abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 2 april 2021 @ 15:55:48 #126
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_198820824
Puber van 13 moet om de x aantal weken een periodeschrift inleveren op school. Hij is daarin echt aan het leren hoe je een tekst opbouwt, wanneer een tekst leesbaar is, etcetera. Hij vindt het razend moeilijk, want inderdaad: de whatsapp-generatie communiceert kort en bondig, maar ik ben heel blij dat ze er op school aandacht aan besteden. Ik heb goede hoop dat hij dit aan het eind van zijn VWO goed beheerst.

Ik heb dus echt collega's die nog geen normale tekst (rapportage bijvoorbeeld) kunnen schrijven. En dat is lastig, want rapporteren is een belangrijk onderdeel van ons werk en fouten of onduidelijkheden daarin kunnen grote gevolgen hebben. Als begeleider op de werkvloer ben ik daar ook wel veeleisend in, maar ik kan slecht tegen de 'Ze wete tog wel wat ik bedoel'-houding.
  vrijdag 2 april 2021 @ 15:56:03 #127
100412 mefke79
komt goed!
pi_198820829
Foute quote
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
  vrijdag 2 april 2021 @ 15:56:51 #128
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_198820840
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 april 2021 15:49 schreef mefke79 het volgende:

[..]

MBO dus ik heb ze grofweg van eind 15 jaar en dan de oudsten tot een jaar of 22. Met andere woorden, die zijn in deze eeuw geboren en weten niet beter of je kan internetten op je telefoon.
Als ik in de appjes van mijn zoon en zijn vrienden lees, valt me ook op dat ze allemaal dezelfde fouten maken. Er is daar niemand tussen die dat corrigeert.
  vrijdag 2 april 2021 @ 15:57:00 #129
100412 mefke79
komt goed!
pi_198820844
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 april 2021 15:42 schreef Vanyel het volgende:
Mijn vraag is vooral wat er dan anders is. Wat doen ze nu wat ze eerder niet deden?
Ik heb een kind op de vrije school. Daar gaan ze nogal anders met leesonderwijs om (hij heeft nu net, in groep 3, pas alle letters gehad, ik hoor dat dat bizar laat is), dus ik heb geen idee wat normaal is.
Dit is wel een mooie uitleg: https://www.leesdetective(...)en-reactie-op-lubach

Focussen op signaal- en verwijswoorden is gewoon saai, maar dat is in Nederland lezen. Nieuwsbegrip, iedereen die dat ergens in een lockdown met een kind mee moest doen kan beamen dat je het na 1 keer wel gezien hebt. Natuurlijk is het belangrijk dat iemand een krant kan lezen en daarvoor moet je signaalwoorden kennen, maar zorg nou eerst maar eens dat kinderen plezier in lezen hebben en in aanraking komen met veel teksten, dan komt die krant later vanzelf. Dolfje Weerwolfje, de Boomhut, Leven van een loser...allemaal teksten met signaalwoorden en die zijn wel leuk!
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
  vrijdag 2 april 2021 @ 15:59:43 #130
100412 mefke79
komt goed!
pi_198820873
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 april 2021 15:56 schreef Nanukerst het volgende:

[..]

Als ik in de appjes van mijn zoon en zijn vrienden lees, valt me ook op dat ze allemaal dezelfde fouten maken. Er is daar niemand tussen die dat corrigeert.
Onderling corrigeren ze niet wat dus alleen maar de fouten versterkt. Wat dat betreft vind ik het werken in Teams ook wel verhelderend want de chat en de post in Teams worden gezien als een soort Whatsapp. Helaas leest er nu wel een juf mee, dus ik kan ze mooi corrigeren. Alle kleine beetjes helpen zeg maar.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
  vrijdag 2 april 2021 @ 16:00:20 #131
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198820878
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 april 2021 14:09 schreef mefke79 het volgende:
Ze lijken ook amper meer uitdrukkingen en gezegden te leren. Dat levert overigens leuke versprekingen op, maar het maakt de taal ook armer. Je moet een goede woordenschat en een goede kennis van uitdrukkingen, gezegden en vaste woordcombinaties hebben om een goede tekst te maken. Weet en ken je dat niet, dan krijg je snel een 'en toen' verhaal.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zo grappig, we hebben nog een ouderwetse klok die je ieder half uur moet laten slaan als je de wijzers vooruit draait (NOOIT achteruit draaien, als we naar wintertijd gaan zet ik hem een uur stil), en dat weet ik al 100 jaar, want vroeger was die klok van mijn ouders, en toch ging ik vorige week zondag de fout in door hem zo voorbij het halve uur te draaien zonder hem te laten slaan, en toen sloeg hij dus 1 keer bij 10 uur en 10 keer bij half 11.... hij was van slag.

