abonnement bol.com Unibet Coolblue
  maandag 29 maart 2021 @ 15:30:38 #1
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_198751269
Denk jij dat het bewustzijn blijft voortbestaan na de dood? Waarom wel of niet?
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  maandag 29 maart 2021 @ 15:32:02 #2
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_198751296
Ik denk het niet, want ik zie daar geen aanleiding voor.
Wens is de vader van de gedachte, denk dat dat hier geldt.
pi_198751562
quote:
0s.gif Op maandag 29 maart 2021 15:32 schreef BasEnAad het volgende:
Ik denk het niet, want ik zie daar geen aanleiding voor.
Wens is de vader van de gedachte, denk dat dat hier geldt.
Hiermee is ook alles gezegd.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  maandag 29 maart 2021 @ 22:53:38 #4
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_198758427
quote:
0s.gif Op maandag 29 maart 2021 15:32 schreef BasEnAad het volgende:
Ik denk het niet, want ik zie daar geen aanleiding voor.
Wens is de vader van de gedachte, denk dat dat hier geldt.
Maar we bestaan, dat is toch ook raar?
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  dinsdag 30 maart 2021 @ 15:22:32 #5
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_198765432
Denk het niet nee. Ik denk dat bewustzijn een soort bijverschijnsel is van hoe onze hersenen werken. Als die ermee stoppen, is er ook geen bewustzijn meer.
pi_198765657
quote:
3s.gif Op maandag 29 maart 2021 15:30 schreef Keep_Walking het volgende:
Denk jij dat het bewustzijn blijft voortbestaan na de dood? Waarom wel of niet?
Het is waarschijnlijk waar je in geloofd. Wetenschap weet hier te weinig over

Ik ben Christen, voor mij is het zo klaar als een klontje
pi_198766639
quote:
0s.gif Op maandag 29 maart 2021 22:53 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Maar we bestaan, dat is toch ook raar?
En nadat je sterft bestaat alles gewoon nog steeds, komt de zon op en draait de aarde fijn door.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
  dinsdag 30 maart 2021 @ 17:36:49 #8
39256 Bonobo11
Have a good time, all the time
pi_198766726
quote:
0s.gif Op maandag 29 maart 2021 22:53 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Maar we bestaan, dat is toch ook raar?
Er bestaat wel meer dan de mens
Feyenoord!!! * Barça
  dinsdag 30 maart 2021 @ 19:56:51 #9
491050 Scheepskok
Beste soepkoker van Ulanda
pi_198768924
Als ik de OP lees, zeg ik nee.
Praat over de hel en je komt er.
pi_198770775
Ja. Vanuit meerdere invalshoeken bezie ik dit.
Ten eerste leeft een mens en sterft een mens. Maar als mens heb je effect. Als een kiezel die je in het water gooit. Het leven brengt zo gevolgen met zich mee. Door deze gevolgen laat je een onuitwisbaar en eeuwig spoor achter. Het zet nieuwe ketens van oorzaken en gevolg in werking. Daarnaast kun je ook qua genetisch materiaal voortleven in anderen, je nageslacht. En ten derden leef je voort in de herinneringen van anderen.

Maar geloof in een hiernamaals als een eventueel paradijs na dit leven?
Hierop zeg ik: Ja. Geen harde ja, maar ik neig naar de ja. Althans de hoop erop is er. Pragmatisch acht ik het onwaarschijnlijk en toch geloof ik het. Als oorspronkelijk niet-gelovige is dat een flinke maar fundamentele ommezwaai geweest, waardoor ik voorgoed 'verpest' ben. Hoe zo'n paradijs eruit zou moeten zien zal mijn inziens buiten onze spatiotemporale context zijn, maar het beeld wat ik er bij heb is dat van een eeuwige omhelzing tegen de borst.
pi_198785855
Nou ik ben zo geweldig dat het wel zo moet zijn. Anders verliest het universum best wel iets
pi_198785903
Maar dat gezegd hebbende, hang ik denk ik iets aan wat weinig andere personen aanhangen. Ik geloof namelijk dat ik mijn huidige leven keer op keer op keer weer ervaar, exact zoals het nu is.
pi_198820070
quote:
0s.gif Op woensdag 31 maart 2021 21:38 schreef phoenyx het volgende:
Maar dat gezegd hebbende, hang ik denk ik iets aan wat weinig andere personen aanhangen. Ik geloof namelijk dat ik mijn huidige leven keer op keer op keer weer ervaar, exact zoals het nu is.
Ja, dat is voor zover ik weet een best unieke kijk. Een keer iemand gesproken die ook deze kijk had. Is er een naam voor?
pi_198820079
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 april 2021 14:51 schreef TserrofEnoch het volgende:

[..]

Ja, dat is voor zover ik weet een best unieke kijk. Een keer iemand gesproken die ook deze kijk had. Is er een naam voor?
Geen idee, ben nooit iemand of iets online erover tegengekomen, vroeger wel wat ernaar gezocht maar ja
pi_198891244
Ja ik denk wel dat er na de dood 'iets' blijft hangen van een persoon, je zou het de ziel kunnen noemen die nog een tijd door blijft bestaan. Het menselijk lichaam is eigenlijk gewoon verpakkingsmateriaal voor de ziel, het lichaam mag er dan niet meer zijn maar de inhoud is er nog gewoon een tijdje :)
"You can call me Susan if it makes you happy"
  woensdag 7 april 2021 @ 10:55:19 #16
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_198895144
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 april 2021 23:10 schreef TLC het volgende:
Ja ik denk wel dat er na de dood 'iets' blijft hangen van een persoon, je zou het de ziel kunnen noemen die nog een tijd door blijft bestaan. Het menselijk lichaam is eigenlijk gewoon verpakkingsmateriaal voor de ziel, het lichaam mag er dan niet meer zijn maar de inhoud is er nog gewoon een tijdje :)
"die nog een tijd door blijft bestaan"

En dan?
  vrijdag 9 april 2021 @ 10:48:20 #17
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_198930399
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 maart 2021 21:21 schreef TserrofEnoch het volgende:
Ja. Vanuit meerdere invalshoeken bezie ik dit.
Ten eerste leeft een mens en sterft een mens. Maar als mens heb je effect. Als een kiezel die je in het water gooit. Het leven brengt zo gevolgen met zich mee. Door deze gevolgen laat je een onuitwisbaar en eeuwig spoor achter. Het zet nieuwe ketens van oorzaken en gevolg in werking. Daarnaast kun je ook qua genetisch materiaal voortleven in anderen, je nageslacht. En ten derden leef je voort in de herinneringen van anderen.

