abonnement Unibet Coolblue
pi_198785746
Heb hier een split unit airco hangen (mitsubishi heavy), en het viel me net op dat deze niet meer regelmatig blaast, onregelmatig harder en zachter, ook is de lucht lang niet zo koel als voorheen.

Heb de filtertjes schoongemaakt, zowel die grote als die kleine die erachter zitten. De buitenunit maakt ook geen vreemd geluid, en de afwatering werkt ook. (plasje op dak).

Iemand een idee wat het kan zijn? En is dat zelf te verhelpen?

MvGr
  Moderator woensdag 31 maart 2021 @ 22:00:21 #2
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_198786220
Is de buiten unit ook schoon en vrij van rotzooi ? Hoe oud is de installatie ?
pi_198786258
Dat kunnen we zo niet beoordelen op basis van je tekst.

Wellicht kun je een filmpje maken.
Laat die handjes wapperen!
pi_198786388
quote:
0s.gif Op woensdag 31 maart 2021 22:00 schreef Vonkenboer het volgende:
Is de buiten unit ook schoon en vrij van rotzooi ? Hoe oud is de installatie ?
Heb er met zaklamp in geschenen en zag er goed blinkend uit, geen stof, troep of beschadiging. In mei 4 jaar.
pi_198786405
Meet ff de delta t over de aangezogen lucht en de uitgeblazen lucht. Zet airco op 18 graden en fan op vol vermogen. Verschil in temp tussen aangezogen en uitgeblazen lucht is je delta t. Ik heb hier een nieuwe single en een multi split staan en dan moet je denken aan een delta t van circa 15 graden .
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_198786406
quote:
0s.gif Op woensdag 31 maart 2021 22:02 schreef Gieliovd het volgende:
Dat kunnen we zo niet beoordelen op basis van je tekst.

Wellicht kun je een filmpje maken.
Valt helaas niks te filmen, het ding maakt amper geluid, als ik met hand ervoor voel, voel ik het. Hoor niks van iets dat vastzit.
pi_198786428
quote:
0s.gif Op woensdag 31 maart 2021 22:11 schreef Cybersijp het volgende:
Meet ff de delta t over de aangezogen lucht en de uitgeblazen lucht. Zet airco op 18 graden en fan op vol vermogen. Verschil in temp tussen aangezogen en uitgeblazen lucht is je delta t. Ik heb hier een nieuwe single en een multi split staan en dan moet je denken aan een delta t van circa 15 graden .
Ik zou willen dat ik dit snapte, sorry.
pi_198786463
Hoe vaak is je airco onderhouden in de 4 jaar?
dag
  Moderator woensdag 31 maart 2021 @ 22:15:55 #9
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_198786474
quote:
0s.gif Op woensdag 31 maart 2021 22:12 schreef Sfancta het volgende:

[..]

Ik zou willen dat ik dit snapte, sorry.
Delta T is het temperatuurverschil tussen de ruimte temperatuur en de temperatuur wat hij koelt uitblaast op vol vermogen.
pi_198786518
quote:
0s.gif Op woensdag 31 maart 2021 22:15 schreef Peter het volgende:
Hoe vaak is je airco onderhouden in de 4 jaar?
Nog nooit.

Daar kwam ik dus net met googelen achter, dat het wel moet. Die vent die hem geïnstalleerd had, zei dat het een gesloten systeem was, en dat er nooit meer bijgevuld of iets dergelijks moest worden. Alleen die filtertjes 2x per jaar even onder de kraan. Dat het geheel net werkte als een diepvries.

Ik had geen reden om hem niet te geloven.
pi_198786586
quote:
0s.gif Op woensdag 31 maart 2021 22:18 schreef Sfancta het volgende:

[..]

Nog nooit.

Daar kwam ik dus net met googelen achter, dat het wel moet. Die vent die hem geïnstalleerd had, zei dat het een gesloten systeem was, en dat er nooit meer bijgevuld of iets dergelijks moest worden. Alleen die filtertjes 2x per jaar even onder de kraan. Dat het geheel net werkte als een diepvries.

Ik had geen reden om hem niet te geloven.
Dat klopt ook wel, ook je buitenunit goed schoonblazen soms.
En je temp uit het uitblaasrooster moet zo’n 20K lager zijn dan je aanzuiglucht.

Wordt dat slechter dan een f gassen monteur inschakelen om een lekkage op te sporen.
Vakman pur sang
pi_198786648
Single split heeft een voorgevuld systeem, waarschijnlijk bij oplevering meet dan voldoende voor de leiding lengte. Gaandeweg de jaren lekt er steeds iets weg uit t systeem. Op een gegeven moment heb je tekort koelgas en koelt hij minder goed. Meten is weten, dus even de temperatuurverschillen tussen inblaas en uitblaas meten. Dan weet je meer :)
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_198786693
quote:
0s.gif Op woensdag 31 maart 2021 22:24 schreef Cybersijp het volgende:
Gaandeweg de jaren lekt er steeds iets weg uit t systeem.
Dan is ie lek, dat is niet goed. Het is geen auto hè met asafdichting in de compressor.
Vakman pur sang
pi_198786707
quote:
0s.gif Op woensdag 31 maart 2021 22:24 schreef Cybersijp het volgende:
Single split heeft een voorgevuld systeem, waarschijnlijk bij oplevering meet dan voldoende voor de leiding lengte. Gaandeweg de jaren lekt er steeds iets weg uit t systeem. Op een gegeven moment heb je tekort koelgas en koelt hij minder goed. Meten is weten, dus even de temperatuurverschillen tussen inblaas en uitblaas meten. Dan weet je meer :)
Waadeer je post, maar ik ben geen held in deze dingen, heb er helaas geen meetinstrumenten voor en ben een bange wezel op het dak. Net ook met knikkende knieën het dak op gegaan om eens in die buitenunit te schijnen.

