abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_198728400
Beste K&W bouwers,

Ik heb wat vragen over de montage van hardhouten kozijnen bij nieuwbouw, binnenblad is kalkzandsteen en spouw wordt geïsoleerd + gemetseld buitenblad.

Om de kozijnen komt een spouwlat (vuren + menie) die er tegenaan wordt geschroefd. Rondom schijnt er ook een waterkering te moeten zitten, dus heb ik iets elkaar gezet om te vragen of ik het goed heb begrepen. ;)

DPC folie tegen de spouwlat voordat hij tegen het kozijn gaat, na het stellen van het kozijn met hoekankers vouw ik de folie achter de isolatie. Dan lijkt mij de waterkering voor het kozijn naar het binnenblad in orde, toch?

Kan ik dan bij het stellen een paar mm ruimte houden tussen binnenblad en kozijn waar ik naderhand nog met purschuim van binnenuit de aansluiting luchtdicht kan maken?
En de aansluiting tussen het buitenblad en kozijn, moet daar dan nog folie tussen of is dat overbodig?

Tips zijn welkom :)
  maandag 29 maart 2021 @ 15:32:54 #2
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_198751306
Je hebt hier een inmetselkozijn. Is dat ook daadwerkelijk het geval of krijg je stelkozijnen. Volgens mij praat je in je tekst namelijk in 2 systemen.
pi_198758480
quote:
0s.gif Op maandag 29 maart 2021 15:32 schreef ueberduitser het volgende:
Je hebt hier een inmetselkozijn. Is dat ook daadwerkelijk het geval of krijg je stelkozijnen. Volgens mij praat je in je tekst namelijk in 2 systemen.
Dan heb ik het waarschijnlijk niet goed begrepen en haal ik iets door elkaar. Ik heb de binnenmuren uit kalkzandsteen lijmblokken al staan en dacht deze kozijnen er tegenaan te plaatsen om er vervolgens omheen te metselen, ik dacht dat de lat eromheen nodig was bij het monteren.

De kozijnen heb ik zelf opgebouwd uit kozijnprofielen, ik dacht dat stelkozijnen alleen gebruikt werden bij het soort 'renovatie' kozijnen die er van 1 kant in worden geschoven of wanneer de kozijnen pas in een later stadium geplaatst worden.
  dinsdag 30 maart 2021 @ 09:26:11 #4
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_198760712
quote:
0s.gif Op maandag 29 maart 2021 22:57 schreef Tom_ het volgende:

[..]

Dan heb ik het waarschijnlijk niet goed begrepen en haal ik iets door elkaar. Ik heb de binnenmuren uit kalkzandsteen lijmblokken al staan en dacht deze kozijnen er tegenaan te plaatsen om er vervolgens omheen te metselen, ik dacht dat de lat eromheen nodig was bij het monteren.

De kozijnen heb ik zelf opgebouwd uit kozijnprofielen, ik dacht dat stelkozijnen alleen gebruikt werden bij het soort 'renovatie' kozijnen die er van 1 kant in worden geschoven of wanneer de kozijnen pas in een later stadium geplaatst worden.
Je haalt nu inderdaad 2 systemen door elkaar. De kozijnen zoals je nu hebt gemaakt, hebben een spouwlat. Deze kozijnen stel je eerst, voordat je het binnenblad optrekt. Je metselt dan de muren om het kozijn.
Aangezien je de muren al hebt staan, heb je stelkozijnen nodig met montagekozijnen. Stelkozijnen knal je met hoekjes tegen het binnenblad aan. Metselt de buitenmuur en klapt later het kozijn er zelf in.

Je stelt dat je de kozijnen zelf hebt gemaakt, ook netjes met pen- en gat op de hoeken?

Je kunt de kozijnen die je nu hebt door 1 poot van de kalksponning eraf te zagen en je stelkozijn hierop aan te passen.
pi_198785070
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 maart 2021 09:26 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

Je haalt nu inderdaad 2 systemen door elkaar. De kozijnen zoals je nu hebt gemaakt, hebben een spouwlat. Deze kozijnen stel je eerst, voordat je het binnenblad optrekt. Je metselt dan de muren om het kozijn.
Aangezien je de muren al hebt staan, heb je stelkozijnen nodig met montagekozijnen. Stelkozijnen knal je met hoekjes tegen het binnenblad aan. Metselt de buitenmuur en klapt later het kozijn er zelf in.

Je stelt dat je de kozijnen zelf hebt gemaakt, ook netjes met pen- en gat op de hoeken?

Je kunt de kozijnen die je nu hebt door 1 poot van de kalksponning eraf te zagen en je stelkozijn hierop aan te passen.
Ai dat zou jammer zijn als ik de kozijnen aan moet passen..
Ik heb de sparingbreedte tijdens het oplijmen op advies van iemand op +/-1035mm (voor het deurkozijn) aangehouden. Toen ik de kozijnen ging maken en de sponningmaat van 930mm voor de deur aanhield kreeg ik een buitenwerkse maat van 1030mm die dus in de sparing past, dus dacht dat het klopte.

Deze foto had ik als voorbeeld gebruikt, die lijkt ook iets vrij te staan van het binnenblad. Is dit dan ook een stelkozijn omdat ze achteraf geplaatst worden?

En nee, ik heb helaas geen pen en gat verbindingen gemaakt in de kozijnen. Ik heb met de de kozijnprofielen een paar keer kunnen oefenen om de contramal verbinding naar wens te krijgen, dat zag ik sommige timmerfabrieken ook doen + verlijmen en vond ik al een uitdaging om echt netjes passend te krijgen. Naderhand met vullende houtlijm haaks gezet en opgeklemd, en na het drogen geschroefd. Kan er eventueel nog pennen ipv de schroeven indrukken als dat beter is?

