Als ik in de appjes van mijn zoon en zijn vrienden lees, valt me ook op dat ze allemaal dezelfde fouten maken. Er is daar niemand tussen die dat corrigeert.quote:Op vrijdag 2 april 2021 15:49 schreef mefke79 het volgende:
[..]
MBO dus ik heb ze grofweg van eind 15 jaar en dan de oudsten tot een jaar of 22. Met andere woorden, die zijn in deze eeuw geboren en weten niet beter of je kan internetten op je telefoon.
Dit is wel een mooie uitleg: https://www.leesdetective(...)en-reactie-op-lubachquote:Op vrijdag 2 april 2021 15:42 schreef Vanyel het volgende:
Mijn vraag is vooral wat er dan anders is. Wat doen ze nu wat ze eerder niet deden?
Ik heb een kind op de vrije school. Daar gaan ze nogal anders met leesonderwijs om (hij heeft nu net, in groep 3, pas alle letters gehad, ik hoor dat dat bizar laat is), dus ik heb geen idee wat normaal is.
Onderling corrigeren ze niet wat dus alleen maar de fouten versterkt. Wat dat betreft vind ik het werken in Teams ook wel verhelderend want de chat en de post in Teams worden gezien als een soort Whatsapp. Helaas leest er nu wel een juf mee, dus ik kan ze mooi corrigeren. Alle kleine beetjes helpen zeg maar.quote:Op vrijdag 2 april 2021 15:56 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Als ik in de appjes van mijn zoon en zijn vrienden lees, valt me ook op dat ze allemaal dezelfde fouten maken. Er is daar niemand tussen die dat corrigeert.
quote:Op vrijdag 2 april 2021 14:09 schreef mefke79 het volgende:
Ze lijken ook amper meer uitdrukkingen en gezegden te leren. Dat levert overigens leuke versprekingen op, maar het maakt de taal ook armer. Je moet een goede woordenschat en een goede kennis van uitdrukkingen, gezegden en vaste woordcombinaties hebben om een goede tekst te maken. Weet en ken je dat niet, dan krijg je snel een 'en toen' verhaal.Zo grappig, we hebben nog een ouderwetse klok die je ieder half uur moet laten slaan als je de wijzers vooruit draait (NOOIT achteruit draaien, als we naar wintertijd gaan zet ik hem een uur stil), en dat weet ik al 100 jaar, want vroeger was die klok van mijn ouders, en toch ging ik vorige week zondag de fout in door hem zo voorbij het halve uur te draaien zonder hem te laten slaan, en toen sloeg hij dus 1 keer bij 10 uur en 10 keer bij half 11.... hij was van slag.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Gelijk maar even een spreekwoordlesje van gemaakt
Hij slaat weer goed, de boel een beetje snel doorgedraaid, en toen sloeg hij weer het juiste aantal op het hele uur, om 3 uur pas, dus hij heeft wel de halve dag stilgestaan om de slinger net na 3 uur weer een zwaai te geven.
Gedeeltelijk mee eens, maar ik vind het stuk begrijpend lezen wel weer veel belangrijker dan hoe ze technisch lezen.quote:Op vrijdag 2 april 2021 15:37 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Door de groeiende nadruk op leesvaardigheid wordt het leesplezier steeds kleiner, waardoor de leesvaardigheid (en woordenschat en schrijfvaardigheid) ook slechter worden.
Er is al heel veel onderzoek gedaan naar hoe de leesmotivatie van kinderen daalt en begrijpend lezen / leesonderwijs / tekstbegrip trainen is de grootste demotivator...
Daarom app ik ook graag met hem, omdat ik dan inderdaad ook enige correctie kan aanbrengen. En lang leve de spellingchecker in Word!quote:Op vrijdag 2 april 2021 15:59 schreef mefke79 het volgende:
[..]
Onderling corrigeren ze niet wat dus alleen maar de fouten versterkt. Wat dat betreft vind ik het werken in Teams ook wel verhelderend want de chat en de post in Teams worden gezien als een soort Whatsapp. Helaas leest er nu wel een juf mee, dus ik kan ze mooi corrigeren. Alle kleine beetjes helpen zeg maar.
Begrijpen wat je leest is absoluut belangrijk, maar zijn dat geen dingen die vanzelf voortvloeien uit leesplezier? Als je uberhaupt niet wil lezen omdat het je zo tegen staat, ga je zulke dingen helemaal niet ontwikkelen..quote:Op vrijdag 2 april 2021 16:01 schreef Loj het volgende:
[..]
Gedeeltelijk mee eens, maar ik vind het stuk begrijpend lezen wel weer veel belangrijker dan hoe ze technisch lezen.
Ik vind begrijpend lezen wel weer een van de leukste vakken om te geven in het basisonderwijs om dit juist te voorkomen maar ik geef toe dat niet alle methodes meewerken.
Zie jij een betere oplossing?
Voor de pauze mogen ze dat wel. Maar het halfuurtje van half 9 tot 9 moeten ze 'echt' lezen. Sommige leraren denken dat pushen de kinderen uitdaagd, maar met lezen werkt het eerder averechts. En precies die leraren waar we een andere optie niet in hun hoofd krijgen (zoals aanbieden om het kind 1 keer 1-op-1 te helpen zoeken tijdens leestijd)quote:Op vrijdag 2 april 2021 15:32 schreef mefke79 het volgende:
[..]
