abonnement Unibet Coolblue
pi_198732466
hallo,

ik heb al een poosje last van waterdruppels (opgedroogd) in de frontlens tussen twee glasdelen in, bij mijn tamron 18-270mm nikon vatting lens, is er een manier om dit te herstellen?
ik vind dit probleem nergens, of is het einde verhaal?
bojodo
pi_198733301
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 28 maart 2021 @ 15:50:09 #3
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_198734233
quote:
0s.gif Op zondag 28 maart 2021 14:32 schreef dokbojohe het volgende:
hallo,

ik heb al een poosje last van waterdruppels (opgedroogd) in de frontlens tussen twee glasdelen in, bij mijn tamron 18-270mm nikon vatting lens, is er een manier om dit te herstellen?
ik vind dit probleem nergens, of is het einde verhaal?
Hoeveel druppeltjes zijn dat en over hoeveel van het totale oppervlak van je frontlens strekt zich dat uit :?

Als het slechts een kleinigheidje is ga je het op je plaatjes niet terugvinden en is niets doen ook een optie.
smeerlapperij op of in het glas is voornamelijk desastreus bij de binnenste elementen die vaak zelfs voor een doorgewinterde reparateur moeizaam bereikbaar zijn. Oudere Sigma supertele's hebben daar nogal eens last van en de beschrijving hoe je bij zo'n element komt is al een halve dag leeswerk en dan moet ie daarna nog weer in elkaar.

Is het wel significant aanwezig (contrastverlies, overstralingen etc.) dan heb je meerdere mogelijkheden.
- Ben je handig en heb je er 'de ballen voor', dan kun je een tutorial opzoeken over hoe je het zelf kunt reinigen zoals hierboven voor die Tammy 17-50
- Ben je iets minder handig dan kun je eens bij de import van Tamron in Nederland of bij een onafhankeijke reparatiedienst vragen wat dat geintje zo ongeveer gaat kosten. Aan jou om te beoordelen of het het allemaal waard is.

Zolang het in het frontglas zit zal het niet snel einde verhaal zijn, da's allemaal wel weer schoon te krijgen.

Op een buitenlands lenzenforum zag ik ooit een topic over lenzen die door schade en verontreiniging totaal onbruikbaar leken maar het in de praktijk eigenlijk nog heel erg goed deden. Vooral een frontlens moet nogal erg besmeurd zijn wil het merkbare invloed hebben op je plaatjes.
Helaas kan ik dat topic nergens meer terugvinden, het was bij vlagen best wel wonderbaarlijk wat er uit een wrak van een lens nog aan beeld tevoorschijn werd getoverd.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  zondag 28 maart 2021 @ 16:36:40 #4
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_198735156
Zie je het überhaupt terug op de foto's? Nee? Dan lekker laten.

Anders: gaan hobbyen als je het aandurft, of uitbesteden.
Huilen dan.
pi_198736329
quote:
0s.gif Op zondag 28 maart 2021 14:32 schreef dokbojohe het volgende:
hallo,

ik heb al een poosje last van waterdruppels (opgedroogd) in de frontlens tussen twee glasdelen in, bij mijn tamron 18-270mm nikon vatting lens, is er een manier om dit te herstellen?
ik vind dit probleem nergens, of is het einde verhaal?
helaas zie ik dit terug in de foto's, ik heb het filmpje bekeken, inderdaad gaat het precies zo, maar de clou is dat in het lensdeel wat er uit word gelicht er tussen:dus niet aan de boven of onderkant van het glas, water is binnen gekomen en opgedroogd.
daarom weet ik eigenlijk niet, hoe ik dit op moet lossen.
bojodo
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 28 maart 2021 @ 18:01:16 #6
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_198737242
quote:
0s.gif Op zondag 28 maart 2021 17:27 schreef dokbojohe het volgende:

[..]

helaas zie ik dit terug in de foto's,
Kun je misschien een voorbeeldje posten van hoe je dit terug kunt zien in de foto :?
ben ik eigenlijk wel benieuwd naar

quote:
ik heb het filmpje bekeken, inderdaad gaat het precies zo, maar de clou is dat in het lensdeel wat er uit word gelicht er tussen:dus niet aan de boven of onderkant van het glas, water is binnen gekomen en opgedroogd.
daarom weet ik eigenlijk niet, hoe ik dit op moet lossen.
Dan lijkt het erop dat het tussen het grijze en het oranje element is beland. Dat zou voor de doehetzelver wel eens een opgave kunnen worden.
Misschien dan toch maar eens informeren bij een reparatieservice of bij Tamron zelf.

Hoe is dat water daar binnen gekomen :?
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_198739186
quote:
0s.gif Op zondag 28 maart 2021 14:32 schreef dokbojohe het volgende:
hallo,

ik heb al een poosje last van waterdruppels (opgedroogd) in de frontlens tussen twee glasdelen in, bij mijn tamron 18-270mm nikon vatting lens, is er een manier om dit te herstellen?
ik vind dit probleem nergens, of is het einde verhaal?
helaas heb ik niet direct een foto voorhanden, maar je ziet het vooral wanneer je bij voorbeeld een lichte lucht op de foto zet, dan zie je toch toch vlekken.
ik wist niet dat zo'n voorlens noem ik het maar uit 2 delen bestaat,is dit dan aan elkaar gelijmd?
bojodo
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 28 maart 2021 @ 22:29:16 #8
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_198743515
quote:
0s.gif Op zondag 28 maart 2021 19:07 schreef dokbojohe het volgende:

[..]

helaas heb ik niet direct een foto voorhanden, maar je ziet het vooral wanneer je bij voorbeeld een lichte lucht op de foto zet, dan zie je toch toch vlekken.
ik wist niet dat zo'n voorlens noem ik het maar uit 2 delen bestaat,is dit dan aan elkaar gelijmd?
Ik was het plaatje even vergeten, zo ziet ie er qua elementen ongeveer uit


Van voor naar achter zie je dat de eerste twee elementen verkit zijn, Als er vochtdruppels in de voorste groep zitten zitten die tussen grijs en oranje.

Worden die vlekken die je ziet erg groot :?

Als er iets in je lens zit levert dat meestal niet een echt zichtbare vlek op maar eerder een verminderd contrast. Vlekken die in beeld zichtbaar worden komen heel soms van verontreiniging op je achterste elementen óf zitten op je sensor.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_198821725
oke, bedankt allemaal voor het meedenken, maar eens langs gaan bij de expert voor een kosten analyse.
bojodo
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')