Maar geloof in een hiernamaals als een eventueel paradijs na dit leven?
Hierop zeg ik: Ja. Geen harde ja, maar ik neig naar de ja. Althans de hoop erop is er. Pragmatisch acht ik het onwaarschijnlijk en toch geloof ik het. Als oorspronkelijk niet-gelovige is dat een flinke maar fundamentele ommezwaai geweest, waardoor ik voorgoed 'verpest' ben. Hoe zo'n paradijs eruit zou moeten zien zal mijn inziens buiten onze spatiotemporale context zijn, maar het beeld wat ik er bij heb is dat van een eeuwige omhelzing tegen de borst.
Ik herken dat wel. Objectief verstand en subjectief gevoel zitten wat dat betreft niet op één lijn. Ik zie mezelf op wel meer gebieden als een "natuurproduct" dat nu eenmaal bepaalde behoeften heeft meegekregen, en ik ben geneigd die behoeften tot op zekere hoogte te erkennen en daar mijn persoonlijke, ongetwijfeld door mijn cultuur beïnvloede, invulling aan te geven.
pi_198947902
Ik denk van niet omdat er geen rationele reden is om aan te nemen van wel. Hiernamaals is vooral wensdenken wat mensen doen uit angst.
Conscience do cost.
pi_198950195
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 april 2021 16:45 schreef ems. het volgende:
Ik denk van niet omdat er geen rationele reden is om aan te nemen van wel. Hiernamaals is vooral wensdenken wat mensen doen uit angst.
Zoveel waarmee ik het oneens ben in een paar regels.
1. Het kan best zo zijn dat jij het zelf niet rationeel vindt. Stel een proponent zou als argument aanhalen dat hij nu zelf bestaat, de feitelijke situatie, en dat het op grond daarvan een mogelijkheid zou zijn dat hij weer zou bestaan. Deze redenering zou een logisch principe zijn. De bewijslast zou weer elders komen te liggen. Zo'n argument zou een rationeel argument zijn. Er zijn tal van rationele redenen te bedenken hoe mensen tot een hiernamaals kunnen komen. Of je hanteert een eigen stringente definitie van rationeel dat kan natuurlijk ook.
2. Juist het gegeven van een hiernamaals kan juist de stichter zijn voor veel angst. Heb je data waaruit blijkt dat mensen en masse in een hiernamaals geloven omwille van existentiële angst?
pi_198958643
Mijn ratio zegt nee, maar ik sluit niet uit dat er een vorm van voortbestaan mogelijk is. Waarom? 1. Het bestaan op zich is een vreemd fenomeen, laat staan het bestaan van zelfbewuste organismen. 2. Dat wat bestaat kan niet onbestaand worden gemaakt, je kunt het in stukken delen, verplaatsen of transformeren, maar compleet uit het bestaan wissen? Nope.
3. Ik kan mij niet-bestaan niet voorstellen nu ik bestaan heb.
  maandag 12 april 2021 @ 14:33:48 #21
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_198973344
quote:
1s.gif Op zondag 11 april 2021 12:13 schreef Cockwhale het volgende:
Ik kan mij niet-bestaan niet voorstellen nu ik bestaan heb.
Kun je je wel voorstellen dat doden niet meer bestaan?
  maandag 12 april 2021 @ 14:37:36 #22
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_198973390
quote:
1s.gif Op zondag 11 april 2021 12:13 schreef Cockwhale het volgende:
2. Dat wat bestaat kan niet onbestaand worden gemaakt, je kunt het in stukken delen, verplaatsen of transformeren, maar compleet uit het bestaan wissen? Nope.
Ook niet als het een effect is van een fysisch proces, zoals bijvoorbeeld het gerommel van onweer? Dat bestaat voor een kortstondige tijd, we nemen het even waar en dan is het weer verdwenen. Misschien geldt iets dergelijks ook voor het bewustzijn zelf.
pi_198973458
quote:
0s.gif Op maandag 12 april 2021 14:33 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Kun je je wel voorstellen dat doden niet meer bestaan?
Lastig te beantwoorden. Ligt eraan welk perspectief ik aanneem. Vanuit mijn perspectief wel (omdat ik ze objectiveer tot het zichtbare lichaam), vanuit die van hun niet. Maar dat veranderd niets aan mij gevoel van niet niet kunnen bestaan. Ik wil niet beweren dat het een argument is dat voortbestaan fundering geeft, het is simpelweg mijn ervaring.
pi_198973494
quote:
0s.gif Op maandag 12 april 2021 14:37 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Ook niet als het een effect is van een fysisch proces, zoals bijvoorbeeld het gerommel van onweer? Dat bestaat voor een kortstondige tijd, we nemen het even waar en dan is het weer verdwenen. Misschien geldt iets dergelijks ook voor het bewustzijn zelf.
Onweer verdwijnt in de vorm dat je het ziet. De energie verdwijnt niet, maar verplaatst/transformeert.
pi_199039354
Voor mij is de rationele basis voor het geloof in het hiernamaals dat het bewustzijn immaterieel is. Je kunt de vergelijking maken met de geest uit de lamp van Aladdin, het bewustzijn uit het brein is even mysterieus en even magisch. Elke keer als ik mediteer en muziek op zet ervaar ik magie, daar hoeven geen natuurwetten voor gebroken te worden. Bewustzijn staat niet gelijk aan het brein, die ervaring is dan heel helder. Het zou allemaal wel voorbij kunnen zijn natuurlijk, maar de optie dat er wel wat is na de dood wordt dan hartstikke reëel.

Het bewustzijn is ook gewoon heel abstract dus het is menselijk om het te versimpelen naar een bijproduct van de hersenen, dat is namelijk makkelijk te begrijpen. Zeker als je een product bent van deze hyper rationele omgeving.
pi_199041524
Ik geloof zeker dat er iets is, waar je eeuwig zult zijn
Materie verdwijnt niet, niets verdwijnt in principe, als je een druppel water op de grond laat vallen verdwijnt die wellicht uit het zicht maar niet onder de grond waar het weer voortzet.
pi_199119610
Ik had begrepen dat, bij een natuurlijke dood en dus geen hersenbeschadiging, het deel van de hersenen dat de herinneringen bevat als laatste sterft.

Het lijkt me daarom niet onmogelijk dat je wegzakt in een "eeuwig" durende droom, vol met je meest intense herinneringen. Op die manier maak je je eigen hemel of hel. En hoewel het voor jou heel lang kan voelen, verstrijkt er in de realiteit nog geen minuut.

Denken dat we doorbestaan buiten dit lichaam is wat mij betreft hetzelfde als denken dat er een plek is waar alle uitgeblazen vlammetjes heen gaan.

Of alle rekenmachines :
pi_199122431
Wat ik dan denk is, je bent uit het niets gekomen zonder te weten hoe of waarom (uiteindelijk dan hé, als je helemaal teruggaat naar de oerknal). Waarom zou na je dood dan niet weer een leven kunnen ontstaan? Volgens mij is dit rationeel en logisch mogelijk.

[ Bericht 1% gewijzigd door Libertarisch op 23-04-2021 11:43:35 ]
  vrijdag 23 april 2021 @ 12:43:14 #29
545 dop
:copyright: dop
pi_199123277
We veranderen uiteindelijk allemaal weer in sterrenstof.
Gezien ik ook geen herinneringen heb aan de tijd dat ik sterrenstof was, denk ik dat mijn huidige herinneringen ook niet blijvend zullen zijn.
De mensheid leeft voort in zijn nageslacht, maar zelf ben je daar slechts korte tijd deel van.
Verder weten we dat onze herinneringen tijdens ons leven al veranderen vervagen en verdwijnen.
De dood is het einde over uit.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_199123399
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 april 2021 12:43 schreef dop het volgende:
We veranderen uiteindelijk allemaal weer in sterrenstof.
Gezien ik ook geen herinneringen heb aan de tijd dat ik sterrenstof was, denk ik dat mijn huidige herinneringen ook niet blijvend zullen zijn.
De mensheid leeft voort in zijn nageslacht, maar zelf ben je daar slechts korte tijd deel van.
Verder weten we dat onze herinneringen tijdens ons leven al veranderen vervagen en verdwijnen.
De dood is het einde over uit.
Je natuurlijke instincten zijn herinneringen van al die voorouders die je zijn voorgegaan.
De oerman nam zijn vriendin al op z'n hondjes.
  zaterdag 1 mei 2021 @ 17:41:23 #31
11839 DemonRage
[ Eindhoven ]
pi_199234556
Er is een theorie over: Kwantum Onsterfelijkheid.

Kwantum onsterfelijkheid (in het Engels: Quantum Immortality) leunt op de theorie dat er oneindig veel parallelle universa zijn en dat wij ons alleen bewust zijn van dit universum, totdat we dood gaan. Dit is het gemakkelijkst uit te leggen aan de hand van verhalen van mensen die het fenomeen hebben meegemaakt:

In de meeste van die verhalen bevinden deze personen zich onderweg in het verkeer. Op een gegeven moment lijken ze een dagdroom te krijgen die een blik biedt de nabije toekomst waarin ze betrokken raken bij een zwaar ongeluk en overlijden. Vervolgens schrikken ze wakker uit die dagdroom en alles wat daarna gebeurt lijkt op een déjà vu waardoor ze het ongeluk weten te voorkomen. Personen die dit meegemaakt hebben verklaren dat die dagdroom opvallend echt voelde en sommigen van hen merkten later ook vreemde dingen op in hun omgeving, dingen die net iets anders zijn dan hoe ze het zich herinneren.

Volgens kwantum onsterfelijkheid zijn ze in die realiteit daadwerkelijk omgekomen en is hun bewustzijn verschoven naar hun "ik" in een parallelle realiteit waar dat ongeluk niet plaatsvindt.
pi_199520825
quote:
3s.gif Op maandag 29 maart 2021 15:30 schreef Keep_Walking het volgende:
Denk jij dat het bewustzijn blijft voortbestaan na de dood? Waarom wel of niet?
Wat mij betreft stopt het, zodra ik mijn laatste adem uitblaas en dat vind ik een heel fijn en rustig vooruitzicht.
Alles is eindig, ook het leven.
-Out of Order-
pi_199521149
quote:
0s.gif Op donderdag 20 mei 2021 15:52 schreef Satania het volgende:

[..]

Wat mij betreft stopt het, zodra ik mijn laatste adem uitblaas en dat vind ik een heel fijn en rustig vooruitzicht.
Alles is eindig, ook het leven.
jouw pineal glad stroomt vol met DMT voordat je de pijp uitgaat.. en als je wordt geboren wordt daar je ziel ingeblazen.

je denkt toch niet dat mens, zo complex, uit het niets in ontstaan en voor niks leeft. kom op man
pi_199522867
quote:
0s.gif Op donderdag 20 mei 2021 16:18 schreef PSVCL het volgende:

[..]

jouw pineal glad stroomt vol met DMT voordat je de pijp uitgaat.. en als je wordt geboren wordt daar je ziel ingeblazen.

je denkt toch niet dat mens, zo complex, uit het niets in ontstaan en voor niks leeft. kom op man
Zeg gewoon: je pijnappel klier stroomt vol met serotonine...

Ten tweede: het leven is wat je er zelf van maakt.
Ten derde: ik ben een vrouw.
Ten vierde: ik geloof daar niet in, mijn vader en moeder hadden seks, een klompje cellen deelt zich en ontwikkelt zich, toen werd ik geboren, nu leef ik en over een tijd ga ik dood, dan zijn mijn hartslagen en cellen op!
Klaar!

Accepteer dat het leven eindig is, zorg dat je er iets van maakt in de tussentijd! Leef in het hier en nu (niet gisteren, niet morgen: NU!).
-Out of Order-
pi_199652249
Wetenschappelijk/Technisch gezien zou bewustzijn moeten stoppen wanneer het lichaam die de energie daarvoor genereert stopt de energie te leveren. :)

Elke andere benadering is vooralsnog een spannend spookverhaal.

Ik persoonlijk denk dat je 2 keer sterft. Één keer fysiek en daarna spook je nog even rond en wanneer voor het laatst je naam uitgesproken wordt sterf je voor de tweede en laatste keer.

Dat neemt niet weg dat er wel aanwijzingen zijn dat bewustzijn op onverklaarbare wijze meer is dan alleen het lichaam, maakt het wel interessant om over te speculeren wat bewustzijn nu eigenlijk is. Bijvoorbeeld het fenomeen dat we allemaal kennen is voelen dat er iemand naar je staart. :P En zo zijn er nog tal van aanwijzingen dat ons bewustzijn ook buiten ons lichaam als een receptorisch orgaan functioneert.

Maar om daarmee aan te nemen dat bewustzijn los van het lichaam een op zich zelf staande functionerende entiteit is. Die door onbekende externe kracht tijdens onze conceptie is geïnjecteerd en dan ons lichaam door het aardse leven begeleid en daarna weer vrolijk verder gaat met een tripje door het hiernamaals en terug. :') *O*

Mensen laten geloven dat er een mooi(er) leven bestaat na de dood heeft natuurlijk een oorsprong... Ik vermoed dat het ooit uit de defensie geboren is. De mens heeft een natuurlijke angst voor de dood. En met een zulk denkbeeld creëer je betere soldaten. })
pi_199652530
Ik geloof dat ermeer is vanwege de vragen:

Waarom ervaar ik bewustzijn in dit lichaam en niet in die van jou?

Als mijn lichaam sterft en mijn hersenen worden op de molecule exact 2 keer nagemaakt, in welke van de twee hersenen wordt ik dan wakker?

Wat gebeurde er voor de big bang en daarvoor?
"An idiot admires complexity, while a genius appreciates simplicity" - Terry A. Davis
pi_199711026
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 mei 2021 10:04 schreef KroketBroodje het volgende:
Als mijn lichaam sterft en mijn hersenen worden op de molecule exact 2 keer nagemaakt, in welke van de twee hersenen wordt ik dan wakker?
Allebei en geen van beide. Jouw bewustzijn is voorgoed verdwenen, echter lopen er 2 identieke kopieën van je rond, beide met een eigen bewustzijn die (mogelijk) allebei denken dat ze de voortzetting van jouw bewustzijn zijn.
  dinsdag 1 juni 2021 @ 21:33:01 #38
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_199711109
Het bewustzijn in een of andere vorm vast wel maar ik zie het eerder alsof je een beker water leeg giet in een oceaan dus ja het blijft maar nee het is niet meer de samenstelling 'jij' die het was dus eigenlijk effectief gewoon niet. De ervaring blijft denk ik wel bewaard maar een beetje als een foto album van een vreemde.

[/loze bij elkaar geraapte gok]
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
pi_199715205
Ik heb echt geen idee. Gebaseerd op ervaringen en de gedachte dat uit niets niets kan ontstaan zou ik denken dat er meer tussen hemel en aarde is. Waarom kan ik zoveel denken en voelen, als dat slechts een verzameling sterrenstof is en waar komen die sterren dan vandaan.

De meer religieuze ideeën over hiernamaals vind ik allemaal vrij ruk. Bij de een zullen de eersten de laatsten zijn en zit je dus na je leven in eenzelfde situatie maar dan hebben de pechvogels op aarde het ereplaatsje in de hemel en de geluksvogels op aarde hebben dan pech in de hemel...of de hemel is het paradijs, maar waarom was dan de aarde niet eerlijker, hadden mensen evenveel geluk en pech etc...

Zoveel maagden bij een ander geloof...dus die mannen krijgen de hemel en die maagden de hel.

Bij weer een ander geloof doorloop je een aantal levens, oplopend van akelig naar een Walhalla of Nirvana...

Voor mij zou een hiernamaals wat perfect is voor mij fijn zijn, maar dood en eind aan het leed en voelen en denken ook.

Maar of er iets bestaat en wat dat dan zou zijn...geen idee, ik kom er na mijn dood op terug...
pi_199715220
quote:
0s.gif Op woensdag 31 maart 2021 21:38 schreef Phoenyx-God het volgende:
Maar dat gezegd hebbende, hang ik denk ik iets aan wat weinig andere personen aanhangen. Ik geloof namelijk dat ik mijn huidige leven keer op keer op keer weer ervaar, exact zoals het nu is.
Groundhog life?
pi_199715380
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juni 2021 10:42 schreef BeauCis het volgende:
Ik heb echt geen idee. Gebaseerd op ervaringen en de gedachte dat uit niets niets kan ontstaan zou ik denken dat er meer tussen hemel en aarde is. Waarom kan ik zoveel denken en voelen, als dat slechts een verzameling sterrenstof is en waar komen die sterren dan vandaan.

De meer religieuze ideeën over hiernamaals vind ik allemaal vrij ruk. Bij de een zullen de eersten de laatsten zijn en zit je dus na je leven in eenzelfde situatie maar dan hebben de pechvogels op aarde het ereplaatsje in de hemel en de geluksvogels op aarde hebben dan pech in de hemel...of de hemel is het paradijs, maar waarom was dan de aarde niet eerlijker, hadden mensen evenveel geluk en pech etc...

Zoveel maagden bij een ander geloof...dus die mannen krijgen de hemel en die maagden de hel.

Bij weer een ander geloof doorloop je een aantal levens, oplopend van akelig naar een Walhalla of Nirvana...

Voor mij zou een hiernamaals wat perfect is voor mij fijn zijn, maar dood en eind aan het leed en voelen en denken ook.

Maar of er iets bestaat en wat dat dan zou zijn...geen idee, ik kom er na mijn dood op terug...
Btw ik zie dat ik niet zozeer reageerde op de specifieke vraag, of je bewustzijn sterft of blijft, ik weet het niet. Ik vind het wonderbaarlijk wat ik zelf allemaal in me heb (en ieder mens en dier en iedere plant etc), en het lijkt volkomen zinloos als dit het is. Waarom zou je dan als mens leren tot he sterft als je die opgedane kennis en ervaringen nergens meer voor in kunt zetten...in welke vorm dan ook. Wat is dan het doel? Wie of wat heeft dat bedacht, en voor diegenen die slechts denken in oerknal, waar kwam dat dan vandaan en door wie of wat...en waar komen die wies of watten dan vandaan?
pi_199719006
quote:
14s.gif Op dinsdag 1 juni 2021 21:33 schreef jogy het volgende:
Het bewustzijn in een of andere vorm vast wel maar ik zie het eerder alsof je een beker water leeg giet in een oceaan dus ja het blijft maar nee het is niet meer de samenstelling 'jij' die het was dus eigenlijk effectief gewoon niet. De ervaring blijft denk ik wel bewaard maar een beetje als een foto album van een vreemde.

[/loze bij elkaar geraapte gok]
Verwant aan het panpsychisme?
  woensdag 2 juni 2021 @ 16:42:17 #43
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_199719532
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juni 2021 15:52 schreef TserrofEnoch het volgende:

[..]

Verwant aan het panpsychisme?
Ja, kan best als ik het zo lees. Persoonlijk heb ik het nooit bedacht dat de bank waar ik nu op hang ook een vorm van bewustzijn zou hebben maar verder kan ik me er best in binnen, bedankt voor de term :).
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
pi_200011306
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 mei 2021 10:04 schreef KroketBroodje het volgende:
Ik geloof dat ermeer is vanwege de vragen:

Waarom ervaar ik bewustzijn in dit lichaam en niet in die van jou?
Omdat jouw zintuigen verbonden zijn met jouw hersenen en niet die van een ander.

quote:
Wat gebeurde er voor de big bang en daarvoor?
Dat weten we nog niet. Het kan zijn dat er een continue proces van expansie en compressie is.
En het gegeven dat iets een begin en een eind moet hebben is wellicht een tekortkoming van ons brein. Dat brein heeft heel veel hulp aan het kaderen van zaken tussen een begin en een einde, waardoor we denken dat alles een begin en een eind heeft.

Wat er overblijft van je bewustzijn als je sterft is hetzelfde als wat er was voordat je geboren was. Niets, noppes nada...

Best een vreemde gedachte dat je maar eenmalig het plezier van een bewust leven hebt.
Je bent wel cool, maar dat komt doordat je in mijn schaduw staat
pi_200039415
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 mei 2021 10:04 schreef KroketBroodje het volgende:
Ik geloof dat ermeer is vanwege de vragen:

Waarom ervaar ik bewustzijn in dit lichaam en niet in die van jou?

Als mijn lichaam sterft en mijn hersenen worden op de molecule exact 2 keer nagemaakt, in welke van de twee hersenen wordt ik dan wakker?

Wat gebeurde er voor de big bang en daarvoor?
Begin hier eens:
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_200499907
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 juni 2021 17:17 schreef Multatilu het volgende:

[..]

Omdat jouw zintuigen verbonden zijn met jouw hersenen en niet die van een ander.
[..]

Dat weten we nog niet. Het kan zijn dat er een continue proces van expansie en compressie is.
En het gegeven dat iets een begin en een eind moet hebben is wellicht een tekortkoming van ons brein. Dat brein heeft heel veel hulp aan het kaderen van zaken tussen een begin en een einde, waardoor we denken dat alles een begin en een eind heeft.

Wat er overblijft van je bewustzijn als je sterft is hetzelfde als wat er was voordat je geboren was. Niets, noppes nada...

