abonnement Unibet Coolblue
  maandag 5 april 2021 @ 10:37:32 #126
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_198861323
quote:
0s.gif Op maandag 5 april 2021 10:33 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Stel je hebt een huis van 300k met 300k hypotheek. Je kan het niet meer betalen en verkoopt je huis en gaat kleiner wonen, huisje van 200k met 200k hypotheek. Dan is er niets aan de hand. Stel je lost je hypotheek af en je hebt nog maar 200k hypotheek op een huis van 300k en je verkoopt hem want je bent ontslagen en hebt een slechtere baan, dan moet je wel (om de rente aftrekbaar te houden) die 100k weer in de woning steken met max 100k hypotheek. Als je het geld gewoon nog als spaargeld had kon je het vrij uitgeven. Vooral als je leent tegen 1,25% zoals nu... (na hypotheekrenteaftrek misschien effectief zelfs 1%) is het eigenlijk gewoon gratis geld. En geld maakt geld, of zorgt er in ieder geval voor dat je wat zorgelozer kan leven. Als je ziet hoeveel mensen microkredietjes nemen of een waterkoker op afbetaling kopen dan schrik je er van. Lijkt kleingeld op zo'n product maar onder aan de streep na 10 jaar heb je je scheel betaald aan rente en andere kosten.

Gewoon je hypotheek aflossen in 30 jaar.... ben je bijna met pensioen, kan je rustiger aan doen en daarna verkopen heb je een klompje geld en ga je naar Benidorm of koop je een camper en een goedkoop huurhuisje.
Als je een deel van je overwaarde liever op de bank houdt, ga je er met de lage rentestand en de afbouw van de HRA ook niet zo gek veel op achteruit. Dus dat probleem is ook geen probleem.
The love you take is equal to the love you make.
pi_198861362
quote:
1s.gif Op maandag 5 april 2021 10:37 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Als je een deel van je overwaarde liever op de bank houdt, ga je er met de lage rentestand en de afbouw van de HRA ook niet zo gek veel op achteruit. Dus dat probleem is ook geen probleem.
Het is inderdaad geen groot probleem :P
Facts don't care about your feelings
pi_198861641
quote:
0s.gif Op maandag 5 april 2021 10:33 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Stel je hebt een huis van 300k met 300k hypotheek. Je kan het niet meer betalen en verkoopt je huis en gaat kleiner wonen, huisje van 200k met 200k hypotheek. Dan is er niets aan de hand. Stel je lost je hypotheek af en je hebt nog maar 200k hypotheek op een huis van 300k en je verkoopt hem want je bent ontslagen en hebt een slechtere baan, dan moet je wel (om de rente aftrekbaar te houden) die 100k weer in de woning steken met max 100k hypotheek. Als je het geld gewoon nog als spaargeld had kon je het vrij uitgeven. Vooral als je leent tegen 1,25% zoals nu... (na hypotheekrenteaftrek misschien effectief zelfs 1%) is het eigenlijk gewoon gratis geld. En geld maakt geld, of zorgt er in ieder geval voor dat je wat zorgelozer kan leven. Als je ziet hoeveel mensen microkredietjes nemen of een waterkoker op afbetaling kopen dan schrik je er van. Lijkt kleingeld op zo'n product maar onder aan de streep na 10 jaar heb je je scheel betaald aan rente en andere kosten.

Gewoon je hypotheek aflossen in 30 jaar.... ben je bijna met pensioen, kan je rustiger aan doen en daarna verkopen heb je een klompje geld en ga je naar Benidorm of koop je een camper en een goedkoop huurhuisje.
vind maar eens een goedkoop huurhuisje.
pi_198862644
quote:
0s.gif Op maandag 5 april 2021 09:50 schreef hoechst het volgende:

[..]

Je kunt er vanuit gaan dat het vermogen dan nagenoeg nul is 0.

Iedereen lost natuurlijk eerst z'n schulden af(studie etc) en gaat dan wat opbouwen sjonge jonge.
Ik ga ervan uit dat dit sarcastisch bedoeld is. Natuurlijk kan het in sommige gevallen slim zijn om je studieschuld af te betalen voordat je een hypothecaire lening neemt (regelgeving en wat een studieschuld voor je maximale hypotheek doet), maar de meeste mensen doen juist zo lang mogelijk met het afbetalen van hun studieschuld. De rente is immers 0.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_198862721
quote:
0s.gif Op maandag 5 april 2021 12:28 schreef miro86 het volgende:

[..]

Ik ga ervan uit dat dit sarcastisch bedoeld is. Natuurlijk kan het in sommige gevallen slim zijn om je studieschuld af te betalen voordat je een hypothecaire lening neemt (regelgeving en wat een studieschuld voor je maximale hypotheek doet), maar de meeste mensen doen juist zo lang mogelijk met het afbetalen van hun studieschuld. De rente is immers 0.
Is dat niet tokkie achtig?
ik kan me voorstellen dat het een geruststellend gevoel geeft om geen schulden te hebben?
pi_198862772
¤60k studieschuld. Nu na de 2 jaar aflossingsvrijeperiode gebruik ik direct mijn 5 jokerjaren. Daarna ik ga ik in slakkentempo (35 jaar) de schuld aflossen. Maximaal profiteren van de lage rente en inflatie.

Overigens heb ik gewoon een huis kunnen kopen omdat ik mijn studieschuld heb verzwegen bij de aanvraag van de hypo.
Edensnator over 'n out
pi_198863335
quote:
0s.gif Op maandag 5 april 2021 12:36 schreef Edensnator het volgende:
Overigens heb ik gewoon een huis kunnen kopen omdat ik mijn studieschuld heb verzwegen bij de aanvraag van de hypo.
Hebben ze dat niet gecontroleerd dan? Dan ben je één van de weinigen (zo niet de eerste) die door de mazen van het net glipt.
Ofwel gelogen?
Cindy De Vuyst
pi_198863565
quote:
0s.gif Op maandag 5 april 2021 12:36 schreef Edensnator het volgende:
¤60k studieschuld. Nu na de 2 jaar aflossingsvrijeperiode gebruik ik direct mijn 5 jokerjaren. Daarna ik ga ik in slakkentempo (35 jaar) de schuld aflossen. Maximaal profiteren van de lage rente en inflatie.

Overigens heb ik gewoon een huis kunnen kopen omdat ik mijn studieschuld heb verzwegen bij de aanvraag van de hypo.
is toch wel genaaid. ongeveer 150 euro per maand voor de rest van je leven.
pi_198863704
quote:
0s.gif Op maandag 5 april 2021 13:23 schreef einzeinz het volgende:

[..]

Hebben ze dat niet gecontroleerd dan? Dan ben je één van de weinigen (zo niet de eerste) die door de mazen van het net glipt.
Ofwel gelogen?
Tijdens aflossingsvrije periode en jokerjaren is dat moeilijk te controleren. Er is uiteraard wel gelogen richting hypotheekverstrekker
pi_198863835
quote:
0s.gif Op maandag 5 april 2021 12:36 schreef Edensnator het volgende:
¤60k studieschuld. Nu na de 2 jaar aflossingsvrijeperiode gebruik ik direct mijn 5 jokerjaren. Daarna ik ga ik in slakkentempo (35 jaar) de schuld aflossen. Maximaal profiteren van de lage rente en inflatie.

Overigens heb ik gewoon een huis kunnen kopen omdat ik mijn studieschuld heb verzwegen bij de aanvraag van de hypo.
Slimme man.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_198863859
quote:
0s.gif Op maandag 5 april 2021 13:37 schreef hoechst het volgende:

[..]

is toch wel genaaid. ongeveer 150 euro per maand voor de rest van je leven.
Kweet niet waar jij gestudeerd hebt, maar de rente op de studielening is lager dan de hypotheek, netto verdien je dus door die niet af te lossen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_198863989
quote:
0s.gif Op maandag 5 april 2021 13:23 schreef einzeinz het volgende:

[..]

Hebben ze dat niet gecontroleerd dan? Dan ben je één van de weinigen (zo niet de eerste) die door de mazen van het net glipt.
Ofwel gelogen?
Met mij zijn er duizenden die het zo hebben gedaan. Ik heb deze aanpak niet verzonnen. Een studielening valt niet te controleren door derden. Ik moest alleen zorgen dat Rabobank niet mijn geldverstrekker werd omdat zij zouden kunnen zien dat ik in het verleden stufi heb ontvangen.
Edensnator over 'n out
pi_198864207
quote:
0s.gif Op maandag 5 april 2021 14:03 schreef Edensnator het volgende:

[..]

Met mij zijn er duizenden die het zo hebben gedaan. Ik heb deze aanpak niet verzonnen. Een studielening valt niet te controleren door derden. Ik moest alleen zorgen dat Rabobank niet mijn geldverstrekker werd omdat zij zouden kunnen zien dat ik in het verleden stufi heb ontvangen.
Wat jij doet of gedaan hebt moet je zelf weten, maar toch lijkt het me belangrijk om hier toe te voegen dat het verzwijgen van een (studie)schuld strafbaar is (valsheid in geschrifte).

Als dat uitkomt (volgens jou gebeurt dat niet, ik weet het) kan de geldverstrekker je in theorie voor de rechter slepen en/of de hele resterende schuld ineens opeisen (daar is geen eens een proces voor nodig want dat staat in het contract). Dat laatste is ook niet zeker, dat ze dat doen mocht het toch uitkomen, maar het is dus wel strafbaar en de gevolgen kunnen groot zijn!
pi_198864410
Het zou mij toch sterk verbazen als ze het niet te weten kunnen komen hoor.
In België worden alle schulden (hoe klein ook) bij gehouden in een database, dus ook studieschulden of bv. een aankoop op afbetaling bij een supermarkt. De banken kunnen altijd aan die gegevens en doorgaans worden die ook geraadpleegd als er een lening afgesloten wordt.

Kwestie om wanbetalers te weren, dat kunnen ze nl. ook in enkele muisklikken raadplegen.
Cindy De Vuyst
  maandag 5 april 2021 @ 14:37:14 #140
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_198864456
quote:
0s.gif Op maandag 5 april 2021 12:33 schreef hoechst het volgende:

[..]

Is dat niet tokkie achtig?
ik kan me voorstellen dat het een geruststellend gevoel geeft om geen schulden te hebben?
Wat versta jij precies onder ‘tokkie-achtig’ als je het hebben van een studielening en een hypotheek daar ook al toe rekent?
The love you take is equal to the love you make.
  maandag 5 april 2021 @ 14:37:58 #141
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_198864465
quote:
0s.gif Op maandag 5 april 2021 14:33 schreef einzeinz het volgende:
Het zou mij toch sterk verbazen als ze het niet te weten kunnen komen hoor.
In België worden alle schulden (hoe klein ook) bij gehouden in een database, dus ook studieschulden of bv. een aankoop op afbetaling bij een supermarkt. De banken kunnen altijd aan die gegevens en doorgaans worden die ook geraadpleegd als er een lening afgesloten wordt.

Kwestie om wanbetalers te weren, dat kunnen ze nl. ook in enkele muisklikken raadplegen.
Dat werkt in Nederland dus anders. De studielening staat niet in zo’n database.
The love you take is equal to the love you make.
pi_198864715
quote:
1s.gif Op maandag 5 april 2021 14:37 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Dat werkt in Nederland dus anders. De studielening staat niet in zo’n database.
BKR heet ons registratiesysteem, voor den geinteresseerden.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_198864793
Ongeacht de verschillende mening over het wel/niet aflossen en/of verzwijgen van studieschuld, wil ik wel even wijzen op het feit dat er in elke post hierover wordt uitgegaan van de huidige situatie; een nuance:

Er is NU 0% rente op studieschuld
Er wordt NU van je verwacht dit in een periode van 35 jaar te kunnen aflossen en
Als je dat niet kunt is NU de regel dat je schuld vervalt.
Er is NU geen inzicht/controle op het verzwijgen van je studieschuld.