Stel het probleem is hoe als jij beschrijft, zullen dat hoge kosten zijn om te verhelpen?

Ik ben totaal niet thuis in dit (lees:technisch) vlak.
pi_198786728
Ja dat snap ik ;) maar wou TS uitleggen hoe zoiets kan lopen . Flarekoppelingen ofzo ff checken. Maar wil t niet te moeilijk maken voor TS.
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_198786887
Thermometer en klein keukenpapier moet wel lukken toch? Bovenop de binnenunit is de aanzuig van warme lucht. Waar de koele lucht uitkomt ( met bewegende lamellen) is je uitblaas. Verschil hiertussen kun je meten. Dan weet je meer
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_198817074
Is er al wat duidelijkheid?
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_198817912
quote:
0s.gif Op woensdag 31 maart 2021 22:18 schreef Sfancta het volgende:

[..]

Nog nooit.

Daar kwam ik dus net met googelen achter, dat het wel moet. Die vent die hem geïnstalleerd had, zei dat het een gesloten systeem was, en dat er nooit meer bijgevuld of iets dergelijks moest worden. Alleen die filtertjes 2x per jaar even onder de kraan. Dat het geheel net werkte als een diepvries.

Ik had geen reden om hem niet te geloven.
Dat klopt ook. Onderhoud is minimaal tot geen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_198817935
quote:
0s.gif Op woensdag 31 maart 2021 22:28 schreef Sfancta het volgende:

[..]

Waadeer je post, maar ik ben geen held in deze dingen, heb er helaas geen meetinstrumenten voor en ben een bange wezel op het dak. Net ook met knikkende knieën het dak op gegaan om eens in die buitenunit te schijnen.

Stel het probleem is hoe als jij beschrijft, zullen dat hoge kosten zijn om te verhelpen?

Ik ben totaal niet thuis in dit (lees:technisch) vlak.
Opbieuw afpersen, vacumeren en vullen kost tussen de 200-400 euro afhankelijk van seizoen, kwaliteit monteur en koelmiddel.
In de zomer duurt het ook vaak 2 maanden voordat er iemand kan komen, behalve als je de prijs verdubbeld.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_198819222
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 april 2021 11:04 schreef Cybersijp het volgende:
Is er al wat duidelijkheid?
Heb een kerel uit de straat gevraagd, en die gaf aan dat een grote filter rol (?) binnen in de binnenuit verstopt zou moeten zijn, werkt verder naar behoren.

Heb maar een bedrijf gebeld voor een onderhoudsbeurtje en wellicht nieuwe filters, over 2 weken.
pi_198830447
O een grote filter rol, ja. Nou die zit er niet in hoor ;)

Een onderhoud beurt bestaat over het algemeen uit je binnenunit reinigen en wellicht je buitenunit even bekijken of de lamellen niet te vies zijn. Het zal mij ten hoogste verbazen als er een manifold aan gehangen wordt.

De ventilator binnen wisselt van toerental, dat is normaal. De lucht nu minder koel, of ervaar je dat alleen zo omdat het ook nog niet zo warm en vochtig is in huis?

Ik vermoed dat er niks aan de hand is.
Laat die handjes wapperen!
pi_198851370
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 april 2021 13:39 schreef Sfancta het volgende:

[..]

Heb een kerel uit de straat gevraagd, en die gaf aan dat een grote filter rol (?) binnen in de binnenuit verstopt zou moeten zijn, werkt verder naar behoren.

Heb maar een bedrijf gebeld voor een onderhoudsbeurtje en wellicht nieuwe filters, over 2 weken.
Goed zo; bij mij wordt er binnenkort een single split unit geïnstalleerd.
Wilde een onderhoudscontract.
Bedrijf zei: niet doen; gewoon eens per 2 á drie jaar opbellen en laten controleren voor pakweg 170 euro.

Ik heb zelf bijvoorbeeld, 15 jaar geleden, zelf een tuinschutting neergezet. Dat ding gaat ook eens in de 3 jaar opnieuw in de beits. Staat er prima bij, terwijl die van de buren... wil je niet weten.
Ik wil daarmee zeggen, dat je alles wat een beetje poen kost om de zoveel tijd moet/mag laten controleren. :)
pi_198853668
quote:
0s.gif Op zondag 4 april 2021 16:24 schreef gepromoveerT het volgende:

[..]

Goed zo; bij mij wordt er binnenkort een single split unit geïnstalleerd.
Wilde een onderhoudscontract.
Bedrijf zei: niet doen; gewoon eens per 2 á drie jaar opbellen en laten controleren voor pakweg 170 euro.

Zat ook in een huurpand met zo'n grote airco cassette in het plafond. Dacht na een tijdje ook laat ik maar eens zo'n bedrijf bellen voor onderhoud. Zeiden ze: nee man hoeft niet, maak gewoon ff beetje schoon dat filter enzo. Ok prima :')
Facts don't care about your feelings
pi_198897134
Werd vanmorgen gebeld dat hij tijd had vandaag voor het onderhoud. Is helemaal schoongemaakt en ingespoten met goedjes en werkt weer als van tevoren. Ook weer met een lekkere geur en vol blaasvermogen.

Laat de zomer maar komen 🥳🥳🥳
pi_198911629
Ik was blijkbaar vergeten hoe koud het ding kon worden, heeft dus zeker de afgelopen 2 jaar niet gewerkt zoals het hoorde :') Ook geluidloos nu haha, wat een bak.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')