De school van mijn jongens heeft letterlijk stapels Donald Ducks onder het mom 'het maakt niet uit wat ze lezen, als ze maar lezen'. Ze hebben ook een bank en hangstoelen in elke ruimte want waarom zou je perse op een stoel moeten lezen? Jongste heeft een Ipad met een luisterboek- app-iets van de bieb, dan is het luisteren en meelezen tegelijk. Kan hij ook meedoen met het leeskwartier zonder al te veel frustratie.
Arjen Lubach had een tijdje geleden een uitstekende uitzending over de waanzin van begrijpend lezen.quote:Op vrijdag 2 april 2021 16:04 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Begrijpen wat je leest is absoluut belangrijk, maar zijn dat geen dingen die vanzelf voortvloeien uit leesplezier? Als je uberhaupt niet wil lezen omdat het je zo tegen staat, ga je zulke dingen helemaal niet ontwikkelen..
Die ken ik uiteraard.quote:Op vrijdag 2 april 2021 16:14 schreef Leandra het volgende:
[..]
Arjen Lubach had een tijdje geleden een uitstekende uitzending over de waanzin van begrijpend lezen.
Eigenlijk kwam het er op neer dat het verplicht onderdeel begrijpend lezen in NL juist de oorzaak is dat we het zo slecht doen.
Toen ik zelf op school zat deden we ook wel taallessen, maar de afgelopen jaren is de ene na de andere interventie op leesonderwijs gepleegd en de reactie op afnemende leesmotivatie en minder lezen is telkens weer “meer schools lezen”.quote:Op vrijdag 2 april 2021 15:42 schreef Vanyel het volgende:
Mijn vraag is vooral wat er dan anders is. Wat doen ze nu wat ze eerder niet deden?
Ik heb een kind op de vrije school. Daar gaan ze nogal anders met leesonderwijs om (hij heeft nu net, in groep 3, pas alle letters gehad, ik hoor dat dat bizar laat is), dus ik heb geen idee wat normaal is.
Kinderen veel tijd geven om te lezen op school en vrije keuze in wat ze lezen zonder sturende vragen, doelen en controle op begrip achteraf.quote:Op vrijdag 2 april 2021 16:01 schreef Loj het volgende:
[..]
Gedeeltelijk mee eens, maar ik vind het stuk begrijpend lezen wel weer veel belangrijker dan hoe ze technisch lezen.
Ik vind begrijpend lezen wel weer een van de leukste vakken om te geven in het basisonderwijs om dit juist te voorkomen maar ik geef toe dat niet alle methodes meewerken.
Zie jij een betere oplossing?
Hoe erg is het als je dat in groep 3 of zelfs 6 als leerkracht nog niet zeker weet?quote:Op vrijdag 2 april 2021 16:20 schreef Loj het volgende:
Zeker
En (maar dat is meer mijn probleem), hoe weet je zeker dat ze het “goed” hebben gelezen?
En dat ze van een fictie boek een eigen verhaal maken, dat vind ik juist een talent. Maar die handleiding van twee draadjes goed koppelen, dat is wel belangrijk om goed te begrijpen wat je moet doen.
Maar het is ook zelf dat ik graag los wil komen van de controle maatschappij op scholen, maar het lukt nog niet helemaal. Ik leer en probeer dit nu vooral in mij hb klasjes, dus ben er wel mee bezig.
Dus ik ben oprecht nieuwsgierig hoe dit beter zou kunnen.
Als juf en moeder trouwens: chilllezen ipv stillezen, oftewel hangend over je tafel, op de bank, op de grond lezen wat je wilt (van Donald Duck tot handleiding van een nieuw computerspel). En oprechte vragen stellen over je mening of juist lekker out of the box denkend.
Ik ken vrij veel ouders die regelmatig lezen eigenlijk. Eens wat betreft het voorleven hoor, maar als je als kind de pech hebt om niet in een gezin terecht te komen waar lezen normaal is, word je vanuit school dus waarschijnlijk ook niet op de juiste manier geprikkeld.quote:Op vrijdag 2 april 2021 16:55 schreef oh-oh het volgende:
Hoeveel ouders lezen er nog boeken dan?
Volgens mij is dat echt een kwestie van voorleven, en niet alleen een taak voor school.
Mijn zusje en ik lezen altijd elkaars boeken, en de twee oudste kinderen lezen nu echt alles wat wij lezen ook, die zijn 14 en 16. Die van 14 verslindt alles wat ze te pakken kan krijgen, ze kreeg de biografiereeks van Maya Angelou van me voor haar verjaardag dit jaar, en de Ontdekking van de hemel, the Color Purple en een paar boeken van Murakami, alleen de Ontdekking in het Nederlands, de rest in het Engels en het is allemaal al uit. Het zijn mijn eigen boeken, ze maakt er aantekeningen bij voor als ze ze nog eens wil lezen als ze later groot is ( haar eigen woorden hoor). Ik ken best veel mensen die geen boeken in huis hebben, dan gaat je kind denk ik ook minder snel lezen. Mijn moeder legde vroeger overal boeken neer voor ons.
Unpopular opinion wellicht maar ik vind Harry Mulisch afschuwelijk. Als ik hem lees denk ik nooit: hier schrijft iemand met liefde voor taal maar meer: hier schrijft iemand die erg graag wil laten weten aan de wereld hoeveel moeilijke woorden hij kent.quote:Op vrijdag 2 april 2021 17:08 schreef oh-oh het volgende:
Oh ik vond dat echt een heel erg tof boek, en mijn zus en mijn nichtje ook. Ze gaat nu aan mijn Boudewijn Büch collectie beginnen, en de rest van de Murakami's. Daar is ze tot haar volgende verjaardag in januari wel mee bezig gok ik.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |