abonnement Unibet Coolblue
pi_198763788
Maar werkt zo’n WTW ook voor het bad? Lijkt me niet toch.

Als je bang bent voor een koude douche na het baden lijkt mij een kleine extra boiler op 230v veel praktischer en goedkoper.

Als het gaat om warm water voor de keuken, is een keukenboiler of quooker misschien handiger.
.
pi_198764071
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 maart 2021 00:16 schreef Ghost_Buster het volgende:

[..]

Zonder extra kosten is in Nederland een driefasen-aansluiting met 3 x 25A het maximum. Lijkt me sterk dat je daar niet genoeg aan hebt. :+
Doorstroom van 15kw, geen elektrische auto, gewoon koken op gas maar dan nog was de piekbelasting zo hoog dat we naar 3x35 ampère moesten. Dat kost 50 euro per maand extra. Daar koop je heel wat grotere vaten voor.
Overigens hebben wij ook een douche wtw, die bevalt prima maar of het ook echt helpt, geen idee nooit doorgemeten.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_198764366
quote:
7s.gif Op dinsdag 30 maart 2021 09:02 schreef Skv het volgende:

[..]

Ja, ik verbaas me er ook over. En dan heb ik al een upgrade gekozen, want standaard is het 150L. :')
Heb het hier jarenlang met 80 liter gedaan, maar dan moest je gewoon afspreken wie wanneer ging douchen, omdat het op een gegeven moment leeg was en je eerst weer een paar uur moest verwarmen :')

Van het gas af vind ik wat betreft koken prima te doen, maar voor warm water is het soms echt een onnodig drama. Dan liever gewoon een CV op zolder. Probleem is alleen dat hier nergens gas ligt. Nu in ieder geval een 200L zonneboiler. Dat is voor ons als tweepersoons huishouden prima.
pi_198764447
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 maart 2021 13:29 schreef d.k. het volgende:

[..]

Doorstroom van 15kw, geen elektrische auto, gewoon koken op gas maar dan nog was de piekbelasting zo hoog dat we naar 3x35 ampère moesten. Dat kost 50 euro per maand extra. Daar koop je heel wat grotere vaten voor.
Overigens hebben wij ook een douche wtw, die bevalt prima maar of het ook echt helpt, geen idee nooit doorgemeten.
Oh, dit is nog wel een goeie. Bijbetalen voor krachtstroom had ik me nog niet bedacht. Dacht dat het alleen de kosten zijn voor een extra aansluiting. Maar ook maandelijks hogere kosten dus? :{
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
  dinsdag 30 maart 2021 @ 14:18:38 #30
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_198764613
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 maart 2021 13:06 schreef Fer het volgende:
Maar werkt zo’n WTW ook voor het bad? Lijkt me niet toch.
nope, je moet het warme water gelijk kunnen gebruiken. Reken dat je 30-40 procent minder warm water gebruikt. Wilde je een 300liter boiler, nu heb je voor douchen aan 200l genoeg.

Let wel, je kan geen 300l tappen voor je bad.
Tot nooit .......
  Moderator dinsdag 30 maart 2021 @ 14:33:16 #31
45833 crew  Fogel
pi_198764808
Eigenlijk wel raar dat gasvrije woningen standaard maar 3x25 krijgen. Je energie moet toch ergens vandaan komen, en als gas geen optie meer is...
In het gasvrije (gebruiken ze zowat uitsluitend voor de export, de huizen zijn gasvrij) Noorwegen is een 400V 3x40A aansluiting de norm.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_198765094
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 maart 2021 12:51 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

heb je hem zelf en heb je er wel eens aan gemeten? ik wel. zi'n is best efgicient
Nope maar wel gevolgd en aan gerekend voor mij zelf.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  dinsdag 30 maart 2021 @ 16:01:32 #33
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_198765764
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 maart 2021 14:58 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Nope maar wel gevolgd en aan gerekend voor mij zelf.
Mijn wamtepomp staat standaard op 45 graden ingesteld.
Dankzij de WTW verbruikte ik daar door 30-40% minder warm water.
Terugrekend, hoe lager je WTW hoe meer je in warm water je bespaard.

