgens 7 jaar en 12 afwijzende uitgeverijen tot het eerste deel werd uitgebracht, en de rest is geschiedenis. Anno 2021 nog altijd populair voor jong en oud en dus ook op FOK! lijkt me zo.

Liggen de boeken inmiddels onder het stof onaangeraakt in jullie boekenkasten of of worden ze soms nog herlezen? Zijn er ook users op FOK! die ze nog nooit hebben gelezen en zo ja, misschien tijd voor een eerste keer?

Dus, praat hier over je favoriete boeken, favoriete personages, hoe je in aanraking kwam met de boeken en zulks en zulks *O*





“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
  Leukste jonkie 2022 maandag 5 april 2021 @ 17:55:57 #2
385265 datismijnmening
Prinses in 020
pi_198867597
Sorry, JK Rowling is een TERF en gecanceld :( :{w
-XOXO- Je maintiendrai
pi_198867617
Waarom gebruiken ze niet gewoon dat tijdreisding?

Opgelost, slotje.
You're Fucking Out, I'm Fucking In
  Leukste jonkie 2022 maandag 5 april 2021 @ 17:59:30 #4
385265 datismijnmening
Prinses in 020
pi_198867652
Grapje Rowling is wel een heldin, heb alle delen wel een keer of 10 gelezen. :@
-XOXO- Je maintiendrai
pi_198867747
Ik heb ze allemaal in zo'n verzamelband :@

Heerlijk om te lezen (ik heb ze in het Engels) en om te luisteren, want ik heb de audioboeken ook. Stephen Fry en Harry Potter is een prima combinatie :Y

Tot covid-19 me het treinreizen ontnam, zat ik met regelmaat met één in het ov. Nog eens lezen, leuk!
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_198867780
Leuk topic *O*

Allemaal gelezen en ik heb deel III in de kast staan (ooit geleend, vergeten terug te geven :@ ) en daar lees ik soms nog uit.
  Beste/leukste mod 2022 maandag 5 april 2021 @ 18:15:11 #7
319979 Fok-it
All is well
pi_198867874
quote:
0s.gif Op maandag 5 april 2021 18:05 schreef Celestien het volgende:
Ik heb ze allemaal in zo'n verzamelband :@

Heerlijk om te lezen (ik heb ze in het Engels) en om te luisteren, want ik heb de audioboeken ook. Stephen Fry en Harry Potter is een prima combinatie :Y

Tot covid-19 me het treinreizen ontnam, zat ik met regelmaat met één in het ov. Nog eens lezen, leuk!
Stephen Fry doet dat echt geweldig ja _O_ Al vind ik de Nederlandse ook prima van Jan Meng. Vind het nog altijd soms wel fijn om bij in slaap te vallen :7
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
  Beste/leukste mod 2022 maandag 5 april 2021 @ 18:16:02 #8
319979 Fok-it
All is well
pi_198867887
quote:
0s.gif Op maandag 5 april 2021 17:59 schreef datismijnmening het volgende:
Grapje Rowling is wel een heldin, heb alle delen wel een keer of 10 gelezen. :@
Op de een of andere manier niet verwacht dat jij een fan zou zijn :D
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
  Beste/leukste mod 2022 maandag 5 april 2021 @ 18:16:28 #9
319979 Fok-it
All is well
pi_198867891
quote:
0s.gif Op maandag 5 april 2021 18:07 schreef Fugue het volgende:
Leuk topic *O*

Allemaal gelezen en ik heb deel III in de kast staan (ooit geleend, vergeten terug te geven :@ ) en daar lees ik soms nog uit.
Deel 3 je favoriet?
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_198867914
quote:
0s.gif Op maandag 5 april 2021 18:16 schreef Fok-it het volgende:

[..]

Deel 3 je favoriet?
Nee gewoon toeval dat die hier staat.

Lego Harry Potter voor de ps is trouwens ook leuk :@
pi_198867916
quote:
0s.gif Op maandag 5 april 2021 18:15 schreef Fok-it het volgende:

[..]