Gelijk maar even een spreekwoordlesje van gemaakt :D

Hij slaat weer goed, de boel een beetje snel doorgedraaid, en toen sloeg hij weer het juiste aantal op het hele uur, om 3 uur pas, dus hij heeft wel de halve dag stilgestaan om de slinger net na 3 uur weer een zwaai te geven.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_198820889
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 april 2021 15:37 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Door de groeiende nadruk op leesvaardigheid wordt het leesplezier steeds kleiner, waardoor de leesvaardigheid (en woordenschat en schrijfvaardigheid) ook slechter worden.

Er is al heel veel onderzoek gedaan naar hoe de leesmotivatie van kinderen daalt en begrijpend lezen / leesonderwijs / tekstbegrip trainen is de grootste demotivator...
Gedeeltelijk mee eens, maar ik vind het stuk begrijpend lezen wel weer veel belangrijker dan hoe ze technisch lezen.

Ik vind begrijpend lezen wel weer een van de leukste vakken om te geven in het basisonderwijs om dit juist te voorkomen :) maar ik geef toe dat niet alle methodes meewerken.

Zie jij een betere oplossing? :)
  vrijdag 2 april 2021 @ 16:02:04 #133
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_198820899
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 april 2021 15:59 schreef mefke79 het volgende:

[..]

Onderling corrigeren ze niet wat dus alleen maar de fouten versterkt. Wat dat betreft vind ik het werken in Teams ook wel verhelderend want de chat en de post in Teams worden gezien als een soort Whatsapp. Helaas leest er nu wel een juf mee, dus ik kan ze mooi corrigeren. Alle kleine beetjes helpen zeg maar.
Daarom app ik ook graag met hem, omdat ik dan inderdaad ook enige correctie kan aanbrengen. En lang leve de spellingchecker in Word! O+
  vrijdag 2 april 2021 @ 16:04:55 #134
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_198820925
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 april 2021 16:01 schreef Loj het volgende:

[..]

Gedeeltelijk mee eens, maar ik vind het stuk begrijpend lezen wel weer veel belangrijker dan hoe ze technisch lezen.

Ik vind begrijpend lezen wel weer een van de leukste vakken om te geven in het basisonderwijs om dit juist te voorkomen :) maar ik geef toe dat niet alle methodes meewerken.

Zie jij een betere oplossing? :)
Begrijpen wat je leest is absoluut belangrijk, maar zijn dat geen dingen die vanzelf voortvloeien uit leesplezier? Als je uberhaupt niet wil lezen omdat het je zo tegen staat, ga je zulke dingen helemaal niet ontwikkelen..
pi_198821022
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 april 2021 15:32 schreef mefke79 het volgende:

[..]

De school van mijn jongens heeft letterlijk stapels Donald Ducks onder het mom 'het maakt niet uit wat ze lezen, als ze maar lezen'. Ze hebben ook een bank en hangstoelen in elke ruimte want waarom zou je perse op een stoel moeten lezen? Jongste heeft een Ipad met een luisterboek- app-iets van de bieb, dan is het luisteren en meelezen tegelijk. Kan hij ook meedoen met het leeskwartier zonder al te veel frustratie.
Voor de pauze mogen ze dat wel. Maar het halfuurtje van half 9 tot 9 moeten ze 'echt' lezen. Sommige leraren denken dat pushen de kinderen uitdaagd, maar met lezen werkt het eerder averechts. En precies die leraren waar we een andere optie niet in hun hoofd krijgen (zoals aanbieden om het kind 1 keer 1-op-1 te helpen zoeken tijdens leestijd)
De dyslexie kinderen hebben hier ook een luister-lees app. Die gebruiken ze tijdens dat half uur. Is in samenwerking met de stadsbibliotheek

Maar nu mogen we de school niet meer in, even geen biebmiep meer ;(
  vrijdag 2 april 2021 @ 16:14:20 #136
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198821038
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 april 2021 16:04 schreef Nanukerst het volgende:

[..]

Begrijpen wat je leest is absoluut belangrijk, maar zijn dat geen dingen die vanzelf voortvloeien uit leesplezier? Als je uberhaupt niet wil lezen omdat het je zo tegen staat, ga je zulke dingen helemaal niet ontwikkelen..
Arjen Lubach had een tijdje geleden een uitstekende uitzending over de waanzin van begrijpend lezen.

Eigenlijk kwam het er op neer dat het verplicht onderdeel begrijpend lezen in NL juist de oorzaak is dat we het zo slecht doen.

Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 2 april 2021 @ 16:16:39 #137
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_198821062
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 april 2021 16:14 schreef Leandra het volgende:

[..]

Arjen Lubach had een tijdje geleden een uitstekende uitzending over de waanzin van begrijpend lezen.

Eigenlijk kwam het er op neer dat het verplicht onderdeel begrijpend lezen in NL juist de oorzaak is dat we het zo slecht doen.

Die ken ik uiteraard. :)
  vrijdag 2 april 2021 @ 16:18:52 #138
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_198821094
En dat geldt dus niet voor mijn kind, hij is zeer talig, was in groep 5 de AVI al uit en haalt altijd uitstekende cijfers voor alle onderdelen van taal, zit bij de cito ook telkens in de hoogste 20%

Ik ben het echter wel met Lubach eens, dat dit kennelijk niet de manier is.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_198821111
Zeker :)

En (maar dat is meer mijn probleem), hoe weet je zeker dat ze het “goed” hebben gelezen?

En dat ze van een fictie boek een eigen verhaal maken, dat vind ik juist een talent. Maar die handleiding van twee draadjes goed koppelen, dat is wel belangrijk om goed te begrijpen wat je moet doen.

Maar het is ook zelf dat ik graag los wil komen van de controle maatschappij op scholen, maar het lukt nog niet helemaal. Ik leer en probeer dit nu vooral in mij hb klasjes, dus ben er wel mee bezig.

Dus ik ben oprecht nieuwsgierig hoe dit beter zou kunnen.

Als juf en moeder trouwens: chilllezen ipv stillezen, oftewel hangend over je tafel, op de bank, op de grond lezen wat je wilt (van Donald Duck tot handleiding van een nieuw computerspel). En oprechte vragen stellen over je mening of juist lekker out of the box denkend.
  vrijdag 2 april 2021 @ 16:35:32 #140
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_198821299
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 april 2021 15:42 schreef Vanyel het volgende:
Mijn vraag is vooral wat er dan anders is. Wat doen ze nu wat ze eerder niet deden?
Ik heb een kind op de vrije school. Daar gaan ze nogal anders met leesonderwijs om (hij heeft nu net, in groep 3, pas alle letters gehad, ik hoor dat dat bizar laat is), dus ik heb geen idee wat normaal is.
Toen ik zelf op school zat deden we ook wel taallessen, maar de afgelopen jaren is de ene na de andere interventie op leesonderwijs gepleegd en de reactie op afnemende leesmotivatie en minder lezen is telkens weer “meer schools lezen”.

Mijn taalboek vroeger was een combi van vanalles, de taalschriftjes van Melba zijn de ene stompzinnige leesopdracht na de andere. In t VO zijn de kerndoelen ook alleen maar aangescherpt en het materiaal nog gestuurder en schoolser gemaakt...
Kwak
  vrijdag 2 april 2021 @ 16:39:14 #141
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_198821332
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 april 2021 16:01 schreef Loj het volgende:

[..]

Gedeeltelijk mee eens, maar ik vind het stuk begrijpend lezen wel weer veel belangrijker dan hoe ze technisch lezen.

Ik vind begrijpend lezen wel weer een van de leukste vakken om te geven in het basisonderwijs om dit juist te voorkomen :) maar ik geef toe dat niet alle methodes meewerken.

Zie jij een betere oplossing? :)
Kinderen veel tijd geven om te lezen op school en vrije keuze in wat ze lezen zonder sturende vragen, doelen en controle op begrip achteraf.

Maar ja....

Melba leerde zichzelf lezen op zijn derde en vond er na een paar weken in groep drie al niets meer aan. Alleen voorlezen. Thuis doet hij voor zijn plezier geen boek meer open sinds het op school “moet”.
Kwak
  vrijdag 2 april 2021 @ 16:55:27 #142
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_198821519
Hoeveel ouders lezen er nog boeken dan?
Volgens mij is dat echt een kwestie van voorleven, en niet alleen een taak voor school.
Mijn zusje en ik lezen altijd elkaars boeken, en de twee oudste kinderen lezen nu echt alles wat wij lezen ook, die zijn 14 en 16. Die van 14 verslindt alles wat ze te pakken kan krijgen, ze kreeg de biografiereeks van Maya Angelou van me voor haar verjaardag dit jaar, en de Ontdekking van de hemel, the Color Purple en een paar boeken van Murakami, alleen de Ontdekking in het Nederlands, de rest in het Engels en het is allemaal al uit. Het zijn mijn eigen boeken, ze maakt er aantekeningen bij voor als ze ze nog eens wil lezen als ze later groot is ( haar eigen woorden hoor). Ik ken best veel mensen die geen boeken in huis hebben, dan gaat je kind denk ik ook minder snel lezen. Mijn moeder legde vroeger overal boeken neer voor ons.
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
  vrijdag 2 april 2021 @ 16:58:57 #143
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_198821567
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 april 2021 16:20 schreef Loj het volgende:
Zeker :)

En (maar dat is meer mijn probleem), hoe weet je zeker dat ze het “goed” hebben gelezen?

En dat ze van een fictie boek een eigen verhaal maken, dat vind ik juist een talent. Maar die handleiding van twee draadjes goed koppelen, dat is wel belangrijk om goed te begrijpen wat je moet doen.