Dat vind ik toch best efficient.
Ik weet niet wat die dingen nu nieuw kosten, de mijne is lek en afgekoppeld.
Ik heb een complete verbouwing nodig om hem te vervangen (douchegoot WTW).
Maar komt er op zeker weer in.
Tot nooit .......
  dinsdag 30 maart 2021 @ 17:15:15 #34
472044 Ghost_Buster
I aint 'fraid of no ghost
pi_198766476
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 maart 2021 13:29 schreef d.k. het volgende:

[..]

Doorstroom van 15kw, geen elektrische auto, gewoon koken op gas maar dan nog was de piekbelasting zo hoog dat we naar 3x35 ampère moesten. Dat kost 50 euro per maand extra. Daar koop je heel wat grotere vaten voor.
Overigens hebben wij ook een douche wtw, die bevalt prima maar of het ook echt helpt, geen idee nooit doorgemeten.
wow... hier is onlangs de upgrade naar 3 x 25A doorgevoerd. Tegelijkertijd heb ik alle groepen laten herverdelen over de 3 fasen, zodat geen enkele gemeentezekering te hoog belast kan worden. Beste beslissing ooit, want met ons verbruik van ruim 10000kwh per jaar ging die er nog wel eens uit. :)
Gevaccineerd.
pi_198766715
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 maart 2021 14:33 schreef Fogel het volgende:
Eigenlijk wel raar dat gasvrije woningen standaard maar 3x25 krijgen. Je energie moet toch ergens vandaan komen, en als gas geen optie meer is...
In het gasvrije (gebruiken ze zowat uitsluitend voor de export, de huizen zijn gasvrij) Noorwegen is een 400V 3x40A aansluiting de norm.
Binnen enkele jaren is dat het volgende huil onderwerp voor de netbeheerders die dat "nooit hadden kunnen zien aankomen" en met staatssteun het net willen verzwaren.
Laat die handjes wapperen!
pi_198766825
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 maart 2021 17:15 schreef Ghost_Buster het volgende:

[..]

wow... hier is onlangs de upgrade naar 3 x 25A doorgevoerd. Tegelijkertijd heb ik alle groepen laten herverdelen over de 3 fasen, zodat geen enkele gemeentezekering te hoog belast kan worden. Beste beslissing ooit, want met ons verbruik van ruim 10000kwh per jaar ging die er nog wel eens uit. :)
Wij hebben het doorstroom apparaat nooit gebruikt, de badkamer waar ie voor is, is nog niet afgebouwd. Inmiddels aansluiting weer omlaag en we laten ooit een boiler installeren. Maar ja, volgens de officiële berekening moest het wel op 3*35 ampère.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_198767107
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 maart 2021 16:01 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Mijn wamtepomp staat standaard op 45 graden ingesteld.
Dankzij de WTW verbruikte ik daar door 30-40% minder warm water.
Terugrekend, hoe lager je WTW hoe meer je in warm water je bespaard.

Dat vind ik toch best efficient.
Ik weet niet wat die dingen nu nieuw kosten, de mijne is lek en afgekoppeld.
Ik heb een complete verbouwing nodig om hem te vervangen (douchegoot WTW).
Maar komt er op zeker weer in.
Dat laatste is precies wat ik bedoel. Financieel komt het niet uit, ze zijn kwetsbaar en moeilijk te repareren.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  dinsdag 30 maart 2021 @ 18:21:17 #38
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_198767296
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 maart 2021 17:35 schreef Gieliovd het volgende:

[..]

Binnen enkele jaren is dat het volgende huil onderwerp voor de netbeheerders die dat "nooit hadden kunnen zien aankomen" en met staatssteun het net willen verzwaren.
Dit is allang op de radar en een van de redenen dat men binnenstedelijk in de bestaande bouw inzet op hoogtemperatuur warmtenetten
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  dinsdag 30 maart 2021 @ 18:24:51 #39
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_198767345
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 maart 2021 18:09 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Dat laatste is precies wat ik bedoel. Financieel komt het niet uit, ze zijn kwetsbaar en moeilijk te repareren.
je had het over efficient. niet over reparabel. De mijne heeft overigens WEL zijn centjes opgebracht, anders zou ik geen nieuwe kopen.