Stephen Fry doet dat echt geweldig ja _O_ Al vind ik de Nederlandse ook prima van Jan Meng. Vind het nog altijd soms wel fijn om bij in slaap te vallen :7
Zou de Nederlandse ook eens moeten luisteren. Nooit gedaan. Wat je zegt over in slaap vallen, dat herken ik wel. Het is heel ontspannend. :)
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_198867937
Deel drie is wel mijn favoriet :Y
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
  Beste/leukste mod 2022 maandag 5 april 2021 @ 18:21:04 #13
319979 Fok-it
All is well
pi_198867957
quote:
0s.gif Op maandag 5 april 2021 18:18 schreef Celestien het volgende:

[..]

Zou de Nederlandse ook eens moeten luisteren. Nooit gedaan. Wat je zegt over in slaap vallen, dat herken ik wel. Het is heel ontspannend. :)
Ja heel bizar, sinds ik het gebruik, nou, normaliter nog geen hoofdstuk voor ik in slaap val terwijl ik vroeger vaak slaapproblemen had :D Denk dat het komt omdat gewoon inderdaad ontspannend is, maar ook veel nostalgie met zich meebrengt, en je hoeft je niet al te erg te concentreren op het verhaal zelf natuurlijk :+
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
  Beste/leukste mod 2022 maandag 5 april 2021 @ 18:22:38 #14
319979 Fok-it
All is well
pi_198867980
Zijn jullie als kind al begonnen met HP te lezen of pas later?

Ik weet nog wel dat mijn moeder de allereerste was die ze las, en ik en mijn broertje ze daarna standaard elke zomervakantie meenamen om in de 3-daagse autorit naar de zon te verslinden :D En ze allemaal al uit hadden toen we op de camping kwamen ;(
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_198868248
quote:
0s.gif Op maandag 5 april 2021 18:22 schreef Fok-it het volgende:
Zijn jullie als kind al begonnen met HP te lezen of pas later?

Ik weet nog wel dat mijn moeder de allereerste was die ze las, en ik en mijn broertje ze daarna standaard elke zomervakantie meenamen om in de 3-daagse autorit naar de zon te verslinden :D En ze allemaal al uit hadden toen we op de camping kwamen ;(
Later. Ik was al bijna volwassen toen het eerste deel uit kwam en ben er niet meteen ingedoken, maar dat heb ik later wel goed gemaakt. Het blijft leuk, voor jong en oud.

Stel me voor hoe jullie de boeken verslonden in de auto! Vind het leuk te zien dat je moeder ze als eerste heeft gelezen :D
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_198868328
Toen de eerste films uitkwamen kregen we ook de boeken.
Ik weet nog dat we alle delen in de XL bioscoop gingen kijken. Was altijd als er sneeuw lag.
  Beste/leukste mod 2022 maandag 5 april 2021 @ 18:50:42 #17
319979 Fok-it
All is well
pi_198868359
quote:
0s.gif Op maandag 5 april 2021 18:43 schreef Celestien het volgende:

[..]

Later. Ik was al bijna volwassen toen het eerste deel uit kwam en ben er niet meteen ingedoken, maar dat heb ik later wel goed gemaakt. Het blijft leuk, voor jong en oud.

Stel me voor hoe jullie de boeken verslonden in de auto! Vind het leuk te zien dat je moeder ze als eerste heeft gelezen :D
Vraag me ook af of je ze toch anders leest als volwassene de eerste keer itt als kind. Misschien dat je je dan meer focust op de morele aspecten van het verhaal