Maar het is ook zelf dat ik graag los wil komen van de controle maatschappij op scholen, maar het lukt nog niet helemaal. Ik leer en probeer dit nu vooral in mij hb klasjes, dus ben er wel mee bezig.

Dus ik ben oprecht nieuwsgierig hoe dit beter zou kunnen.

Als juf en moeder trouwens: chilllezen ipv stillezen, oftewel hangend over je tafel, op de bank, op de grond lezen wat je wilt (van Donald Duck tot handleiding van een nieuw computerspel). En oprechte vragen stellen over je mening of juist lekker out of the box denkend.
Hoe erg is het als je dat in groep 3 of zelfs 6 als leerkracht nog niet zeker weet?
  vrijdag 2 april 2021 @ 17:04:13 #144
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_198821641
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 april 2021 16:55 schreef oh-oh het volgende:
Hoeveel ouders lezen er nog boeken dan?
Volgens mij is dat echt een kwestie van voorleven, en niet alleen een taak voor school.
Mijn zusje en ik lezen altijd elkaars boeken, en de twee oudste kinderen lezen nu echt alles wat wij lezen ook, die zijn 14 en 16. Die van 14 verslindt alles wat ze te pakken kan krijgen, ze kreeg de biografiereeks van Maya Angelou van me voor haar verjaardag dit jaar, en de Ontdekking van de hemel, the Color Purple en een paar boeken van Murakami, alleen de Ontdekking in het Nederlands, de rest in het Engels en het is allemaal al uit. Het zijn mijn eigen boeken, ze maakt er aantekeningen bij voor als ze ze nog eens wil lezen als ze later groot is ( haar eigen woorden hoor). Ik ken best veel mensen die geen boeken in huis hebben, dan gaat je kind denk ik ook minder snel lezen. Mijn moeder legde vroeger overal boeken neer voor ons.
Ik ken vrij veel ouders die regelmatig lezen eigenlijk. Eens wat betreft het voorleven hoor, maar als je als kind de pech hebt om niet in een gezin terecht te komen waar lezen normaal is, word je vanuit school dus waarschijnlijk ook niet op de juiste manier geprikkeld.
  vrijdag 2 april 2021 @ 17:05:41 #145
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_198821661
Overigens zie ik mijn Puber echt niet De ontdekking van de hemel lezen hoor. En terecht ook, wat een draak van een boek vind ik dat.
  vrijdag 2 april 2021 @ 17:06:15 #146
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_198821670
Nee klopt, maar ik ken bijvoorbeeld nog een kind van bijna 14, beide ouders ( gescheiden) hebben echt geen boek in huis. En die schelden dan op school dat dat kind niet kan lezen. Lekker makkelijk.
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
  vrijdag 2 april 2021 @ 17:08:03 #147
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_198821696
Oh ik vond dat echt een heel erg tof boek, en mijn zus en mijn nichtje ook. Ze gaat nu aan mijn Boudewijn Büch collectie beginnen, en de rest van de Murakami's. Daar is ze tot haar volgende verjaardag in januari wel mee bezig gok ik.
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
  vrijdag 2 april 2021 @ 17:12:06 #148
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_198821732
Puber had vandaag Frans (online). Nervous breakdown omdat hij tegen juf zei iets niet te snappen waarop zij reageerde met 'Dan had je maar beter je best moeten doen.' Arme kind werkt zich kapot, maar zijn brein kan gewoon niets met rijen woordjes (en dat is haar manier van lesgeven: je moet gewoon woorden stampen). Hij zegt het hele lesjaar nog niets in zijn hoofd te hebben opgeslagen van haar lessen. Dus nu gaan we kijken naar of we iets meer context kunnen bieden, te beginnen met Lupin op Netflix. O+
  vrijdag 2 april 2021 @ 17:13:18 #149
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_198821752
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 april 2021 17:08 schreef oh-oh het volgende:
Oh ik vond dat echt een heel erg tof boek, en mijn zus en mijn nichtje ook. Ze gaat nu aan mijn Boudewijn Büch collectie beginnen, en de rest van de Murakami's. Daar is ze tot haar volgende verjaardag in januari wel mee bezig gok ik.
Unpopular opinion wellicht maar ik vind Harry Mulisch afschuwelijk. Als ik hem lees denk ik nooit: hier schrijft iemand met liefde voor taal maar meer: hier schrijft iemand die erg graag wil laten weten aan de wereld hoeveel moeilijke woorden hij kent.
  vrijdag 2 april 2021 @ 17:14:08 #150
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_198821763
Haha kijk daar vond ik nou eens helemaal niks aan!
Ik herinner me van Frans ook niks als stampen.
Woordjes waren nog niet zo erg maar dat groene boekje met die werkwoordvervoegingen :r .
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')