Als ik die kalksponning eraf haal dan win ik 6mm per zijde, dat wordt best een dunne plaat als stelkozijn. Komt dat stuk stelkozijn dan in kozijnsparing van het binnenblad te liggen?
  donderdag 1 april 2021 @ 08:42:01 #6
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_198789679
Wat op je foto's staat qua kozijnen zijn inmetselkozijnen. Ik zit zelf niet helemaal goed met m'n montagekozijnen. :@
Dit gaat goed zo, zoals je het hebt.

Wat betreft je folie, die hoeft niet helemaal in de lange zijde van je sponning hoor, op de kop van je spouwlat is voldoende.

Je hebt de profielen dus gewoon koud op elkaar gelijmd en geschroefd. Is een mogelijkheid, maar aangezien je inmetselkozijnen hebt worden herstelwerkzaamheden straks wel wat ingewikkelder. De kwaliteit van je lijmwerk en contramallen bepaald nu echt de levensduur van je constructie. Schroeven in hoekverbindingen van buitenkozijnen ben ik zelf geen voorstander van. Die zou je nu beter kunnen vervangen door houten deuvels. Het is geen pen en gat verbinding, maar altijd nog beter dan schroeven.
pi_198806410
quote:
0s.gif Op donderdag 1 april 2021 08:42 schreef ueberduitser het volgende:
Wat op je foto's staat qua kozijnen zijn inmetselkozijnen. Ik zit zelf niet helemaal goed met m'n montagekozijnen. :@
Dit gaat goed zo, zoals je het hebt.

Wat betreft je folie, die hoeft niet helemaal in de lange zijde van je sponning hoor, op de kop van je spouwlat is voldoende.

Je hebt de profielen dus gewoon koud op elkaar gelijmd en geschroefd. Is een mogelijkheid, maar aangezien je inmetselkozijnen hebt worden herstelwerkzaamheden straks wel wat ingewikkelder. De kwaliteit van je lijmwerk en contramallen bepaald nu echt de levensduur van je constructie. Schroeven in hoekverbindingen van buitenkozijnen ben ik zelf geen voorstander van. Die zou je nu beter kunnen vervangen door houten deuvels. Het is geen pen en gat verbinding, maar altijd nog beter dan schroeven.
Goed om te horen, dan ga ik op deze manier verder :Y

Die DPC folie was al 50cm breed dus had hem al wat verder er overheen gelegd, hang ik het kozijn dan straks zo dat die spouwlat tegen het buitenblad komt te liggen of juist vrijhouden? Aan de bovenkant vouw ik de folie op dezelfde manier als opzij achter de isolatie en leg ik de DPC die ik in het binnenblad op m'n lateien heb gelegd dan onder de rollaag door, of hoort het water juist opzij de spouw in te lopen?

Zal kijken of ik nog makkelijk aan lange deuvels kan komen ter vervanging van de schroeven. Bij de spouwlat zet ik de schroeven dan vanaf de spouw in het kozijn zodat ik de gaten niet hoef af te werken.

Qua herstel hoop ik dat het niet teveel nodig is, ben van plan een plat dakoverstek van 60/70cm te maken bij de wand waar de kozijnen inzitten en dat lijkt me de weersinvloeden al een stuk kleiner te maken. Mijn contramallen zijn zeker niet perfect maar ik was er uiteindelijk wel tevreden mee, heb de lijm (woodmax) goed verspreid en opgeklemd. Hier nog wat foto's ervan, en thanks voor de hulp ^O^

vrijdag 2 april 2021 @ 10:29:43 #8
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_198816641
quote:
0s.gif Op donderdag 1 april 2021 21:12 schreef Tom_ het volgende:

[..]

Goed om te horen, dan ga ik op deze manier verder :Y

Die DPC folie was al 50cm breed dus had hem al wat verder er overheen gelegd, hang ik het kozijn dan straks zo dat die spouwlat tegen het buitenblad komt te liggen of juist vrijhouden?
Sowieso nooit strak tegen het binnenblad aan, altijd een comprimerende band erachter
De spouwlat komt ook nooit strak tegen het buitenblad. Zoek eens op horizontaal kozijndetail, er zijn genoeg plaatjes te vinden hoe het exact moet.

quote:
Aan de bovenkant vouw ik de folie op dezelfde manier als opzij achter de isolatie en leg ik de DPC die ik in het binnen
blad op m'n lateien heb gelegd dan onder de rollaag door, of hoort het water juist opzij de spouw in te lopen?

Ik zou even een paar bouwen langs gaan op zoek naar de juiste manier van folies plaatsen. Een goede vochthuishouding rondom kozijnen is vrij belangrijk. De DPC aan de zijkant moet namelijk voor de isolatie, boven moet hij erachter ;)
quote:
Zal kijken of ik nog makkelijk aan lange deuvels kan komen ter vervanging van de schroeven. Bij de spouwlat zet ik de schroeven dan vanaf de spouw in het kozijn zodat ik de gaten niet hoef af te werken.

Qua herstel hoop ik dat het niet teveel nodig is, ben van plan een plat dakoverstek van 60/70cm te maken bij de wand waar de kozijnen inzitten en dat lijkt me de weersinvloeden al een stuk kleiner te maken. Mijn contramallen zijn zeker niet perfect maar ik was er uiteindelijk wel tevreden mee, heb de lijm (woodmax) goed verspreid en opgeklemd. Hier nog wat foto's ervan, en thanks voor de hulp ^O^
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik hoop voor je dat het lang goed gaat! Schroeven door deuvels vervangen zou ik altijd proberen, de kozijnen gaan namelijk vaak rotten door de condensatie van de schroeven in het hout met deze constructie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')