abonnement Unibet Coolblue
pi_198830094
Ik raad als referentie dit aan waarin het begrip helder uiteengezet wordt. Het plaatst bepaalde dingen in perspectief en legt uit waarom het moeilijk was om een duurzaam product te krijgen.

Wat zijn enkele praktijkvoorbeelden van geplande productveroudering en eventuele uitzonderingen?

TS begint. Eerst een aantal voorbeelden uit de korte docu hierboven.

- De gloeilamp
- kleding (de spijkerbroek is imho een uitzondering - slijt minimaal)
- Auto's
- oudere iPhones die 'ge-bricked' worden
- batterijen in telefoons die niet vervangbaar zijn

Een paar extra
- Smeersel in tweeters van bepaalde speakers die na rond de 30 jaar aankoekt en vervangen dient te worden, waarbij dit bijna onmogelijk is.
- Powerconnectoren die worden herzien op laptops en mobieltjes
- Het ontbreken van trekontlasting op de magsave aansluitingen van Apple.
pi_198830148
quote:
5s.gif Op zaterdag 3 april 2021 09:12 schreef Beathoven het volgende:

- kleding (de spijkerbroek is imho een uitzondering - slijt minimaal)
Spijkerbroeken worden tegenwoordig ook van dunner katoen gemaakt en slijten in mijn subjectieve beleving stukken sneller als 30 jaar geleden. :P
pi_198830168
Als je oudere iPhones noemt dan kun je daar ook een berg Android devices tegenover zetten. Qua support hebben die een kortere levensduur normaal gesproken.

Sonos heeft een tijd geleden ook aantal devices hard laten vallen.
pi_198830422
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 april 2021 09:18 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Spijkerbroeken worden tegenwoordig ook van dunner katoen gemaakt en slijten in mijn subjectieve beleving stukken sneller als 30 jaar geleden. :P
kleding is wel een klasse apart. Op zich is snel slijten van kleding volgens mij niet eens zo'n probleem voor het milieu.

Spijkerbroeken gaan in gradaties erg lang mee en je kunt ze in principe ook langer dragen dan andere broeken waarbij je al snel het vuil ziet.

Een kennis van me had een blauw hawaii shirt uit de jaren '70 die er nog als nieuw uitzag na weet ik hoeveel keer wassen. Het kan dus met andere kleding ook.

Maar daartegenover heb je weer die composteerbare kleding waar ze het begrip goed voor het milieu onterecht door duurzaam vervangen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')