Verder kan ik hem volledig uitnemen om te repareren, echter het merk bestaat niet meer. Nu is dat spul veel beter leverbaar.
Tot nooit .......
  dinsdag 30 maart 2021 @ 19:47:26 #40
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_198768725
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 maart 2021 09:47 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

hij komt in plaats van je afvoerpijp. Een kolom van 60x60 milimeter bedoel je denk ik.
Hahaha je afvoer is die maat, daar moet een waterleiding omheen(=2x15mm) en dat moet afgetimmerd worden (= 2x12mm). Dat ga je niet redden met 6x6 cm. Eerder een kolom van 15x15cm
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  dinsdag 30 maart 2021 @ 19:52:45 #41
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_198768853
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 maart 2021 19:47 schreef lipje het volgende:

[..]

Hahaha je afvoer is die maat, daar moet een waterleiding omheen(=2x15mm) en dat moet afgetimmerd worden (= 2x12mm). Dat ga je niet redden met 6x6 cm. Eerder een kolom van 15x15cm
Hier spreken ze van 58mm... en daar zit de waterleiding bij in.
https://www.vakhandeljans(...)oEAQYAiABEgKVIvD_BwE

Afgetimmert kom ik geen 10cm. Verre van de 60cm die jij zei (maar dat was je 15cm ook al).
Tot nooit .......
  dinsdag 30 maart 2021 @ 22:44:00 #42
472044 Ghost_Buster
I aint 'fraid of no ghost
pi_198773414
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 maart 2021 17:46 schreef d.k. het volgende:

[..]

Wij hebben het doorstroom apparaat nooit gebruikt, de badkamer waar ie voor is, is nog niet afgebouwd. Inmiddels aansluiting weer omlaag en we laten ooit een boiler installeren. Maar ja, volgens de officiële berekening moest het wel op 3*35 ampère.
Is dat niet te krap dan? Als ik zie wat we nu met het gezin verstoken, dan zou bij jou 3 x 25 wel eens verkeerd kunnen uitpakken. Je houdt weinig ruimte over voor later. Wij hebben hier geen boilers, geen warmtewisselaars, we koken op gas, hebben een normale hr-ketel. En toch verstoken we 10000kwh per jaar met zijn vieren. Wat hebben we dan wel? Wel, er draaien hier 24/7 3 servers en een firewall, we hebben een koel-kast van 2m10 hoog, magnetron, electrische oven, iedereen heeft een game-pc behalve mijn vrouw, 4k-tv en mediacenter in de huiskamer en surround audio. Dat is het wel. Niets spectaculairs lijkt me.
Gevaccineerd.
  dinsdag 30 maart 2021 @ 22:45:39 #43
472044 Ghost_Buster
I aint 'fraid of no ghost
pi_198773457


[ Bericht 100% gewijzigd door Ghost_Buster op 30-03-2021 22:46:14 ]
Gevaccineerd.
pi_198775428
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 maart 2021 22:44 schreef Ghost_Buster het volgende:

[..]

Is dat niet te krap dan? Als ik zie wat we nu met het gezin verstoken, dan zou bij jou 3 x 25 wel eens verkeerd kunnen uitpakken. Je houdt weinig ruimte over voor later. Wij hebben hier geen boilers, geen warmtewisselaars, we koken op gas, hebben een normale hr-ketel. En toch verstoken we 10000kwh per jaar met zijn vieren. Wat hebben we dan wel? Wel, er draaien hier 24/7 3 servers en een firewall, we hebben een koel-kast van 2m10 hoog, magnetron, electrische oven, iedereen heeft een game-pc behalve mijn vrouw, 4k-tv en mediacenter in de huiskamer en surround audio. Dat is het wel. Niets spectaculairs lijkt me.
Ik vertrouw hierin op mijn partner (die de berekeningen snapt en ook zelf kan maken). We hebben volgens hem ruimte genoeg. Dat apparaat zorgde ervoor dat het mis zou kunnen gaan als er teveel aan zou staan, het ding vroeg ook om een aparte groep.

Over de douche wtw, hij zit bij ons weggewerkt in een koker in de ruimte onder de badkamer en die koker is zo afgewerkt dat we er ten alle tijden bij kunnen als er iets mis is.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_198776708
Conclusies die ik vooralsnog trek:
- WTW is inderdaad nuttig bij een beperkte capaciteit warm water van 200 liter.
- Een alternatief voor de douchepijp is een WTW in de douchecel/bad bodem.
- Nog een alternatief is een boiler installeren op zolder voor aanvullend warm water.
- Drie fasen stroom kan nuttig zijn hierbij. Maar dit kost per maand 50 Euro extra aan netkosten(?)
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
  woensdag 31 maart 2021 @ 16:00:47 #46
314941 Ai_KaRaMBa
Eat my shorts!
pi_198780576
quote:
7s.gif Op woensdag 31 maart 2021 10:18 schreef Skv het volgende:
- Drie fasen stroom kan nuttig zijn hierbij. Maar dit kost per maand 50 Euro extra aan netkosten(?)
Dat is niet helemaal correct: een 3x25A aansluiting kost per maand net zoveel als een 1x40A aansluiting. Pas als je zwaarder wil, 3x35A of meer, gaat je maandelijkse nettarief FLINK omhoog.

Een 3x25A is aansluiting is echter aan de lichte kant voor een 15KW doorstroomverwarmer.
pi_198783351
quote:
7s.gif Op woensdag 31 maart 2021 10:18 schreef Skv het volgende:
Conclusies die ik vooralsnog trek:
- WTW is inderdaad nuttig bij een beperkte capaciteit warm water van 200 liter.
- Een alternatief voor de douchepijp is een WTW in de douchecel/bad bodem.
- Nog een alternatief is een boiler installeren op zolder voor aanvullend warm water.
- Drie fasen stroom kan nuttig zijn hierbij. Maar dit kost per maand 50 Euro extra aan netkosten(?)
- altijd nuttig qua besparing
- klopt, er is nog een oplossing, zal ik hierna posten
- kan ook, ik heb 180L en bij een 3e douche schakel ik over naar een elektrische boiler 120L/2000W
- 3 fasen moet je sowieso hebben, en 3x25A kost niets extra per maand.
Vakman pur sang
pi_198783554
Oplossing Hamwells blue kost alleen ruimte achter de douchewand:
https://hamwells.com/nl/blue/

Douchebak wtw
https://www.excecon.com/s(...)web-nederlands_2.pdf

En er is er een die kan ik niet vinden. Die heeft wtw en een mini warmtepomp en voorraad lokaal in de douche.
Vakman pur sang
pi_198790193
quote:
1s.gif Op woensdag 31 maart 2021 19:21 schreef Lospedrosa het volgende:
Oplossing Hamwells blue kost alleen ruimte achter de douchewand:
https://hamwells.com/nl/blue/

Douchebak wtw
https://www.excecon.com/s(...)web-nederlands_2.pdf

En er is er een die kan ik niet vinden. Die heeft wtw en een mini warmtepomp en voorraad lokaal in de douche.
Dit vind ik erg interessante ideeën. Met name de eerste.

Inmiddels hebben we ook een knoop doorgehakt over hoe we de douche/bad voor ons zien. We kiezen voor een douchebad, waarbij je als het ware in de badkuip staat te douchen. Dat bespaart veel ruimte tov een apart bad en een aparte douche. Die ruimte kunnen we weer inzetten voor een dubbele wastafel.

Een douchebad bestaat ook gewoon met een lage instap. Daardoor heeft het voor mij eigenlijk geen nadelen meer tov een inloopdouche.


We hebben een wand van 2,40 meter waar de baddouche in de lengte langs geplaatst zal worden.
Nu gaan we niet de hele 2,40 meter nodig hebben. Ik denk dat 1,90 á 2 meter meer dan voldoende is voor het douchebad in de lengte.

Dan blijft er in de hoek achter het douchebad wat ruimte over voor een handdoekradiator en wasmand. Maar dit betekent ook dat er mogelijk ruimte is áchter de douchewand om een WTW in te bouwen.

We gaan binnenkort naar een badkamerzaak en zal ze hier naar vragen! Heb je zelf ervaring met één van deze systemen?
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_198791459
quote:
7s.gif Op donderdag 1 april 2021 09:25 schreef Skv het volgende:
Daardoor heeft het voor mij eigenlijk geen nadelen meer tov een inloopdouche.
Je moet alleen nog wel een compromis zoeken tussen een krappe douche of een idioot groot bad.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')