Ja, die was zelf toen ook nog redelijk jong, en die verslond ze ook echt, en tranen met tuiten op de emotionele momenten :D En toen was ik zelf ook nieuwsgierig natuurlijk. Mijn broertje was toen nog te jong maar wilde per se voorgelezen worden en ze liet de stukjes met Voldemort in eerste instantie weg :D
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
  Beste/leukste mod 2022 maandag 5 april 2021 @ 18:52:15 #18
319979 Fok-it
All is well
pi_198868385
quote:
1s.gif Op maandag 5 april 2021 18:48 schreef Fugue het volgende:
Toen de eerste films uitkwamen kregen we ook de boeken.
Ik weet nog dat we alle delen in de XL bioscoop gingen kijken. Was altijd als er sneeuw lag.
Een paar zijn ook in de zomer uitgekomen zie ik :P
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_198868411
Deze stonden allemaal bij mijn oom in de boekenkast vroeger; altijd al eens willen lezen sinds ik die gezien heb maar nog altijd niet aan toegekomen. :P
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_198868435
Ben ze denk ik in mij studententijd gaan lezen; rond 2000. De volgende delen wel elke keer direct besteld zodra ze uitkwamen.

Nu ondertussen een stuk verder in het leven en Harry Potter heeft mijn dochter fanatiek aan het lezen gebracht. Ook erg leuk om te zien.
  Beste/leukste mod 2022 maandag 5 april 2021 @ 22:13:00 #21
319979 Fok-it
All is well
pi_198872716
quote:
16s.gif Op maandag 5 april 2021 18:53 schreef FlippingCoin het volgende:
Deze stonden allemaal bij mijn oom in de boekenkast vroeger; altijd al eens willen lezen sinds ik die gezien heb maar nog altijd niet aan toegekomen. :P
Dan lijkt me dit een uitstekend moment om te beginnen en je bevindingen met ons te delen :)
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_198872885
quote:
0s.gif Op maandag 5 april 2021 18:22 schreef Fok-it het volgende:
Zijn jullie als kind al begonnen met HP te lezen of pas later?

Ik weet nog wel dat mijn moeder de allereerste was die ze las, en ik en mijn broertje ze daarna standaard elke zomervakantie meenamen om in de 3-daagse autorit naar de zon te verslinden :D En ze allemaal al uit hadden toen we op de camping kwamen ;(
Als kind bestonden de boeken nog niet :+

Ik zag het eerste Harry Potter boek achter in de auto van Yvonne en Iteejer liggen. Leek me best leuk en kort daarna zelf een deel aangeschaft. Dat was vlak voor de hype. Of ik had nog niet door dat er een hype was, dat kan ook. Het meest vervelende was daarna dat je steeds zo lang op een volgend boek moest wachten -O-
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_198872936
quote:
0s.gif Op maandag 5 april 2021 22:22 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Als kind bestonden de boeken nog niet :+

Ik zag het eerste Harry Potter boek achter in de auto van Yvonne en Iteejer liggen. Leek me best leuk en kort daarna zelf een deel aangeschaft. Dat was vlak voor de hype. Of ik had nog niet door dat er een hype was, dat kan ook. Het meest vervelende was daarna dat je steeds zo lang op een volgend boek moest wachten -O-
Daardoor zijn er wel kinderen echt mee opgegroeid. In zowel de boeken als in de films die je die leeftijdsontwikkeling wel terug. Ik heb ze zelf pas op latere leeftijd gelezen en alleen in het Engels.
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 5 april 2021 @ 22:26:22 #24
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_198872953
Ik herlees HP keer op keer. Soms een hele tijd niet, dan weer allemaal achter elkaar. Toen ik kind was, waren ze er nog niet ;) Zoon van inmiddels 20 is wel al op redelijk jonge leeftijd begonnen met de boeken. We hebben ze inmiddels zowel in het Nederlands, Engels als Duits :D
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  Leukste jonkie 2022 maandag 5 april 2021 @ 23:02:23 #25
385265 datismijnmening
Prinses in 020
pi_198873576
quote:
0s.gif Op maandag 5 april 2021 18:16 schreef Fok-it het volgende:

[..]