Best een vreemde gedachte dat je maar eenmalig het plezier van een bewust leven hebt.
Waarom bestuur ik mijzelf en ben ik niet het bewustzijn van jouw hersenen dan? Wie heeft dat bepaalt?
"An idiot admires complexity, while a genius appreciates simplicity" - Terry A. Davis
pi_200499943
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 12:13 schreef KroketBroodje het volgende:

[..]

Waarom bestuur ik mijzelf en ben ik niet het bewustzijn van jouw hersenen dan? Wie heeft dat bepaalt?
Omdat bewustzijn zich afspeelt in jouw hersenen en niet in die van een ander.
En wie dat bepaald heeft? Niemand. Zo heeft ook niemand bepaald dat de aarde rond de zon moet draaien en bepaalt ook niemand wanneer een vulkaan uitbarst.
Je bent wel cool, maar dat komt doordat je in mijn schaduw staat
pi_200499951
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 12:16 schreef Multatilu het volgende:

[..]

Omdat bewustzijn zich afspeelt in jouw hersenen en niet in die van een ander.
En wie dat bepaald heeft? Niemand. Zo heeft ook niemand bepaald dat de aarde rond de zon draait en bepaalt ook niemand wanneer een vulkaan uitbarst.
Bewustzijn speelt zich ook af in jouw hersenen, dus niet in mijn alleen. Je hebt geen bewijs dat niemand dat heeft bepaald.
"An idiot admires complexity, while a genius appreciates simplicity" - Terry A. Davis
pi_200500085
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 12:17 schreef KroketBroodje het volgende:

[..]

Bewustzijn speelt zich ook af in jouw hersenen, dus niet in mijn alleen. Je hebt geen bewijs dat niemand dat heeft bepaald.
Mijn bewustzijn speelt zich af in mijn hersenen. Jouw bewustzijn in de jouwe. Hoe lastig is het te begrijpen dat door miljoenen jaren evolutie onze hersenen steeds verder ontwikkeld zijn en in staat zijn om zoveel oorzaak-gevolg conclusies te trekken en verbanden te leggen dat we zelfs begrijpen hoe ons bestaan zich verhoudt tot het universum.

Heb jij echt bewijs nodig dat niemand dat heeft bepaald? Dat zou een paradox zijn. Diegene die zou bepalen hoe bewustzijn werkt en hoe dat verdeeld moet worden zou dus zelf al een bewustzijn hebben. En dat kan niet als dat nog bepaald zou moeten worden.
Je bent wel cool, maar dat komt doordat je in mijn schaduw staat
pi_200500289
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 juli 2021 12:26 schreef Multatilu het volgende:

[..]

Mijn bewustzijn speelt zich af in mijn hersenen. Jouw bewustzijn in de jouwe. Hoe lastig is het te begrijpen dat door miljoenen jaren evolutie onze hersenen steeds verder ontwikkeld zijn en in staat zijn om zoveel oorzaak-gevolg conclusies te trekken en verbanden te leggen dat we zelfs begrijpen hoe ons bestaan zich verhoudt tot het universum.

Heb jij echt bewijs nodig dat niemand dat heeft bepaald? Dat zou een paradox zijn. Diegene die zou bepalen hoe bewustzijn werkt en hoe dat verdeeld moet worden zou dus zelf al een bewustzijn hebben. En dat kan niet als dat nog bepaald zou moeten worden.
De vraag is wie of wat bepaalt heeft dat jij jouw hersenen bestuurt en ik mijn. Alles heeft een reden (oorzaak gevolg).

Het is wetenschappelijk bewezen dat alles een oorzaak en gevolg heeft. Wat voor de big bang heeft plaatsgevonden weet niemand, maar er is iets externs, tijdloos en machtig wat ons heeft gemaakt en architect is van een aanzienelijk grote ruimte. Iets kan niet uit niets ontstaan. Dus iets (God) heeft ons in gang heeft gezet. Als je dit bewijs wilt ontkennen dat moet je zelf weten. Als je denkt dat er niks na het leven is, waarom zou je uberhaubt moeite doen om te leven? Alles is dan letterlijk weggegooid als jij je ogen sluit.
"An idiot admires complexity, while a genius appreciates simplicity" - Terry A. Davis
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')