Ik kan je vertellen, het feit dat je met bovenstaande dingen geen rekening hoeft te houden is ook wel erg lekker hoor. Of dat financieel de verstandigste keuze is kan ik (nog) niet beoordelen :-)
pi_198864917
quote:
0s.gif Op maandag 5 april 2021 15:01 schreef zatoichi het volgende:
Ongeacht de verschillende mening over het wel/niet aflossen en/of verzwijgen van studieschuld, wil ik wel even wijzen op het feit dat er in elke post hierover wordt uitgegaan van de huidige situatie; een nuance:

Er is NU 0% rente op studieschuld
Er wordt NU van je verwacht dit in een periode van 35 jaar te kunnen aflossen en
Als je dat niet kunt is NU de regel dat je schuld vervalt.
Er is NU geen inzicht/controle op het verzwijgen van je studieschuld.

Ik kan je vertellen, het feit dat je met bovenstaande dingen geen rekening hoeft te houden is ook wel erg lekker hoor. Of dat financieel de verstandigste keuze is kan ik (nog) niet beoordelen :-)
De overheid heeft gelukkig zichzelf altijd als de meest betrouwbare partner laten zien op dit vlak soort vlakken /s

quote:
1s.gif Op maandag 5 april 2021 13:46 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]

Tijdens aflossingsvrije periode en jokerjaren is dat moeilijk te controleren. Er is uiteraard wel gelogen richting hypotheekverstrekker
Maar liegen tegen de bank mag toch? /s
pi_198865088
quote:
1s.gif Op maandag 5 april 2021 14:37 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Wat versta jij precies onder ‘tokkie-achtig’ als je het hebben van een studielening en een hypotheek daar ook al toe rekent?
nee daar heb ik het niet over.
ik bedoel dat het een gerust gevoel kan geven dat je nog 30k moet betalen..

mijn dag is al verpest wetende dat ik nog een rekening heb liggen van 60 euro.
pi_198865107
quote:
0s.gif Op maandag 5 april 2021 15:19 schreef hoechst het volgende:

[..]

nee daar heb ik het niet over.
ik bedoel dat het een gerust gevoel kan geven dat je nog 30k moet betalen..

mijn dag is al verpest wetende dat ik nog een rekening heb liggen van 60 euro.
Dat maakt het toch geen tokkie-gedrag?
pi_198865145
quote:
0s.gif Op maandag 5 april 2021 15:20 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Dat maakt het toch geen tokkie-gedrag?
jawel
pi_198865460
25k studieschuld maar kan dit als ik wil vandaag nog aflossen. Ga het mooi gebruiken voor de inrichting/aankoop van mijn huis. Wil toch 50k minder dan mijn maximale hypotheek gaan lenen dus boeit me niks.
pi_198866033
quote:
0s.gif Op maandag 5 april 2021 15:44 schreef GS-Raw het volgende:
25k studieschuld maar kan dit als ik wil vandaag nog aflossen. Ga het mooi gebruiken voor de inrichting/aankoop van mijn huis. Wil toch 50k minder dan mijn maximale hypotheek gaan lenen dus boeit me niks.
Slimme user.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_198866054
quote:
0s.gif Op maandag 5 april 2021 15:01 schreef zatoichi het volgende:
Ongeacht de verschillende mening over het wel/niet aflossen en/of verzwijgen van studieschuld, wil ik wel even wijzen op het feit dat er in elke post hierover wordt uitgegaan van de huidige situatie; een nuance:

Er is NU 0% rente op studieschuld
Er wordt NU van je verwacht dit in een periode van 35 jaar te kunnen aflossen en
Als je dat niet kunt is NU de regel dat je schuld vervalt.
Er is NU geen inzicht/controle op het verzwijgen van je studieschuld.

Ik kan je vertellen, het feit dat je met bovenstaande dingen geen rekening hoeft te houden is ook wel erg lekker hoor. Of dat financieel de verstandigste keuze is kan ik (nog) niet beoordelen :-)
Die rente zal vanuit politieke druk altijd lager zijn dan de hypotheekrente en derhalve is de stufi goedkoper dan hypothecair, dus de meest voordelige lening die je ooit gaat kunnen bemachtigen is tamelijk hard.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')