Op de een of andere manier niet verwacht dat jij een fan zou zijn :D
Best wel die-hard ook :@
-XOXO- Je maintiendrai
pi_198875484
quote:
0s.gif Op maandag 5 april 2021 22:25 schreef Citizen.Erased het volgende:

Daardoor zijn er wel kinderen echt mee opgegroeid. In zowel de boeken als in de films die je die leeftijdsontwikkeling wel terug. Ik heb ze zelf pas op latere leeftijd gelezen en alleen in het Engels.
Oh zeker! We hebben vorig jaar een keer alle films achter elkaar gekeken en wat een kleine broekies waren die acteurs in het eerste deel _O_ Zo leuk.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_198880646
quote:
0s.gif Op maandag 5 april 2021 18:50 schreef Fok-it het volgende:

[..]

Vraag me ook af of je ze toch anders leest als volwassene de eerste keer itt als kind. Misschien dat je je dan meer focust op de morele aspecten van het verhaal
Ik vind het juist wel verfrissend dat je je gewoon even kunt onderdompelen in een fantasiewereld, zonder dat hele 'volwassenen denken'. :)

quote:
Ja, die was zelf toen ook nog redelijk jong, en die verslond ze ook echt, en tranen met tuiten op de emotionele momenten :D En toen was ik zelf ook nieuwsgierig natuurlijk. Mijn broertje was toen nog te jong maar wilde per se voorgelezen worden en ze liet de stukjes met Voldemort in eerste instantie weg :D
Hihi, dat snap ik wel :D
Mijn dochter is nu 5 jaar en ik wacht ook nog eventjes. Maar ze weet wel dat ik het leuke verhalen vindt en herkent 'Harry Potter' ook op plaatjes. Of, zoals laatst, in de LEGO catalogus :')
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_198881578
Alle boeken in huis, wel in de Nederlandse vertaling. Aanvankelijk waren ze bedoeld voor onze oudste zoon, maar hij had moeite met begrijpend lezen. Dus paps en mams zijn ze gaan lezen en voorlezen, kleine broertje raakte ook in de ban.
Alle boeken, alle films, een hoop Lego en andere parafernalia zoals games, toverstokken en mantels (zelfgemaakt) bevinden zich nog in dit huis :)
Wij zijn nog steeds fan, zoons zijn inmiddels volwassen, maar Harry Potter hoort er nog steeds bij!


  donderdag 8 april 2021 @ 19:40:37 #29
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_198920267
Ik heb last van dyslexie, daarom las ik nooit als het niet verplicht hoefde voor school.
Enige wat thuis lukte, waren stripboeken als Asterix en Suske en Wiske.

Ik kreeg wel wat mee van de hype, omdat zusje de eerste 2 films erg leuk vond. Ik vond het er maar achterhaald en kinderachtig uit zien.
Toen ik 18 was, namen mijn vrienden me mee naar de bios, want Harry Potter 3 was uit en die wilden ze graag zien. Want deze film had de Dementors!

Nouja, ik mee. Ik moest zeggen dat de sfeer me wel aansprak. De karakters, de special effects, de locaties etc. Paar prima acteurs.

Voor mijn diploma gelijk alle boeken gevraagd die uit waren, en verslonden. Het leest gemakkelijk. Weinig moeilijke woorden, korte zinnen. Guitige worldbuilding voor kinderen, maar weinig samenhangends. Als je het leest als je wat ouder bent en meer ervaring hebt, zie je dat het verhaaltechnisch weinig voorstelt. De wereld is een kartonnen doos op de achtergrond. Ondanks dat er duizenden pagina's zijn, worden maar weinig karakters uitgediept. Ze dienen slechts ter expositie zodat Harry zijn voorspelbare verhaal kan vervolgen. Alle aandacht gaat naar Harry, die zo ongeveer het meest saaie karakter uit de hele serie is.
Ik vond het eigenlijk leuker om te wachten op boek 6 en 7 samen met de community en voorspellen wat er zou gebeuren.

Kortom, een heerlijk beginnersboek voor kinderen en jong volwassenen.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  Beste/leukste mod 2022 vrijdag 9 april 2021 @ 22:19:18 #30
319979 Fok-it
All is well
pi_198939643
quote:
0s.gif Op donderdag 8 april 2021 19:40 schreef Kaneelstokje het volgende:
Ik heb last van dyslexie, daarom las ik nooit als het niet verplicht hoefde voor school.
Enige wat thuis lukte, waren stripboeken als Asterix en Suske en Wiske.

Ik kreeg wel wat mee van de hype, omdat zusje de eerste 2 films erg leuk vond. Ik vond het er maar achterhaald en kinderachtig uit zien.
Toen ik 18 was, namen mijn vrienden me mee naar de bios, want Harry Potter 3 was uit en die wilden ze graag zien. Want deze film had de Dementors!

Nouja, ik mee. Ik moest zeggen dat de sfeer me wel aansprak. De karakters, de special effects, de locaties etc. Paar prima acteurs.

Voor mijn diploma gelijk alle boeken gevraagd die uit waren, en verslonden. Het leest gemakkelijk. Weinig moeilijke woorden, korte zinnen. Guitige worldbuilding voor kinderen, maar weinig samenhangends. Als je het leest als je wat ouder bent en meer ervaring hebt, zie je dat het verhaaltechnisch weinig voorstelt. De wereld is een kartonnen doos op de achtergrond. Ondanks dat er duizenden pagina's zijn, worden maar weinig karakters uitgediept. Ze dienen slechts ter expositie zodat Harry zijn voorspelbare verhaal kan vervolgen. Alle aandacht gaat naar Harry, die zo ongeveer het meest saaie karakter uit de hele serie is.
Ik vond het eigenlijk leuker om te wachten op boek 6 en 7 samen met de community en voorspellen wat er zou gebeuren.

Kortom, een heerlijk beginnersboek voor kinderen en jong volwassenen.
Wist helemaal niet dat jij dyslexie had
Lees je toch flinke fantasy-boeken mee
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
  dinsdag 20 april 2021 @ 22:51:17 #31
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_199092309
quote:
11s.gif Op vrijdag 9 april 2021 22:19 schreef Fok-it het volgende:

[..]

Wist helemaal niet dat jij dyslexie had
Lees je toch flinke fantasy-boeken mee
Weet het ook nog niet zo lang. Werd vroeger niet op getest.
Niet alle boeken lukken dus. Dune bijvoorbeeld lukt niet.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  woensdag 21 april 2021 @ 12:31:54 #32
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_199096903
Ik heb ze ook allemaal gelezen, ondanks het feit dat ik al ruim volwassen was toen ze uitkwamen. Leuke boeken, tegen het einde van het laatste boek begon mijn aandacht wel te verslappen.
Wat ik niet heb, en dat is misschien omdat ik ze niet als kind gelezen heb, is dat ze nog steeds een grote rol spelen in mijn leven. Je ziet wel mensen met harry potter tatoeages bijvoorbeeld, of citaten uit het boek gecalligrafeerd aan de muur, of een sjaal in de kleuren van 'hun' huis. Dat heb ik allemaal niet.
pi_199122405
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 april 2021 22:51 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

Weet het ook nog niet zo lang. Werd vroeger niet op getest.
Niet alle boeken lukken dus. Dune bijvoorbeeld lukt niet.
Kun je een beetje goed Engels? Dan zou je het in het Engels kunnen proberen. Mijn dochter is behoorlijk dyslectisch, maar heeft met Engelstalige boeken een stuk minder last.
  vrijdag 23 april 2021 @ 20:27:28 #34
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_199128948
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 april 2021 11:36 schreef cafca het volgende:

[..]

Kun je een beetje goed Engels? Dan zou je het in het Engels kunnen proberen. Mijn dochter is behoorlijk dyslectisch, maar heeft met Engelstalige boeken een stuk minder last.
Ja hoor, kan prima Engels. Heb de meeste boeken in het Engels gelezen.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')